וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיינית חייל שנרצח נגד תיאטרון הקאמרי

29.4.2015 / 11:57

אורטל תמם, אחייניתו של משה תמם שנרצח ב-1984, כועסת על תיאטרון הקאמרי שהסכים לארח את ההצגה "הזמן המקביל" שמבוסס על סיפור של מתכנן רצח דודה. נעם סמל, מנכ"ל הקאמרי: "אני רק משכיר את האולם"

ההצגה "הזמן המקביל", תיאטרון הקאמרי. תיאטרון הקאמרי,
ההצגה "הזמן המקביל"/תיאטרון הקאמרי

אורטל תמם, אחייניתו של משה תמם ז"ל שנחטף ונרצח ב-1984, שלחה מכתב לנעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי. זאת לאחר שתיאטרון הקאמרי הסכים לארח את ההצגה "הזמן המקביל" שכתב בשאר מורקוס על בסיס סיפורו של מתכנן רצח הדוד שלה, האסיר הביטחוני וליד דקה. את ההצגה הפיק התיאטרון הערבי מחיפה אל-מידאן. בסופו של דבר ההצגה בוטלה בגלל אי מכירת כרטיסים.

משה תמם היה בשנת 1984 חייל צה"ל בהנדסה קרבית. בצומת בית ליד בעודו לבוש מדים ונושא נשק נחטף ולאחר מכן נרצח על ידי ערבים ישראלים מבקה אל גרביה. בחוליה שחטפה את משה תמם היה חבר גם וליד דקה. דקה טען שלא ידע על החטיפה והרצח ולא נטל בהם חלק, אולם בית המשפט לא קיבל את גרסתו וגזר עליו מאסר עולם.

דקה, אחד האסירים הפוליטיים אזרחי ישראל הוותיקים ביותר, נכנס לכלא ב-1986 ונשפט למאסר עולם בלי הקצבת עונש. בשנת 2012 הוקצב עונשו ל-37 שנים. הוא מוכר גם ממאמרים שפרסם ב"הארץ" ובשל התקדים שיצר כשהיה האסיר הראשון שנישא בכלא בישראל, בטקס שבו השתתפו סוהרים ואסירים וכמה מבני משפחתו ובני משפחת אשתו. בהשראת סיפורו של דקה נוצרה ההצגה "הזמן המקביל" בהפקת התיאטרון הערבי בחיפה אל-מידאן, שכתב וביים באשאר מורקוס.

משה תמם, שנרצח על ידי מחבל ב-1984. אתר יזכור, אתר רשמי
משה תמם ז"ל/אתר רשמי, אתר יזכור

במכתב שהעבירה תמם לסמל היא כתבה: "כמי שמעורה ונושם את עולם התרבות והתיאטרון בישראל אני בטוחה שכבר נחשפת לחרפה של העלאת ההצגה 'הזמן המקביל' המבוססת על כתביו של הרוצח הנתעב, וליד דקה המרצה עונש מאסר על חלקו בחטיפתו, עינוייו, רציחתו והתעללות בגופתו של דודי משה תמם ז"ל בשנת 84. הצגה שנועדה להעניק לגיטימציה לדמותו של הרוצח הנתעב ולהעביר מסר שמדובר בסך הכל באדם נורמטיבי ואולי אף ב'לוחם חופש'. במוצאי השבת האחרונה הלכתי יחד עם בני משפחות שכולות נוספים להפגין כנגד העלאת ההצגה בתיאטרון אל-מידאן בחיפה לרגל יום האסיר הפלסטיני (שעניינו קריאה לשחרור כלל 'לוחמי החופש', הרוצחים והמחבלים שהרגו אזרחים וחיילים ומרצים את עונשם על כך) ו'זכיתי' לשמוע את באי ההצגה מכנים את דודי ז"ל כ'נאצי', ולראות כיצד תומכי הרוצח חוגגים את קיומה של ההצגה כשדגלי 'פלסטין' בידיהם וקריאות נגד 'מדינת הטרור הציונית' בגרונם. אני ובני משפחתי, יחד עם אינספור אזרחים ישראלים שפויים עשינו ונעשה כל שביכולתנו בכדי לוודא שהתקצוב העירוני שהתיאטרון הנ"ל מקבל יופסק לאלתר".

"ביומיים האחרונים", הוסיפה תמם במכתבה, "קיבלתי פניות רבות של אנשים שנדהמו לגלות כי ההצגה הנ"ל מופיעה תחת הקטגוריה 'הצגות' באתר הקאמרי ויתירה מכך, אף היתה אמורה להתקיים במסגרת אירוח של תיאטרון אל-מידאן בפברואר האחרון אשר על פי האמור באתר נדחתה בסופו של דבר 'בשל אילוצים טכניים'. במאמר מוסגר אני חייבת לומר שכאשר הצגה כזו מופיעה באתר הקאמרי ומוגדרת כהזדמנות לקהל היהודי 'לטעום מהרפרטואר המעניין של התיאטרון הערבי בישראל' אני סבורה כי הדבר מהווה סטירת לחי נוראה לרבים מקרב ערביי ישראל אשר סולדים מרצח ומהרוצח הנתעב בדיוק כפי שכל יהודי וכל אדם באשר הוא צריך לסלוד ממנו. כמי שמכירה ומוקירה אותך כאדם ציוני ומוסרי אמרתי לכל מי שפנה אלי בנושא שאני בטוחה שהיתה כאן טעות טראגית ומצערת ושאולי הסיבה ה'טכנית' שבגללה בוטלה ההצגה היתה שפשוט התברר לך מה תוכנה. לכן בתוך כל הלחץ של הימים האחרונים מיהרתי למצוא את ההזדמנות הראשונה בכדי לכתוב לך מכתב זה".

"נעם היקר", כתבה תמם, "אני מבקשת ממך מאוד לצאת בדחיפות בהודעה רשמית בנושא שכן אין לי ספק כי תיאטרון הקאמרי כשאתה בראשו לעולם לא יכתים את שמו בנתינת במה להצגה ההופכת רוצח נתעב ל'גיבור תרבות' ובוודאי שלא להתכסות מאחורי הערך החשוב כל כך של האומנות בכדי להעביר מסרים ישירים ועקיפים לפיהם ייתכן שבעצם רציחת חייל ישראלי הנה מעשי לגיטימי של 'לוחם חופש' ולא תהום של חוסר מוסריות. אודה מאוד לתשובתך הדחופה בנושא לא רק בגלל הכאב האישי שלי ושל רבים שפנו אלי בנושא אלא בכדי שחלילה לא יידבק כתם מוסרי קשה בסמל חשוב של התרבות בישראל".

נעם סמל. דנה מאירזון
"אנחנו לא בודקים. אנחנו לא חייבים לבדוק. אני לא מפיק ההצגה. אני משכיר את האולם". נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי/דנה מאירזון

נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, מסר בתגובה לוואלה תרבות: "אין לי מה להגיב, כי ההצגה הזאת לא התקיימה בקאמרי. זה בטעות פורסם באתר הקאמרי, כי זה היה מתוכנן, ולא התקיימה ההצגה כלל וכלל. היה איזה רעיון של מישהו להתארח אצלנו, תמורת שכר אולם, וזה בוטל כי לא נמכרו כרטיסים. בטעות השאירו את זה באתר, אבל ההצגה לא התקיימה, אין לה קשר לקאמרי ואני מאחל לכולם כל טוב".

- גם אם ההצגה לא תתקיים בגלל אי מכירת כרטיסים זה לא משנה את העובדה שמלכתחילה הסכמת לארח בקאמרי את ההצגה השנויה במחלוקת.

"אנחנו הסכמנו לארח את הפקת התיאטרון הציבורי אל-מידאן כמו שאנחנו מארחים את תיאטרון דימונה ואת תיאטרון קרית שמונה, כשהאחריות תמיד היא על המתארח ואנחנו רק משכירים את האולם. אנחנו מארחים הצגות מחוץ לתיאטרון, מהפריפריה, כפי שמשרד התרבות מנחה אותנו לארח הצגות, ואנחנו לא בודקים. אנחנו לא חייבים לבדוק. אני לא מפיק ההצגה. אני משכיר את האולם".

לפני מספר ימים פנתה מירב שחר, אחותו של משה תמם, לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בבקשה שלא לאפשר את העלאת ההצגה "הזמן המקביל" בתיאטרון "אל-מידאן". מעיריית חיפה נמסר אז בתגובה כי "אין לנו כל שליטה על תכני התיאטרון הזה או על כל תיאטרון אחר, שכן העירייה היא אינה קומיסרית של תרבות אפילו אם אלה לא ראויים לבמה. אנו מפנים אתכם למשרד התרבות, ונשמח לשמוע את התשובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully