וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חזון שתי המדינות נעשה בלתי אפשרי": ריאיון עם הסופר א.ב. יהושע לרגל הגיעו ל-80

18.12.2016 / 13:34

אירוע מחווה לחתן פרס ישראל א.ב. יהושע התקיים 3 חודשים לאחר מות אשתו רבקה. בריאיון לוואלה! תרבות שיתף הסופר בכאב הפרידה ובתובנותיה שנמזגו בכתיבתו. בנוסף, הביע במפתיע הסתייגות מחזון שתי המדינות, העביר ביקורת על דו"ח ביטון וסיפר על הרומן הבא שלו. צפו

ריאיון עם א. ב. יהושע באירוע מחווה עבורו לרגל הגיעו לגיל 80/כתב: שגיא בן נון, צילום: מור שאולי, עריכה: אביב ארגז

לרגל הגיעו החודש לגיל 80, התקיים אירוע מחווה לסופר א. ב. יהושע, חתן פרס ישראל לספרות, ביום שישי בתיאטרון הקאמרי בתל אביב, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שהיה חניך של יהושע בצופים, וכן אמנים, חברים ואוהדים רבים. האירוע התקיים כשלושה חודשים לאחר מות אשתו, ד"ר רבקה יהושע, שהיתה פסיכואנליטיקאית, ורבות מתובנותיה נמזגו בכתיבתו. "זה יום קשה בשבילי כיוון שאשתי היתה גם שותפה בתכנון של הבוקר הזה, וזה מאוד קשה לי, מאוד קשה לי", אמר לנו יהושע בשיחה אישית זמן קצר לפני תחילת האירוע. "היא היתה גם הקוראת שלי, גם העורכת שלי, ומכיוון שהיא עצמה פסיכולוגית קלינית, ופסיכואנלטיקאית, אז הייתי עובר אצלה אנליזה 24 שעות ביממה", אמר. "העניין הזה של להסתכל על כל אדם גם מן הצדדים הטובים שלו, ולא כמו שלפעמים אני רואה ביצירות ספרותיות לוקחים איזה אדם חלש והסופר חוגג על חולשתו. כל אדם יש לו ערך. כל אדם זכאי לאהבה ולמידה של חסד. וברמה זאת היא הכניסה והטביעה.. מעבודתה שלה עם בני אדם, גם בתוך הדמויות שאני יוצר".

א.ב. יהושע. ראובן קסטרו
"חזון שתי המדינות נעשה יותר ויותר בלתי סביר". א.ב. יהושע/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר עלתה טענה, הן בשיחות רקע של וואלה! תרבות עם מקורביו של יהושע והן במאמר שכתב יעקב אחימאיר בעיתון הארץ, כי חל שינוי דרמטי בהשקפת עולמו של א. ב. יהושע, וכי הוא אינו מאמין יותר בחזון שתי המדינות בו תמך זמן כה רב. האמנם? "אני אומר לך כך. אני 50 שנה הלכתי מהתחלה בחזון שתי המדינות", אמר יהושע, "אבל כיוון שאני רואה שהדבר הזה נעשה יותר ויותר בלתי סביר, וחלוקה של שתי מדינות נעשתה בלתי אפשרית בגלל ההתנחלויות בראש ובראשונה, אז אמרתי לפחות שהשמאל ידרוש בשטח C ששם נמצאות רוב ההתנחלויות. לפחות לתת להם אזרחות על מנת לשדרג את מעמדם מו המתנחלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
א.ב יהושע. נמרוד סונדרס
"כל אדם יש לו ערך. כל אדם זכאי לאהבה ולמידה של חסד". א.ב. יהושע/נמרוד סונדרס

- סוגיית חופש הביטוי עלתה שוב, עם סערת היצירה של נתניהו בבצלאל. אם יבוא אליך סטודנט, וישאל אותך מה נכון ומה לא נכון, מה תשיב לו?

"אני לא כל כך אהבתי את העניין הזה של לצייר את איילת שקד עירומה או לשים חבל תלייה. זה דברים משחקיים כאלה שלא אומרים ויוצרים פרובוקציה. אבל זה שאמנים וסופרים יתנו את דעתם וידברו בזירה הציבורית, זה מאוד חשוב".

רב שיח בהשתתפות הנשיא שמעון פרס ויו"ר הכנסת ריבלין. עומר מירון
היה חניך שלו בצופים: נשיא המדינה ראובן/עומר מירון

- מה חשבת על דו"ח ביטון, כמי שלומדים את ספרו "המאהב" לבגרות?

"אם הוא בא לעשות כמה איזונים לגביי תרבות המזרח אז בהחלט יש בתיקונים אד הוק. אבל אסור לשכוח: לפני השואה 93 אחוז מהיהודים בעולם היו אשכנזים, ורק 7 אחוז היו יוצאי עדות המזרח, אז כשאתה מלמד היסטוריה, ברור שיש משקל יותר להיסטוריה ה-93 אחוז מאשר להיסטוריה של ה-7 אחוז".

אברהם ב. יהושע, פורום הפיס לחינוך, 26 באוגוסט 2015. ניב אהרונסון
"לא כל כך אהבתי את העניין הזה של לצייר את איילת שקד עירומה או לשים חבל תלייה". א.ב. יהושע/ניב אהרונסון

- אמרת, שאם יש לך עצה לכותבים צעירים, היא לא למהר לכתוב רומן.

"רומן זה דבר רציני. צריכה להיות לך השקפת עולם. אני תמיד מתגאה שאת הרומן הראשון כתבתי בגיל 40. תעבדו יותר על הסיפור הקצר כשאתם מתחילים לכתוב, ולאט לאט ברגע שתגבשו לכם השקפת עולם וראייה יותר רחבה של החברה, תיגשו לרומן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מציע לכותבים צעירים לא למהר לכתוב רומן. מתוך הסרט "המאהב" בבימוי מיכל בת אדם, המבוסס על הרומן הראשון של א.ב. יהושע/מערכת וואלה!, צילום מסך

- מה תכניותיך לעתיד?

" מזלי הוא, שהאסון שקרה לי, פרידת אשתי ומותה, שהיה במהירות עצומה, ולא הייתי מוכן לזה, אני הייתי באמצע של כתיבת רומן, והיא אפילו ראתה חלק מהרומן ואפילו עברה עליו. הרומן נקרא 'המנהרה', והוא מספר על אדם בערך בן 72, מהנדס דרכים לשעבר, שמתחיל אצלו שיטיון, מה שנקרא או קיהיון. אז אני ממשיך את הרומן. זה נותן לי כוח. זה נותן לי תכלית לעשות. מה יהיה אחרי שהוא ייגמר אינני יודע. אבל הימים הם ימים קשים מאוד עבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully