וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט טראמפ: הוצאות ספרים בארה"ב מבקשות להוציא ספרים שנכתבו בידי מוסלמים

8.2.2017 / 0:00

בתגובת נגד לצו האוסר כניסת מוסלמים למדינה, פרסמו 60 סוכנים ספרותיים מכתב הקורא לכותבים מוסלמים לשלוח אליהם כתבי יד. סיפור פריקוול חדש מיקום "שיר של אש ושל קרח" ייצא בקרוב לאור, קים קרדשיאן פותחת מועדון קריאה וניו יורק כולה קוראת את אותו ספר. חדשות הספרות

עידן טראמפ: קלאסיקות דיסטופיות הופכות לרבי-מכר וסוכנים ספרותיים מעוניינים להוציא לאור יותר ספרים שנכתבו בידי מוסלמים

בעקבות הצו הנשיאותי של דונלד טראמפ המגביל את כניסתם לארה"ב של אזרחים מ-7 מדינות מוסלמיות, פרסמו השבוע יותר מ-60 סוכנים ספרותיים ברחבי ארצות הברית מכתב פתוח לכותבים מוסלמים המעודד אותם לשלוח כתבי-יד, על מנת שאפשר יהיה להוציא את ספריהם לאור.

"ההשלכות הנובעות מהצו של טראמפ היממו והעציבו את כולנו", כתבו הסוכנים, "מסרים של פחד ואפליה המופנים כלפי מוסלמים בתוך ארצות הברית ומחוצה לה לא משקפים את השקפותינו ואמונותינו. לכן החלטנו לפעול כנגדם ולעודד כותבים ממוצא מוסלמי להגיש לנו כתבי יד על מנת שנוכל להביא לפרסומם".

הצו החדש אף גרם לחנות ספרים קטנה בסן פרנסיסקו שמתמחה בספרי בישול לשנות את תצוגת חלון הראווה שלה, ולהציג מעתה אך ורק ספרי בישול שמגיעים מאותן 7 מדינות מוסלמיות או שעוסקים במאכלים שמגיעים מהמדינות הללו. בעלת החנות, סליה סאק, פרסמה תמונה של חלון הראווה החדש וצייצה: "עושה את החלק שלי, קטן ככל שיהיה. לא יודעת מה עוד אפשר לעשות, אני מרגישה כל כך חסרת אונים".

ובתוך כך, עידן טראמפ מחייה מחדש קלאסיקות דיסטופיות והופך אותן לרבי מכר. אחרי שהספר "1984" מאת ג'ורג' אורוול הפך לרב המכר הגדול ביותר באמזון ואזל מן המלאי, 3 ספרים דיסטופיים נוספים זכו השבוע לנסיקה במכירות: "It Can't Happen Here" מאת סינקלר לואיס (מקום 12 ברשימת רבי המכר של אמזון); "סיפורה של שפחה" מאת מרגרט אטווד (מקום 27); ו"עולם חדש מופלא" מאת אלדוס האקסלי (מקום 29).

הפגנה, מוסלמים, שיקגו. GettyImages
הפגנה נגד החרם על כניסת מוסלמים לארה"ב בשיקגו/GettyImages

קים קרדשיאן פותחת מועדון קריאה

בשבוע שעבר הודיעה קים קרדישאן בחשבון הטוויטר שלה על פתיחת מועדון קריאה חדש יחד עם כריסי טיגן, לה לה אנטוני וג'ן אטקין. הספר הראשון שבחרה קרדישאן הוא "Embraced By The Light" מאת בטי ג'יי אדי – סיפור אוטוביוגרפי על מותה של אדי במהלך ניתוח וחזרתה לחיים. קרדשיאן כבר הכריזה בעבר שאדי היא הסופרת האהובה עליה, וכעת היא מעוניינת לגרום לכמה שיותר קוראים להכיר אותה.
"אחרי ששמעתי אותך מדברת עליו במשך 15 שנה, אני לא מאמינה שעדיין לא קראתי אותו", צייצה קורטני קרדשיאן, אחותה של קים. "את חייבת להצטרף למועדון הקריאה שלנו!", צייצה קים בתגובה, "לכי תזמיני את הספר!".

סיפור חדש של ג'ורג' ר.ר. מרטין יעסוק בהיסטוריה של בני משפחת טארגאריין

הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין, מחבר סדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" (משחקי הכס), הודיע השבוע כי באוקטובר הקרוב יתפרסם סיפור חדש פרי עטו שיתרחש ביקום ווסטרוז ויעסוק בהיסטוריה של בני משפחת טארגאריין. הסיפור, שיקרא "The Sons of the Dragon", יתפרסם במסגרת אנתולוגיית פנטזיה חדשה בשם "The Book of Swords"; הוא יתרחש כ-250 שנה לפני האירועים המתוארים בספרים ובסדרת הטלוויזיה, ויעסוק בתקופת שלטונם של אאינז הראשון, המלך השני של ווסטרוז ושל מאיגור האכזר, המלך השלישי.

האנתולוגיה החדשה תיערך בידי ידידו של מרטין, גרנדר דוזואה, שערך יחד איתו 8 אנתולוגיות קודמות. מרטין הודיע שלא ישתתף בעריכת האנתולוגיה מכיוון שהוא רוצה לסיים את הספר השישי והמצופה בסדרת "שיר של אש ושל קרח". עוד ישתתפו באנתולוגיה הסופרים גארת' ניקס, רובין הוב, סקוט לינץ' וקן ליו.

ג'וני דפ שילם 3 מיליון דולר בשביל לירות את האפר של האנטר ס. תומפסון מתוך תותח

בחודש שעבר הגיש השחקן ג'וני דפ תביעה על סך 25 מיליון דולר כנגד אמרגניו לשעבר, בטענה כי ניהלו את כספיו ברשלנות ואף גנבו ממנו. בתגובה החליטו האמרגנים לתבוע אותו בחזרה בטענה כי הוא לווה מהם כספים על מנת לממן את הפעילויות האקסטרווגנטיות שלו.

במסגרת התביעה חשפו האמרגנים כי דפ הוציא 3 מיליון דולר על בניית תותח בגובה 47 מטר, שירה לסטרטוספרה את אפרו של הסופר האנטר ס. תומפסון. בשנת 1998 שיחק דפ בסרט "פחד ותיעוב בלאס וגאס" על פי ספרו של תומפסון, והשניים נעשו ידידים קרובים. בשנת 2005 התאבד תומפסון בירייה ואילו דפ ביקש למלא את צוואת חברו, כשמימן את שאיפתו של תומפסון לירות את אפרו אל החלל ולפזרו. בלוויה המיוחדת שנערכה בקולורדו נכחו חברים נוספים של תומפסון כמו ג'ון קארי, ג'ק ניקולסון, ג'ון קיוזאק ושון פן.

התובעים ציינו הוצאות מוגזמות נוספות של דפ, לטובתן לווה כספים, כמו תשלום של 18 מיליון דולר על יאכטה גדולה, 30 אלף דולר לחודש על יינות, 4 מיליון דולר על חברת תקליטים כושלת, 450 אלף דולר בחודש על 40 אנשי צוות, אליהם הצטרף גם צוות אבטחה ועוד 200 אלף דולר בחודש עבור הוצאות שהוגדרו כפרטיות.

הלוויה של האנטר ס. תומפסון

מהספרים למסך: סרטים חדשים על פי ספריהן של ג'ודי פיקו, דפני דה מורייאה וקמילה גיב

מגזין דדליין דיווח השבוע כי ג'וליה רוברט וויולה דיוויס יככבו בסרט חדש על פי ספרה האחרון של ג'ודי פיקו "Small Great Things". עוד דווח במגזין כי השחקנית סרשה רונן ("כפרה", "מבט מגן עדן") לוהקה לתפקיד הראשי בעיבוד הקולנועי לספר "המתיקות שבבטן" מאת קמילה גיב (ראה אור בעברית בהוצאת כתר). הסרט עתיד לצאת לאקרנים ב-2018.

ולאחרונה גם שוחרר טריילר ראשון לסרט "דודנית רחל" על פי ספרה של דפני דה מורייאה משנת 1951. הסרט, בבימויו של רוג'ר מישל, יצא לאקרנים ב-14 ביוני, 2017.

יוזמה חדשה: כל תושבי ניו יורק יקראו ספר אחד בו-זמנית

יוזמה חדשה בשם "One Book, One New York" שתחל לפעול בחודש הבא, מקווה לגרום לכל תושבי ניו יורק לקרוא את אותו ספר באותו זמן. היוזמה היא פרי שיתוף פעולה של עיריית ניו יורק ואתר באזזפיד, והחל מהשבוע ועד סוף החודש יכולים תושבי העיר להצביע לאחד מתוך חמישה ספרים שמציעה ועדת הפרויקט. בתחילת מרץ יתבקשו התושבים להתחיל לקרוא את הספר שקיבל את מספר הקולות הרב ביותר, בתקווה שהקריאה תקרב בין תושבי העיר ותיצור קשרים ביניהם.

חמשת הספרים המועמדים לבחירה הם: "אמריקנה" מאת צ´יממנדה נגוזי אדיצ´יה; "אילן גדל בברוקלין" מאת בטי סמית; "חייו הקצרים והמופלאים של אוסקר וואו" מאת ג'ונו דיאס; "The Sellout" מאת פול ביטי; ו-"Between the World and Me" מאת טא-נהאסי קואטס. בשנת 2002 ניסו בעיריית ניו יורק לקדם יוזמה דומה, אך היא לא יצאה לפועל לאחר שצוות הפרויקט לא הצליח להגיע להסכמה באשר לספר שיבחר לקריאה.

"התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף" מאת ג'ון מיינרד קיינס נבחר לספר האקדמי המשפיע ביותר על החיים הבריטיים

לכבוד שבוע הספר האקדמי בבריטניה, נערך משאל בקרב הציבור בניסיון למצוא מהו הספר המשפיע ביותר על החיים הבריטיים. למקום הראשון הגיע הספר "התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף" מאת ג'ון מיינרד קיינס, אבי הכלכלה הקיינסיאנית. לספר, שראה אור בשנת 1936, הייתה השפעה עצומה על התפיסות הכלכליות בבריטניה מהשנים שאחרי "השפל הגדול" ועד למשבר הכלכלי בשנת 2008, אז ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון פעל לאורה של התיאוריה הקיינסיאנית.

למקום השני ברשימה הגיע הספר ("The Invention of Tradition" (1983 שערכו ההיסטוריונים אריק הובסבאום וטרנס ריינג'ר, ולמקום השלישי הגיע חיבורו של ההיסטוריון א.פ. תומפסון משנת 1963 – "The Making of the English Working Class".

מלבד תחומי הכלכלה וההיסטוריה, ברשימת 20 הגדולים מופיעים ספרים מתחומים נוספים כמו פיזיקה ("קיצור תולדות הזמן" מאת סטיבן הוקינג), פמיניזם ("Gender Trouble" מאת ג'ודית באטלר) וביולוגיה ("הגן האנוכי" מאת ריצ'רד דוקינס).

עוד באותו נושא

הצלפה ראשונה: "50 גוונים של אפור" יהפוך למחזמר

לכתבה המלאה

מייקל קונלי יסיים את סדרת הבלש הארי בוש ויחל בסדרת ספרים חדשה שבמרכזה בלשית

הוצאת ליטל, בראון אנד קומפני הודיעה השבוע כי ב-18 ביולי 2017 יראה אור הספר הראשון בסדרת ספרי בלש חדשה מאת סופר המתח מייקל קונלי. הספר, שיקרא "The Late Show", יגולל את סיפורה של בלשית צעירה במשטרת לוס אנג'לס בשם רנה בלארד, שנאלצת לעבוד רק במשמרות הלילה לאחר שהגישה תלונה על הטרדה מינית כנגד הבוס שלה. אולם בעקבות שני אירועי פשע כנגד נשים שמתרחשים בעיר, מחליטה בלארד לסכן את מקום עבודתה ולעבוד באופן פרטי על פיענוח המקרים במהלך הבקרים הפנויים שלה.

במסגרת ההודעה לעיתונות דיווחה ההוצאה כי הספר האחרון והעשרים במספר בסדרת הבלש הארי בוש שכתב קונלי, יראה אור ב-7 בנובמבר 2017 (טרם נקבע שמו של הספר).

תופעה בארה"ב: ספרים שבשמם מופיעות המילים Fuck או Shit

הוול סטריט ג'ורנל ייחד השבוע כתבה לתופעה שצוברת תאוצה בשוק הספרים האמריקאי: ספרים שבשמם מופיעה קללה. הספרים חולשים על ז'אנרים שונים, מספרי בישול דוגמת "Thug Kitchen: Eat Like You Give a​ Fuck", דרך ספרי צביעה כמו "Color Me Fucking Calm" ו-"Fuck Off, I'm Coloring!" או ספרי עזרה עצמית ("The Subtle Art of Not Giving a Fuck") ועד ממוארים כמו "There Is No Fucking Secret: Letters from a Badass Bitch".

על פי הכתבה, הספרים יוצרים בעיות להוצאות הספרים מכיוון שחלק מחנויות הספרים לא מוכנות להציג ספרים שמכילים מילים גסות בכותרת שלהם. כתוצאה מכך נאלצים המו"לים להכין שתי גרסאות לפחות לכל ספר, כשאחת מהן היא "נקייה" ומצונזרת. כך למשל ספר הבישול "Party Grub" שבכותרת המשנה שלו כתוב "For social mother-fuckers", קיבל את השם האלטרנטיבי "Eat Clean, Party Hard".

גם בפרסומות ברדיו ובטלוויזיה נאלצות ההוצאות לצנזר את שם הספר, מחשש לתלונות. "אני תמיד חייבת להגיד "Not giving a fudge", אמרה שרה נייט בהתייחסה לראיונות רדיו אודות ספרה "The Subtle Art of Not Giving a Fuck", והוסיפה שדווקא במדינות דוברות אנגלית אחרות כמו קנדה, אנגליה, אירלנד, ניו זילנד ודרום אפריקה, אף אחד לא מבקש ממנה לצנזר את עצמה: "אני פשוט מדברת ואף אחד אפילו לא שם ביפ על זה".

מוכרת ספרים מיוסטון סיפרה שהחנות בה היא עובדת חשבה לשים את הספר " Fucking Apostrophes" בשולחנות התצוגה, אך הוחלט להימנע מכך מכיוון שהשולחנות נמצאים בגובה עיניהם של ילדים והם עלולים להיחשף אל שמות הספרים. בסופו של דבר, כך סיפרה לוול סטריט ג'ורנל, מצאו עובדי החנות מדף תצוגה מספיק גבוה כך שיתאים להצגת הספר.

ואילו ויויאן ג'נינגס, בעלת חנות הספרים Rainy Day Books בקנזס, הביעה את דאגתה מתופעת "התדרדרות השפה והתרבות, דווקא בתקופה שאנחנו ממש נואשים למרחב ציבורי מתורבת". ג'נינגס סיפרה כי החליטה להחזיק עותקים של הספרים מאחורי הקופה ולא להציג אותם במרכז החנות; "אנחנו לא צנזורים", הסבירה, "אם אדם מבוגר יבקש את אחד הספרים האלה, יש לנו אותם. אבל הם לא מוצגים לראווה וילדים לא יכולים לעלעל בהם במקרה".

חדשות בשורה

* הערב (רביעי) ייערך בתיאטרון תמונע ערב לכבוד הספר "מכלול שירים" מאת מאיר ויזלטיר (הוצאת הקיבוץ המאוחד). משתתפים: קרני פוסטל, עובד אפרת, חגי ליניק, אורי אדרי, נועה סגל, אסף תלמודי ויעל הדר. יום רביעי, 8/2, 21:30, שונצינו 8, תל אביב. דמי כניסה: 50 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך בתולעת ספרים ערב השקה לספר השירה "קום" מאת אמיר מנשהוף (הוצאת מקום לשירה). משתתפים: נוית בראל, רועי גרינוולד, שירה חרש, נדב נוימן, נעם פרתום, נועה שקרג'י, גונן ויזל גלעד רוט ואמיר מנשהוף. יום חמישי, 9/2, 20:00, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.
* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "בזמן שלא היית" מאת ענבל מלכה (הוצאת טל-מאי). משתתפים: נועה מנהיים, ענבל מלכה, מאירה פירון, נעמה כנען ויותם שווימר. יום חמישי, 9/2, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך בבית ביאליק ערב השקה לספר השירה "זהב אריות" מאת רועי חסן (הוצאת טנג'יר). משתתפים: יעל אבקסיס, ליאור אשכנזי, סיגלית בנאי, לורן מילק, אופיר משרקי, רון כחלילי, יוסי סוכרי, רוני סומק, שי צברי, אהרן שבתאי, איילת ביתן שלונסקי, רפאל בלולו ורועי חסן. יום חמישי, 9/2, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* ב-10 בפברואר יערך במדיטק בחולון המופע "חיים גורי – המשורר שלא חדל להפתיע". משתתפים: חיים גורי, שלמה בר, יהלי סובול, ערן צור, קרני פוסטל, דניאל סלומון, קרן טפרברג, קרן טננבאום, אסף רוט וניסים קלדרון. יום שישי,
10/2, 12:00, גולדה מאיר 6, חולון. מחיר כרטיס: 90 ש"ח.

* ב-12 בפברואר יערך במכללת לוינסקי לחינוך ערב לכבוד הספר "שטום" מאת ג'ם לסטר (הוצאת תמיר//סנדיק) בנוכחות המחבר. משתתפים: ליהיא לפיד, ד"ר יעל קמחי, חגית רון-רבינוביץ', קרן מרגלית, עידית טפרסון ודודו בן-זאב. יום א', 12/2, 19:30, שושנה פרסיץ 15, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-16 בפברואר יערך בחנות הספרים המגדלור ערב השקה לספר "שיעורים בקולנוע" – פבלו אוטין משוחח עם יוצרים ובמאים (הוצאת עצמית). משתתפים: נטע אלכסנדר, יעל קיים, מיה דרייפוס, טלי שלום עזר ופבלו אוטין. יום חמישי, 16/2, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully