וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 58: מחשבים יכתבו ספרים בשנת 2016

6.1.2016 / 6:59

תחזית חדשה למה שעתיד להתרחש בעולם הספרות בשנה הקרובה, ספר מציטוטיו של ולדימיר פוטין מחולק לעובדי המדינה, חנות ספרים שנקראת "Isis" הותקפה בקולורדו ועוד חדשות ספרות

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
לא ברור אם קראו את שירת ביאליק. לוחמי דאעש/רויטרס

שירה היא הנשק האולטימטיבי לגיוס ג'יהאדיסטים אלימים

חוקרת באוניברסיטת אוקספורד טוענת שהמסורת התרבותית הערבית הפכה את השירה לכלי מניע לפעולה - כזה שמאפשר לארגוני טרור לגייס בעזרתו תומכים ופעילים. החוקרת אליזבת קנדל תפרסם את ממצאי מחקרה במאמר תחת הכותרת "אל-קעאידה בתימן וכוחה של השירה ככלי נשק ג'יהאדיסטי". המאמר ייכלל בספר שעתיד לצאת בקרוב בשם "הג'יהאד של המאה ה-21". המחקר של קנדל מתבסס על ראיונות עם כ-2,000 אנשים, תושבי חבל הארץ מהרה בתימן, כאשר יותר מ-74 אחוז מהם טענו כי שירה היא מרכיב מרכזי מרכזי בתרבות היומיום שלהם.

"כוחה של השירה להניע רגשית את הקוראים והשומעים, לחדור לנפשם וליצור הילה של מסורת, אותנטיות ולגיטימיות סביב הרעיונות שהיא מביעה - הופך אותה לנשק מושלם למטרות ג'יהאד", כותבת קנדל שמביאה כדוגמה את שיר ההלל שכתב אוסאמה בן לאדן בשנת 2000 לכבוד מתקפת הטרור על המשחתת האמריקאנית "קול" שעגנה במפרץ תימן (17 אנשי צוות נהרגו בנוסף לעשרות פצועים) – שיר שהוא דקלם מאוחר יותר גם בחתונת בנו וגירסה נוספת שלו נמצאה בפשיטה על ביתו בקאבול משם הוא הופץ לפעילי ג'יהאד המשתייכים לארגון בנסיון להניע אותם לפעולה. השירה, לטענתה, מצויה בלב מערך התעמולה של ארגוני הטרור, ואחת הסיבות לכך היא היכולת לשנן ולחזור עליה בעל פה – תכונה חשובה במיוחד באיזורים בהם התושבים אינם יודעים קרוא וכתוב, שהיתה גם הדרך שבה הופץ הקוראן בראשיתו. "שפת השירה מחקה את שפת הקוראן", היא כותבת, "הג'יהאדיסטים עושים שימוש בשירים ופסוקים מסורתיים שגורמים לשומעים לחוש קשר למסורת האיסלאמית שהם מכירים".

seperator

אנתולוגיה חדשה של שירים ואיורים מוקדשת לדמויות להט"ביות באמריקה של המאה ה-19

הספר "A Gay Ol' Time" של האמנית קיירנן סג'ורסן-ליין יצא למימון המון באתר קיקסטארטר בתקווה לגייס 2,950 דולר על מנת להוציאו לאור. תוך זמן קצר הוא גייס סכום גדול בהרבה.

בספר, שיכיל 110 עמודים, יוצגו דמויותיהם של 48 להט"בים אמריקאים בני המאה ה-19 בליווי איורים מיוחדים ופרטים ביוגרפיים. "המטרה היא להטות את הזרקור אל עבר האנשים האלה שההיסטוריה נוטה לשכוח, לכבד את זכרם באמצעות פורטרטים שצוירו בצבעי מים ולהזמין את הקוראים ללמוד עוד על פועלם," כתבה סג'ורסן-ליין באתר הפרויקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

תחזית לשנת 2016 בספרות: מספרים שנכתבים בידי מחשבים ועד לספרי אירוטיקה של מעמד הפועלים

ג'ונתן סטרג'ן מהמגזין "Flavorwire" פרסם את התחזית שלו לטרנדים שצפויים לשטוף את שוק הספרות בשנת 2016. בהמשך לתופעת סופרי הצללים שהולכת וצוברת תאוצה בכל שנה (בעיקר בגלל הצורך להוציא ספרים לסלבריטאים שלאו דווקא ניחנו בכשרון כתיבה), סטרג'ן צופה שנראה ספרים שנכתבים בידי קבוצת אנשים (כשכל אחד כותב קטע אחר בספר) וספרים שנכתבים בידי מחשבים (בשלב הראשון ספרים כאלה צפויים לצאת בהוצאה עצמית ולא בהוצאות הספרים הממוסדות).

עוד צופה סטרג'ן שהוצאות הספרים יהפכו עצמן לחברות תקשורת שמייצרות גם תכנים ויזואלים כדי לא לאבד קהל במעבר בין אמצעי התקשורת השונים. התופעה הזו תפעיל לחץ על מו"לים בינוניים ועל ספרים שהם לא רבי מכר, שיתקשו לעמוד בתחרות.

סטרג'ן מתייחס גם לכמה תופעות מהשנה החולפת ומנבא את מגמות ההתפתחות שלהן: כך למשל הוא טוען כי אמזון תמשיך לגדול עוד ועוד ותשתלט כמעט לחלוטין על שוק הספרים הדיגיטליים; מגמת הספרים ההולכים ומתארכים תיפסק לדבריו, והספרים יהפכו להיות קצרים בהרבה; נמשיך לגלות עוד ועוד כתבי יד בלתי ידועים של סופרים מפורסמים שהלכו לעולמם; ספרי הצביעה למבוגרים ימשיכו לככב ויצטרפו אליהם מוצרים דומים שמציעים פעילויות ריפוי בעיסוק למבוגרים.

לבסוף, סטרג'ן צופה שגם טרנד הספרים האירוטיים בהוצאה עצמית ימשיך, אך הוא יהפוך למגוון בהרבה, כשאחד מהנושאים שיעסיקו את הכותבים היא אירוטיקה בקרב מעמד הפועלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ואז כורה הפחם הסקסי חזר לביתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפליקציה חדשה מאפשרת להפוך את הספרים המודפסים שלכם לספרים דיגיטליים

האפליקציה שנקראת "Shelfie" מציעה לקוראים לצלם את הספריה שלהם (או ספרים מסוימים מתוכה) ובלחיצת כפתור לקבל לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם את כל הספרים כקבצים לקריאה דיגיטלית. האפליקציה (שמשתפת פעולה עם חברת "BitLit") סורקת את כותרות הספרים שמופיעים בתמונה ומציעה לקוראים את הגירסה הדיגיטלית שלהם בחינם או בהנחה משמעותית.

מפתחי האפליקציה טוענים כי היא דווקא עתידה לעזור לתחום הספרים המודפסים ולא לפגוע בו כיוון שלטענתם קוראים יקנו יותר ספרים מודפסים אם ידעו שיוכלו לצרף אליהם בקלות ובזול עותק דיגיטלי. "המידע שיש לנו מראה שקוראים קונים יותר מודפסים כשמציעים להם עסקה שכוללת גם גירסה דיגיטלית של הספר," נכתב באתר החברה.

seperator

חנות ספרים בשם Isis בקולורדו נפלה קורבן לונדליזם

בחודש שעבר אלמונים זרקו ל?ב?נ?ים על חנות הספרים "Isis Books & Gifts" בעיר אינגלנדווד, קולרדו, רק בגלל שמה של החנות שהופיע בשלט הכניסה ("Isis" הוא שמו של ארגון דאעש באנגלית). "אני לא יודעת אם מישהו הלך ברחוב וראה את שם החנות על השלט והחליט לזרוק עליה לבנים, או שמדובר באדם בור וטיפש שחשב באמת שאנחנו חנות לטרוריסטים," אמרה קרן שארבנה-האריסון, בעלת החנות.

חנות הספרים שקיימת 35 שנים ומתמחה בעיקר בספרים רוחניים, נקראת "Isis" על שם אלת הרפואה, הטבע והקסם במיתולוגיה המצרית. בתגובה למעשה הונדליזם החליטה שארבנה-האריסון למתג מחדש את החנות; על השלט הגדול מחוץ לחנות מצוירת כעת תמונתה של האלה איזיס ולידה הכיתוב "האלה" (המילה "Isis" לא מופיעה יותר על השלט). בעלת החנות מדגישה כי השם "Isis" יישאר שמה של החנות, אך היא החליטה להוריד אותו משלט הכניסה כיוון שהוא מעורר אנטגוניזם בקרב אנשים מסוימים.

ספר חדש המכיל משפטי-מחץ של ולדימיר פוטין חולק לאנשי הממשל ברוסיה כמתנה לחגים

כמה מתומכיו של ולדימיר פוטין הוציאו לאור ספר בן 400 עמודים שמאגד את מיטב ציטוטיו. הספר, שנקרא "המילים שמשנות את העולם", הוא אחד מביטויי ההערצה הרבים של תומכי הנשיא שמתייחסים אליו כמושיעה של רוסיה המודרנית; הוא יצטרף ל-"מוצרי פוטין" נוספים החל מבשמים וכלה בוודקה.

"מדינות עם משטרים אוטוריטריים תמיד מפרסמות ספרים שמכילים את האמירות הידועות ביותר של מנהיגן", אמר ההיסטוריון ניקולאי סוונידזה לעיתון "RBK Daily" והשווה את הספר החדש ל"ספר האדום הקטן" שיצא בסין הקומוניסטית בשנות ה-60 של המאה הקודמת והכיל ציטוטים של מאו דזה-דונג.

"המילים שמשנות את העולם" פורסם תחילה במהדורה מיוחדת של 1,000 עותקים שנשלחה לקרמלין על מנת שתחולק לפוליטיקאים ועובדי ממשל כמתנה לחגים. על פי "RBK Daily" אנשי הממשל שקיבלו את הספר נדרשים להציב אותו במשרדיהם על מנת שיוכלו לעיין בו ולהבין את מדיניותו של פוטין בתוך רוסיה ומחוצה לה. עוד מציין העיתון כי הקבוצה שעומדת מאחורי הספר, שנקראת "הרשת", קיבלה בעבר פרסים ותרומות מהקרמלין. הספר יופץ בקרוב בחנויות הספרים ברחבי המדינה וימכר לציבור הרחב במחיר של 800 רובל לעותק (כ-43 שקלים).

ספרנית עיצבה את הארון מתחת למדרגות בביתה בהשראת חדר מגוריו של הארי פוטר

כשקורטני בונט, ספרנית מפנסילבניה, עברה לבית חדש היא שמה לב לארון קטן שנמצא מתחת למדרגות שמובילות לקומה השנייה. כמעריצה מושבעת של ספרי הארי פוטר היא זיהתה מיד את הדמיון למקום מגוריו של הארי בבית משפחת דרסלי והחליטה להפוך אותו למעין "מוזיאון-פוטר" קטן. היא לקחה עמודים מספרי הארי פוטר והפכה אותם לטפט שציפה את קירות החדרון והוסיפה עוד שלל פריטים שקשורים בדמותו של הארי. לדבריה, עיצוב החדר ארך שמונה ימים רצופים. "שני הבנים שלי מתים על החדרון הזה", אמרה בונט לאתר "Buzzfeed", "הם משתמשים בו למשחקי מחבואים והחברים שלהם אוהבים להציץ בחדר כשהם באים לבקר".

הסופרת מירה מאיר הלכה לעולמה

המשוררת והסופרת מירה מאיר הלכה לעולמה בגיל 83. מאיר כתבה לילדים ולמבוגרים וכן עסקה בעריכה ותרגום. היא חיברה יצירות רבות שליוו דורות שלמים. בין היצירות: "הצב של אורן", "שלולי", "בגלל פודינג שוקולד", "אילנה היא אלינה", "מעשה שהיה כך היה", "מסיבה של עננים", "ספר המסעות של בנימין מטודלה" ו"פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו". מלבד פרוזה מאיר כתבה גם שירים רבים שהולחנו, ביניהם שיר הנושא של סדרת הילדים "רגע עם דודלי". עבודתה של מאיר זיכתה אותה בפרס זאב לספרות ילדים ובפרס היצירה לסופרים עבריים על עבודת עריכה.

מאיר התגוררה בקיבוץ נחשון והותירה אחריה ארבעה ילדים.

seperator

חדשות בשורה:

* אחד מסניפיה של רשת חנויות הספרים בארנס&נובל בניו יורק הגיש בקשה לקבלת רשיון למכירת אלכוהול בחנות. רשת הספרים הגדולה בארצות הברית נמצאת בקשיים כלכליים בשנים האחרונות וההנחה היא כי הרשת תנסה להשתמש במכירת אלכוהול על מנת לשפר את מצבה.

* חנות ספרים בריטית בשם "The Book Case" שנמצאת בחבל יורקשייר, נפגעה בשבוע שעבר משטפונות שפקדו את האזור בעקבות גשמים עזים. סופרים בריטים וביניהם איאן רנקין וססליה אהרן החליטו לסייע לבעלי החנות והציעו למכירה פומבית ספרים חתומים על ידם, כשההכנסות מהמכירה יוקדשו לשיפוצים ההכרחיים.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק בתל אביב ערב מיוחד לציון 90 שנה לרומן "הטירה" מאת פרנץ קפקא. משתתפים: ערן צור, יובל מסנר וקרן קוך. 7 בינואר, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. מחיר כרטיס: 40 ש"ח.

* מחר (חמישי) יתקיים ב"קרון ספרים" בקרית טבעון ערב לכבוד הספר "הממלכה" מאת אמיר אור. 7 בינואר, 20:00, הכלניות 2, קרית טבעון. מחיר כניסה: 30 ש"ח.

* ב-13 בינואר יערך בבית אבי חי בירושלים ערב לכבוד הספר "ים ביני ובינך" מאת נורית גרץ. משתתפים: מוקי צור, בלהה בן אליהו, רונה קינן ונורית גרץ. יום רביעי, 13 בינואר, 20:00, המלך ג'ורג' 44, ירושלים. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully