וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל כך הרבה אלזות: איך הפכה כוכבת המשנה של "לשבור את הקרח" לתחפושת הכי חמה?

6.3.2015 / 9:14

מדוע לא אנה, גיבורת הסרט? בדקנו עם מרצה למגדר, מבקר קולנוע, גננת, הורים וילדות מה הוביל לתופעה. הורה: "עדיף להראות כמו נסיכה שוודית ולא כמו חולבת מכפר אוקראיני"

תחפושות אלזה, לשבור את הקרח. תאה לוין בזל, מערכת וואלה! NEWS
גן ילדים, תל אביב, השבוע. תשע ילדות מחופשות לאלזה/מערכת וואלה! NEWS, תאה לוין בזל
גלי רוזנבאום, אמא: "זה הפלטינה והקור הנורדי. כמו כל פרח ישראלי מצוי, זה משפיע גם על בנות ישראל"

סינמטק תל אביב, אתמול, פורים. הסתיימה הקרנת הסרט "לשבור את הקרח". מתקפת משובטות של תחפושות הנסיכה אלזה מציפה את הרחבה. שתי בנות, שבאופן יוצא דופן לא התחפשו לאלזה, מושכות את תשומת הלב. אחת מהן היא יהלי בר לוי, בת 9, שראתה את הסרט זו הפעם השמינית. "ילדה בכיתה שלי ראתה את הסרט 12 פעם, ואני מתכוונת לעקוף אותה ולראות את הסרט 20 פעם", אומרת יהלי. "כל הבנות מתחפשות לאלזה כי הן חושבות שהיא יותר יפה מאנה. גם אני חושבת ככה. וגם יש לה כוחות, ולאנה אין. והיא גם יותר גדולה ממנה. אלזה עושה את הסרט".

"בבית ספר שלי היו אולי ארבעים ילדות שהתחפשו לאלזה", אומרת ליהי בת ה-7, גם היא לא מחופשת לאלזה. "בהתחלה רציתי להתחפש לאלזה, קנו לי תחפושת שלה, אבל אחר כך לא רציתי, כי ראיתי שהמון ילדות בכתה התחפשו אליה. ארבעים ילדות!". גלית, אמה של ליהי, שומעת את דבריה ושבעת רצון מהאינדיבידואליות של בתה הקטנה. "בגלל שכל הכיתה התחפשה, היא רצתה להיות משהו אחר", היא אומרת, אולם לאחר שתיקה קצרה מבהירה ומכריזה: "אבל היום היא תתחפש לאלזה!".

אם כן מדוע בפורים 2015 כמעט כל ילדות ישראל מתחפשות לנסיכה אלזה מהסרט "לשבור את הקרח", ולמה לא לאחותה אנה, גיבורת הסרט האמיצה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבא של כרם: "קנינו את התחפושת בגלל שהיה לשמלה כפתור שהפעיל את השיר של 'Let it Go' ואורות מנצנצים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשבור את ההורים

מרב שפר, שחקנית, מורה לתאטרון ואמא של אלבה בת ה-5 וחצי ואלון בן ה-3 וחצי: "אנה הרבה יותר שווה מאלזה. אנה היא דמות וודי אלנית מתוקה ביותר. כנראה שנוירוטיות לא עושה את זה בגיל 4. מצד שני, לאלזה יש חתיכת נאמבר עם 'Let it Go'. אפילו תלמידות שלי בכיתה ו' התחפשו אליה. לך תדע, אולי זה הרצון העז המודע או לא שבתוכנו לשבור את הכלים".

ליה, אמה של אלמה בת ה-5 שהתחפשה למלכת הפרפרים: "מאוד ברור בעיני למה התחפושות של אלזה פופולריות. זה הסרט הראשון שיוצא לבנות עם דמות אהובה מאז רפונזל מ'פלונטר'. ו'פלונטר' מאוד מסובך לקטנות. הסרט מאוד נגיש להורדה וצפייה אז הוא נחשף לקהל גדול. מעט מאוד הורים לוקחים את הילדים שלהם לקולנוע, אבל כולם רואים אונליין. הילדות לא באמת מבינות שאלזה היא רעה", מפתיעה ליה באבחנה שנויה במחלוקת. "היא פשוט יפה יותר מאנה, או בלונדינית יותר וחגיגית יותר, או בקיצור השמלה שלה יפה יותר והיא שרה את השיר שהוא להיט".

פסקל ברקוביץ', ספורטאית אולימפית, מרצה ואמא של עדן בת ה-13 ומיקה בת ה-5 שהתחפשה לאלזה ורוצה לשנות את שמה לאלזה: "אלזה היא האחות הבכורה, מיסתורית וחזקה, שמוצאת את הדרך האישית שלה להיות מי שהיא באמת רוצה להיות. ורווקה. כל ילדה רוצה להיות הבוגרת יותר והמנהיגה יותר... ואנה ילדה טובה, גיבורה של ההורים! אנחנו בישראל יכולים לחשוב שהסיבה להצלחה היא ממלכת הקרח שאנחנו כל כך רחוקה ממנה, אבל זו בעצם תופעה בינלאומית, שמכה בכל אירופה ואסיה. נראה מה תהיה ההשפעה כשכל הבנות האלה יהיו בנות 30".

עוד באותו נושא

הטירוף חוזר: צפו בטריילר לסרט ההמשך של "לשבור את הקרח"

לכתבה המלאה
תחפושות אלזה, לשבור את הקרח. שגיא בן נון, מערכת וואלה! NEWS
"כל ילדה רוצה להיות הבוגרת יותר והמנהיגה יותר". אביגיל, אורי ונויה, אתמול ברחבת סינמטק תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, שגיא בן נון

סתיו, אמא של אביגיל בת ה-5 שהתחפשה לאלזה: "אם כבר נסיכת דיסני, אז עדיף אלזה או אנה. בניגוד לכל נסיכות דיסני הקודמות, לאלזה אין מושא אהבה, והיא נשארת פשוט אשה וגיבורה בלי שצריך גבר ליד. מרכז הסיפור הוא שתי נשים, האהבה ביניהן והחוזק שלהן. אז אם כבר נסיכה, שתהייה נסיכה חזקה".

תאה לוין בזל, אמא של נויה בת ה-5 שהיתה אחת מתוך תשע (!) בנות בגן שלה שהתחפשו השנה לאלזה (ראו צילום עליון): "למרות שיש לאלזה כוחות לא טובים, היא רוצה טוב לאחותה. ואני חושבת שבדמות הזאת יש רק טוב – אהבה לאחות, אהבה בכלל. בגלל זה כל הבנות הלכו על זה".

אריאל אדירם, מנהל תקשורת ואבא של תיאו בן ה-7 וחצי וכרם בת ה-3 וחצי: "קנינו את התחפושת לכרם בגלל שהיה לשמלה כפתור שהפעיל את השיר של 'Let it Go' ואורות מנצנצים. אני חושב שאלזה היא דמות הגיבורה הנשית המודרנית האולטימטיבית. היא גיבורה שמתמודדת בעצמה עם העולם ועם הקשיים שנופלים עליה ולא מחכה לגבר/נסיך שיציל אותה. כל המשפחה שלנו אוהבת את הסרט, גם אחיה הגדול של כרם, שהטסטוסטורון המתפרץ שלו לא מאפשר לו לאהוב נסיכות. אני חושב ש'אמיצה', אלזה ופיונה הן הגיבורות החדשות - ואיכשהו רק אלזה הפכה לגיבורת על. כשהיינו בדיסנילנד בקיץ הקודם, היה צריך להירשם יומיים מראש כדי להצטלם איתה".

גלי רוזנבאום, ארט דירקטור בקולנוע ובטלוויזיה ואמא של מיכאל בן ה-5 ואלי בת ה-3 וחצי, מסכמת במשפטי מחץ: "זה הפלטינה והקור הנורדי. כמו כל פר?ח ישראלי מצוי, זה משפיע גם על בנות ישראל. בגדול זה פשוט מסתכם בלוק. עדיף להיראות כמו נסיכה שוודית מהרגע הראשון מאשר כמו איזה חולבת מכפר אוקראיני".

תחפושות אלזה, לשבור את הקרח. אביחי גוטליב, מערכת וואלה! NEWS
סתיו, אמא של אביגיל שהתחפשה לאלזה: "אם כבר נסיכה, שתהיי נסיכה חזקה"./מערכת וואלה! NEWS, אביחי גוטליב

לשבור את הגננת

מיקה ביבלש, גננת: "הילדות בוחרות באלזה כי גרמו להן בדרך עקומה לבחור בה. מבחינה חינוכית אני נגד"

מיקה ביבלש, גננת מתל אביב: "פורים עבור ילדים וילדות הוא הזדמנות להיות משהו שהם לא, משהו שחלמו להיות. אין לילדים ולילדות שום יכולת להתחבר אל רגשותיה של הגיבורה (אלזה) שמתמודדת על המסך עם חיים מורכבים וטרגיים (איבדה את הוריה ועוד...). אין בה את התמימות ואין בה טיפת דמיון לאיך שילדים בני 3-13 חושבים. לילדים שעוד לא מתמודדים עם חוויות כאלו, נותרה רק האופציה להזדהות ולרצות להיות כמו אלזה מבחינה חיצונית. מודל. אלזה רזה מאוד, גבוהה, בלונדינית עם שיער ארוך, עיניים גדולות וכחולות, מה שאף ילד או ילדה לא יכולים להיות ולא יהיו. אני רואה את הרשות להיחשף לתוכן הזה ככשל בחינוך בתחום הזה. סרטי דיסני מבוססים על טרגדיות שגם לי בתור מבוגרת לא קל לצפות בהם, אז לילדים בני 3 על אחת כמה וכמה. הם חפים מכל יכולת עיבוד החוויה שהם רואים. אנשי חינוך צריכים ולדעתי מחובתם להתייחס לתחפושות כהזדמנות להסתכל על עולמם של הילדים פנימה ולשאול שאלות רחבות תשובה. וגם ההורים. אני פשוט חושבת שהילדות בוחרות בזה כי גרמו להן בדרך עקומה לבחור בה. מבחינה חינוכית אני נגד. אבל לפעמים אני חושבת שאפשר להניח לזה. ולרצות להיות סתם יפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנה המקופחת נדחקת הצדה. "לשבור את הקרח"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשבור את המרצה למגדר

מירי רוזמרין, מרצה למגדר: "עדיף שהילדות יראו סרטים כאלה, מאשר הקלאסיקות שמשדרות להן: תשבי ותהיי במצוקה עד שיבוא הנסיך"

מירי רוזמרין, מרצה בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב, ואמא לילדה בת 10 שהתחפשה השנה לרובוט ולילד בן 8 שהתחפש למדען מטורף: "אני רוצה לחשוב שילדות רבות התחפשו לאלזה בגלל שהיא דמות חזקה, עצמאית וחופשייה, בגלל שיש לה המון כוח והיא עושה איתו דברים מאוד יפים ובגלל שהילדות מזדהות איתה. אבל אני לא בטוחה שזה ככה, כי מי שמתחפשות אליה הן ילדות מאוד קטנות. יכול להיות פשוט זה עניין מסחרי, עניין של אופנה, הסרט עכשווי ואת התחפושת קל להשיג. ההימור שלי הוא שהילדות המאוד צעירות לא מבינות את החידוש שיש בדמות הזאת. אני חושבת שזה בעיקר השמלה".

"אין ספק שאלזה זו דמות חדשה ולא דמות דיסני רגילה, היא יותר במסורת של 'אמיצה', דימוי חדש של נסיכה, יש לה כוח שהיא לא פוחדת ממנו, היא בוחרת בעצמאות שלה, הכוח שלה לא הופך אותה באמת לרעה", מוסיפה רוזמרין. "אני שמחה שזה הסרט שהילדות רואות. בוודאי שזה משמח שיש את הסרטים האלה שמציבים דמויות חדשות להזדהות איתן, שהן פחות הנסיכות האבודות וחסרות האונים. אנחנו רואים מגמה של שינוי בסרטים אמריקניים לילדים. עדיף שהן יראו סרטים כאלה מאשר את הקלאסיקות שמשדרות לילדות את המסר, 'תשבי ותהיי במצוקה עד שיבוא הנסיך'".

תחפושות לשבור את הקרח. טלי פרוס, מערכת וואלה! NEWS
שתי ילדות שבכל זאת העדיפו להיות אנה/מערכת וואלה! NEWS, טלי פרוס

לשבור את מבקר הקולנוע

דורון פישלר, מבקר קולנוע בוואלה תרבות: "ילדות אוהבות נסיכות של דיסני; זאת עובדה מוכחת. אבל הפופולריות המדהימה של אלזה קשורה כנראה לכך שהיא יותר מסתם נסיכה. ברובם הגדול של סרטי דיסני, הנסיכות - גם אם הסרטים נקראים על שמן - הן דמויות פסיביות שמבלות את הסרט בשירה או בשינה ומחכות לאביר. אלזה היא 'נסיכה', היא גיבורת הסרט, אבל היא גם בעלת כוח עצום משל עצמה והיא הכוח שמניע אותו - אז מי לא ירצה להיות היא? אם בדרך כלל הבחירה בפורים היא בין נסיכה לבין גיבור-על, אלזה היא גם וגם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully