וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: אנשי נס ציונה מפילים צריח של מסגד

30.11.2012 / 0:54

לאחר שכל ערביי נס ציונה נאלצו לברוח מהאזור, מצלמת הפרדסן ניסן זלצמן לכדה את הפלת צריח המסגד בעיר על ידי התושבים, במבנה שהפך לאחר מכן לבין כנסת. צפו בתיעוד המיוחד

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

ניסן זלצמן, פרדסן מנס ציונה, היה חובב צילום, ובמצלמתו הצליח לא פעם ללכוד גם רגעים שבהתבוננות לאחור נראים כתיעוד נדיר של אירועים היסטוריים. אחד הרגעים ההיסטוריים שזלצמן לכד במצלמתו מתעד את הפלת צריח המסגד ששימש את ערביי נס ציונה, עד שאלה ברחו ממנה עם הקמת המדינה.

אירוע משמעותי בתולדות ואדי חנין – השכונה הערבית בנס ציונה - ארע בשנת 1935, עם הקמתו של מסגד. הקמת המסגד נועדה לאפשר לערביי נס ציונה להתפלל במבנה ציבורי הסמוך לביתם, אך היוותה בנוסף מעין סימון טריטוריה והגדרה של המקום כבית. בעקבות המתיחות בין יהודים וערבים, שהחלה להחריף עם קבלת החלטת עצרת האומות המאוחדות לחלוקת הארץ ועוד יותר עם הקמת המדינה, ערביי נס ציונה חשו מאוימים והחלו לברוח מהעיר. לאחר שלא נותרו כלל ערבים בנס ציונה, הוחלט להרוס את צריח המסגד שנבנה בואדי חנין ולשנות את יעודו של המבנה לבית כנסת – מעשה בעל משמעות סימבולית מובהקת. עד היום עומד מסגד לשעבר זה על תילו - מלבד הצריח כמובן - ומשמש כבית כנסת של ש"ס.

בנותיו של זלצמן עדיין מתווכחות ביניהן בשאלה האם הפלת צריח המסגד הינו מעשה לגיטימי או נתעב, אסור או מותר, נסלח או כזה שעצם חשיפתו מחדש עלול לגרום להשלכות בלתי רצויות גם בימינו. "המסגד הוא הקדוש", אומרת צפירה זלצמן. "הצריח זה פשוט מקום גבוה בשביל שיעמדו ויקראו לאנשים לבוא ולהתפלל. יש אצלנו חילוקי דעות במשפחה, היא פוחדת שעוד יבואו ערבים, יראו שהורדנו את הצריח, וזה יהיה להם משהו להוכיח שאנחנו גם פגענו במקומות קדושים. ואנחנו לא הרסנו, אנחנו השארנו אותו כבית כנסת... המצפון שלי נקי".

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב בימי שבת 1.12 ו-29.12 בשעה 11:00, ובימי ראשון 2.12 ו-16.12 בשעה 18:00.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully