וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש מעביר לנתניהו את ההכרעה בנוגע ל"פרס לתרבות יהודית"

17.12.2015 / 20:50

פרסום ראשון: היועמ"ש מאמץ את עמדתה של שרת התרבות רגב, שב"פרס לתרבות יהודית" של משרד החינוך ישנה חדירה לתחומי תוכן מובהקים של משרד התרבות וממליץ על העברת הנושא להכרעת נתניהו

שרת התרבות מירי רגב ושר החינוך נפתלי בנט. צילום: נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
הקרב בין השרים יובא להכרעת רה"מ. שרת התרבות מירי רגב ושר החינוך נפתלי בנט/עיבוד תמונה, צילום: נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו

פרסום ראשון: דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מאמצת את עמדתה של שרת התרבות והספורט מירי רגב בנוגע לכך שב"פרס לתרבות יהודית" של משרד החינוך יש חדירה לתחומי תוכן מובהקים של משרד התרבות, ולכן היא מעבירה את הנושא להכרעת רה"מ נתניהו.

בשבוע שעבר פורסם באתר האינטרנט של האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך קול קורא ובו ההודעה על "פרסי שר החינוך ליוצרים בתחומי התרבות היהודית לשנת תשע"ו". על פי ההודעה, בכוונת שר החינוך להעניק 6 פרסים בסך כולל של כ-900 אלף שקלים, ליוצרים בתחומי התיאטרון, הקולנוע, הספרות והשירה, המחול והמוזיקה, וכן להעניק פרס מפעל חיים. התקציב לפרסים יגיע מהאגף לתרבות תורנית במשרד החינוך. שרת התרבות והספורט מירי רגב כלל לא אהבה את היוזמה הזאת, וטענה שיש בה חריגה לתחומי אחריותה. "מתן פרסים ליוצרים ואומנים הינו בתחום סמכותה המובהק של שרת התרבות, בין השאר גם על פי חוק הספרים", מסרה לתקשורת. "אני קוראת לשר בנט להעביר את התקציב למשרד התרבות האמון על התחום. אם השר בנט לא יעשה כך אפנה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיבחן האם יש בכך כפל תמיכות שאסור על פי החוק".

השרה רגב מימשה את איומה ופנתה ליועץ המשפטי לממשלה. היום (חמישי) משרדו שלח חוות דעת בעניין לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החינוך בנט ולשרת התרבות רגב. דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הצטרפה לדעתה של השרה רגב וקבעה כי ב"פרס לתרבות יהודית" של משרד החינוך יש השנה "דריסת רגל בתחום העשייה התרבותי, המצוי באופן מסורתי בידיו של משרד התרבות והספורט". זילבר כתבה כי "היות וההכרעה בדבר גבולות הגזרה בין המשרדים בהקשר זה היא בעיקר עניין של מדיניות, ראוי להעלות את המחלוקת הממוקדת שנוצרה בעניין להכרעת ראש הממשלה". היא הוסיפה והציעה לראש הממשלה לבחון את השפעת חלוקת הפרס וגובהו על מעמדו של פרס ישראל.

בין השאר כתבה זילבר בחוות הדעת, שהגיעה לידי וואלה! תרבות: "לאור מכלול הנסיבות, ובפרט לאור השינוי מן היסוד באופיו של הפרס בשנה הנוכחית בהשוואה לאופיו בשנים קודמות; נוכח ההעלאה הדרמטית בערכו הכספי (פי 19 ויותר) באופן שיוצר השפעה משמעותית והטבעת חותם של ממש בהקשרי תרבות באופן כללי; ונוכח החפיפה שנוצרת עם תחומי האחריות של משרד התרבות, ראוי כי שאלת זהות הגורם שיעניק את הפרס – שר החינוך או שרת התרבות – תובא להכרעת ראש הממשלה".

"(...) קשה לחלוק כי השנה היסודות האמנותים-התרבותיים הם היסוד המרכזי, באופן היוצר חפיפה וזהות עם תחומי התוכן המובהקים של משרד התרבות. לעומת זאת, דווקא את היסודות הפדגוגיים-חינוכיים בהרכב התחומים המזכים בפרס, קשה לזהות. ניתן לראות, אם כן, כי השנה, להבדיל ממה שהתרחש בשנים קודמות בהן חולק הפרס, חל שינוי תוכני משמעותי יסודי באופיו של הפרס. אם בשנים עברו התמקד הפרס ביצירה הקשורה בטבורה לעולם החינוך, ההשכלה וההדרכה, אזי השנה הקשר התרופף עד כדי לא קיים; ואם בשנים עברו הזיקה לתחומי האמנות והתרבות היתה נלווית לעשייה החינוכית ושולית יחסית באופיה – אזי השנה לא ניתן לחלוק על כך שהיא מרכזית ומהותית, ודווקא החיבור לתחומי החינוך אינו מובהק".

"(...) הסכום המוקצה בשנה הנוכחית גדול פי 19 ויותר מהסכומים שהוענקו לזוכים בשנים קודמות, וגם בכך יש כדי להגדיל את 'דריסת הרגל' בתחום העשייה התרבותי, המצוי באופן מסורתי בידיו של משרד התרבות והספורט. יוצא, אם כן, כי העמימות שהייתה קיימת בהקשר חלוקת פרסים כדוגמת הפרס הזה, שנבעה מחפיפה מסויימת בין גבולות הגזרה של שני משרדים שנוצרה בשל ההפרדה האבולוציונית שלהם אחד מהשני, התעצמה עד מאוד השנה בשל המהפך שחולל שר החינוך באופיו של הפרס. בנוסף, יש בכך כדי להפוך את משרד החינוך דווקא לשחקן דומיננטי בתחומי תוכן של משרד אחר, המופקד על הנושא, קרי משרד התרבות".

"(...) יוצא, אם כן, כי זהות הגוף האמון על חלוקת פרס בתחומי תרבות יהודית, במתכונת המרחיבה בה מבקשים לחלקו השנה, אינה מוגדרת באופן מפורש ומובהק בחקיקה קונקרטית. לאור זאת, ונוכח הטשטוש בין המשרדים בהקשר זה; נוכח הרחבת ההיבט התרבותי-אמנותי בפרסי שר החינוך השנה והגידול בהיקף הפרסים ליוצרים בתחומי התרבות היהודית; נוכח הזיקה הברורה בין עולמות התוכן בהם עוסק הפרס לתחומים הנמצאים באחריות כל אחד מהמשרדים; וכדי להכריע בעמימות שנוצרה כתוצאה מכל אלו באופן שהגביר את מעורבותו של משרד החינוך בתחומי תוכן שהם בליבת העשייה המובהקת של משרד התרבות והספורט – אנו סבורים שראוי להעלות מחלוקת זו להכרעת ראש הממשלה".

"(...) יש לציין כי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה קובעת כי לעניין איחוד תקנות תקציביות הנדרש במקום בו מוענקת תמיכה על ידי מספר משרדי ממשלה למטרה זהה או דומה 'ראוי כי מרכיב מכריע בגיבוש ההחלטה באיזה משרד תבוצע התקנה המאוחדת תהא מידת הזיקה שיש לתחום הנתמך לפעילותו שלמשרד ממשלתי אחד יחסית למשנהו'. לפיכך, בעת בחינת ראש הממשלה את הסוגיה, יהיה עליו להידרש לשיקול זה במסגרת הכרעתו".

טרם התקבלה תגובת שר החינוך נפתלי בנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully