וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הספרים יבוטל? יו"ר ועדת החינוך: "אני לא עובד עבור השרה רגב"

28.3.2016 / 14:00

למרות כוונת שרת התרבות לבטל את חוק הספרים עד שבוע הספר, מצהיר יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט יעקב מרגי, כי לא יזרז את הדיונים. ללא אישור הוועדה, החוק לא יוכל להגיע להצבעה במליאה

צלם: עידו שחם | עריכה: מתן חדד | כתבת: טלי קיים

(בוידאו: נאומה של מירי רגב ב"ועידת הארץ")

seperator

פחות משבוע עבר מאז עבר בקריאה טרומית החוק הקורא לבטל את חוק הספרים. ההצבעה התקיימה על רקע הודעתה של שרת התרבות והספורט מירי רגב בועידת התרבות של "הארץ" על כוונתה לבטל את החוק. זאת במסגרת תמיכה בחוק הביטול שיזם חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד).

כ-45 חברי כנסת הצביעו בעד ביטול חוק הספרים במליאה ברביעי האחרון וסימנו בכך את התחלת תהליך חקיקתו. "המטרה היא להשלים את החקיקה לפני שבוע הספר הבא", אמר חבר הכנסת קיש לוואלה! תרבות ביום ההצבעה. כעת טוען יו"ר וועדת החינוך, התרבות והספורט יעקב מרגי (ש"ס) שהוא לא מחויב למועד זה. מבחינה תחיקתית, לא ניתן להעלות חוק להצבעה במליאה ללא אישור הוועדה הרלוונטית שבה הוא נידון. החוק ייבחן מחדש פעמיים על ידי הוועדה: לפני ההצבעה בקריאה ראשונה ולפני ההצבעה בקריאה שנייה. מכאן, שמרגי למעשה מחזיק בידיו את המפתחות לחוק בשלב זה. בנוסף, הכנסת אמורה לצאת בקרוב לפגרת קיץ שתאריך עוד יותר את תהליך ביטולו של החוק.

"אני אומר בצורה חד משמעית שאני לא אקדם את הצעת המחליטים, במידה ולא תינתן הדעת על סוגיית הדואופול וסוגיית הבעלות הצולבת". מסביר ח"כ מרגי בשיחה עם וואלה! תרבות. מרגי מתייחס בדבריו לעובדה ששוק הספרים הישראלי נשלט באופן כמעט בלעדי על ידי רשתות הספרים "סטימצקי" ו"צומת ספרים", המוחזקות על ידי בעליהן של הוצאות הספרים כינרת זמורה-ביתן דביר והוצאת דביר.

עוד באותו נושא

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ביטול חוק הספרים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצה לבטל את החוק עד שבוע הספר. שרת התרבות מירי רגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות שונות וסותרות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקניה. החוק, שאושר בכנסת ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר העברי ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים. יצוין שהחוק הוא הוראת שעה שתוקפה יפוג בפברואר 2017 בכל מקרה.

"אני באמת רוצה לדעת אם הסופרים קיבלו תמלוגים יותר גדולים (בעקבות החוק) ואם הרשתות באמת יעידו שהיו אחוזי מכירה גבוהים יותר לפני שנכנס לתוקף", אומר ח"כ מרגי, שמודיע שבכוונתו להמשיך לכנס את וועדת החינוך, התרבות והספורט לבדיקה נוספת בנושא גם במהלך פגרת הקיץ של הכנסת, שתחל בקרוב. "אני רוצה לדעת בדיוק אם קיומו של הדואופול ושל הבעלות המשותפת, גם של מו"לים שיש להם רשתות, לא יפגע בתחרות בשוק הספרים. אני רוצה ללמוד את זה בשונה מאחרים שיודעים כבר הכל. לי עדיין אין תשובות לשאלות. אני רוצה לשמוע את הממונה על ההגבלים העסקיים ואת כל מי ששחקן במגרש הזה" מכריז מרגי.

במה זה שונה ממה שקרה עד עכשיו?

"שמענו אותם ולא הבנו כלום. הם אמרו לי ביושר אחרי הדיון אנחנו עדיין לא יודעים לומר לך אם החוק הזה עשה טוב או הזיק".

ח"כ יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט התרבות בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
ספרים קונים כל השנה. ח"כ יעקב מרגי/מור שאולי

אז אולי המסקנה היא שלא צריך לבטל את החוק אלא דווקא לתת לו עוד זמן כדי להסיק מסקנות חותכות?

"יכול להיות. החוק אמור לפוג בפברואר, מירי רוצה להביא לביטול החוק עד שבוע הספר הנוכחי ביוני-יולי. את רואה שאצה לה הרכבת ואני דחיתי את הדיון. כי אני חושב שצריך לעשות את זה בחוכמה. ללא שום שיקול כזה או אחר לא של שבוע הספר העברי ולא של שבוע אחר. ספרים קונים כל הזמן"

וועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה במהלך הכנסת ה-19 כ-8 פעמים, ופעם אחת בלבד במהלך הכנסת ה-20 בה נכחו נציגי רשתות הספרים וההוצאות לאור. "היתה אמורה להיות עוד ישיבה אבל היא נדחתה ונדחתה עד שהשרה הודיעה על ביטול החוק", מסר גורם המקורב לוועדה.

"יש לי היסטוריה עם חוק הספרים לא מהיום" מסביר מרגי את הרצון שלו לעכב את תהליך החקיקה כדי לוודא שביטול החוק הוא אכן המהלך הנכון. "עוד כשהייתי שר הייתי חבר של וועדת המשנה של וועדת השרים שהקימה הממשלה. האג'נדה שלי היתה להתנגד לחוק מסיבה אחת: שלראשונה יש חוק שבא להעלות מחירים ולמנוע הטבות. טענתי שאם הממשלה רוצה להגן על הסופרים היא צריכה לתמוך בהם, לעודד כתיבה, לתת מלגות לא יודע מה אבל זה לא נתפס לי בשכל הישר שצריך לחוקק חוק שימנע הנחות ומבצעים".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "שרת התרבות חה"כ מירי רגב תמשיך לפעול במקביל לביטול חוק הסופרים בכדי לבטל את הבעלות הצולבת והדואפול. לפיכך, אמירותיו של חה"כ מרגי אינן פוגעות בכוונות השרה, אלא עולות בקנה אחד".

  • עוד באותו נושא:
  • יעקב מרגי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully