וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת שבוע הספר: ירידה בכמות הספרים המודפסים, עלייה בכמות הספרים הדיגיטליים

27.5.2015 / 8:25

"אמנם רואים ניצנים של שינויים בצריכה ובמו"לות," אומר מנהל הספריה הלאומית, אורן ויינברג, "אך המגמות עדיין אינן חדות והן אף עשויות להשתנות בזמן הקרוב"

קריאה. ShutterStock
סיכוי טוב שהיא קוראת פרוזה בנושא נישואין, ילדים ומשפחה/ShutterStock

לקראת שבוע הספר שייפתח ביום רביעי הבא (3.6.2015) פרסמה הספרייה הלאומית נתונים העוסקים בהוצאה לאור של ספרים בישראל בשנה הקודמת (2014). על פי חוק, כל פרסום שמודפס או מופק בישראל מחויב להימסר לספרייה הלאומית (ספרים, עיתונים, כתבי עת, דיסקים ובשנים האחרונות גם ספרים דיגיטליים ומוקלטים) וכך יכולה הספריה לפרסם בכל שנה דו"ח המסכם ומנתח את הפעילות הספרותית בישראל. חשוב כמובן להבהיר שמשמעות הדו"ח פחות רלוונטית להעדפות הקוראים, אלא יותר להעדפות של ההוצאות לאור ולניסיון שלהן לקלוע לטעם אוהבי הקריאה.

על פי נתוני הדו"ח חלה ירידה בשנת 2014 בכמות הספרים המודפסים שיצאו לאור (7,628) לעומת הנתונים המקבילים בשנת 2013 (7,863), אך אורן וינברג, מנהל הספרייה הלאומית, טוען כי "עדיין אין בדו"ח מגמות חד-משמעיות המעידות על השפעה של החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, וסביר שאלו יתבטאו באופן מובהק יותר בשנה הבאה". למעשה השפעת חוק הספרים לא מורגשת על הדו"ח הזה מאחר שהמלאכה על רוב הספרים בו הייתה בעיצומה עוד לפני שנכנס חוק הספרים לתוקף בפברואר 2014.

מהדו"ח עולה כי חלה עלייה יחסית בפרסום ספרי מקור בעברית לעומת ספרים מתורגמים (85% לעומת 82% אשתקד), המשמעותית ביותר היא בתחום הספרות היפה: ישנו גידול הן בספרי הפרוזה, הן בסיפורים הקצרים והן בשירה. בספרות העברית בלבד נערך גם פילוח על פי נושאים, ומהם עולה כי הפופולריים ביותר השנה היו נישואין, ילדים ומשפחה (89 ספרים), סיפורת כללית על ישראלים (76 ספרים) נשים (קריירה, לבטים ועוד) (61 ספרים) ויהודי התפוצות/רומנים היסטוריים (53 ועוד).

קריאה. ShutterStock
ומה קוראים הילדים?/ShutterStock

העולם שייך לצעירים? ובכן, תלוי

את המגמה השלילית ניתן לזהות בספרים המיועדים לילדים ונוער, שם חלה ירידה קלה לעומת השנה הקודמת (855 ספרים לעומת 879), אבל ניכרת צניחה של ממש בספרים המתורגמים עבור הצעירים - 261 ספרים לעומת 367. מתוך כלל הספרים לילדים ונוער, רק 117 מיועדים לבני התשחורת - נדמה שטרנד ספרי ה-Young Adults לא מותר חותם של ממש על הקורא הישראלי.

לעומתם ילדי הגיל הרך מוצפים בספרים חדשים; בדומה למגמה בספרות הישראלית למבוגרים, גם בתחום הספרים המיועדים לגיל הרך חל גידול של ספרים בהוצאה עצמית (13% לעומת 5% בספרי נוער). הדבר עולה בקנה אחד עם שליטה חזקה של מספר מו"לים קטן: 5 מו"לים אמונים על 71 ספרים המיועדים לבני נוער (60%). בספרי ילדים ובגיל הרך הפיזור גדול יותר.

השנה בחרו יוזמי הדו"ח לנתח את ספרי הנוער ואת דפוסי ההוצאה של ספרי ילדים ברמות השונות, בניסיון לברר מה קוראים בני נוער מכיתה ז' ועד שהם הופכים למבוגרים. מהניתוח עולה כי 86% מהספרים המיועדים לבני נוער משתייכים לסוגת הסיפורת, מתוכם 36 ספרים בנושא משפחה וחברים, 34 ספרי פנטזיה ומדע בדיוני (כפול מכמות ספרי הז'אנרים הללו המיועדים למבוגרים), 31 בנושא בלשים ומתח, 17 בנושא בתי ספר ואף ספר אחד העוסק בנושא היריון בקרב בני נוער.

עוד באותו נושא

חיי מדף 27: פרס ספיר יקבל גם מועמדויות של ספרים בהוצאה עצמית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גידול הדרגתי בספרים דיגיטליים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אין אני לי, מימון המונים לי

משערים כי כ-30% מהספרים הרואים אור בישראל כוללים השתתפות משמעותית של המחברים בעלויות ההוצאה וטוענים לשיעור גבוה יותר כשמדובר בספרי שירה מקוריים

הוצאה לאור שמתאפשרת תודות למימון המחברים היא תופעה המתרחבת בשנים האחרונות. נכון לעכשיו על פי הדו"ח רב הנסתר על הגלוי בתחום זה. המידע הזה איננו מצוין בספר בצורה כלשהי, שכן גם המו"לים וגם המחברים מעדיפים שלא לפרסם את תמיכת המחברים במימון הספרים, מחשש לתגובות הציבור ולפגיעה בתדמית המחבר וההוצאה כאחד. למרות זאת, מחברי הדו"ח טוענים כי בידם יש מידע על כך שלפחות 7% מכלל ההוצאה של מו"לות מסחרית היא במימון מלא של המחברים (הנתונים גבוהים יותר בספרות לעומת כתבי-עת ומגזינים). הם אף משערים כי כ-30% מהספרים הרואים אור בישראל כוללים השתתפות משמעותית של המחברים בעלויות ההוצאה וטוענים לשיעור גבוה יותר כשמדובר בספרי שירה מקוריים.

בתחום הספרות הדיגיטלית ממשיכה מגמת הגידול ההדרגתי בפרסום (גידול של 17%). השנה נקלטו במערכות הספרייה הלאומית 417 ספרים אלקטרוניים, 317 שיצאו לאור ב-2014 ו-100 שהם בבחינת השלמה משנים קודמות. 20% מהספרים הדיגיטלים ראו אור באופן עצמאי לגמרי על ידי המחברים, ויותר מ-20% ראו אור על ידי חברות שעוסקות בהוצאה עצמית. כמחצית הספרים יצאו לאור על ידי מו"ל מסחרי.

"בדו"ח הזה אמנם רואים ניצנים של שינויים בצריכה ובמו"לות", סיכם מנהל הספריה אורן וינברג את הממצאים, "אך המגמות עדיין אינן חדות והן אף עשויות להשתנות בזמן הקרוב. גם השינויים בעקבות כניסתו לזירה של הספר הדיגיטלי איטיים, אך גידול במגוון המכשירים התומכים בעברית ושיפור ביצועיהם עשויים להגביר את השימוש בפורמט הדיגיטלי, על כל המשתמע מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully