וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 18: עטיפת הקומיקס החדש של "באטגירל" מחוללת סערה

25.3.2015 / 7:13

תמונת השער במהדורה מיוחדת של הקומיקס "באטגירל" הוחלפה לאחר מחאה ציבורית שהתקוממה על האלימות הגברית שמפנה דמותו של הג'וקר כלפי הגיבורה. וגם סופרת הותקפה כי צידדה בסלמן רושדי, מחקר מעלה שבנים קוראים פחות מאשר בנות ועוד חדשות ספרות

באטגירל, הג'וקר. DC Comics,
הקוראים דורשים להחליף את השער/DC Comics

הסופרת הדרום אפריקאית זאינוב פריה דאלה הוכתה בלבנה בראשה כיוון שדיברה בשבח כתיבתו של סלמן רושדי

סלמן רושדי נחשב כסדין אדום בעיני מוסלמים רבים בעקבות ספרו "פסוקי השטן", שיצא לאור בשנת 1988 והציג את הנביא מוחמד באור שונה מהמקובל. לאחר שיצא לאור הוחרם הספר במדינות רבות, ביניהן דרום אפריקה, ובשנת 1989 הוציא המנהיג האיראני דאז האייתולה חומייני, פסק הלכה (פתווה) שקורא להוצאתו להורג של רושדי.

בשבוע שעבר דיברה הסופרת הדרום אפריקאנית זאינוב פריה דאלה בפני תלמידים בבית הספר בעיר דורבאן מזרח המדינה, ושיבחה בדבריה את כתיבתו של רושדי. למחרת היכו אותה שלושה גברים בראשה עם לבנה בזמן שהייתה ברכבה, תוך שהם צועקים לעברה "זונה של רושדי". הגברים הכריחו אותה לעצור את הרכב בצד הכביש והחזיקו סכין בצמוד לגרונה.

"הייתי רוצה להגיד שאני מרגישה יותר טוב, אבל אני לא", אמרה דאלה לעיתון הסאנדיי טיימס של דרום אפריקה, "פיזית - יש לי כאבים רבים, ואני חרדה מאוד לגורלי".

דאלה, אם לשניים ופסיכולוגית בהכשרתה, עומדת להוציא את ספר הביכורים שלה. בבית החולים נקבע כי יש לה שבר בעצם הלחי וחשש לפגיעה ברקמות רכות בראש. "לקבל לבנה בראש וצלקת על הפנים לכל החיים, זו בהחלט ל-א הדרך למכור ספר", צייצה דאלה בחשבון הטוויטר שלה, "הספר צריך לעמוד בפני עצמו".

סלמן רושדי כתב לדאלה בטוויטר כי הצטער לשמוע זאת והוא מקווה שתחלים במהרה. מאוחר יותר צייץ כי תקיפתה של דאלה "מזעזעת ומבישה".

זאינוב פריה דאלה. הטלגרף, צילום מסך
זאינוב פריה דאלה, תמונה לפני הפגיעה/צילום מסך, הטלגרף

חשבון טוויטר בשם "הקיסר פראנזן" הלועג לסופר ג'ונתן פראנזן הושעה מהרשת החברתית, ככל הנראה לבקשתו של הסופר

יוצר החשבון הוא סופר הקומיקס אנדרו שפר, שיצר פארודיות נוספות ברשת כשהידועה בהן היא " Fifty Shames of Earl Grey". הוא פתח את חשבון הטוויטר בשנת 2010, לאחר שפראנזן הופיע על-גבי השער של מגזין טיים תחת כותרת שכינתה אותו "סופר אמריקאי דגול". "הוא היה השם החם בעסקי הספרות", אמר שפר לוושינגטון פוסט, "ואני הייתי צעיר וזקוק נואשת לתשומת לב. תאמין או לא, למעשה הערצתי את הכתיבה שלו".

פראנזן הפך מהר מאוד לאויב של הרשת ולשם נרדף לטרחן. בשנת 2001 ספרו "התיקונים" נבחר ע"י אופרה ווינפרי למועדון הספר הטוב בתוכנית שלה, אך פראנזן סירב להתארח בתוכנית ואמר בין השאר שמכיוון שהתוכנית פונה בעיקר לנשים, הוא חושש שאם יתארח בה ירחיק את הקוראים הגברים. בהמשך הוא עבר לתקוף את הרשתות החברתיות על הרדידות שלהן, וב-2013 אף תקף את הסופרת ג'ניפר ויינר על כך שהיא מבלה יותר מידי זמן ברשתות החברתיות. הבוסטון גלוב כינה אותו "סנוב עיוור מרוב אגו" ומגזין ניוזוויק כינה אותו "נאד נפוח" .

"הרשת אהבה לחבוט בו", אומר שפר, "אז החלטתי ליצור את חשבון הטוויטר הפארודי 'הקיסר פראנזן' (@EmperorFranzen) כדי כיביכול להגן עליו בצורה לעגנית. זה היה מאש-אפ של ג'ונתן פראנזן והקיסר פלפטין ממלחמת הכוכבים". בשלב מסוים החשבון עבר מהתמקדות ספציפית בפראנזן לפארודיה כללית על סופרים "קדושים-יותר-ממך", כפי שמגדיר אותם שפר. "הייתי צריך לשנות את שמו של החשבון," מסביר שפר, "אבל לא הגעתי לעשות את זה".

כששפר ביקש מטוויטר הבהרות על השעיית החשבון שלו, הם טענו שהחליטו להשעות אותו כיוון שלא תאם את הקווים המנחים בטוויטר ליצירת פארודיה. "כנראה שהעובדה שבתמונת הפרופיל של החשבון פראנזן לובש גלימה, בצירוף עם המילה 'קיסר' שמופיעה בשמו של החשבון, לא מאפשרות להבדיל בין 'הקיסר פראנזן' לג'ונתן פראנזן האמיתי, וזה קצת מדאיג כשחושבים על זה", אמר שפר לוושינגטון פוסט. "הם מוכנים לבטל את ההשעייה כל עוד אשנה את השם למשהו כמו '@פראנזןהמזויף' – הצעה שאליה השבתי ב'אה, שכחו מזה'".

עוד באותו נושא

"זכותנו לספר בדיחות טיפשיות": קומיקאים ואמנים מגיבים לטבח הסאטיריקנים בצרפת

לכתבה המלאה
ג'ונתן פראנזן. GettyImages
"הקיסר" ג'ונתן פראנזן/GettyImages

מחקר חדש מטעם ארגון ה-OECD קובע שבנים קוראים הרבה פחות ובעלי כישורי קריאה דלים יותר לעומת בנות

המחקר בחן את הרגלי הלמידה של בנים ובנות ב-64 מדינות ומצא שבנות הציגו ביצועים טובים יותר מבנים עד כדי פער של שנת לימוד שלמה המפרידה ביניהם בממוצע. האקונומיסט מדווח כי המגמה הזו חדשה במונחים היסטוריים, כיוון שעד שנות ה-60 של המאה הקודמת, בנים השקיעו זמן רב יותר בבית הספר, וגם היו בעלי סיכוי גבוה יותר להצליח בבגרויות ובאוניברסיטה. כעת התהפכה המגמה גם באזורים העשירים בעולם וביתר שאת באזורים העניים. שוודיה ואוסטרליה כבר הקימו ועדות ופיתחו תוכניות בניסיון להילחם בפער הזה.

הדו"ח שהוציאה תחת ידיה ועדה מטעם ה-OECD מראה שבנים ממשיכים להוביל רק בתחום אחד – לימודי המתמטיקה: בגיל 15 הם מתקדמים יותר מבנות בשלושה חודשי לימודים בממוצע. במדעים לעומת זאת תוצאותיהם של בנים ובנות שוות. אבל בקריאה הפער לטובת הבנות עומד על שנת לימודים שלמה בממוצע.

הממצאים מראים שבנות מבלות כחמש שעות וחצי בממוצע בהכנת שיעורי בית - כשעה יותר מבנים, שמבלים יותר זמן בשיטוט באינטרנט ומול משחקי וידאו. 75 אחוז מהבנות קוראות להנאתן לעומת קצת יותר ממחצית מהבנים. כמות הבנים שדיווחה כי בית הספר הוא "בזבוז של זמן" הייתה כפולה מזו של הבנות, והם גם נוטים לאחר יותר לבית הספר - ומכך מסיק המחקר שהם מעוניינים פחות להימצא בכיתה לעומת הבנות.

הדומיננטיות של בנות בלימודים נמשכת גם אחרי ימי בית הספר. לפי נתוני ה-OECD נשים מהוות כיום כ-56% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, לעומת 45% בשנת 1985. לפי התחזיות, בשנת 2025 נשים יהוו 58% מהסטודנטים.

תמונת השער במהדורה מיוחדת של הקומיקס "באטגירל" הוחלפה לאחר מחאה ציבורית שהתקוממה על האלימות הגברית שמפנה דמותו של הג'וקר כלפי הגיבורה

השער עוצב בידי רפאל אלבקרקי כעטיפה חלופית לגיליון מספר 41 של הקומיקס "באטגירל" שעתיד לצאת לאור ביוני. בסצינה המתוארת רואים את הגיבורה מפוחדת, כשבצמוד אליה נמצא הנבל המפורסם מסדרת באטמן – הג'וקר – שמניח אקדח על כתפה ובידו השניה מורח דם על פיה (כל זאת בזמן שחיוכו המפורסם מרוח על פרצופו). השער פורסם כהומאז' ל-"The Killing Joke" של אלן מור ובאריין בולאנד, אחד הסיפורים המוערכים ומפורסמים ביותר בבאטמן, שפורסם בשנת 1988 ומתאר תקיפה שביצע הג'וקר (כולל ככל הנראה גם תקיפה מינית או אונס) בברברה גורדון – היא "באטגירל" – והותיר אותה נכה בכסא גלגלים.

הקומיקס בכיכובה של באטגירל הפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר של חברת DC Comics בחודשים האחרונים, ומייחסים זאת לטון הקליל והכיפי שבו הוא כתוב. בנוסף, יחד עם גיבורות-על נשיות שמופיעות בחוברות הקומויקס של חברת מארבל, הקומיקס של באטגירל נחשב לאחד האחראים לכך שיותר ויותר נשים מתחילות לקרוא קומיקס.

בעקבות פרסום השער העתידי, מעריצים זועמים החלו לצייץ בטוויטר תחת ההאשטאג #ChangeTheCover ("שנו את השער") ודרשו להחליפו בשער אחר. תרזה ג'אסטינו מהאתר 'The Mary Sue' כתבה שמדובר בשער "מטריד" והוסיפה: "הוא מאוייר יפה ומרפרר לסיפור הקלאסי מההיסטוריה של הג'וקר, אבל העובדה היא שזה לא מה שקוראים רבים של באטגירל, מכל מגדר, רוצים לראות שנעשה לאחת מגיבורות-העל היחידות שיש להן סדרת קומיקס משלהן". עם זאת, היו גם מי שהתנגדו לשינוי השער, ביניהם השחקן האמריקאי אדם בולדווין, בטענה שמדובר בצנזורה גסה.

ב-16 במרץ חברת DC Comics פרסמה הצהרה לפיה השער של אלבקרקי הוחלף לבקשתו של האמן, והוסיפה כי הגיעו אליהם "איומים לשימוש באלימות" אם השער לא יחולף. "אנחנו מפרסמים ספרי קומיקס שעוסקים בגיבורים הכי גדול בעולם ובנבלים הכי איומים שאפשר לתאר," אמרה החברה בהצהרה. "השער בכיכובו של הג'וקר עוצב כחלק מחגיגות 75 שנים להופעתו הראשונה הנבל. כלל לא משנה אם המעריצים אוהבים את ההומאז' של רפאל אלבקרקי [...] או חושבים שהיא לא מתאימה לרוחה החדשה של באטגירל – איומים למעשי אלימות הם דבר פסול ואין להם מקום בקהילת הקומיקס או בחברה בכלל. אנחנו עומדים מאחורי הכשרונות היצירתיים שלנו, ועקב בקשתו של רפאל, DC Comics לא תפרסם את השער שהוא עיצב".

קבלו קפה תמורת שירה, כתבו מאמר ותוכלו להפוך לבעלים של מלון כפרי חלומי בניו אינגלנד

יותר מאלף בתי קפה ברחבי העולם החליטו שב-21 במרץ (יום שבת האחרון שנקבע ע"י אונסק"ו כיום השירה הבינלאומי) שירה תוכל לשמש כאמצעי תשלום עבור קפה. היזמית היא חברה לקליית קפה מווינה בשם Julius Meinl, שהחליטה לגייס בתי קפה ברחבי העולם לקחת חלק ביוזמה – כוס קפה תמורת שיר. ניתן לעקוב בטוויטר אחרי ההאשטאג #paywithapoem כדי לקרוא ולצפות במשוררים ובבתי הקפה שהשתתפו בחגיגה.

אבל מלון בניו אינגלנד לקח את שיטת סחר החליפין היצירתית לדרגה אחרת: בעלת בית הארחה הכפרי "The Center Lovell Inn" שנמצא בדרום-מערב מדינת מיין בארה"ב, החליטה לפרוש לאחר יותר משני עשורים של ניהול המקום ולבחור את המחליף שלה באמצעות תחרות כתיבה. הבעלים, ג'ניס סאג', זכתה לפני 22 שנה בתחרות דומה, וקיבלה על עצמה את ניהול המלון והמסעדה הצמודה אליו. כעת היא רוצה להציע אותו באותה דרך לבא אחריה, "כדי להגשים חלום של מישהו אחר".

כדי להשתתף בתחרות צריך לשלם דמי כניסה של 125 דולר ולכתוב מאמר בן 200 מילים העונה לשאלה "מדוע תרצה להיות בעלים של בית הארחה כפרי ולתפעל אותו?". הפרס יכלול בעלות על בית הארחה ותפעול שלו, ואם יותר מ-7,500 אנשים יגישו מועמדות, הזוכה יקבל גם צ'ק על סך 20 אלף דולר.

את המועמדות אפשר להגיש עד ה-7 במאי באתר הזה.

כוס קפה תמורת שירה. טוויטר, צילום מסך
קפה + שירה/צילום מסך, טוויטר

בחור החליט להשתעשע על חשבון חנות הספרים השכונתית שלו, והוסיף שלושה ספרים מזוייפים בעלי עטיפה מצחיקה למדף "ספרי עזרה עצמית"

בחור אמריקאי בשם ג'ף ווייזאסקי הכין עטיפות לשלושה ספרים שהם כביכול מתחום העזרה העצמית, ושתל אותם במדף המתאים של חנות הספרים המקומית שלו. הספר הראשון נקרא "אז הבן שלך הוא קנטאור - איך לשתף פעולה עם בחירות החיים המבלבלות של ילדך" מאת ד"ר פינדר צ'יפס; הספר השני נקרא "למד להלביש את עצמך!" כחלק מסדרת "אתה מבוגר" שמסבירה לצעירים איך להתנהג בחברת המבוגרים (כמו למשל העצה שמופיעה בגב העטיפה - "לעולם אל תופיע שוב לראיון עבודה כשהמכנסיים שלך מלופפים סביב הראש שלך!") מאת אגנס ברנג'לס; והספר השלישי נקרא "המדריך למתחילים בהעלאת קורבנות אדם - מדריך שילווה אתכם צעד אחר צעד בביצוע ריטואלים של מוות שטני" מאת לורד בינג שיפליי.

אתר 'באזפיד' מדווח שחנות הספרים התייחסה למתיחה הזו ברוח טובה ואף פרסמה פוסט עם הספרים ההיתוליים בחשבון האינסטגרם שלה.

ספרי עזרה עצמית מומצאים. אינסטגרם, צילום מסך
ספרי עזרה עצמית מומצאים/צילום מסך, אינסטגרם

שיא גינס חדש ב"דומינו ספרים" נשבר בעיר בירקשייר בבריטניה, עם 5,318 ספרים שנפלו אחד אחרי השני

השיא הקודם עמד על 4,998 ספרים.

בעיות של תולעי ספרים: מה קורה כשקוראים ספר ואין סימניה זמינה בקרבת מקום

חדשות בשורה

* הספר "2666" של רוברטו בולאנו (שתורגם לאחרונה לעברית בהוצאת עם עובד) עובד למחזה שיעלה בתיאטרון גודמן בשיקגו. הספר מכיל 900 עמודים, ובהתאם ההצגה תימשך כחמש שעות.

* הסופר הרוסי ולנטין רספוטין, שהוביל תנועה ספרותית בשם "פרוזת הכפר" מת בגיל 77. רספוטין נחשב ללאומן רוסי ולאנטישמי, והאשים בעבר את היהודים בכך שהיו אחראים להעלאת הקומוניזם ברוסיה.

* ג'יימס פרנקו יביים את הסרט "In Dubious Battle" על פי ספרו של זוכה פרס נובל ג'ון סטיינבק. לסרט לוהקו בריאן קרנסטון ("שובר שורות"), נאט וולף ("ערים של נייר"), הזמרת סלינה גומז ושחקנים רבים נוספים, כולל פרנקו עצמו שישחק בסרט בנוסף לתפקידו כבמאי.

* אירוע ספרותי לכבוד ספרו החדש של אשכול נבו, "שלוש קומות", יערך היום (יום רביעי), ה-25.3, בשעה 20:00 מרכז הכנסים ע''ש אדנאואר בירושלים. ישתתפו: פרופ' גבי שפלר, ענבר אמיר, רונית רולנד ומשה בן יוחנה. הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully