וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנויות הספרים בארה"ב יוצאות למלחמה נגד דונלד טראמפ

23.2.2017 / 0:00

תופעה שהולכת ומתרחבת ברחבי ארה"ב: יוזמות פוליטיות וחברתיות של בעלי חנויות ספרים, בתגובה להתבטאויות הקשות של הנשיא. ובנוסף: קרב הציוצים הגדול בין ג'יי קיי רולינג לפירס מורגן, האיש שננעל בחנות ספרים, פו הדוב מגיע לישראל ועוד חדשות ספרות

תופעה: יותר ויותר חנויות ספרים בארה"ב נוקטות ביוזמות פוליטיות וחברתיות בתגובה למעשיו והתבטאויותיו של דונלד טראמפ

הניו יורק טיימס פרסם השבוע כתבה שעוסקת בתופעה הולכת ומתרחבת בארה"ב: חנויות ספרים שנוקטות ביוזמות שונות כנגד משטר טראמפ.

כך למשל, ביום ההשבעה של טראמפ, חילקה חנות הספרים Broadway Books בפורטלנד עותקים בחינם מהמסה "We Should All Be Feminists" שכתבה צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה; חנות ספרים בסנט לואיס קיימה בשבועות האחרונים ערבים ספרותיים כדי לגייס כספים למען הפליטים; חנות ספרים בשיקגו קראה ללקוחותיה הקבועים להתאחד ולהשמיע קול כנגד הממשל החדש' ולהודיע לו שהוא לא מדבר בשמם; ואילו חנויות ספרים רבות מייחדות שולחנות תצוגה או חלונות ראווה לספרים דיסטופיים וספרים שעוסקים בגזענות, פאשיזם וטוטאליטריזם מתוך ניסיון להתריע כנגד פעולותיו של הנשיא החדש.

"כל חנויות הספרים קמו, במידה זו או אחרת, מתוך הבנה שיש להן משימה להפיץ ידע, לתת השראה ואפילו ללמד ולחנך אם הדבר אפשרי", אמרה איליין קצנברגר, מנהלת חנות סיטי לייטס בסן פרנסיסקו – חנות בעלת היסטוריה ארוכה של אקטיביזם שמאלי. "כשטראמפ נבחר, כולם החלו לשאול את עצמם: 'מה אני יכול לעשות. מה אנחנו יכולים לעשות?'", היא הוסיפה, "חלק מהמקומות שאפשר למצוא בהם תשובות לשאלה הזאת נמצאים בספרים, בהיסטוריה ובשירה".

האנה אוליבר דפ, שעומדת בראש שתי חנויות ספרים בניו ג'רזי ובניו יורק, אף מנבאת ש"האקטיביזם של חנויות הספרים ישנה בצורה מהותית את עסקי מכירת הספרים". לטענתה, חנויות הספרים בודקות כעת את הגבולות על מנת להבין עד כמה רחוק אפשר להגיע עם היוזמות הללו.

בשביל חלק מהחנויות מדובר בפעם הראשונה בה הן נוקטות עמדה פוליטית כלשהי. לייסי סימונס, בעלת חנות הספרים "הלו הלו" במיין, סיפרה שהחליטה לנקוט עמדה בפעם הראשונה אחרי שהבחינה בימים שלאחר הבחירות שלקוחות רבים נכנסים לחנות במטרה למצוא נחמה וסולידריות, ולאו דווקא כדי לקנות ספרים. "אלה פשוט המקומות שאנשים הלכו אליהם", אמרה סימונס בהתייחסותה לחנויות הספרים, "הם הרגישו שבורים מתוצאות הבחירות והם פשוט נכנסו לחנות כדי ללטף את הספרים ולדבר עם אנשים".

ע"פ הניו יורק טיימס, הלקוחות הקבועים תומכים לרוב ביוזמות הפוליטיות והחברתיות של חנויות הספרים, אך ישנן גם תגובות אחרות כמו לקוח שכתב בתגובה לניוזלטר פוליטי של מנהלת חנות ספרים בפיניקס: "תשתקי ותמכרי ספרים". החשש מביקורות דומות ומקריאה אפשרית לחרם שיפגע קשות בהכנסות, גורמת בסופו של דבר לחנויות ספרים רבות, ובתוכן חנויות רשת הספרים הגדולה ביותר – בארנס & נובל, להימנע מלנקוט עמדה פוליטית ולהשתדל לשמור על תצוגת ספרים מאוזנת ככל הניתן. "הטעם הספרותי שלי משפיע על הספרים שנמצאים בחנות", אמרה קאתי לאנגר, קניינית ספרים מדנבר, "אבל הדעות הפוליטיות שלי אף פעם לא ישפיעו על בחירת הספרים".

דונלד טראמפ, ספר. GettyImages
דונלד טראמפ, ספר/GettyImages

חולץ בשלום לאחר שננעל במשך יותר משעה בחנות ספרים

המירור הבריטי דיווח השבוע על אדם בשם אוליבר סוסקיס, שננעל למשך יותר משעה בסניף של רשת הספרים "ווטרסטונס" באוניברסיטת קיימברידג'. על פי הדיווח, סוסקיס בן ה-69 שוטט בין המדפים בקומה השניה של החנות לקראת שעת הסגירה, כשלפתע שם לב שמשהו אינו כשורה. "כשירדתי למטה הבחנתי פתאום בשקט מסתורי", סיפר, "ומיד הבנתי שננעלתי בפנים".

סוסקיס ניסה להיחלץ מהחנות במשך יותר משעה, ובזמן הזה התקשר למשטרה, ניסה לקרוא לעוברי אורח והתקשר לאשתו ולבתו. לבסוף הושג קשר עם מנהל החנות שהגיע לחלץ את הלכוד וסיפר שאף פעם לא נתקל במקרה שלקוח ננעל בפנים.

"יש מקומות גרועים יותר להינעל בהם מאשר חנות ספרים", סיכם סוסקיס את החוויה.

עוד באותו נושא

אפקט טראמפ: הוצאות ספרים בארה"ב מבקשות להוציא ספרים שנכתבו בידי מוסלמים

לכתבה המלאה

שופט הורה לנערים שריססו כתובות גזעניות לקרוא ספרים על התנגדות לשנאה

לפני כארבעה חודשים רוססו על מבנה לימודי בווירגי'ניה מספר צלבי קרס והכתובות "white power" ו"brown power". המבנה, שעובר שיפוץ בימים אלה, שימש בעבר כבית ספר ציבורי שחינך תלמידים שחורים בתקופת "חוקי ג'ים קרואו" שדרשו הפרדה בין אוכלוסיה לבנה לשחורה.

חמישה נערים אמריקאים הורשעו כאחראים למעשה, והשבוע פסק השופט כי עונשם יהיה לקרוא במשך 12 החודשים הבאים 12 ספרים ולהגיש עליהם דו"ח קריאה. הספרים יבחרו מתוך רשימה של 35 ספרים שעוסקים בשואה, העבדות האמריקאית ומשטר הטאליבן. בין הספרים אפשר למצוא את "ציד המכשפות" מאת ארתור מילר, "העין הכי כחולה" מאת טוני מוריסון, "הצבע אגרמן" מאת אליס ווקר, "לילה" מאת אלי ויזל, "רודף העפיפונים" מאת חאלד חוסייני ועוד.

בנוסף ידרשו הנערים לכתוב עבודה על השפעתם של מסרים גזעניים, והם גם יחויבו להקשיב לריאיון מוקלט עם אחד התלמידים השחורים שלמד בבית הספר המדובר בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

מלחמת הכוכבים: קרב ציוצים אכזרי בין ג'יי קיי רולינג לפירס מורגן

הצו הנשיאותי עליו חתם דונלד טראמפ ואוסר על אזרחים מ-7 מדינות מוסלמיות להיכנס לארצות הברית עורר תכונה רבה מרגע שפורסם, והשבוע הוא אף הביא לקרב ציוצים ארסי בין יוצרת הארי פוטר ג'יי קיי רולינג ובין העיתונאי ומגיש הטלוויזיה פירס מורגן, שזכה בתוכנית הריאליטי של טראמפ -"המתמחה" (בעונת ה-VIP שלה ששודרה בשנת 2008) ונחשב לחבר קרוב של הנשיא החדש.

הקרב בין מורגן לרולינג החל לאחר שרולינג שיתפה בטוויטר קטע מהתוכנית "Real Time with Bill Maher", במהלכה התווכחו מורגן והקומיקאי האוסטרלי ג'ים ג'פריז האם הצו של טראמפ הוא "צו נגד מוסלמים", עד שלבסוף אמר ג'פריז למורגן ללכת לעזאזל (fuck off). "כן, לצפות בפירס מורגן כשאומרים לו ללכת לעזאזל בשידור חי בטלוויזיה היה מספק בדיוק כמו שתמיד דמיינתי", צייצה רולינג.

כשמורגן ראה את הציוץ של רולינג, הוא צייץ בחזרה: "זו בדיוק הסיבה בגללה לא קראתי אפילו מילה אחת מהארי פוטר". ואילו רולינג שאלה אותו בציניות: "[לא קראת את הארי פוטר] כי הייתה לך תחושה מוקדמת שיום אחד המחברת תפרוץ בצחוק כשתראה איך מתייחסים לבולשיט שלך בשידור ישיר בטלוויזיה?". מורגן המשיך לטעון שכל מה שאמר הוא אמת לאמיתה, והעובדה שאמרו לו ללכת לעזאזל לא משנה את זה.

וכך הקרב נמשך – רולינג טענה שמורגן לועג לפליטים מסכנים, הוא השיב בתגובה כי היא מתנשאת, וההתנשאות של אנשים כמוה היא בדיוק הסיבה שקמפיינים נגד הברקזיט ונגד דונלד טראמפ נחלו כישלון מוחץ. לתוך הריב הסוער הזה, החליטה להיכנס חנות ספרים לונדונית בשם "ביג גרין"; בעקבות דבריו של מורגן, לפיהם הוא מעולם לא קרא את הארי פוטר, החליטו בחנות לצייץ את ספרי הארי פוטר משפט אחרי משפט, ולתייג את מורגן בכל ציוץ. מורגן ניסה להתייחס לעניין בהומור, ושאל את מחברת "50 גוונים של אפור", אי.אל ג'יימס, אם היא יכולה להתחיל לצייץ לו גם את הספר שלה; "אני צריך קצת הפסקה מהזבל הזה של הארי פוטר", כתב מורגן. בתגובה החליטה ג'יימס לצייץ בעצמה משפט מהספר "הארי פוטר וחדר הסודות".

אולם הקרב לא הסתיים לפני המכה האחרונה והסופית שהנחיתה רולינג. בהמשך היא פרסמה צילום מסך מאחד העיתונים שבו נכתב על הצלחתה ועל כך שהיא שונאת שקוראים לה סלבריטאית ושומרת בקנאות על פרטיותה. רולינג לא תייגה את מורגן, אך בדיעבד מדובר היה בפיתיון מושלם. כשמורגן ראה את הציוץ של רולינג שכביכול מפארת את עצמה, הוא תייג אותה וצייץ: "חוסר מודעות עצמית מדהים. אין אף אחד שמשחק את משחק הסלבריטאיות בצורה יותר צינית ואכזרית ממך, גברת 'מיליונרית ששומרת על פרטיותה'". רק שאז חשפו גולשי טוויטר כי מורגן עצמו הוא העיתונאי שכתב את הקטע המדובר, כחלק מכתבה על "100 הסלבריטאים האנגלים שמשפיעים באמת".

המאבק בין השניים הסעיר כל כך את הרשת השבוע, עד שמכון הסקרין YouGov החליט לערוך סקר ולבחון בעד מי הקהל. על פי תוצאות הסקר, 55% היו בעד רולינג בעוד 9% בלבד בעד מורגן.

ספרים חדשים: טרילוגיה חדשה של פיליפ פולמן, ספר המשך לניל גיימן ושיתוף פעולה בין גארפילד לגראמפי בקומיקס חדש

אחרי שנים של ציפייה מצד מעריציו, הודיע השבוע הסופר פיליפ פולמן כי באוקטובר הקרוב יצא לאור החלק הראשון בטרילוגיית הפנטזיה החדשה שלו - "The Book of Dust". הטרילוגיה החדשה תשלים את הטרילוגיה המפורסמת של פולמן, "חומריו האפלים". על פי הודעתו של הסופר, שני הכרכים הראשונים בסדרה החדשה יעסקו בגיבורה, ליירה בלאקווה, שתתואר בשתי תקופות שונות: כתינוקת, וכ-10 שנים אחרי שעלילת "חומריו האפלים" מסתיימת. דמויות נוספות מהטרילוגיה הקודמת יופיעו בספרים החדשים והעלילה תתרחש באוקספורד ובלונדון בדומה לספריו הקודמים של פולמן.

ספר פנטזיה נוסף שיזכה להמשך הוא "לעולם לא לעולם" מאת ניל גיימן. 20 שנה לאחר פרסום הספר הראשון, הודיע השבוע גיימן כי הוא כותב בימים אלה את ספר ההמשך שיקרא "The Seven Sisters". טרם ידוע מתי הספר החדש יצא לאור.

ובתוך כך דווח ביום שישי האחרון על צאתה לאור של סדרת ספרי קומיקס חדשה שתכלול שיתוף פעולה בין-חתולי ראשון בין גארפילד ל"גראמפי" – החתול הנרגן שהפך לכוכב רשת. את סדרת הקומיקס יכתוב יוצר גארפילד, ג'ים דיוויס, והיא תראה אור בקיץ הקרוב. "שיתוף פעולה עם גארפילד בסדרת ספרי קומיקס זה כבוד גדול", צוטט לכאורה גראמפי בהודעה שנשלחה לעיתונות, "אני שונא את זה".

אוסקר וויילד הוכרז חף מפשע, 122 שנים אחרי שהורשע בהומוסקסואליות ובמעשי סדום

השבוע אישרה הממשלה הבריטית את "חוק טיורינג" – חוק שמטהר את שמם של כל האנשים שהורשעו בבתי המשפט במדינה באשמת הומוסקסואליות. החוק קרוי על שמו של המתמטיקאי ומפענח הצפנים הנודע אלן טיורינג, שהצליח לפצח את צופן האניגמה של הצבא הנאצי ולהוות גורם מכריע בניצחונן של בעלות הברית במלחמת העולם השניה, אך אף על פי כן הואשם בשנת 1952 בהומוסקסואליות (שנחשבה לעבירה פלילית). לטיורינג ניתנה האפשרות להמיר את עונש המאסר בטיפול הכולל הזרקת הורמונים נשיים על מנת לדכא את היצר המיני, וככל הנראה תופעות הלוואי של הטיפול הזה גרמו לו לשים קץ לחייו כעבור שנתיים.

שמו של טיורינג טוהר רשמית כבר בשנת 2013, אך כעת החוק החדש מנקה באופן גורף את שמם של יותר מ-75 אלף אנשים שהורשעו בעבירה פלילית של הומוסקסואליות, ביניהם גם הסופר והמחזאי הנודע אוסקר וויילד, שנשפט בשנת 1895 לשנתיים של מאסר ועבודות פרך בבית הכלא של לונדון, לאחר שהואשם ב"מעשי סדום והפקרות רבתי" – האשמה שהתבססה על יחסי מין שקיים עם 12 גברים בין השנים 1892-1894.

אוסקר ויילד. GettyImages
אוסקר ויילד/GettyImages

166 קריינים משתתפים בספר השמע החדש של ג'ורג' סונדרס

הסופר ג'ורג' סונדרס (עשרה בדצמבר) הוציא לאחרונה לאור את ספרו החדש "Lincoln in the Bardo" ובימים אלה הוא משחרר גם את גרסת האודיו לספר. בעבר קריין סונדרס את ספריו בעצמו, אך כיוון שבספר החדש ישנן 166 דמויות, הוא החליט לגייס 166 קריינים שונים שיגלמו את הדמויות השונות.
סונדרס הצליח לגייס לפרייקט גם כמה שחקנים מפורסמים וסלבריטאים דוגמת ג'וליאן מור, לינה דנהאם, סוזן סרנדון, ג'פרי טאמבור, דיוויד סאדריס וקארי בראונשטיין, כשלצידם לוהקו גם אנשים שמעולם לא היו באולפן הקלטות וביניהם הוריו של סונדרס, אשתו, בתו, חבריו מהתיכון וצוות מהוצאת הספרים שאחראית על הספר.

העבודה על הפרויקט נערכה ב-17 אולפנים שונים לאורך ארבעה חודשים.

מומחים ניסו לקבוע כיצד נראה מר דארסי "האמיתי" מגאווה ודעה קדומה של ג'יין אוסטן

קבוצה של מומחים לאופנה והיסטוריה חברתית ניסתה ליצור קלסתרון מהימן ככל הניתן לדמותו של פיצוויליאם דארסי מהספר "גאווה ודעה קדומה" של ג'יין אוסטן – אחת הדמויות הגבריות הידועות בהיסטוריה של הספרות. התוצאה אוירה ע"י ניק הארדקאסל, ועל פי הגרדיאן הבריטי אין דמיון של ממש בין מר דארסי "האמיתי" כפי שמשתקף בקלסתרון, לדמות שגילם קולין פירת' בסדרה של הבי.בי.סי משנת 1995.

המומחים טענו כי דארסי האמיתי היה בעל שיער חום ארוך ואסוף שקושט בפודרה לבנה, סנטר קטן ומחודד, לסת צרה ופה קטן. "יש מידע מועט מאוד על הנתונים הפיזיים של פיצוויליאם דרסי בגאווה ודעה קדומה", אמר לגרדיאן אחד המומחים שהשתתף בפאנל, "הוא הגבר הנחשק והמסתורי ביותר בכל הזמנים, ומה שייחודי לכתיבה של אוסטן הוא שמר דארסי הוא הוא בן התקופה ועל-זמני גם יחד".

תערוכת איורים של פו הדוב בבית אריאלה

ביום ראשון הקרוב (26/2) תיפתח בבית אריאלה התערוכה "הנאות קטנות", שתכלול איורים מקוריים של פו הדוב לציון 90 שנה לצאת ספרו הנודע של א.א מילן. התערוכה תעלה בהפקת דיסני ישראל בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו ותציג איורים של פו וחבריו מטיילים באתרים איקונים בעולם ביניהם בריטניה, בלגיה, הולנד וישראל. בסדרת האיורים שאויירו במיוחד לקראת הביקור בישראל נראים פו וחבריו כשהם מבקרים באתרים שונים בארץ כמו שדרות רוטשילד ובית אריאלה בתל אביב, ים המלח, שוק מחנה יהודה בירושלים, קטיף תפוזים בקיבוץ ועוד. כל איור מלווה בדיאלוג קצר בין פו וחבריו. על האיורים אחראי האמן הבריטי קים ריימונד מוולט דיסני העולמית.

במסגרת אירוע הפתיחה יקריא סופר הילדים יהודה אטלס קטעים מהספר "פו הדב", ולאורך ימי התערוכה תוקדש שעה אחת מדי שבוע לשעת סיפור וסדנאות כתיבה ויצירה. ההשתתפות באירועים והביקור בתערוכה הן ללא תשלום.

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) ייערך ב"סיפור פשוט" מפרש רב-לשוני בעקבות קולות חדשים בספרות העברית והשוודית. משתתפים: שירה חפר, תהילה חכימי, תומר גרדי, Bengt Ohlsson, Linda Boström Knausgård ו-Joar Tiberg. יום רביעי, 22/2, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך באולם האירועים של האיגוד הכללי של סופרים בישראל מפגש עם הסופרת והמשוררת גליה אבן-חן. מוסיקה: ארגמן עזרא. יום חמישי, 23/2, 20:30, קרליבך 11, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-24 בפברואר יערך בפאב הנורמה ג'ין אירוע השקה לספר "דלתות התודעה" מאת אלדוס האקסלי (הוצאת עולם חדש). משתתפים: שרון קנטור, ליאון נירבלט ויהונתן נדב. יום שישי, 24/2, 14:00, אליפלט 23, תל אביב. הכניסה חופשית.
* ב-25 בפברואר יערך ב"גלריה חנינא" ערב השקה לספר "חלב ודם – סיפורו של אלכסיי" מאת נורה פורת. מוצאי שבת, 25/2, 20:00, שביל המפעל 3, תל אביב.

* ב-27 בפברואר יערך ב"בר גיורא" ערב "שורטס #2" שבו יוקרא סיפורים קצרים. משתתפים: טל עזר, נגה פסו, דיאנה לויט, עידו גפן, יהודה ניב, עדן בן ארי ואיתמר פרחי. יום שני, 27/2, 20:30, בר גיורא 4, תל אביב. הכניסה חופשית.
* ב-27 בפברואר ייערך בחנות הספרים "מילתא" ברחובות ערב השקה לספר "חנוך" מאת אסתר חכם. משתתפים: אסתר חכם, רחלי דור רפפורט, מיכאל פינשטין ואורה ניב. יום שני, 27/2, 20:00, יעקב 36, רחובות.

* ב-28 בפברואר ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "אזרחות וזהות לאומית ו-נאום לרגל ארבעים שנה לסיום מלחמת העולם השניה" מאת - יורגן הברמס וריכרד פון וייצקר (הוצאת רסלינג ומכון גתה). משתתפים: פניה עוז זלצברגר, וולף אירו ומשה צימרמן. יום שלישי, 28/2, 20:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-2 במרץ ייערך במועדון התדר אירוע השקה לכבוד הספר "לילות טוקיו" מאת ג'ק אדלסטיין (הוצאת פן) במהלכו ישוחח המחבר עם העיתונאית נטע אחיטוב. יום חמישי, 2/3, 20:00, דרך יפו 9, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-2 במרץ ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לכתב העת "מחברות לפילוסופיה קונטיננטלית" (הוצאת רסלינג). משתתפים: ד"ר יצחק בנימיני, ד"ר ליאת פרידמן, ד"ר רונית פלג, ד"ר חיים דעואל לוסקי וד"ר עירן דורפמן. יום חמישי, 2/3, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully