וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ביטול חוק הספרים

23.3.2016 / 12:54

אחרי דיונים רבים ודעות סותרות כ-45 חברי כנסת הצביעו בעד בעד ביטול החוק. "אנחנו כמחוקקים לא נרתעים מלתקן טעויות", אמר ח"כ יואב קיש, יוזם החוק

צלם: עידו שחם | עריכה: מתן חדד | כתבת: טלי קיים

הבוקר (רביעי) עברה בקריאה טרומית הצעת החוק הפרטית לביטול חוק הספרים שיזם ח"כ יואב קיש (ליכוד). "אני מאוד שמח", אמר קיש לוואלה! תרבות. "אני חושב שזה מהלך חשוב שזכה לגיבוי המליאה. יש פה כמה מסרים חשובים: ראשית, קודם כל לציבור הקוראים והסופרים שצריך לתקן את הנזק שהחוק עשה. החוק חוקק ממטרה טובה אבל לצערי היה טעות והתערבות בשוק החופשי שלא צלחה, ולכן אני שמח שקיבלתי את אישור המליאה לעניין. דבר שני, חשוב לא פחות, הוא שאנחנו כמחוקקים לא נרתעים מלתקן טעויות".

השרה רגב הודיעה על ביטול חוק הספרים במהלך נאומה בוועידת הארץ לתרבות שהתקיימה מוקדם יותר החודש. "החלטתי לבטל את חוק הספרים משום שהוא החטיא את מטרתו העיקרית, מחירי הספרים עלו והנפגע העיקרי מהחוק הוא האזרח. החוק אולי היטיב עם המו"לים או רשתות הספרים אבל בנקודת הקצה נפגע הצרכן. החלטתי נבעה מעיקרון העומד בבסיס המדיניות אותה אני מובילה - הנגשת תרבות לכל אזרחי ישראל. ספרים הם הרוח. לעם הספר מגיע ספר במחיר עממי, ולכן אגיש את הצעת החוק לביטול חוק הספרים כבר בימים הקרובים במטרה לבטלו עד שבוע הספר", אמרה אז רגב.

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. החוק, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים. יצוין שהחוק הוא הוראת שעה שתוקפה יפוג בפברואר 2017 בכל מקרה.

"צריך לעזור לסופרים", מסביר קיש. "אבל מהנתונים שהתפרסמו בתמלוגי הסופרים יש ירידה זאת אומרת שלא פגענו רק בקוראים אלא גם בסופרים - למרות שרצינו לעשות טוב - בגלל ירידה גדולה בכמויות. גם עליית המחיר לא פיצתה על זה ויש ירידה בתגמולים. צריך לעודד ספרות מקורית, לתמוך בסופרים צעירים. להציע קרן שתתקצב את הדברים האלה. אני חושב שהשרה רגב תוביל מהלך שיתמוך בסופרים מתחילים. ובד בבד יחד עם ביטול החוק נדאג גם למצבם ולא דרך התערבות בשוק החופשי".

מתי צפויות להתקיים הקריאות הבאות?
"זה יהיה במושב הבא. המטרה היא להשלים את החקיקה לפני שבוע הספר הבא".

ח"כ יואב קיש, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
צריך לתמוך בסופרים צעירים. חה"כ יואב קיש/ראובן קסטרו

"גברתי השרה, את יודעת מי היחידים שתומכים בביטול החוק הזה?" פנתה חברת הכנסת תמר זנברג (מרצ) אל השרה רגב לפני ההצבעה במליאה. "הוצאה אחת, שהיא במקרה הבעלים של רשת אחת שהיא הרשת הגדולה ששולטת בחוק. עכשיו, את רצית לבטל את החוק, באת עם החלטה. כל הכבוד לך, תבטלי את החוק. רק מה, את מינית ועדה מייעצת. כל חברי הוועדה המייעצת תמכו בהשארת החוק. אז מה עשית? גנזת את הדו"ח שלהם. ולמנכ"ל שלך שהעמדת בראש הוועדה המייעצת, הורית לשנות את עמדתו. אחר כך, החוק הקיים דורש לפרסם דו"ח של ועדה מקצועית.

"הדו"ח היה אמור להתפרסם בראשון בחודש מרץ... עכשיו אנחנו ב-23 למרץ, עדיין מחכים לדו"ח. שמועות מספרות שבדו"ח אולי יש נתונים שלא כל כך תומכים בעמדתך. שאת לא בדיוק רוצה שיגיעו לידיעת הציבור. אז אני פונה אלייך כאן, לפני ביטול החוק, גברתי השרה, פרסמי לנו בבקשה קודם כל את הדו"ח לפי החוק הקיים, זו חובתך".

עוד באותו נושא

שריקות בוז למירי רגב בוועידת הארץ לתרבות; רגב בתגובה: "קאט דה בולשיט"

לכתבה המלאה
"דעת יחיד" - הילה קובו בטור דעה על תמר זנדברג. מערכת וואלה!
חברת הכנסת תמר זנברג/מערכת וואלה!

"דבר שני", הוסיפה ח"כ זנדברג, "פרסמי לנו את הדו"ח של הוועדה המייעצת, את הפרוטוקולים, שכולנו נוכח להיווכח מה אומרים אנשי המקצוע, שאת מינית. אתם רוצים לקיים דיון מושכל? בבקשה. מונו ועדות, ופעם אחר פעם המסקנות שלהם נגנזו. פעם אחת תקשיבו גם לאחרים ולא רק לעצמכם. יש לכם איזו אג'נדה, אתם רצים איתה עם הראש בקיר, אין בעיה. אבל קודם כל תקשיבו למה שאומרים המומחים שאתם מיניתם. זה אלף בית".

"לא ברורה הדחיפות לבטל את החוק לפני תום הוראת השעה ותוך הסתרת המלצות הוועדה שמינתה השרה לבחינת החוק", אומרת חברת הכנסת זנדברג לוואלה! תרבות. "הדבר הנכון לעשות יהיה לתת לחוק צ'אנס במשך שנה נוספת עד תום הוראת השעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully