וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרים חדשים: האם הגיע "משחקי הרעב" החדש?

26.11.2014 / 0:07

מבחר ספרים בולטים שיצאו בזמן האחרון, כולל רובוטים הקמים לכלותנו, ספרה של זוכת הנובל אליס מונרו, הוצאה מחודשת ל"תפוחי העלומים" והחלק הראשון בטרילוגיה שרוצה להיות "משחקי הרעב" החדשה

"ריקוד הצללים המאושרים" / אליס מונרו (מאנגלית: אורטל אריכה; הוצאת מחברות לספרות)

נערה צעירה זוכה להצצה בלתי צפויה לעברו של אביה; סוכן מכירות, כשביום קיץ אחד באמצע נסיעת מכירות שגרתית הוא עוצר לבקר את אהובת נעוריו; אישה נשואה חוזרת הביתה אחרי מות אמה החולה, ומנסה לשחרר את אחותה שנשארה מאחור לטפל בה; הקהל ברסיטל פסנתר של ילדים מקבל שיעור מפתיע באשר לכוחה של אמנות לחולל שינוי, כשתלמידה פגועת נפש מנגנת לפניהם במוזיקליות בלתי צפויה.

ב-15 סיפורים קצרים משרטטת אליס מונרו, זוכת פרס נובל לספרות בשנת 2013, חיים רגילים בראייה חדה כתער, ומפגינה את הכישרון יוצא הדופן שזיכה אותה בפרסים כה רבים. הסיפורים שלה מתרחשים בחוות, ליד מישור הנהר, בעיירות המבודדות ובפרברים החדשים של מערב אונטריו, ומפנים את תשומת הלב לרגעים שבהם מבליחה ההתגלות מתוך ההתרחשויות היומיומיות ביותר, מתוך החיים הרגילים ביותר.

"גן המכתבים" / אליסון ריצ'מן (מאנגלית: ניצה פלד; הוצאת פן וידיעות ספרים)

פורטופינו, איטליה, 1943. אישה צעירה יורדת מספינה בחוף כפרי יפהפה. למרות שהיא יודעת כיצד להיבלע בהמון, א?לודי מפוחדת מדי לחמוק מהקצינים הגרמנים כשבידיה מסמכי זיהוי שזויפו בחוסר כישרון. היא קופאת במקומה עד שגבר שמעולם לא פגשה קודם טוען שהוא מכיר אותה. מתוך מצוקה למצוא מחסה, אלודי הולכת אחריו לביתו שעל צוקי פורטופינו.

חודשים ספורים קודם לכן, אלודי ברטולוטי היתה צ'לנית מחוננת בוורונה, רחוקה מהאירועים שמתחוללים בעולם. אבל כאשר משטרו הפשיסטי של מוסוליני פוגע במשפחתה, נמשכת אלודי לתנועת המחתרת על ידי לו?קה, מוכר ספרים צעיר ונלהב. עם התרחבות הכיבוש, היא מגלה שכישרונותיה המוזיקליים הייחודיים ואומץ לבה יכולים להציל חיים.

"מלחמת הרובוטים" / דניאל ה' וילסון (מאנגלית: אורי שגיא; הוצאת כנרת)

בעתיד הקרוב, ברגע מדויק שאיש לא יבחין בו, תתקלקל באחת כל הטכנולוגיה המסחררת שמנהלת את עולמנו. היא תתאחד ותפנה נגדנו. בינה מלאכותית רבת–עוצמה בשם ארכוס, שמציגה את עצמה כילד אנושי ביישן, מופעלת ואי אפשר לכלוא אותה. הרחק מתשומת לבם של בני האדם היא מתחילה להשתלט על מכוניות חכמות, רשתות חשמל, מערכות הנחיה של מטוסים ורשתות מחשבים - התשלובת הגלובלית שמנהלת את חיינו.

רוב האנשים אינם מודעים למשבר ההולך ומחריף עד שמאוחר מדי. בשעת האפס, כשמלחמת הרובוטים פורצת פתאום, ניצב המין האנושי על סף השמדה, ובה בעת, אולי בפעם הראשונה בהיסטוריה, מתחיל להתאחד. רומן של דניאל ה' וילסון, ד"ר ברובוטיקה, מחברן של כמה יצירות עיוניות, ובהן "How to Survive a Robot Uprising".

"ארנה 1 - ציידי העבדים" / מורגן רייס (מאנגלית: חנה בן צבי גורן, הוצאת דני ספרים)

ספר ראשון בטרילוגיה חדשה המיועדת לבני נוער, מותחן פנטזיה פוסט-אפוקליפטי המתרחש בשנה 2120. אמריקה קרועה לגזרים בעקבות מלחמת האזרחים השנייה, רק ניצולים מעטים שרדו והם פזורים בהרים ובשטחי הפרא. בערים הגדולות שולטות כנופיות אלימות המפטרלות ללא הרף וצדות עבדים, קורבנות עלובים שנועדו לספק את צרכי הבידור שלהם בזירת המוות: הארנה. בארנה נלחמים היריבים עד המוות ורק חוק אחד מושל בה – אף אחד לא יוצא בחיים.

ברו?ק מו?ר בת ה-17 הצליחה לשרוד בבית קטן בהרים עם אחותה ברי. בלילות הן היו מסתתרות מפני ציידי העבדים ובימים הייתה יוצאת ברוק לחפש מזון. אך יום אחד, בעת שברוק שוטטה בחוץ גילו הציידים את הבית ולקחו את ברי איתם אל העיר ניו יורק ואל מוות בטוח בארנה. ברוק, בתו של לוחם מרינס, יוצאת במרדף מסוכן בעקבות אחותה. בדרך מצטרף אליה בן, ניצול כמוה שגם אחיו נחטף על ידי הציידים, ויחד הם יוצאים למשימת הצלה חסרת סיכוי. האם יצילו את אחיהם או יחזרו חזרה? האם יילחמו בזירה?

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"מלך, בלש" / בן פול (הוצאת בבל)

סיפורה של חקירה שמתחילה בדיור מוגן ברמת גן ומתקדמת לאחור והצדה. העקבות מובילים לגני חיות ולבתי חולים; לשטחים הכבושים בידי צבא ההגנה הגרמני בהר קמרון ב-1904 ולווינה, בירת מדע הנפש. לחיבור "נפש הקוף" מאת אפריקנר בשם יוג'ין מארה, לתל אביב, ולאחור, בנימין פאול.

מחבר "מלך, בלש" מסרב להיחשף, ודמות בדויה מהרומן בשם בן פול היא גם החתומה על היצירה בעולם הממשי. המסתורין סביב המחבר הופך לאחד הנדבכים המרכזיים בעלילה, וההיעדרות שזורה כחוט השני בין הנושאים השונים בספר. מדובר בספר המעלה תמות מהותיות לגבי האוניברסאליות של הרוע, החיפוש הלא פתור אחר מושג הנפש והזדקנות המין האנושי - המשובצות בעלילה בלשית ובעלילת הרפתקאות הכתובה בהומור ובאירוניה.

"תפוחי העלומים" - אגדות-עם רוסיות / בחרה ותרגמה: מרים ילן-שטקליס (הוצאה מחודשת; עם עובד)

הספר "תפוחי העלומים", ראה אור בהוצאת עם עובד במסגרת "ספרית שפן הסופר" בשנת 1971. מאז ועד היום אזל הספר (על מהדורותיו הרבות) מחנויות הספרים וקשה היה להשיגו. כעת החליטה הוצאת עם עובד להדפיס אותו שוב.

24 אגדות-עם רוסיות ובהן סיפורי יער ושדה על תרנגולת, ארנב ודב ואגדות על נסיכות ויצורים קסומים, מאוגדים יחדיו. בין הכפר לעיר, החיות לבני המלכים, הסיפורים שזורים בשירים וחרוזים החושפים בפנינו עולם רחוק וקסום. המשוררת וסופרת הילדים האהובה מרים ילן-שטקליס הביאה את אגדות -העם הרוסיות אל הילדים בישראל. האמן נחום גוטמן, נסך על הנופים והנושאים הרוסיים מקצת האור והאווירה של אזורנו.

"פרננדו פסואה: מעין אוטוביוגרפיה" / ז'וזה פאולו קוולקנטי (מפורטוגלית ברזיל: יורם מלצר; הוצאת רימונים)

פרננדו פסואה (1935-1988) – אחת הדמויות המרתקות, המסתוריות והחמקמקות ביותר בתולדות הספרות המודרנית בעולם. האיש שיצר עשרות סופרים ומשוררים והותיר גניזה של איש אחד. במשך חייו היה פסואה יוצר לא ידוע, שבחר לפרסם את יצירותיו תחת מגוון שמות בדויים שלהם יצר זהויות בדויות מפורטות. הדמויות ששימשו אותו היו מפותחות, בעלות ביוגרפיה, אישיות וסגנון כתיבה משל עצמן. חלקן אף קיימו ביניהן מערכות יחסים מורכבות וביקרו זו את יצירתה של זו.

הדמויות האלה, שהיו כולן פרי-רוחו, כונו בפיו הטרונימים. מדובר לפחות ב-127 הטרונימים שיצרו את הפסיפס הכאוב של פניו האמיתיות. שלושת ההטרונימים המרכזיים של פסואה היו אלברטו קאיירו, ריקרדו רייש, ואלוורו דה קמפוש – מכלול שירתם התפרסם בשלושה ספרים שראו אור בתרגום לעברית. לאחר מותו של פסואה נתגלתה תיבת עץ ובה למעלה משלושים אלף דפים כתובים הכוללים דברי שירה, רומנים ומחזות, וטקסטים ביקורתיים ופילוסופיים. בזכות כתבים אלה, נחשב פסואה לאחד המשוררים הגדולים ביותר בשפה הפורטוגלית ולאחת מדמויות המופת של הספרות המודרנית בעולם.

"פרננדו פסואה: מעין אוטוביוגרפיה" הוא מסע בין עשרות שנים של חיפוש, התחקות, שחזור של קריאה ופענוח, שבמהלכו פגש קוולקנטי אנשים שהכירו את פסואה, נגע במו ידיו בניירות שהוא כתב עליהם, וביקר בבתים שהוא התגורר בהם. מדובר בעיסוק אינטנסיבי שאין דרך להגדירו אלא כמעשה של אהבה.

"איך כותבים סיפור" / אורי פרץ-שרון (כתיבה נוצרת)

מדריך לכתיבת פרוזה שמאגד, חוקר ומפתח את משנתם של יותר מחמישים ספרים על תורת הכתיבה, פרי עטם של סופרים, אנשי הוצאה לאור, פרופסורים ומנחי כתיבה. בכך הוא מנסה לספק צורך של הכותבים בארץ שלא קיבל מענה עד כה: תורת הכתיבה היא מדע מפותח בעולם, ולאחרונה נלמדת גם באקדמיה בארץ (בעיקר בלימודי תואר שני), אך רובה אינו נגיש בעברית לציבור הכותבים ולמי שאינו לומד לתואר אקדמי.

בין הכלים והטכניקות המוצגים באיך כותבים סיפור: תבניות לבניית רומן תוך התבססות על חלוקה למערכות ונקודות מפנה; מודלים לאפיון דמות – גיבור, דמויות משנה, ניצבים ועוד; מודל לתכנון והצגת תהליך שינוי בדמות; טכניקות לעורר בקורא תגובה רגשית לסיפור; טכניקות איך לגרום לו לשקוע בעולם הסיפור (לחלום את 'החלום הבידיוני', כפי שכינה זאת חוקר הכתיבה ג'ון גרדנר); מנגנון המאפשר להשתמש בסיפור כדי להציף נושא רעיוני ולדון בו; טכניקות ליצירת מתח ומסתורין; כללים מנחים לכתיבת סצנה; תכנית עבודה לפיתוח רעיון לסיפור; מודל לבניית סינופסיס; תבניות עלילה של ז'אנרים נפוצים; ועוד. כל אלה אינם נדונים רק בתיאוריה – השימוש בהם נבחן ומודגם בעשרות יצירות ספרות קלאסיות ומודרניות.

  • עוד באותו נושא:
  • ארנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully