וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורדתי את יאנה לדרגת טטיאנה": השיר הישראלי הסקסיסטי שכובש את מדינות חבר העמים לשעבר

28.10.2015 / 11:45

בשיר ההיפ הופ "פותחת תיק" של צביקה ברנד כלולים משפטים כמו "היא הורידה ת'מכנס היא גם למטה בלונדינית". ברנד מסביר שהמילים נכתבו בהומור

ספק 500

צמד המילים "פותחת תיק" נשמע בכניסה לכל קניון אבל נזרק גם הרבה פעמים בהומור בזמן חיקוי של מאבטחים ממוצא רוסי. כעת הביטוי עומד במרכז שיר היפ הופ שיצא כבר לפני כמעט שנה אבל זוכה להצלחה רק כעת. את השיר הפיק הדי ג'יי צביקה ברנד שמארח את הראפר עומרי "69" סגל ואמן ההיפ הופ אשר "ג'הבי" אלקובי. לכתיבת המילים היה אחראי גם הראפר רון נשר.

שמו של נשר אמנם מצויין בעמוד האקו"ם של השיר אך ביקש שלא להימנות עם יוצריו, לטענתם עד שתפס תאוצה. "הוא היה איתנו באולפן וביקש להיות על השיר אז אמרנו בכיף". לטענת ברנד ועומרי "69" סגל, נשר שכתב את אחד הבתים ביקש ששמו יוסר מכל פרסום שקשור בשיר לאחר הצטרפותו של "ג'האבי" לתהליך היצירה. נשר אפילו ביקש ששמו לא יופיע על התמונה שמוצגת כששומעים את הסינגל ביוטיוב.

בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו אומר נשר "היום יוצא פותחת תיק למי שרוצה. שיר שאני מתארח בו אבל ביקשתי שיורידו את השם לכל מי ששואל את השאלות כי אני פשוט פחות רוצה להיות מזוהה בתור ראפר. לכו לצביקה ברנד תשמעו את השיר לכל אלה ששאלו אותי".

"אני זה שעושה את הפזמון וגם את הבית השני", טוען נשר "צביקה ברנד מעולם לא כתב שום דבר בחיים שלו, הוא פשוט רכש שיר. אני כתבתי את השיר הזה. השיר נכתב על איבר מין הנשי של אישה בסתלבט על קהילה רוסית כזאת או אחרת כי אני רוסי לצורך העניין. חצי. ו"פותחת תיק יש נשק ופתח בגאז' שזה אני אומר לצורך העניין", עם כל הכבוד, זה לא קשור למצוקות בחבר העמים. זה שיר סקסיסטי ושוביניסטי ולא יעזור מה שתגידי ככה נכתב השיר. זה שרוצים להתייפייף, שיתייפיפו. זה להיט מועדונים".

"זה משהו שהוצאנו בצורה חד-פעמית", מספר ברנד (31) שחי בבת ים ומתנסה בהיפ הופ לראשונה. "אני מגיע מרקע של מועדונים למגזר הרוסי והיתה כוונה להפיק שיר שידבר על החוויה שלהם".

השיר בהחלט מתייחס ליוצאי ברה"מ לשעבר בדרכים חוויתיות ובחרוזים כמו "עושה אותה על ספינה מה מאמי מרינה", "אני הורדתי את יאנה לדרגת טטיאנה!" ועוד.

"שמעת את כל ההומור שבשיר", אומר ברנד, "זה מה שאנחנו משתמשים בו בסלנג הישראלי לציבור הרוסי ולי מותר כי אני רוסי. אז הגענו לאולפן והתחלנו לחשוב".

צביקה ברנד. טום חוליגנוב, ספק 500
"לי מותר כי אני רוסי". ברנד/ספק 500, טום חוליגנוב

"כשהוא אומר 'וזה מצחיק כמו הסוכה של דיוויד בלאט'. סוכה זה כביכול כלבה בלאט זה מילה לא יפה, אבל יש לנו מאמן כדורסל שזה שם המשפחה שלו. השתמשנו בשם שלו כדי לא להשתמש במילים לא יפות", מסביר ברנד את ההגיון מאחורי בתי השיר.

גם המשפט "הורדתי את יאנה לדרגת טטיאנה" לא נועד לטענתו להשפיל או להוריד נשים אלא מרפרר לקטע סטנד-אפ מוכר. "זה הכל הומוריסטי. לא התכוונו לפגוע. לקחנו את כל הסלנג וריכזנו את כל הדברים המצחיקים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פותחת תיק. טום חוליגנוב, ספק 500
"זה בסלנג של אנשים" צביקה ברנד/ספק 500, טום חוליגנוב

צחוק בצד, השיר זכה לחשיפה רחבה ונהנה מהשמעות חוזרות במועדונים כמו גם בתחנות רדיו ברוסיה ובגרמניה. "בשבילם זה מגה להיט, הם קוראים לזה ההמנון שלנו. לא שהם בכלל יודעים מה הם שרים". אומר ברנד שמתכונן לנסיעה למולדובה.

אתה חושב שהוא היה כל כך מצליח אם הם היו יודעים מה הם שרים? וליתר דיוק מה הן שרות?
"לדעתי כן כי תרגמו להם את זה כבר 100 פעם. יש הרבה שתרגמו את זה עם גוגל טרנסלייט ויש אנשים שמתרגמים את זה עם העברית השבורה שלהם, שגרים שם או עם חברים שגרים פה. כל פעם אני נתקל בתרגומים ובקומנטים של הווידאו או של הופעות, מנסים להסביר על מה שרים. לא נעלבים ולא שום דבר".

כשברנד נשאל כיצד נשים הגיבו לשיר באופן כללי הוא מתייעץ עם בת הזוג שלו. "היא אומרת שאולי נשים מבוגרות יותר נעלבות. לא קהל היעד שדיברנו אליהם... כולם אהבו. זה בסלנג של האנשים", מוסיף ברנד, "אתה הולך לרחוב ויש לך את 'הורדתי את יאנה לרמת טטיאנה'... זה מדבר יותר לנוער. המסיבות שלנו מיועדות לקהל של 21 פלוס יש לנו בקהל חבר'ה בני 30 פלוס ואליהם זה קצת פחות מדבר".

השיר מושמע גם במועדוני חשפניות. זה משהו שאתה מקדם?
"במועדוני חשפנות מנגנים את זה כלהיט כי יש להיטים שפחות מתאים לנגן במועדון חשפנות".

מה לגבי ילדים שנחשפים לשיר? יש גרסה נקייה?
"לא. וטוב שאת אומרת את זה לא חשבנו על זה. זה כנראה משהו שיקרה בשיר הבא".

ראיון עם גל שרגיל, יו"ר עמותת אחת מתוך אחת, על פרשת ההטרדות באוני' העברית. מערכת וואלה!
גל שרגיל בראיון באולפן וואלה/מערכת וואלה!

גם אל גל שרגיל, מנהלת קבוצת הפייסבוק "אחת מתוך אחת" , השיר "פותחת תיק" לא מדבר. "השיר הזה גזעני, משפיל ומבזה נשים", אומרת שרגיל לוואלה! תרבות. "שוב אנחנו נתקלות באמנים שכדי להתפרסם, עושים זאת על חשבונן של נשים, ובעיקר על חשבון מיניותן. שירים אלו מראים כמה קל עדיין להתייחס לנשים כאל אובייקט מיני, שכל מטרתן היא לשרת מבחינה מינית את הגברים בסביבתה. חבל מאוד לראות אמנים שמשתמשים ככה בגופן ומיניותן של נשים כדי לקדם את עצמם ואת המכירות שלהם. בעולם מתוקן, בו לא ניתן לסרסר בגופן של נשים כל כך בקלות, לא היו להם מעל ל-2 מיליון צפיות".

מועדון אלנבי 40.. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
מועדון אלנבי 40./אתר רשמי, מתוך פייסבוק

לא מטריד אותך שהשיר מצליח דווקא בתקופה שיש בה עלייה של אלימות כלפי נשים? נשים שנרצחות על ידי הבעלים שלהן שוב עולות לכותרות, מתפרסם הסרטון של אלנבי 40.
"השיר הזה קיים כבר שנה. את מבינה שזה דברים שהם מקריים. בטח לא השיר גרם להם. רצח בכלל לא קשור לכלום, אלנבי 40 - את לא רוצה לשמוע מה יש לי להגיד על זה".

אני דווקא כן רוצה.
"אני כל יום רואה בנות שרוקדות על הבר ומה שהראו שם זה משהו שרואים במועדונים. בחורה שעולה על בר במועדון ההורים צריכים לחשוב פעמיים אם לתת לה לצאת מהבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully