וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכון פסול של "הכל שפיט" קושר בין הסכם אוסלו לשואה

16.4.2015 / 11:38

פרסום ראשון: בפעם השנייה בתוך שבועיים, פסל הערוץ הראשון מערכון של התכנית "הכל שפיט". המערכון הוצג כשעשועון טריוויה, "שואה או רבין" שמו, ובמהלכו התבקשו "המתמודדים" לנחש אם משפטים קשורים לרבין או לשואה

הכל שפיט. ערוץ 1, צילום מסך
"הכל שפיט"/צילום מסך, ערוץ 1

בפעם השנייה בתוך שבועיים, פסל הערוץ הראשון מערכון של התכנית "הכל שפיט", תכנית סאטירה המזוהה עם הימין. המערכון שנפסל נקרא "שואה או רבין", והיה אמור להיות משודר מחר (שישי) בערב בערוץ הראשון. המערכון הוצג כסוג של שעשועון טריוויה, שבו מוצגים לשני מתמודדים משפטים או צירופי מילים, והם צריכים לנחש האם אלה קשורים לשואה או לרבין. בסופו של המערכון, שואל דמות המנחה את מתמודדי השעשועון האם המילים "הסכם אוסלו" קשורות לרבין או לשואה, ולאחר שהם מנסים לנחש אומר להם המנחה "התשובה היא קצת מזה וקצת מזה".

בתסריט ההובלה למערכון, שהגיע לידי וואלה תרבות, אומר המגיש אושרי כהן: "ימי הזכרון הרבים של מדינת ישראל עלולים ליצור בלבול אצל תלמידי בתי הספר ואפילו אצלנו המבוגרים. מה אנחנו זוכרים והאם אנו יכולים להיות בטוחים שאנו זוכרים נכון ובעיקר - לומדים את הלקח האמיתי?". אפרת בוימולד אומרת: "שאלה כה כבדת משקל יכולה להיפתר רק בשעשועון טלוויזיה. נעבור מיד למשחק החינוכי שילמד ויחדד - שואה או רבין?". השעשועון מתחיל בפתיח צבעוני עם הכותרת "שואה או רבין" על רקע מוזיקה קלילה. באולפן נראה המנחה ושני מתמודדים, גבר עם כיפה ואישה. המנחה אומר: "ערב טוב למתמודדים. אנחנו כאן שוב ב...", ואת המשפט משלימים המתמודדים עם המנחה: "שואה או רבין!". המנחה: "אתם כבר מכירים את החוקים, אני הולך להגיד לכם משפט, אתם צריכים להגיד לי אם המשפט נאמר על...", ושוב הקהל והמתמודדים משלימים עם המנחה את המשפט: "שואה או רבין!". מוצגים המתמודדים כדקלה מפתח תקווה, וכיוסי, עובד עירייה מעכו.

לאורך המערכון מוצגים משפטים כמו "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה", "לא נשכח לא נסלח" ו"לא למדנו כלום". "עבור שלושת אלפים שקלים", שואל לבסוף המנחה, "הסכם אוסלו - רבין או שואה?". שני המתמודדים לוחצים על הזמזם ומנחשים: "רבין". המנחה משיב: "אני מצטער, אבל התשובה היא קצת מזה וקצת מזה".

"הערוץ הראשון הרגיש שלמרות שהמערכון מדבר על זילות השואה, הוא בוטה מדי, והחליטו שלא לשדר אותו. זה מבאס מאוד, זו רגישות יתר", אומר לוואלה תרבות אודי אידלסון, עורך התכנית "הכל שפיט". "באופן כללי אני מרגיש שיש כלפי התכנית שלנו רגישות גבוהה מדי, כי אנחנו מאוד מתויגים. המטרה של המערכון היתה להגיד שאנחנו משתמשים בזכר השואה לתאר דברים איומים וקשים, אבל לא היה צריך להשתמש במונחים של יום הזיכרון והשואה כדי לתאר אותם. באופן מפתיע, כשאני שואל אנשים ברחוב האם המשפט 'לא נשכח ולא נסלח' קשור לשואה או לרבין, אנשים לא בטוחים, וזה מתחלק 50 אחוז". אידלסון הוסיף כי "הכוונה בפאנץ' הסיום היתה להגיד שגם הימין חוטא בזילות השואה, כשהוא משווה בין הסכם אוסלו לשואה".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "רשות השידור מאפשרת חופש יצירתי ואף מעודדת זאת. יחד עם זאת, המערכון המדובר, הנוגע בשואה, חורג מאוד מגבולות הטעם הטוב גם כשמדובר בתכנית סאטירה. לבקשת הרשות המערכון הוסר ולא ישודר מחר בערב בערוץ הראשון".

גם לפני שבועיים הוחלט ברשות השידור לא לשדר מערכון של "הכל שפיט", ולהסיר אותו מעמוד הפייסבוק של התכנית, לאחר שהוא עורר סערה. במערכון מופיעה בחורה בשם קלואי המספרת לצופים כיצד התאהבה בבחור מוסלמי בשם אמיר. מה שהתחיל כסיפור אהבה אופטימי הופך לסיוט עבור קלואי לפי המערכון לאחר שאמיר כופה עליה להתאסלם ובסופו של דבר רוצח אותה כשהיא מסרבת לכך שאמיר יינשא לאשה נוספת.

תחילה הרשתות החברתיות התמלאו בתגובות זועמות, ובהן התגובות "סאטירה כזאת טובה לא נראתה מאז הימים הטובים של דר שטירמר" ו"פח אשפה, לא יאומן שהתעמולה הגבלסית הזו ממומנת מכספי האגרה שלי". חה"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) מסר לוואלה תרבות: "מחריד ומזעזע איך ב'הכל שפיט' חושבים שהכל קביל. גם מבלי להיכנס לסוגית חופש הביטוי יש לשאול אם לא מדובר בחופש השיסוי. אני תובע מרשות השידור להפעיל שיקול דעת של הגיון ולפסול את שידור המערכון שמא חלילה נאבד את הרגישות האלמנטרית כלפי אוכלוסיה שלמה!", ואילו חה"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה לוואלה תרבות: "החטא הכי גדול של המערכון הגזעני והמיזוגני של הערוץ הראשון הוא שהוא פשוט לא מצחיק. זו לא סאטירה, אין כאן טיפה של ביקורת או תחכום, נטו הסתה מכוערת".

אבישי עברי, מכותבי "הכל שפיט", אמר לפני שבועיים לוואלה תרבות בתגובה: "סאטירה אמורה לעורר רגשות חזקים אז אני מניח שהצלחנו. טוב שהסוגיה עלתה לדיון. אני רק מזכיר לכולם את כללי הדיון הבסיסיים: לכבד כל אדם גם אם דעתו שונה משלי. המערכון עוסק בבחורה אנגליה מלונדון בשם קלואי והנושא שלו הוא האיסלם הרדיקלי באירופה, לאו דווקא בישראל. דווקא אצל הערבים בישראל יש בשנים האחרונות לצד הקצנה, גם תופעות חיוביות של היפתחות לחברה הישראלית והשתלבות בחברה המודרנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully