וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש נשים מעידות: השחקן משה איבגי הטריד אותנו

שגיא בן נון, גלי גינת ויונתן שם טוב

3.2.2016 / 9:00

עדויות 6 נשים הגיעו לידי מגזין וואלה! NEWS, לפיהן הוטרדו על ידי איבגי. רובן עבדו עמו בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. "הוא כפה נשיקה ודחף לשון לפה", סיפרו שתיים, שאף עברו פוליגרף. העדות המאוחרת מ-2013. לא הוגשו תלונות למשטרה. השחקן: "מעולם לא פגעתי באישה"

צילום: עידו שחם

י', שחקנית תיאטרון וקולנוע, זוכרת היטב את המפגש שלה עם משה איבגי לפני יותר מעשר שנים, בתחילת דרכה בעולם המשחק. "הייתי בת 23-24", היא מספרת. "התקבלתי לתפקיד משמעותי בסדרה, אפילו כבר התחילו לצלם את ה"מייקינג אוף". הזמינו אותי לחזרה הראשונה. היינו אמורים להיות אני, הבמאית ואיבגי. פרט לזה שהייתי צעירה, הייתי בתחילת קריירת המשחק שלי והייתי מאוד חסרת בטחון, אפילו שלפני זה למדתי בבית ספר למשחק וכבר היה לי תפקיד בסדרה וגם בסרט".

"החזרה היתה הפעם הראשונה שפגשתי אותו. הוא אמר לבמאית שהוא רוצה לעבוד איתי לבד והיא יצאה. התפקיד התפרש על שלושה פרקים של הסדרה, ובין שתי הדמויות נוצרת מערכת יחסים שבסוף יש גם נשיקה. ואז איבגי אומר: 'יש את הסצנה שאנחנו מתנשקים, בואי נתאמן עליה'. עכשיו, זה מרגיש לא נוח. אמרתי לו: 'לא נראה לי. נראה לי שלפני זה יש לנו עוד הרבה מה לעבוד על מערכת היחסים'. הוא אמר 'עזבי אותך, צריך לראות מה הכימיה בינינו', ותוך כדי זה הוא מתקרב אלי, שנינו ישבנו על ספסל, והוא אשכרה כופה עלי את הנשיקה. נשיקה פה לפה. והוא מנסה לדחוף לי לשון ולקרב אותי אליו עם הידיים שלו. ממש דחפתי אותו, הייתי מאוד מאוד נסערת. הוא ישר קם ויצא ובעצם החזרה נגמרה".

משה איבגי. איציק בירן, מערכת וואלה! NEWS
"אם זה היה קורה היום הוא היה עף מהסדרה". איבגי/מערכת וואלה! NEWS, איציק בירן

"הייתי בהלם. אני לא זוכרת הרבה דברים מאותו אירוע. אני מניחה שזה נקרא מצב הלם. אני זוכרת שהייתה שם נשיקה בכפייה. אני זוכרת שאני דוחפת אותו ממני, ממש הודפת אותו. אני מדברת על זה עכשיו ומתחילה שוב לרעוד", מוסיפה י'. אבל הסיפור, לדבריה, לא הסתיים כאן. לטענתה, פוטרה מיד לאחר המקרה. "אני לא זוכרת אם זה היה למחרת או יומיים אחרי זה, התקשרו אלי מהסוכנות שלי. הטלפון תפס אותי בבית. נאמר לי: 'תשמעי, חדשות לא כל כך טובות, אני מצטערת, אבל בסופו של דבר הפרויקט הזה לא יוצא לפועל. איבגי לא מוכן לעבוד איתך'. אמרו לי שאני מפוטרת מהסדרה".

י' מדגישה כי גם במקרים של סצנה אינטימית בהצגה, בסדרה או בסרט הדברים צריכים לקרות באופן מוסכם, מה שלדבריה לא קרה כאן. "יצא לי להצטלם בסצנות סקס, יצא לי לבוא לאודישן ולהתנשק עם מישהו. כל מיני דברים קורים במשחק וזה בסדר, אבל הם קורים לאחר הסכמה מסוימת, ובטח שזה לא קורה בחזרה הראשונה. קודם יש מערכת יחסים לבנות. הנשיקה מבחינת משחק זה כלום, אין מה להתאמן עליה בחזרה. יש מה להתאמן על דיאלוגים, יש מה להתאמן על יחסים. זה קרה על ההתחלה, בחזרה הראשונה. הייתי צריכה לעבור קודם תהליך, של היכרות כבנאדם וכשחקנית, לדבר איתו. אני לא מכירה את הבנאדם הזה, וסליחה, אני לא זונה ואני לא כוכבת פורנו", אמרה.

גם היום, שנים אחרי האירוע, היא עדיין כועסת על עצמה שלא סיפרה את הדברים בזמן אמת. "את כל הזמן מסתובבת באיזשהו מקום כאילו את אשמה ואת לא בסדר. הייתי צריכה לספר. זו חוויה מאוד בודדה. אולי לא יכולתי באותו רגע להיות מלכת קרח כמו שאני יודעת ולהעיף אותו ממני, ולגרום לזה שהוא יועף מהסדרה. אם זה היה קורה היום הוא היה עף מהסדרה. זה מה שמכעיס אותי. מכעיס אותי שהוא ניצל לרעה את הכוח שלו. זו פגיעה. מכעיס אותי שהוא ממשיך לעבוד. מכעיס אותי שכולם יודעים וסוגרים את הפה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בדיקת פוליגרף שהוצעה לבקשת וואלה! NEWS ל-י', אחת העדות בתחקיר שחשף את פרשת איבגי, שנמצאה דוברת אמת. סריקה, מערכת וואלה!
שתיים מהנשים שהעידו בפנינו נשלחו לבדיקת פוליגרף - ועברו אותה בהצלחה. דו"ח הפוליגרף של י'/מערכת וואלה!, סריקה
השחקן. מערכת וואלה!
נמצאו דוברות אמת. דו"ח הפוליגרף של מתלוננת נוספת/מערכת וואלה!
"שנינו ישבנו על ספסל, והוא אשכרה כופה עלי את הנשיקה. נשיקה פה לפה. והוא מנסה לדחוף לי לשון ולקרב אותי אליו עם הידיים שלו. ממש דחפתי אותו, הייתי מאוד מאוד נסערת"

משה איבגי נחשב ל"מלך הקולנוע הישראלי". במשך עשרות שנים איבגי בן ה-62 הוא מהמצליחים, המוערכים והעסוקים ביותר בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון, במשחק ובבימוי. הוא חתום על הצלחות אמנותיות ומסחריות רבות וזכה בלא מעט פרסים. בין היתר כיכב בסרטים "מתחת לאף" שנחשב לסרט הפריצה שלו, "שורו", "חולה אהבה משיכון ג'", "אהבה אסורה", "מסוכנת", "מדורת השבט", "מטאליק בלוז", "מינכן" בבימויו של סטיבן ספילברג, "שבעה", "וביום השלישי" שאיבגי גם ביים. הוא כיכב בין היתר בסדרות "הבורר", "לאהוב את אנה", "זגורי אימפריה" ו"דיג", וגם שיחק וביים בתיאטרון - בשנים האחרונות בגשר ובתיאטרון חיפה. אפשר לומר שקריירת המשחק של איבגי שזורה ב-DNA הישראלי.

בחודשים האחרונים הגיעו לוואלה! עדויות על התנהגות בלתי הולמת של השחקן כלפי נשים שעבדו לצדו. שש נשים, המסרבות כרגע להיחשף פומבית, טענו כל אחת בנפרד כי השחקן הטריד אותן או נגע בהן בניגוד לרצונן. העדות המאוחרת ביותר מתייחסת למקרה שאירע ב-2013. גורמים נוספים שעבדו לצדו בהפקות סיפרו על תלונות נוספות מצד נשים בהפקה. נשים נוספות עמן דיברנו סיפרו גם הן על התנהגות בעייתית דומה, חלקן באופן מפורט. אולם נשים אלה ביקשו שהסיפור האישי שלהן לא יופיע בכתבה, מאחר שמדובר בתעשייה קטנה והן חוששות לשמן הטוב ולמקור פרנסתן. יצוין כי כל הנשים שהעידו בפני וואלה! NEWS לא התלוננו במשטרה. העדויות המלאות שמורות בידי המערכת. בנוסף, בערוץ 10 דווח אמש כי אישה העובדת בתיאטרון גדול טוענת כי איבגי הטריד אותה. היא אף הגישה התראה לפני תביעה נגד התיאטרון בטענה שהתלונה שלה לא טופלה בצורה נאותה.

משה איבגי. אביב חופי
"זה בתוך שניה התפוצץ, והגיע לכל האנשים בהפקה והיה הלם מוחלט"/אביב חופי
"לפני שהספקתי להבין מי נגד מי הרגשתי את הלשון שלו נדחפת לי באגרסיביות לתוך הפה. זה קרה באופן כל כך פתאומי וכל כך לא צפיתי את זה בא, שברגע הראשון אפילו לא קישרתי בין הדבר הדוחה שזוחל לי בהפתעה בתוך הפה, לבין השחקן שעמד לפני רגע לידי. הדפתי אותו מעלי בבוטות

לצד י', אישה נוספת טוענת לנשיקה בכפייה מצד איבגי. שתיהן טוענות כי מיד לאחר המקרה פוטרו מעבודתן. מדובר על נשים שאינן מכירות זו את זו, בהפקות שונות, בזמנים שונים. שתיהן נשלחו לבדיקת פוליגרף ויצאו דוברות אמת.

האישה הנוספת עבדה עם השחקן לפני יותר מ-10 שנים באחת מהפקותיו. לטענתה, גם אצלה היתה נשיקה בכפייה, גם היא פוטרה לאחר מכן. "הסכמתי להתראיין כי צריך וחשוב לחשוף מקרים כאלה", אומרת האישה, שהתלבטה עד הרגע האחרון. "אני מבקשת להישאר בעילום שם", היא אומרת, "אני לא זו שפגעה באף אחד ואין לי שום עניין משום סוג להיות בעין הסערה. העניין הוא לגמרי לא אני, אני סתם הייתי שם במקרה. לפני מעל לעשר שנים, כשהייתי בסוף שנות העשרים שלי, עבדתי בהפקה שאיבגי כיכב בה. הייתה לי הרבה הערכה כלפיו, גם בגלל היותו שחקן מוכשר וגם בגלל שהיה ידידותי ולא מתנשא, בעיקר בהתחשב במעמד שהיה לו, ששום הפקה לא הייתה קורית באותה התקופה בלעדיו".

"במו עיני ראיתי, כמו כל האחרים שעבדו באותה ההפקה, איך באופן קבוע הוא היה שולח ידיים לכיוון החזה של מנהלת ההפקה, אישה נשואה בזמנו, תוך כדי הצחקוקים הנבוכים שלה, כשהיא הולכת איתו במסדרון ומעדכנת אותו על הלו"ז. גם לכיוון שלי זה הגיע, הוא שלח לי פה ושם ידיים לחזה, אבל כמו המפיקה גם לי לא היה צורך ביותר מכמה מכות קטנות בידיים, להעיף אותן, כמו שעושים לזבוב טורדני, עד לפעם הבאה. אף אחת לא לקחה את זה באופן קשה מדי, זה האיש, ככה הוא, הוא עושה את זה במין נדנוד אינסופי וצחוקים והוא בן אדם בכללי על הכיפאק וזו רק איזו בעיה כזו שהוא לא שולט עליה".

"אחרי כחודש של ההפקה", מספרת האישה, "בעוד כולם נפרדים בסוף היום באופן שגרתי למדי, הוא ניגש להיפרד ממני ולפני שהספקתי להבין מי נגד מי הרגשתי את הלשון שלו נדחפת לי באגרסיביות לתוך הפה. זה קרה באופן כל כך פתאומי וכל כך לא צפיתי את זה בא, שברגע הראשון אפילו לא קישרתי בין הדבר הדוחה שזוחל לי בהפתעה בתוך הפה, לבין השחקן שעמד לפני רגע לידי. הדפתי אותו מעלי בבוטות תוך כדי דחיפה ודי מהר הלכנו איש איש לדרכו בחוסר נעימות מצד שנינו. האירוע כולו היה מאוד מפתיע באופן לא נעים, בלשון המעטה, והשאיר בי תחושת גועל ימים רבים מאוד אחרי".

"ביום העבודה שאחרי אותו אירוע", מעידה האישה, "המבוכה בינינו רק הלכה והתגברה, כשרוב הצוות כבר ידע מפה לאוזן על שקרה. ויום למחרת כבר הגיע טלפון מגורם בכיר בהפקה שהודיע לי שפוטרתי ושאני לא צריכה להגיע יותר, שהם מחפשים לי מחליפה. אותו בכיר לא נתן סיבה, גם לא שאלתי, זה היה ברור. מאז ראיתי אותו בעיקר פה ושם מתראיין בכל מני כלי תקשורת מדבר בצדקנות יתרה על מוסר ויושרה ועל להיות בני אדם, נדמה לי אפילו שדובר על אפשרות עתידית לכניסה לפוליטיקה. מה אני אגיד, צרם לי".

"עברתי הטרדות עשר פעמים ביום"

"הבהרתי לו שבי לא נוגעים, כי זה לא נעים לי. הוא בא להתקרב, ואני דחפתי. עשר פעמים ביום, במשך שלושה חודשים"

אישה נוספת היא מ', שעבדה ב-2013 בהפקה בה שיחק איבגי. לדבריה, חוותה מצדו הטרדה מילולית ופיזית ממושכת במשך חודשים. "הייתי עוברת עשר פעמים ביום הטרדות מיניות", היא אומרת, "היו סיטואציות שלא היו לי נעימות. זה היה בכל פעם בחילוף בין סצנה לסצנה. הוא היה סוטה. נוגע. מלטף. זורק הערות. מזמין לאורגיות. היה מבטים לחזה שלי והערות: 'מה הייתי עושה לך', 'איך הייתי רוצה לגעת', 'איך הייתי רוצה לזיין אותך'. 'חלמתי עליך בלילה וקמתי עם זקפה'. כאלה, דברים מגעילים. דברים שלא הכי נעימים לשמוע".

לדבריה, הוא אף ניסה לגעת באיבריה האינטימיים. "הוא כל הזמן ניסה. זה היה עשר פעמים ביום. הוא מרשה לעצמו הכל ומה שהוא רוצה, ועם מי שהוא רוצה. הבהרתי לו שבי לא נוגעים, כי זה לא נעים לי. הוא בא להתקרב, ואני דחפתי. עשר פעמים ביום, במשך שלושה חודשים ואני לא מגזימה. הוא לא יכול לעשות את מה שהוא עושה. זה צריך להיפסק. איש מבוגר, איבגי, השחקן הגדול, וואו, מהו בסופו של דבר? סוטה פאתטי".

"כל מי שהיה על הסט יודע שזה קיים. ההפקה ידעה מזה. אף אחד שם לא הופתע. כולם על הסט, עשרות אנשים, ידעו שאיבגי סוטה. ואף אחד לא עשה עם זה שום דבר. אני חושבת שזה חמור ביותר. וזה מגעיל. וזה ניצול כוח. עשרים פעמים חשבתי לעצמי בראש, וואלה, איך הסיפור הזה לא התפוצץ?".

משה איבגי, טקס חלוקת פרסי פסטיבל חיפה 2012. נמרוד סונדרס
נחשב למלך הקולנוע הישראלי. איבגי/נמרוד סונדרס

תופעת ההטרדות המיניות והיחס הבעייתי לנשים אינה זרה לעולם התיאטרון והקולנוע. מעט על הנורמות הנהוגות בתעשייה ניתן אולי ללמוד מריאיון של השחקנית מיה דגן בריאיון לשבעה לילות בתחילת חודש ינואר, בו התוודתה כי הוטרדה מינית בידי גורם בכיר בענף הקולנוע והתאטרון כשהייתה בתחילת דרכה. בחודש ספטמבר האחרון פרסם שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, עם מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בתל אביב, אמנה הקוראת למלחמה נגד תופעת ההטרדות המיניות. זאת תוך יצירת גבולות ברורים המגדירים את המותר ואת האסור, תוך שמירה על כבוד הדדי, על יצירת מרחב מוגן לכל שחקן ושחקנית, יוצר ויוצרת.

האמנה עוסקת ומסבירה על מתיחת גבולות המשחק, ועל שמירתם גבולות השחקנים והשחקניות, במטרה לשמור על כבודם וכבודן של השחקנים והשחקניות. היענות רבה לאמנה נרשמה מצד בתי הספר למשחק, מוסדות התרבות והתיאטראות, גדולים וקטנים, שאימצו את האמנה. במסגרת הסעיפים המופיעים באמנה, מתבקשים בתי ספר למשחק למנות אחראית מטעמם לקבלת פניות ובירור מקרים של הטרדה מינית או התנכלות במסגרת בית הספר. כמו כן חל איסור על הצגת עירום במסגרת מבחני קבלה ואודישנים לבתי ספר למשחק, ומוצהר כי זכותם של תלמידים לסרב לשחק בסצנה שהם מרגישים שיש בה משום פגישה בפרטיותם או כבודם על רקע מיני, וכן דרישה שסצנות הכוללות עירום והוסכמו מראש בין התלמידים וההפקה יכנסו לרוטציית החזרות סמוך ככל האפשר למועד העלאת ההפקה, בקרב צוות מצומצם בלבד.

בין החותמים הבולטים על האמנה: הבימה, הקאמרי, גשר, בית צבי, סמינר הקיבוצים ויורם לוינשטיין. רק בשבוע שעבר פרסם אתר NRG כי תלונה ראשונה על הפרה של כללי האמנה התקבלה בשח"ם ולפיה מלהק ערך אודישן לשחקנים צעירים בביתו ודרש מהם להסתובב בתחתונים ולגעת זה בזה.

"היא הייתה ילדה, והוא אוטוריטה"

"פתאום, משום מקום, הוא נישק אותי. זה היה לחלוטין בניגוד לרצוני, בלי שום קשר. הוא ממש לא ביקש ממני רשות. אני זוכרת שזה נורא הפתיע והגעיל אותי. זה היה מאוד לא קשור, מאוד לא במקום, לא רציתי בזה"

בסוף העשור הקודם, ג' היתה בתחילת שנות ה-20 שלה, ושימשה כעובדת הפקה בצילומים שבהם שיחק איבגי. "היינו מדברים די הרבה, הוא איש מאוד מעניין ומשכיל. זה לא היה רומנטי, היה לי חבר באותו זמן", מספרת ג'. "היה יום צילומים אחד שצילמנו בבית מלון, באיזה חדר. אני זוכרת שפתאום, משום מקום, הוא נישק אותי על השפתיים. זה היה לחלוטין בניגוד לרצוני, בלי שום קשר. הוא ממש לא ביקש ממני רשות. אני זוכרת שזה נורא הפתיע והגעיל אותי. לא ראיתי את זה בא. לא הבנתי למה. זה היה מאוד לא קשור, מאוד לא במקום, לא רציתי בזה".

"מאז, אני זוכרת שכשהייתי רואה אותו, כשהשם שלו היה עולה, אז הייתי אומרת את דעתי עליו", מוסיפה ג'. "הוא שחקן מדהים וכל הסופרלטיבים האפשריים מבחינת משחק, אבל אני פשוט לא הבנתי. מה חסר לך, בנאדם? מה הבעיה שלך? כולם פה מעריצים אותך. אתה ממזמז בחורות מול המצלמות, בשביל מה אתה צריך את זה? ומה הקשר אליי? מה כל כך דחוף לך עכשיו?"

מאז אני שונאת את המלון הזה שבו היו הצילומים. בכל פעם שאני עוברת לידו אני מעקמת את הפרצוף. בכל פעם שאני רואה את השלט הזה שלו, אני נזכרת ונהיה חמוץ לי".

גורם מרכזי נוסף בהפקה נחשף לסערת הנפש של ג' לאחר המקרה. "היא היתה מאוד מאוד נסערת", סיפר הגורם. "היא היתה ילדה, והוא אוטוריטה. היא סיפרה על נשיקה בכפיה. זה קרה באחד החדרים על הסט. זה בתוך שניה התפוצץ, והגיע לכל האנשים בהפקה והיה הלם מוחלט. ידוע לי גם על עובדת אחרת בהפקה, שחזרה ממנו בטראומה. בתעשייה הדבר הזה הוא לא סוד".

איבגי: "המום נוכח הטענות"

"הרבה זמן שהוא ניסה להתחיל איתי, וברור שלא נעניתי לפלירטוטים שלו. הוא ניסה לכפות עליי נשיקה. התנגדתי בתוקף"

מקרה אחר ארע בשנת 2004 ל-מ', שהייתה אז באמצע שנות ה-30, בבריכת שחיה בתל אביב. "הייתי שוחה כל יום", אומרת מ'. "היינו בתוך המים. לא היה שום דבר אינטימי או רומנטי בינינו, לא היה בינינו קשר, רק 'שלום, שלום, מה נשמע?'. הרבה זמן שאיבגי ניסה להתחיל איתי, וברור שלא נעניתי לפלירטוטים שלו. הוא ניסה לכפות עליי נשיקה. התנגדתי בתוקף, והבהרתי לו שאני לא מעוניינת", היא מציינת. "זאת היתה הטרדה. בעיני הוא סוטה. מאז הוא שרוף אצלי, אני לא הולכת לשום סרט ולשום הצגה שלו".

עדויות על מקרים נוספים הגיעו לידיעת וואלה! NEWS. במוקד של אחד מהם בחורה בשנות ה-20 לחייה, שעבדה עם השחקן בהפקה לפני כמה שנים. היא ישבה בחדר האיפור, בו נכחו אנשים נוספים, ולפי מידע שהגיע לידנו, חיכך השחקן את מבושיו בגופה של הבחורה, כשהוא עומד והיא יושבת, ובעודו מברך אותה בבוקר טוב. היא הובכה ולא אמרה לו להפסיק.

"כולם יודעים מזה", טען במאי שהשחקן שיחק בתפקיד ראשי בסרטו בעשור הקודם בהתייחסו להתנהלותו של האיש. לדבריו, בעת הצילומים, מישהי שעבדה בסרט פנתה אליו עם תלונה על השחקן. "היא אמרה לי שהוא שולח ידיים ונוגע לה בחזה, ושהיא אמרה לו 'יש לי חבר, תפסיק, תפסיק'. הוא אמר 'עזבי, חבר שלך לא פה'".

גם השחקנית ת' שיחקה לצדו של איבגי בסרט בתחילת שנות ה-90. היא מספרת שלא היתה ביניהם מערכת יחסים אינטימית, אך הוא אמר לה "אני רוצה ללקק לך את הכ...". "הוא גבר מהסוג הישן", היא מסבירה. "אני מכירה את הסוג הזה של בחורים, שחושבים שאם הם יגידו למישהי את מה שהוא אמר לי, זה מחמיא. אני לא חוויתי מהשחקן משהו פוגעני, למרות שאפשר היה להפוך את האמירה הזאת למשהו פוגעני, אבל כשאתה מסתכל על כוונות של בנאדם, הוא לא היה בעמדת סמכות כלפי. הוא העיר הערה דוחה, וזה עבר הלאה. אני לא מרגישה את עצמי נפגעת ממנו, ולמרות ההערה הזאת אני מאוד מחבבת אותו". שחקניות אחרת, כאמור, מסתובבות עם תחושות שונות.

משה איבגי מסר בתגובה לכתבה: "אני רוחש כבוד רב לכל האנשים שעבדו ועובדים איתי. אני המום נוכח הטענות לכאורה המועלות בכתבה. מעולם לא פגעתי בכל צורה שהיא באדם גבר או אישה. מצפוני שקט".

לפניות לכתב שגיא בן נון לחצו כאן
לפניות לכתבת גלי גינת לחצו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • משה איבגי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully