וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 27: פרס ספיר יקבל גם מועמדויות של ספרים בהוצאה עצמית

27.5.2015 / 7:14

דירקטוריון קרן ספיר מרענן את תנאי הגשת המועמדות לפרס. בשנת 2015 יהיו רשאים להגיש מועמדות גם ספרים שיצאו לאור באמצעות מו"ל דיגיטלי וספרים בהוצאה עצמית. בנוסף פרוייקט חברתי חדש מציע לתת ספרי ילדים ולקבל תמורתם ספרים אחרים ועוד חדשות ספרות

חידושים בפרס ספיר לספרות: ספרים בהוצאה עצמית או דיגיטליים יוכלו להגיש מועמדות; סופרים הגרים בחו"ל לא יוכלו להיות מועמדים

דירקטוריון קרן ספיר מרענן את תנאי הגשת המועמדות לפרס. בשנת 2015 יהיו רשאים להגיש מועמדות גם ספרים שיצאו לאור באמצעות מו"ל דיגיטלי וספרים בהוצאה עצמית. הגדרת המו"ל השתנתה והיא עתה זהה להגדרת מו"ל בחוק הספרים, לפיה מו"ל הוא "יחיד או תאגיד רשום בישראל, העוסק בקביעות בהוצאה לאור של ספרים בישראל במשך שנתיים לפחות והוציא לאור לפחות שלושה ספרים בשנה האחרונה".

לדברי מארגני הפרס, הספרות העצמאית לא עוברת בוודאות את אותה מערכת סינון שקיימת אצל המו"לים הממוסדים, ועל כן הוכנסו כמה שינויים נוספים בתהליך בחינת הספרים, על מנת להבטיח שהספרים המועמדים לפרס ספיר יעמדו בסטנדרטים גבוהים של עריכה והגהה. ראשית יצטרך המחבר העצמאי להוכיח שהיצירה עברה עריכה והגהה ע"י אנשי מקצוע בעלי נסיון. שנית, היצירה הספרותית העצמאית צריכה להיות זמינה לרכישה בחנויות הספרים או באתר אינטרנט ייעודי.

"אנו מודעים לכך שספרים שרואים אור בהוצאה עצמית אינם עוברים בהכרח הליך סינון ואינם בהכרח זוכים לטיפול מקצועי לעומת אלה שיוצאים דרך מו"ל", מסבירה דולין מלניק, ראש אגף התרבות והאמנות של מפעל הפיס. "האחרונים עוברים הליך מיון עוד בראשית הדרך בהחלטה של גורם מקצועי האם כתב היד ראוי או לא ראוי לראות אור, ולאחר שכתב היד מתקבל הוא זוכה לטיפול צמוד ומקצועי של עורך ספרותי, עורך לשוני מגיה ועוד. לכן עד היום, מבחינת הפרס, הסינון האיכותי של ספרים שהוגשו נעשה כבר בהוצאות הספרים. כיום בשל המשבר בשוק המו"לות, הוצאות לאור אינן נוטות לקחת סיכונים וכתבי יד רבים נידחים, גם כאלה שמאד ראויים ובנסיבות כלכליות שונות היו נבחרים לצאת לאור ע"י המו"ל. לכן אנחנו פותחים את השורות".

מלניק מסבירה כי גם בתהליך השיפוט של הספרים יהיה מסלול מיוחד לספרות עצמאית. "ספרים מהוצאה עצמית לא יגיעו ישירות לוועדת השיפוט, כמו ספרים של מו"ל, אלא יעברו הליך מקדים של מיון ע"י לקטורים מקצועיים מומחים, בדומה ללקטורים של הוצאות ספרים. על מנת להימנע מיצירת יתרון לא הוגן למי שמוציא את ספרו עצמאית ויכול להגישו לפרס ללא מכסה הקיימת אצל מו"ל, נקבעה מכסה של ספרים ממסלול ספרים בהוצאה עצמית, שיכולים לעבור לועדת שיפוט, ע"פ אותו מפתח החל על מול"ים. למעשה יצרנו מעין מסלול נוסף – 'ספרים בהוצאה עצמית'. כמות היצירות במסלול הראשי שתעבור לוועדת השיפוט היא 60% מכמות הספרים שהוגשה עם תקרה של 14 ספרים, בדומה לזו הקיימת עבור מו"לים. כמות היצירות שיעברו לחבר השופטים במסלול הביכורים של מי שהוציא ספר באופן עצמאי תעמוד על עד ארבע יצירות מכלל יצירות הביכורים שהוגשו".

שינוי נוסף שהוכנס השנה לתקנון פרס ספיר מתייחס למעשה לזכייתו האחרונה של רובי נמדר בפרס (על ספרו "הבית אשר נחרב"); נמדר אינו חי בישראל, וע"פ התקנון החדש נקבע כי "מחבר הספר המועמד לפרס יהיה אזרח או תושב קבע שמרכז חייו בישראל, וזאת במטרה לעודד סופרים החיים ויוצרים בישראל".

לאחר ההקפאה - הוצאת סנדיק ספרים מנסה לגייס כסף כדי להוציא ספר נוסף ולהמשיך בפעילותה

לפני כחודש הודיעה ההוצאה העצמאית "סנדיק ספרים" על הפסקת פעילותה עקב בעיות כספיות. אנשי ספרות רבים הביעו את צערם לנוכח נפילתה של הוצאה מצליחה כסנדיק, שחשפה את הקושי של הוצאות קטנות להחזיק מעמד לאורך זמן בשוק הספרים הישראלי.

בעקבות ההודעה על הקפאת פעילותה של ההוצאה, התארגנה קבוצה של קוראים ואנשי ספר תחת השם "ידידי סנדיק ספרים" והחליטה לצאת לקמפיין מימון המונים על מנת לאפשר להוצאה להוציא לאור בחצי השנה הקרובה שני ספרים שהיו בשלבי עבודה מתקדמים. הקמפיין נעשה בשיתוף עם ההוצאה והוא אחד מכמה צעדי הבראה (כשבראשם ליווי עסקי מקצועי) שאמורים לאפשר את המשך פעילותה.

"לאחר ההודעה על הקפאת הפעילות, שטף התגובות הוביל גם להתגייסות של קוראים שרוצים בטובתה של ההוצאה ובהמשך פעילותה", סיפר שי סנדיק בשיחה עם וואלה! תרבות. "מימון ההמון הוא שלב בתכנית הבראה כוללת שתסייע לנו להמשיך בדרך ואנחנו שמחים על ההיענות המדהימה (20% תוך חמישה ימים) ומקווים שהמאמץ ישתלם בקרוב".

בנוסף לקמפיין של "סנדיק ספרים", עלה השבוע לאוויר קמפיין מימון המונים לכתב עת חדש מיסודם של אביבית משמרי ומירי שחם שייקרא "פטל" ויכלול סיפורים קצרים וממוארים בנושאים שונים. הגיליון הראשון יוקדש לנושא "זכרונות ילדות מתל אביב" וישתתפו בו בין השאר כותבים כמו עטרה אופק, לאה איני, שולמית אפפל, מרית בן ישראל, נעם פרתום ודקלה קידר. כתב העת יימכר רק במסגרת קמפיין המימון, ולא יופץ לחנויות. "הפנייה למימון המון", מסבירות שחם ומשמרי, "מתבצעת מתוך הבנתנו כי רק הפצה ישירה של מספר עותקים גדול, ועבודה ללא פערי תיווך, יאפשרו לעמוד בתנאים החשובים בעינינו: תשלום שכר סופרים למשתתפים, תוכן מעולה בהפקה מוקפדת, וכל זאת תוך תמחור סביר של הגיליון".

מהדורות חדשות ומאויירות לספרים "חמדת" מאת טוני מוריסון ו"חולית" מאת פרנק הרברט

50 שנה לאחר פרסומה של קלאסיקת המדע הבדיוני "חולית" מאת פרנק הרברט, יוצאת בימים אלה מהדורה חדשה של הספר שמלווה באיורים מאת האמן האמריקאי סאם וובר. גם הספר זוכה פרס הפוליצר "חמדת" מאת טוני מוריסון יזכה למהדורה חדשה שתלווה באיורים מאת האמן ג'ון מורס. שני הספרים יראו אור במסגרת הוצאת "The Folio Society".

איור חולית. סם וובר, The Folio Society, צילום מסך
איור של סם וובר מתוך "חולית", The Folio Society/צילום מסך, סם וובר, The Folio Society
איור חולית. סם וובר, The Folio Society, צילום מסך
איור של סם וובר מתוך "חולית", The Folio Society/צילום מסך, סם וובר, The Folio Society
איור חמדת. ג'ו מורס, The Folio Society, צילום מסך
איור של ג'ו מורס מתוך "חמדת", The Folio Society/צילום מסך, ג'ו מורס, The Folio Society
איור חמדת. ג'ו מורס, The Folio Society, צילום מסך
איור של ג'ו מורס מתוך "חמדת", The Folio Society/צילום מסך, ג'ו מורס, The Folio Society

פרוייקט חברתי חדש מציע לתת ספרי ילדים ולקבל תמורתם ספרים אחרים

לקראת שבוע הספר התארגנה יוזמה ספרותית, חברתית ואקולוגית חדשה, שמבקשת מהציבור לתרום ספרי ילדים שהם לא צריכים ולקבל תמורתם ספרים אחרים. "לכל גיל יש את הספרים שלו", אומרת מילי עשור, יוזמת הפרוייקט ומבעלי House-in – חברה לייצור רהיטים שמפעלה נמצא בתחומי כלא מעשיהו ומעסיק אסירים. "ילדים גדלים ועוברים משירים נחמדים לסיפורי הרפתקאות מהר משניתן לתאר. כהורים גם אנחנו מילאנו את הבית בספרים מתוך רצון לעודד את הילדים לקרוא, אבל בשלב מסוים הבנו שנדרש סינון של הספרייה הביתית. לכן החלטנו להעניק בסיס לפעילות רחבה שתחבר בין הורים וילדים מכל הגילים וכך למעשה תעודד את תרבות הקריאה, לצד קיום ערכים שאנו דוגלים בהם כל השנה כמו מחזור וחשיבה אקולוגית".

בשבועיים הקרובים ייערך מבצע של איסוף ספרים, והחל מתחילת שבוע הספר (3 ביוני) תינתן אפשרות להחלפה חופשית וללקיחת ספרים ללא עלות. הפרויקט מתקיים בכל סניפי "האוס אין" ברחבי הארץ.

מרגרט אטווד כתבה את הספר הראשון שיראה אור רק בעוד מאה שנה

לפני כשנה יזמה האמנית הסקוטית קייטי פטרסון פרוייקט בשם "The Future Library" (הספריה העתידית) שבמסגרתו סופרים מפורסמים יתרמו כתבי יד שיראו אור רק בשנת 2114. לצורך הפרוייקט נשתלו 1,000 עצים בשטח מיוחד בנורבגיה והם אמורים לשמש לנייר שיאפשר את הדפסת הספרים. בכל שנה יתבקש סופר אחד לתרום כתב יד שטרם ראה אור, וכל הספרים יודפסו ביחד בעוד מאה שנה.

הסופרת הקנדית מרגרט אטווד היתה הראשונה שנרתמה לפרוייקט, והשבוע היא העבירה את כתב היד למארגני הפרוייקט. "כילדה הייתי מאלה שטומנים אוצרות בצנצנות, מתוך מחשבה שמישהו, יום אחד, יתקל בהם ויגלה את מה שנמצא בתוכן", סיפרה אטווד. "פעם כשביקרתי באוקיינוס הארקטי מצאתי חתיכת עץ נדיר ומיוחד (כי עצים כאלה לא גדלו באזור הזה) שאדם כלשהו הביא לשם. זו 'הספריה העתידית' במובן מסוים: היא תכיל פיסות חיים של אנשים שהתקיימו והם עכשיו בבחינת עבר. אבל כל מעשה הכתיבה הוא בעצם שיטה של שימור והעברת הקול האנושי לעתיד".

סדרה חדשה של ה-BBC תבוסס על חייהן של האחיות ברונטה

חייהן הקצרים והטראגים של שלוש האחיות לבית ברונטה (שרלוט, אמילי ואן) ויחסן לאחיהן בראנוול שהיה מכור לאלכוהול ולסמים, כבר עובדו למיני-סדרת טלוויזיה בתחילת שנות ה-70, ואף עובדו לסרט קולנוע צרפתי בסוף אותו עשור. בימים אלה החלה ב-BBC עבודה על עיבוד טלוויזיוני חדש לסיפורה של המשפחה שהצמיחה שלוש מהסופרות החשובות ביותר בתרבות המערב. התסריט והבימוי הופקדו בידיה של סאלי וויינרייט ("עמק האושר") והצילומים יערכו באיזור חבל יורקשייר.

בנוסף פורסם השבוע כי לוהקו עוד שני שחקנים לסדרת הדרמה של ABC שתתבסס על סדרת הספרים "בני הנפילים" מאת קסנדרה קלייר. הארי שום ג'וניור ואלן ואן ספרנג יצטרפו לקאסט שכבר לוהק וכולל את קתרין מקנמרה, דומיניק שרווד, אימראד טוביה, מת'יו דדריו ואייזיה מוסטאפה. כמו כן, נחשף השבוע הטריילר החדש לסרט "מבחני הכוויה" שצולם בעקבות ספר באותו השם שכתב ג'יימס דרשנר (ויצא בעברית בהוצאת הקיבוץ המאוחד).

עוד באותו נושא

אשת חיל: "עמק האושר" הבריטית מציבה במרכזה דמות נשית מעולה

לכתבה המלאה

היסטוריון טוען שגילה איך נראה וויליאם שייקספיר בצעירותו

מארק גריפיטס, בוטנאי והיסטוריון בריטי, טוען כי הוא מחזיק בידיו את הפורטרט האותנטי היחיד שהנציח את דמותו של שייקספיר בימי חייו. לטענתו של גריפיטס הפריט ההיסטורי הנדיר הזה נמצא דווקא על כריכת ספר בן 400 שנה, העוסק בצמחים. גריפיטס טוען כי הציור מנציח את שייקספיר בגיל 33. "זהו התיעוד היחיד אי פעם של הכותב הגדול בתולדות האנושות", מסביר גריפיטס, "עד היום לא ידענו איך וויליאם שייקספיר נראה בחייו".

מגזין Country Life, שבו נוהג גריפיטס לכתוב מאמרים באופן קבוע, קבע כי מדובר ב"תגלית הספרותית החשובה של העשור". בינתיים מומחים לענייני שייקספיר כבר מטילים ספק בתגלית. "אני לא יכול להעלות על דעתי שום סיבה שבגללה שייקספיר היה רוצה להיות מקושר לספר על בוטניקה", טוען פרופסור מייקל דובסון, מנהל הפקולטה על שם שייקספיר באוניברסיטת ברמינגהאם. "זאת תמונה יפה. כולם מחבבים אותה מאוד. אבל אין שום סיבה להאמין שהיה לו כל קשר לספר, מלבד אולי שקרא אותו פעם. בסופו של דבר זה גבר לבוש בטוגה ומחזיק עלה חיטה בידיו".

הציור של שייקספיר. GettyImages
חתיך. האם זהו דיוקנו של שייקספיר?/GettyImages

הסופר הרמן ווק יוציא ספר חדש בגיל מאה

השבוע מלאו מאה שנה לסופר היהודי אמריקאי הרמן ווק ("נער הכרך", "המרד על הקיין"), ולכבוד המאורע הוא עומד להוציא לאור אוטוביוגרפיה בשם "Sailor and Fiddler: Reflections of a 100-Year-Old Author". הספר יראה אור בדצמבר בהוצאת סיימון אנד שוסטר ויתמקד בעיקר בתקופה בה שירת ווק בצי האמריקאי בזמן מלחמת העולם השניה (התקופה הזו שימשה השראה לספרו זוכה פרס הפוליצר, "המרד על הקיין").

בנוסף, השבוע נודע על עוד מספר אישים מפורסמים שעומדים להוציא ספרים לאור: הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד חתמה חוזה עם הוצאת פנגווין ראנדום האוס על פרסום ספר אוטוביוגרפי שיראה אור בשנת 2017. השחקנית ג'וליאנה מרגוליס ("האישה הטובה") תוציא לאור ספר ילדים בשם "Three Magic Balloons" ("שלושה בלונים קסומים") שיפורסם בשנה הבאה. צ'לסי קלינטון, בתם של הילרי וביל קלינטון, תוציא לאור בספטמבר הקרוב ספר המיועד לתלמידי חטיבות הביניים שייקרא " It's Your World: Get Informed, Get Inspired & Get Going". ואילו סופרת הילדים ג'ודי בלום תפרסם לראשונה רומן למבוגרים בשם "In The Unlikely Event" שיראה אור בחודש הבא.

עותק נדיר של הספר "פיטר פן" משנת 1907, שמכיל הקדשה של המחבר ג'יימס מת'יו בארי, יוצג ביריד הספרים העתיקים בלונדון

העותק מהמהדורה הראשונה של הספר "פיטר פן בגני קנסינגטון" כולל הקדשה של המחבר למארי הודג'סון - האומנת של משפחת לואלין דיוויס עליה מבוסס הספר.

יום אחד בשנת 1897 טייל בארי בגני קנגסינטון בלונדון, ושם פגש במקרה את הודג'סון בזמן שטיילה בפארק עם שלושת ילדי משפחת לואלין דיוויס – ג'ורג', ג'ק ופיטר (שהיה אז תינוק). בארי הוקסם מהילדים והחל ללוות אותם בטיוליהם באופן קבוע, כשהוא מספר להם אגדות על פיות ופיראטים. כך נולד סיפורו של פיטר פן.

ע"פ הגרדיאן, היחסים בין הודג'סון לבארי היו יחסי אהבה-שנאה, כיוון שהיא חשה שנפשו המשוחררת חותרת תחת הסמכות שלה אל מול הילדים, ומצד שני שמחה על נוכחותו בחייה ובחייהם של הילדים. לאחר שהורי המשפחה, סילביה וארתור, נפטרו בהפרש של שלוש שנים בין 1907-1910, קיבלו בארי והודג'סון את המשמורת עליהם ולמעשה שימשו כהורים מחליפים.

בעותק משנת 1907, שנמצא לאחרונה ויוצג ביריד הספרים העתיקים בלונדון, כתב בארי: "למארי הודג'סון, בברכה חמה, ג'.מ. בארי, ינואר 1907". הספר הנדיר יוצע למכירה במסגרת יריד הספרים תמורת סכום של 20 אלף לירות שטרלינג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור מתוך המהדורה הנדירה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההקדשה של ג'יימס מת'יו בארי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות בשורה

* הסופר ההונגרי לאסלו קרסנהורקאי זכה בפרס מאן בוקר הבינלאומי לשנת 2015 (ספרו "מלחמה ומלחמה" ראה אור בעברית בהוצאת בבל). הפרס בסך 60 אלף יורו ניתן לו בעבור מכלול יצירתו.

* הספריה לכבודו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה תוקם בדרום שיקגו ותיפתח לראשונה בשנת 2020. כל נשיא אמריקני שמסיים את כהונתו זוכה לספריה על שמו, ואובמה בחר שספרייתו תוקם בשכונה בשיקגו שבה חי וצמח כאיש ציבור עד הגעתו לבית הלבן.

* השבוע נפתח פסטיבל הסופרים הפלסטיני, שיתקיים בשש ערים שונות: ירושלים, חיפה, שכם, בית לחם, ורמאללה. אירועים מקבילים יתקיימו גם ברצועת עזה.

* ב-2.6 יערך באוניברסיטת בר אילן אירוע לכבוד 40 שנות יצירה של המשורר והסופר מירון ח. איזקסון. ביום העיון שיוקדש לכבודו ישתתפו א.ב יהושע, חיים באר, אהרן אפלפלד, וחוקרי הספרות פרופ' דן מירון, פרופ' עוזי שביט, פרופ' רפי וייכרט ועוד. אוניברסיטת בר אילן, אולם בק, החל משעה 08:30 בבוקר.

* ב-10.6 יתקיים בספריית מודיעין אירוע השקה לגיליון החדש של כתב העת "שבילים", נוסף להשקת ספריהם של שירז אפיק, יפה ארפה, רחל הרפז, אלה בנאי ודוד ברבי. 20:00, עמק דותן 49, מודיעין. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully