וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 31: המסעדה שמציעה ספרות איכותית על אריזות המזון

1.7.2015 / 0:14

שורה של סופרים אמריקאים מובילים נרתמו לפרויקט שהציב את יצירותיהם על אריזות רשת המזון "צ'יפוטלה". בנוסף: חנות הספרים שמציעה רק ספר אחד מדי שבוע, "מועדון קרב" בגרסת הילדים, והקומיקס של הילרי קלינטון ועוד חדשות ספרות

הסופרת הקוריאנית עטורת הפרסים קיונג-סוק שין הואשמה בפלאגיריזם והתנצלה על כך

קיונג-סוק שין, שידועה בעיקר בזכות ספרה "בבקשה תשגיחי על אמא" עליו זכתה בפרס מאן לספרות מאסיה, הואשמה בשבוע שעבר בהעתקת קטעים מהסופר היפני יוקיו מישימה. הפרשה החלה בעקבות מאמר של הסופרת והמשוררת לי יונג-ג'ון בהאפינגטון פוסט, ובו טענה כי בסיפור קצר בשם "אגדה" שפרסמה קיונג-סוק שין בשנת 1996 (במסגרת אסופת סיפורים קצרים שלה) ישנם קטעים שלמים המועתקים מהסיפור "פטריוטיזם" שפרסם מישימה בשנת 1961. היא השוותה במאמר בין הקטעים הרלוונטים משני הסיפורים וטענה כי מדובר ב"מקרה ברור של פלאגיריזם ורמאות ספרותית שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום".

בתחילה הכחישה שין כל קשר לטענות, ואף הצהירה כי מעולם לא קראה את הסיפור של מישימה; אך בהמשך השבוע פרסמה הודעת התנצלות בפני הקוראים שלה ואמרה לעיתון הקוריאני Kyunghyang Shinmun כי לאחר שקראה את ההשוואה שערכה לי יונג-ג'ון היא החלה להבין שההאשמה בפלאגיריזם היא הגיונית.

"ניסיתי נואשות להוכיח לעצמי שלא קראתי את הסיפור של מישימה, אבל כעת אני נמצאת במצב שאפילו אני לא יכולה להאמין לזיכרון של עצמי," אמרה שין. כעת היא דנה עם ההוצאה שפרסמה את אסופת הסיפורים אודות האפשרות להסיר את הסיפור הזה מקובץ הסיפורים שלה. "אני מתנצלת מעומק לבי בפני הסופרת שהעלתה את ההאשמות, כמו גם בפני כל מכרי, ויותר מכל אני מתנצלת בפני הקוראים שאהבו את הספרים שלי... הכל באשמתי".

הגרדיאן מדווח כי בעקבות הפרשה, הואשמה קיונג-סוק שין בגניבה ספרותית נוספת; פרופסור יון טאק-סו טוען כי בספרה המפורסם "בבקשה תשגיחי על אמא" היא גנבה כמה קטעים מהספר "אמצע החיים" של הסופרת הגרמניה לואיז?ה רינזר. טאק-סו הגיש תלונה לרשויות על פלאגריזם ואמר לסוכנות ידיעות קוריאנית כי הוא לא מתכוון לבטל אותה בעקבות ההתנצלות של שין. "מה ששין עשתה במהלך הראיון שלה בעיתון לא נקרא התנצלות," הוא אמר, "הרגשתי שהיא מנסה להצדיק את עצמה בלי להודות באמת בפלאגריזם".

קיונג-סוק שין. AP
"אני לא יכולה להאמין לזיכרון של עצמי". קיונג-סוק שין/AP

חנות ספרים חדשה ביפן מציעה למכירה רק ספר אחד בכל שבוע

ברובע גינזה היוקרתי בטוקיו נפתחה לאחרונה חנות הספריםMorioka Shoten ("מוריאוקה ספרים") שבה נמכר בכל שבוע רק ספר אחד לפי בחירתו של בעל המקום, מוריאוקה יושיוקי. את הספר מלווים פעמים רבות פריטים נוספים בהשראתו כמו תמונות או תכשיטים, כך שהחנות נראית כמו גלריה לאמנות; אולם לבעל החנות חשוב להדגיש כי הספר עומד במרכזה של החנות והתערוכה המלווה אותו תמיד תתייחס אליו.

מוריאוקה הגה את הרעיון לחנות ספרים מינימליסטית בזמן שניהל חנות ספרים אחרת, שגרתית הרבה יותר; באותה חנות נהג מוריאוקה לארגן מפגשים עם סופרים ומו"לים – מפגשים שהתנהלו כולם סביב ספר אחד. במהלך הפעילויות הללו, עלה במוחו הרעיון להקים חנות ספרים שזו תהיה פעילותה – התמקדות בספר אחד בלבד בכל פעם.

אוניברסיטת ייל הוסיפה לארכיון הספרותי שלה שקיות נייר וכוסות שמכילות קטעי ספרות

לפני כשנה ישב הסופר האמריקאי ג'ונתן ספרן פוייר באחד מסניפי רשת אוכל מקסיקני בשם "צ'יפוטלה", והבין שאין לו מה לקרוא בזמן שהוא אוכל את הבוריטו שלו. הוא חשב לעצמו שאם היה חומר קריאה מעניין על כוסות השתייה ושקיות האוכל, זה יכול היה להיות פתרון מושלם לאנשים שנמצאים במצב כמו שלו. הוא פנה למנכ"ל רשת צ'יפוטלה והציע לו להגשים את הרעיון; המנכ"ל הרים את הכפפה וספרן-פוייר גייס סופרים כמו טוני מורסיון, ניל גיימן, פאולו קואלו, ג'ורג' סונדרס ועוד, שהצטרפו אליו ותרמו טקסטים פרי עטם על מנת שיעטרו את שקיות המזון וכוסות השתיה של הרשת.

כעת הודיעה ספריית אוניברסיטת ייל כי היא הזמינה את כל סוגי האריזות הספרותיות שיצאו במסגרת "צ'יפוטלה" והן תתווספנה לאוסף הארכיוני הגדול שלה שמכיל חפצים נוספים כמו עפרונות, בולים ושלטים עליהם מופיעים קטעי ספרות ושירה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משהו לקרוא בזמן האוכל. האריזות של ציפוטלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מועדון קרב בגירסה לילדים

צ'אק פלאניוק, מחבר הספר "מועדון קרב" (שהפך לסרט מפורסם בכיכובם של בראד פיט ואדוארד נורטון), צילם סרטון היתולי שבו הוא מקריא גרסה "מרוככת" של ספרו המפורסם בנסיון להתאים אותו לילדים.

הילרי קלינטון תככב בקומיקס חדש

הוצאת Bluewater החליטה ליצור קומיקס שיתמקד בקריירה הפוליטית של המועמדת לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון. הספר, שנכתב ע"י מייקל פריזל ועוצב ואוייר ע"י ג'ו פרדייז, ייקרא "Female Force: Hillary Clinton: The Road to the White House"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גירל פאוור כל הדרך אל הבית הלבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ישראלים יצרו סרטון אנימציה לסיפור קצר של ג'ונתן ספרן פויר

הסיפור "Love Is Blind and Deaf" שכתב ג'ונתן ספרן-פויר, הופיע בגיליון מיוחד של מגזין הניו יורקר שהוקדש ל-"ספרות קיץ". הבמאי גור בנטוביץ והאנימטורית עופרה קובלינר עיבדו את הסיפור במסגרת מיזם "Storyvid" מיסודם של דב אלפון ואתגר קרת.

אמה ווטסון וטום הנקס לוהקו לסרט שיעשה עפ"י ספר של דייב אגרס

בשנת 2013 פרסם דייב אגרס ("יצירה קורעת-לב של גאוניות מרעישה", "מהו המה") רומן דיסטופי בשם "The Circle" (המעגל) שעוסק בהתפרקותה של חברת היי-טק גדולה. בספטמבר הקרוב יחלו הצילומים לעיבוד הקולנועי של הספר בכיכובם של אמה ווטסון, שתגלם את הגיבורה הראשית מיי הולנד, וטום הנקס, שיגלם את אחד ממנהליה. הסרט עתיד לצאת בשנה הבאה.

בנוסף, השבוע נודע כי רבקה תומאס נבחרה ע"י אולפני פרמאונט לביים את הסרט "מחפשים את אלסקה" עפ"י ספרו של ג'ון גרין. זהו הסרט השלישי שיופק עפ"י ספר של גרין, אחרי "אשמת הכוכבים" ו-"ערים של נייר".

אמה ווטסון לובשת אוסקר דה לה רנטה. GettyImages
משתדרת להיי-טק. אמה ווטסון/GettyImages

סרט על חייו של הסופר פאולו קואלו יצא לאקרנים בחודש הבא

הסרט הברזילאי שנקרא The Pilgrim: Paulo Coelho's Best Story כבר הוצג בתחילת השנה בפסטיבל הסרטים של מיאמי, אך רק ב-31 ביולי הוא יופץ לבתי הקולנוע ברחבי ארה"ב. את הסרט ביים דניאל אוגוסטו ואת קואלו מגלם השחקן חוליו אנדראדה.

חדשות בשורה

* הסופר ג'יימס סלטר הלך לעולמו בגיל 90. סלטר נחשב לסופר מוערך מאוד בקהילה הספרותית, אך ספריו מעולם לא זכו להצלחה מסחרית גדולה.

* מחר (חמישי) יערך בקפה "תמול שלשום" בירושלים ערב לכבוד הספר "מדבר עם הבית" מאת עמיחי חסון. משתתפים: דוד וינפלד, בנימין שבילי, אלחנן ניר, אליעז כהן, גלעד מאירי, תהילה חכימי ונועה שקרג'י. 2 ביולי, 19:00, יואל משה סלמון 5, ירושלים.

* מחר (חמישי) יערך בתיאטרון יפו ערב משוררים וסופרים לכבוד תרבות עיראק. משתתפים: ענת לב-אדלר, רוני סומק, יאיר דלאל, יוסי אלפי וצבי גבאי. 2 ביולי, 20:00, טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה.

* ביום שבת, ה-4.7, יערך בתיאטרון יפו ערב השקה לספר "חמישים שנות שירה – תרגומי שירה של מחמוד דרוויש" בהשתתפות ראובן שניר, רוני סומק, ישראל בר-כוכב ורפי וייכרט. 20:00, טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה.

* ביום שני, ה-6.7, תיערך במסעדת ננוצ'קה מסיבת השקה לרומן "את כל הילדים בעולם" מאת טל ניצן. משתתפים: דורית רביניאן, רוני סומק, יאיר גרבוז, ליאור גרנות, גיא פרל, שרי גוטמן ועינב ג'קסון כהן. 19:30, לילנבלום 30, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully