וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב המאסף של המתונים: "הסיינטולוגיה וכלא האמונה" הוא נורת אזהרה מהבהבת

19.5.2015 / 0:26

סרטו החשוב והמרתק של אלכס גיבני עוסק אמנם במערכת השקרים, הניצול והזוועות שמאחורי הכנסייה הסיינטולוגית, אבל המסר שלו רחב הרבה יותר. אם הדמוקרטיה לא תתעשת, היא עלולה שלא לשרוד

הסיינטולוגיה וכלא האמונה. yes
כך נראה ארגון ללא מטרות רווח. מטה הסיינטולוגיה בלוס אנג'לס/yes

כמו לא מעט מילים בשפה העברית גם "מטלטל" עברה בשנים האחרונות שחיקה קשה. כשכל סרט תעודה חדש מבטיח לערער אותנו עד עמקי נשמתנו, התוצאה היא סקפטיות מידית כלפי כל שימוש במושג הזה. אלא ש"סיינטולוגיה: כלא האמונה", מה לעשות, הוא באמת סרט מטלטל. כל כך מטלטל עד שבמהלך הצפייה קל להתבלבל ולחשוב שמדובר בסרט מד"ב דיסטופי סטייל "1984", כזה שמזהיר אותנו מפני עתיד אפוקליפטי של משטרת מחשבות וקיצונים מסוכנים שפועלים בחסות ובאישור המדינה, אבל לא באמת מייצג מציאות. אנחנו הרי חיים בעולם מערבי ודמוקרטי, ציני ומפוקח, עם תקשורת נושכת ומנגנוני פיקוח שלא יאפשרו לעולם לתרחיש שכזה יתקיים, נכון?

זוכה פרס האוסקר אלכס גיבני ("מונית לצד האפל"), במאי "סיינטולוגיה: כלא האמונה" ומגדולי הדוקומנטריסטים הפועלים כיום, כבר התחקה בעבר אחרי האמת הקודרת שמסתתרת מתחת למעטה המחבק של הדת. "דממה בבית האלוהים" מ-2012 הציג את האופן השיטתי והמזעזע שבו פעלה תעשיית הפדופיליה בכנסייה הקתולית מימיה הראשונים ועד היום, תוך שבכירים יודעים עליה ומעלימים עין. בסרטו החדש הוא מצליח לקחת אותנו עמוק ומטורף הרבה יותר אל האבולוציה של הדת. הסיינטולוגיה, אותו גוף מסתורי וחמקמק ששמו עולה ויורד מהכותרות חדשות לבקרים, מככב בחשדות למעשים נוראים אך נעלם במהירות, הוא למעשה הפסגה העליונה של התפתחות השליטה על ההמונים באמצעות אמונה. חזק יותר, אכזרי יותר ובעיקר מבין את טעויות קודמיו ופועל מתחת לפנס, בחסות החוק ותוך ניצול הפרצות של התיקון הראשון לחוקה.

הסיינטולוגיה וכלא האמונה. yes
וידויים מרתקים של בכירי הסיינטולוגיה לשעבר/yes

ל. רון האבארד היה סופר מדע בדיוני בינוני שהבין כבר מגיל צעיר אמת מטרידה: הדרך אל העושר המהיר עוברת בבעלות על דת. אחרי ששוחרר מהצבא בשל מצב נפשי מעורער, החליט לשלב אנקדוטות מסיפוריו הבדיוניים עם יסודות פסיכואנליזה ולייצר מבנה עסקי במסווה של אידאולוגיה. ההיגיון של הסיינטולוגיה על פי האבארד (שהכיר במצבו הקשה בעצמו ואף פנה לעזרה נפשית), הוא הזיקוק המושלם של אשליית הדת: מסלול ריפוי אינסופי, שהופך את לקוחותיו לנזקקים עוד ועוד ככל שהדרך מתמשכת (הסיינטולוגיה מכנה זאת "קליר", ריפוי עצמי של האדם על למחיקת תת המודע שלו), כאשר כל אחד מהשלבים סוחט ממנו עוד ועוד כספים. לקוחותיו של האבארד היו הפציינטים המושלמים: תמיד נזקקים לטיפול, תמיד מרגישים אשמים כשהוא לא מצליח ולנצח מוכנים לעשות הכל כדי להמשיך ולהתמיד בו.

השיטה הזו הפכה את הכנסייה הסיינטולוגית לעשירה באופן כמעט בלתי נתפס, אבל זה היה רק הצעד הראשון. דיוויד מיסקביג', מי שמינף את עצמו לעמדת יורשו של האבארד (שמת בהסתר משלטונות החוק, אבוד בשיגיונותיו שהחמירו עם השנים), הצליח להפוך את העושר הזה למוגן על פי חוק. זה החל במלחמה פתוחה וחסרת תקדים עם שלטונות מס ההכנסה שהכריזו על הכנסייה, נכסיה וכתביה כולם כפטורים ממס, והמשיך עם מאבק משפטי ממושך שיצר תקדימים המעניקים לה ולמעשיה מעטה מגן חוקי. סרטו של גיבני בנוי מאוסף של עדויות שנגבו מכמה מבכיריה הגדולים של הכנסייה, שהחליטו לעזוב במהלך השנים. הסיפורים מצטלבים יחד לרשת של שחיתויות קשות, התעללות וסחר בבני אדם, ניצול כספי ואפילו מיני של חבריה. באחד מהקטעים המדהימים ביותר בסרט מגוללת שרשרת המניפולציות שהפעילו מיסקביג' ואנשיו על טום קרוז, "הסיינטולוג מספר אחת". נישואיו של קרוז לניקול קידמן, יחסיו עם ילדיו, שמו הטוב ומעמדו ככוכב, הוקרבו כולם לטובת בידודו מהעולם החיצון. כלי לשימושה של הסיינטולוגיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הסיינטולוגיה וכלא האמונה. yes
האם כך ייראה העתיד של כולנו?/yes

על אף העדויות המצמררות שנחשפות במהלכו, "סיינטולוגיה: כלא האמונה" הוא לא באמת סרט על סיינטולוגיה. ניתן לראות אותו כמעט כנבואת זעם על העתיד לבוא. השיטות והאמצעים הכוחניים שנחשפו במהלכו להשגת מטרותיה של הכנסייה הסיינטולוגית, מזכירים באופן כמעט מצמרר את שיטותיהן של דתות אחרות. סחיטת הכספים הצינית, האיומים בשיסוי של מיליוני מאמינים בכל מי שמסומן כאויב, השימוש במובילי דעה לצורכי תעמולה, רדיפה אלימה של מתנגדים - כל אלה מוכרים לנו מהסביבה הקרובה. אוזלת היד של רשויות החוק והאכיפה במשטרים דמוקרטיים אל מול כוחם של מי שאינם מכירים כלל בחוק, היא בבחינת שיעור חובה בלימודי האזרחות.

המעשים שמתוארים בסרטו של גיבני היו מובילים לפתיחת חקירה פלילית ומשפטית בכל מקרה אחר, אבל במקרה הזה הוא (ורשת HBO) נרדפו ואוימו על ידי מושאי הסיקור באופן כמעט דורסני, בלי כל הגנה מהמערכת. הכנסייה רכשה עמודים שלמים בניו יורק טיימס ובלוס אנג'לס טיימס כדי להכפיש את הסרט בטרם שודר, כמו גם עשרות תוצאות חיפוש בגוגל שהפנו גולשים שביקשו לקרוא אודותיו ישירות לאתרי הכפשה שנפתחו במיוחד. דפי פייסבוק וטוויטר ייעודיים להכפשת גיבני והסרט נפתחו, כמו גם מאמרים חושפניים כנגד האנשים שהתראיינו לסרט (שהתבססו כולם על העדויות הפרטיות שהעניקו במהלך וידויים בכנסייה). בנוסף הציפו אנשי הכנסייה את HBO בעשרות תביעות כנגד הסרט שדרשו את העסקתם של 160 עורכי דין, ולבסוף רדפו מבקרים ששיבחו את הסרט ודרשו מהם לפרסם מחדש את ביקורותיהם.

כל סרט שמייצר רדיפה כל כך אובססיבית של ארגון עצום וכוחני הוא בגדר צפיית חובה. במקרה של "הסיינטולוגיה וכלא האמונה", זה הרבה יותר מכך. זאת כמעט ההזדמנות האחרונה של חברה נאורה הולכת ונחלשת, לחזות בגורמים הקיצוניים והאלימים שגדלו בחסות חוקיה והנורמות של העולם המערבי. HBO ואלכס גיבני סיכנו הרבה כסף, שם טוב ואמצעים כדי להביא את האמת הזו לשידור, לא בטוח שיהיה מי שיעשה זאת בעתיד אם דבר לא ישתנה.

seperator

"הסיינטולוגיה וכלא האמונה" שודר אתמול (שני) ב-22:00 ב-yes דוקו וזמין ב-yesVOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully