וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכותנו לספר בדיחות טיפשיות": קומיקאים ואמנים מגיבים לטבח הסאטיריקנים בצרפת

8.1.2015 / 13:43

טינה פיי, ג'ון סטיוארט, קונאן אובראיין, וגם הסופר סלמן רושדי ואתר הסאטירה 'דה אוניון' מגיבים על מתקפת הטרור הרצחנית בפריז כלפי מעוז עיתונות וקומדיה

קונאן: "הטרגדיה של היום בפריז מזכירה לנו, ממש בקרביים, כי חופש הביטוי הוא זכות שבאופן בלתי נתפש אנשים מסוימים נאלצים למות עבורה"

מעט אחרי פרשת הסרט "ראיון סוף" והאיומים שהתקבלו על סוני בתי הקולנוע בארה"ב לו יקרינו את הסרט, הטבח במערכת עיתון הסאטירה הצרפתי 'שארלי הבדו' אתמול (חמישי) הבהיר לכל העולם שקנאים דתיים עלולים בהחלט להוציא לפועל את תפישת עולמם הרצחנית. מטבע הדברים, העובדה שמדובר במעוז תקשורת והומור פרט על אקורד מוכר מדי עבור אנשי תקשורת וקומיקאים רבים ברחבי העולם. רבים מהם הביעו זעזוע בפומבי ושלחו את תנחומיהם למשפחות הקרבנות.

באירוע של איגוד מבקרי הטלוויזיה, ממש מעט אחרי שהגיעו הדיווחים על הנעשה בצרפת, הופתעה טינה פיי בשאלה מאחד הכתבים שביקש ממנה להגיב על האירוע בצרפת ועל חשיבות הסאטירה ביצירות שלה, דוגמת "רוק 30" ו"סאטרדיי נייט לייב". פיי ענתה בהיסוס ואמרה שהאירועים הנוראיים והטראגיים הם תזכורת לחשיבות של חופש הביטוי ולכך שאסור לסגת לאחור. "אנחנו חיים בעידן הרשתות החברתיות, כשאתה יכול לספר בדיחה בטלוויזיה האמריקאית והיא עשויה להגיע לכל העולם. אבל אנחנו אמריקאים, אנחנו מוכרחים שתהיה לנו האפשרות, אפילו אם אלה סתם בדיחות טיפשיות ב'ראיון סוף' - יש לנו הזכות לספר אותן".

גם מנחי תוכניות הלילה בארה"ב התייחסו לאירועים. קונאן אובראיין סיים את מונולוג הפתיחה שלו בדברים הדומים ברוחם לאלה של פיי, ומנוסחים טוב יותר בהתחשב בעובדה שנכתבו מראש ולא היו מחשבות ראשוניות. "כמו שרובכם יודעים, בצרפת הייתה טרגדיה איומה היום", אמר לקהל. "12 אנשים נהרגו בגלל שעיתון סאטירי פירסם בדיחות שקבוצה מסוימת לא אהבה. מובן שרבים מאיתנו כאן מורגלים בחדשות רעות מרחבי העולם, אבל הסיפור הזה נוגע בנקודה קרובה למי שמדי יום לועג לאנשי פוליטיקה, חברה ודת. כאן בארה"ב אנחנו פשוט לוקחים את זה כמובן מאליו שזו זכותנו לצחוק על חשבון הדברים האסורים או קדושים, אבל הטרגדיה של היום בפריז מזכירה לנו, ממש בקרביים, כי זו זכות שבאופן בלתי נתפש אנשים מסוימים נאלצים למות עבורה". צפו במונולוג שלו למעלה.

ג'ון סטיוארט ב"הדיילי שואו" התייחס לכך אף הוא בתוכניתו. "מעט מאוד אנשים נכנסים לענייני הקומדיה כמעשה של אומץ", אמר, "בעיקר כי זה לא אמור להיות כך. תזכורת חזקה לכך שעל פי רוב, המחוקקים והעיתונאים והמוסדות שאנחנו לועגים להם הם בשום אופן לא האויבים שלנו. לא משנה עד כמה חילופי הדברים יכולים להיעשות מתסכלים או נזעמים, אלה עדיין חילופי דברים - שיחה בין אלה שנכללים ב... נקרא לזה 'קבוצת הציביליזציה'".

גם בתחומי תרבות אחרים השמיעו אמנים את קולם, כמובן. סלמן רושדי, שבעצמו נרדף על ידי מוסלמים קיצונים עקב ספרו "פסוקי השטן" והפרס על ראשו עומד על יותר משלושה מיליון דולר, כתב בהצהרה אתמול: "דת, תבנית של חוסר היגיון מימי-הביניים, בשילוב עם נשק בן ימינו הופכת לאיום ממשי על החופש שלנו. הטוטליטריות הדתית הזו גרמה למוטציה רצחנית בלב האסלאם ואנחנו רואים את ההשלכות הטראגיות בפריז היום. אני עומד עם 'שארלי הבדו', כפי שמוכרחים כולנו, להגן על אמנות הסאטירה, שתמיד הייתה כוח בעד החירות ונגד עריצות, חוסר כנות וטיפשות. 'כבוד לדת' הפך לשם קוד ל'פחד מדת'. דתות, כמו כל הרעיונות, ראויות לביקורת, סאטירה וכן, גם לחוסר הכבוד חסד-הפחד שלנו".

אחת התגובות המתבקשות ביותר הגיעה מגוף סאטירי מקביל מארה"ב. אתר החדשות המומצאות 'The Onion', שגישתו מעודנת ושנונה יותר מזו של 'שארלי הבדו', כתב אתמול מאמר שלם בנושא שנפתח כך: "בעקבות התקפת הטרור הקטלנית ביום רביעי במשרדי העיתון הצרפתי 'שארלי הבדו', מקורות מאשרים אחה"צ כי למרבה הצער עדיין לא ברור אם המאמר הזה עצמו יעמיד לבסוף בסכנה את חייהם של אנשים".

נותר רק לקוות שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully