וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפטר הסופר, הוגה הדעות והמורה הרוחני שלמה קאלו

30.8.2014 / 11:08

המורה הרוחני, הסופר והוגה הדעות שלמה קאלו נפטר הבוקר בגיל 86. אשתו, הזמרת רבקה זוהר, אומרת לוואלה! תרבות: "מילותיו האחרונות היו: 'הכל מצוין למי שאינו משועבד'. הוא היה נאמן לעצמו עד נשימתו האחרונה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלמה קאלו./מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר, הוגה הדעות והמורה הרוחני שלמה קאלו, מת הבוקר (שבת) בגיל 86, בביתו, לצד אשתו, הזמרת רבקה זוהר, זמן קצר לאחר שהתלונן הבוקר על כאבים בחזה. קאלו הוציא 80 כותרים, חלקם תורגמו ויצאו ב-17 מדינות. הלווייתו תתקיים מחר (ראשון) בשעה 11:00 בבית העלמין בקיבוץ גבעת ברנר.

רבקה זוהר אמרה הבוקר לוואלה! תרבות: "הלך לעולמו הסופר והוגה הדעות שלמה קאלו, שאין כמוהו להורות דרך. אם אינך מרפה, תיגע באושר שלא האמנת שהוא קיים. רגע לפני מותו הוא הרים את ידיו לשמיים, ומילותיו האחרונות היו: 'הכל מצויין למי שאינו משועבד'. ישתבח שמו. הוא היה נאמן לעצמו עד נשימתו האחרונה. הוא מת מות צדיקים. הבוקר הרגיש לא טוב, התלונן על כאבים בחזה, על כאב חריף, לא רצה שייגעו בו, לא רצה שיחזיקו לו את היד, הגוף פרכס, וזהו. הוא לא היה חולה".

"הספרים שלו מלאים באור", אומרת רבקה זוהר. לאחר מותו הבוקר היא כתבה כמה מילים והיא מקריאה לנו אותן: "ותעלה הנשמה, והיא למעלה עולה, אל אבינו שבשמיים, ממך, בך ואליך. בסופה של דרך ובתחילתה, תמיד האור מנצח. הוא היה ויהיה והווה – האור".

שלמה קאלו נולד בפברואר 1928 בסופיה, בולגריה. בילדותו היה פעיל במחתרת אנטי-פשיסטית, ובנעוריו נאסר והוגלה למחנה הריכוז סומוביט. הוא למד רפואה ועבד כעיתונאי בפראג. קאלו עלה לארץ ב-1949, השלים תואר שני במיקרוביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, וכיהן כמנהל מעבדות רפואיות בקופת חיים כללית. בספריו תיאר כי היתה לו "הארה" בשנת 1969, ששינתה את חייו.

קאלו הוציא את ספריו הראשונים בשנות ה-50 וה-60 על ידי "ספרית פועלים" ו"עם עובד", והיו אלה קובצי הסיפורים, "כוכים ביפו" ו"הערימה" (שהיה ספר בחירה לבחינות הבגרות באותה תקופה). ב-1969 ייסד את הוצאת הספרים "הוצאת דע"ת" אותה עזב מאוחר יותר, ובה יצאו רוב ספריו. בשנות ה-70 יצאו לאור תרגומים שלו לכתבי תורות המזרח, בהם "בהגאוואד גיטה", "דאו דה ג'ינג" ואמרות בודהה ועוד.

בשנות ה-80 פרסם ספרי הגות וסיפורת על גבול ההגות על רוב, בהם "העצמי כלוחם" ו"בשורת הרצון החופשי המוחלט". בשנות ה-90 החלו ספריו להיתרגם ולצאת לאור מעבר לים. בעשור זה יצר ספרי הגות, ובהם "להתחיל הכל מחדש" ו"עול ימים שואל על אלהים". בנוסף, הוציא ספרים בז'אנר שכונה "הסיפור המתועד", ובהם "עד עולם" ו"רגעים של אמת", וכן ראה אור ספרו הבולט "הנבחר", רומן היסטורי-תנ"כי.

פוריותו לא ירדה גם בשנות האלפיים, ומבחינת מספר הכותרים אף עלתה. בעשור הראשון של המאה ה-21 פרסם כ-40 כותרים, בהם שני רומנים אוטוביוגרפיים, "אטאר" ו"ערעל", קובצי נובלות וסיפורים קצרים כמו "עד שהמוות יחבר ביניהם", "הנער ההונגרי", "טיסיס" וספרי הגות נוספים - "תשובות", "קו הפרדה" ועוד. בנוסף קאלו כתב גם לנוער ולילדים, מותחן וספר הומור, "עלילותיו המופלאות של לויטנליב לבית מיונכאוזן"; פרסם סיפורים קצרים בכתבי עת ספרותיים ובמוספים ספרותיים בעתונות; וחלק מסיפוריו הוקראו בתוכניות רדיו של קול ישראל וגלי צה"ל.

שלמה קאלו הותיר אחריו אשה, הזמרת רבקה זוהר, ארבעה ילדים (אחת מהם היא שושנה, אשתו של אריאל זילבר), שבעה נכדים ושני נינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully