וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 46: 100 ספרי המד"ב והפנטזיה הטובים ביותר בכל הזמנים

14.10.2015 / 0:32

עורכי אמזון בחרו את 100 ספרים המד"ב והפנטזיה הטובים ביותר בכל הזמנים, ואת הרשימה מאכלסים בין היתר "1984" מאת ג'ורג' אורוול ו"משחקי הכס". בנוסף: פארק שעשועים נטוש של "הקוסם מארץ עוץ" מושכר לאירועים ומה הם השמות הספרותיים שמבוטאים לא נכון? טור חדשות הספרות

סקר חדש בדק מהם השמות הספרותיים שמובטאים לא נכון על ידי הקהל הרחב. במקום הראשון: דון קיחוטה

סקר של חברת "Audible", שמשווקת ספרי-שמע, בדק מה הם השמות הספרותיים שקהל הקוראים נוהג לטעות בהגייתם. מתוך 2,000 אנשים שהשתתפו בסקר, נמצא ש-44% מבטאים את שמו של גיבורו הנודע של סרוונטס כ"דון קישוט" במקום דון קיחוטה, כשבמקום השני עם 28% נמצאת דאינריז טארגאריין מסדרת ספרי "שיר של אש וקרח" של ג'ורג' ר. ר. מרטין ("משחקי הכס") שזוכה לשלל שיבושים.

בהמשך העשירייה הראשונה נמצאים "אדיפוס המלך" של סופוקלס (23%); "הרמיוני גריינג'ר" מספרי "הארי פוטר" של ג'יי קיי רולינג (22%); "ביאוולף" שמופיע באפוס עממי אנגלו-סקסי קדום (16%); הבלש "הרקול פוארו" שמככב בספרי הבלש של אגתה כריסטי (15%); "סמאוג" מתוך ההוביט של טולקין (13%); "וולדרמורט" מתוך הארי פוטר, שלאחרונה הובהר ע"י ג'יי קיי רולינג כי צריך להגות את שמו כ"וולדרמור" (12%); "וילט בורגר" מתוך צ'רלי וממלכת השוקולדה של רואלד דאל (12%); ו"פיסין פאטל" מתוך חיי פיי של יאן מרטל (11%).

אחיינו של המשורר הצ'יליאני פבלו נרודה טוען כי דודו נרצח ע"י משטר פינושה ולא מת מסרטן

רודלפו רייס, אחיינו של המשורר הצ'יליאני זוכה פרס נובל פבלו נרודה (שם העט של ריקרדו אליעזר נפתלי רייס בסואלטו), כינס מסיבת עיתונאים בשבוע שעבר ובה הודיע כי דודו נרצח ע"י משטר פינושה באמצעות בקטריית פניצילין מסוימת ולא מת מסרטן, כפי שנטען במקור.

נרודה, שהיה חבר בכיר במפלגה הקומוניסטית הצ'יליאנית, הלך לעולמו בשנת 1973 בבית חולים בסנטיאגו - 12 ימים בלבד אחרי ההפיכה הצבאית שהעלתה לשלטון את הדיקטטור אוגוסטו פינושה. באופן רשמי נקבע כי נרודה מת כתוצאה מהתפשטותו של סרטן הערמונית, אולם מאז ועד היום נשמעים קולות שונים במדינה הטוענים כי המשורר נרצח ע"י המשטר. באפריל 2013 נלקחה גופתו של נרודה לבדיקה, לאחר שהנהג שלו טען כי מותו נגרם מזריקה שקיבל בבטן ע"י אנשים מטעמו של פינושה.

בנובמבר 2013 הודיעו מומחים פורנזים שבדקו את הגופה כי לא מצאו ראיות להרעלה, אולם החקירה לא הסתיימה. הממשלה הצ'יליאנית פתחה שוב את תיק החקירה בינואר השנה והורתה על בדיקות חדשות וממוקדות יותר, שבחנו נזקים שנגרמו לחלבונים כתוצאה מחומרים כימיים; משלא נמצאו ממצאים ברורים, פסק השופט מריו קרוזה להחזיר את הגופה לקבר. אך ביוני האחרון הודיעה לפתע קבוצת מדענים פורנזים שבחנה את המקרה בשנים האחרונות כי מצאה שלושה סוגים של חלבונים – שניים מהם יכולים להיות מוסברים ע"י סרטן הערמונית שנרודה סבל ממנו, אבל מקור החלבון השלישי לא ברור. מומחים מארה"ב, קנדה, ספרד ודנמרק, יגיעו השבוע לצ'ילה על מנת לחקור את המקור של אותו חלבון שלישי, כשעורך הדין של המפלגה הקומוניסטית בצ'ילה כבר הודיע כי זהו חומר מוכר שנעשה בו שימוש על מנת לחסל מתנגדים אחרים למשטרו של פינושה.

"עם המידע החדש שעולה מחקירת החומרים", אמר רייס במסיבת העיתונאים, "אנחנו בטוחים שמדובר ברצח שנעשה בידי משטרו של פינושה".

המשורר פבלו נרודה. AP
מה מקור החלבון השלישי? המשורר פבלו נרודה/AP

אמזון הכריזה על 100 ספרי המד"ב והפנטזיה הטובים ביותר בכל הזמנים

עורכי אמזון בחרו את 100 ספרים המד"ב והפנטזיה הטובים ביותר בכל הזמנים, הרשימה מונה בין היתר את "1984" מאת ג'ורג' אורוול, "2001: אודיסאה בחלל" מאת ארתור סי קלארק, "משחקי הכס" (הספר הראשון בסדרת "שיר של אש וקרח") מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין, "הקוסם מארץ ים" מאת אורסולה לה גווין, "קמט בזמן" מאת מדלין ל'אנג'ל, "אלים אמריקאים" מאת ניל גיימן, "המשחק של אנדר" של אורסון סקוט קארד, "פרנהייט 451" של ריי בראדברי, "פרנקנשטיין" של מרי שלי ו"משחקי הרעב" הראשון של סוזן קולינס. "דמדומים" אינו בנמצא, לתוהים. הנה הרשימה המלאה.

עוד באותו נושא

והעיקר לא לפחד כלל: 5 קלאסיקות ספרותיות שלא צריך לחשוש מהן

לכתבה המלאה

בגלל ירידה דרסטית במכירות, רשת הספרים הגדולה ביותר בבריטניה מסירה את מכשירי הקינדל ממדפי התצוגה בסניפיה

רשת חנויות הספרים הגדולה ביותר בבריטניה, "Waterstones", הודיעה השבוע כי היא מסירה את מכשירי הקינדל משטח התצוגה בכל סניפיה ומפנה אותו עבור ספרים מודפסים, זאת בעקבות ירידה דרסטית במכירות המכשירים.

"מה שקורה עם מכשירי הקינדל מזכיר מאוד את התופעה של רבי מכר מפתיעים", אמר ג'יימס דאונט, מנכ"ל רשת חנויות ווטרסטונס לאתר "The Bookseller". "יום אחד הם נמכרים בערימות, ויום אחרי זה אתה מוצא את עצמך מברך על כל עותק שנמכר כי הוא מקרב את היום בו תוכל להיפטר מהמלאי ולפנות את המדפים למשהו חדש. נכון שלפעמים יש פתאום פריחה מחודשת, אבל לא נראה שזה המקרה עם מכשירי הקינדל".

סטיבן קינג יפרסם את החלק השלישי בטרילוגיית המתח שלו בקיץ הקרוב

סטיבן קינג הודיע השבוע שישלים את טרילוגיית המתח שלו שמתמקדת בבלש בדימוס בילי הודג'ס וברוצח הסדרתי בריידי הארטספילד בקיץ הקרוב. הספר, שייקרא "End of Watch" (קדמו לו "Mr. Mercedes" ו-"Finders Keepers" שטרם תורגמו לעברית), יצא לאור ב-6 ביוני 2016, עד אז ניאלץ להסתפק בתמונת הכריכה שלו ששוחררה לתקשורת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'ניפר אניסטון תשחק בעיבוד הקולנועי לספר "הציפורים הצהובות" מאת קווין פאוארס

הספר "הציפורים הצהובות" של קווין פאוורס זכה להצלחה גדולה בארה"ב (ותורגם לעברית בשנת 2013 ע"י אמיר צוקרמן בהוצאת "מודן"), וכעת הוא מעובד לסרט קולנוע בכיכובם של ג'ניפר אניסטון, ג'ק יוסטון וטאי שרידן. את הסרט יביים אלכסנדר מורס, ומועד יציאתו לאקרנים עדיין לא ידוע.

הסופר ניקולאס ספארקס ("הרומן") יפיק סדרה קומית אוטוביוגרפית עבור רשת ABC

הסדרה שיפיק ספארקס תקרא "The Next Chapter" (הפרק הבא), ותתמקד בסופר מצליח בן דמותו בשם בן דיאמונד שבזכות ספריו נחשב בעיני רבים למומחה גדול לאהבה ולמציאתה, אך למרבה האירוניה מתמודד עם גירושין וחזרה לחיי הרווקות במציאות. את התסריט יכתוב אוסטין ווינסברג ("אחת שיודעת"). ספארקס עצמו נפרד לאחרונה מאשתו לאחר 25 שנות נישואין.

רוצים להתחתן בארץ עוץ? פארק שעשועים המוקדש לקוסם מארץ עוץ קרס כלכלית ומושכר כעת לאירועים שונים

פארק "Land of Oz" נבנה בשנת 1970 בצפון קרוליינה והיה בעבר עסק מצליח - באירוע הפתיחה שלו התארחו בו יותר מ-20 אלף אנשים. בעליו המקוריים של המקום נפטר כמה ימים לפני הפתיחה, ובשנת 1975 פרצה שריפה מסתורית במקום. בשנת 1980 המקום נסגר סופית ומאז לא נפתח יותר.

בשנים האחרונות הפארק מופעל במלוא הדרו רק פעם בשנה, אך בכל שאר ימות השנה הוא מוצע להשכרה. תמורת 10 דולר לאדם, למשל, תוכלו לקבל סיור מודרך במקום (מינימום של עשרה אנשים). שאר הפעילויות מתחילות ב-25 דולר לאדם, והן כוללות אפשרויות לערוך חתונה, פיקניק או כל אירוע אחר שתחפצו בו.

פארק הקוסם מארץ עוץ. emeraldmtn.com, אתר רשמי
אז/אתר רשמי, emeraldmtn.com
פארק הקוסם מארץ עוץ. emeraldmtn.com, אתר רשמי
והיום/אתר רשמי, emeraldmtn.com

הסופר ג'ושוע כהן מעבד מחדש את "מועדון הפיקווקים" של דיקנס בשידור חי באינטרנט

כמעט 180 שנים אחרי שיצא לאור "מועדון הפיקווקים"' ספר הביכורים של צ'ארלס דיקנס, התחיל השבוע הסופר האמריקאי ג'ושוע כהן - שספרו "Book of Numbers" זכה השנה לשבחים רבים - לכתוב את הספר מחדש. מלבד העיבוד החדש, עבודתו של כהן גם משודרת אונליין ומאפשרת לגולשים להגיב לכתיבה ולהשיא עצות לסופר. הגרסה הסופית של כהן תאוייר ע"י לאון צ'אנג.

גם הסופרת ג'נט ווינטרסון עיבדה מחדש יצירת ספרות קלאסית – את המחזה "אגדת חורף" של וויליאם שייקספיר. לפני כשנה וחצי קיבלה ווינטרסון הצעה מפתה מהמו"ל שלה: לבחור מחזה של שייקספיר ולעבד אותו לכדי רומן. היא בחרה כאמור ב"אגדת חורף" והשבוע העיבוד המחודש יצא לאור תחת השם "The Gap of Time". ע"פ הניו יורק טיימס, ווינטרסון הצליחה לשמור על השילוב המיוחד בין טרגדיה להומור שהייתה קיימת במחזה המקורי.

צ'ארלס דיקנס. General Photographic, GettyImages
המקור. צ'ארלס דיקנס/GettyImages, General Photographic

בתי ספר ביוטה מנסים להילחם בהתאבדויות בעזרת ספרים

במדינת יוטה בארה"ב מטופלים בכל יום בממוצע שני נערים שניסו להתאבד. כ-37 בני נוער מתאבדים במדינה מדי שנה ו-942 אחרים נפצעים בנסיונות התאבדות, ובשנת 2013 התאבדות הייתה גורם המוות מספר אחד בקרב בני 10 עד 19.

בעקבות הנתונים הללו, החליטו במדינה להתחיל בפרויקט מיוחד כבר בבתי הספר היסודיים (כיתות ד' עד ו') שיעשה שימוש בספרים על מנת להפחית את נסיונות ההתאבדות בגילאים מאוחרים יותר. דרך הספרים ילמדו הילדים להתמודד עם בריונות, חרמות ורכילות מרושעת. אחד הספרים בתוכנית הוא "פלא" מאת ר.ג פלאסיו (תורגם לעברית ע"י שהם סמיט ואמנון כץ בהוצאת "כנרת זמורה ביתן"), שמספר על ילד הסובל מתסמונת נדירה שיוצרת עיוות בפניו. ההתמודדות שלו עם הסביבה והיחס של אחרים אליו מאפשרים לילדים להזדהות איתו וגם ללמוד על ההשפעות של התנהגותם כלפי אחרים.

בין הספרים הנוספים שמשתתפים בתוכנית אפשר למצוא את "The Invisible Boy" מאת טרודי לודוויג, "It's Okay to Be Different" מאת טוד פאר, ו-"Each Kindness" מאת ג'קלין וודסון.

חדשות בשורה

* מחר (חמישי) ייערך בתיאטרון הסטודיו בחיפה ערב משירי דליה רביקוביץ לכבוד עשור למותה. משתתפים: איריס אליה כהן, טל איפרגן, שרון קשרו, ענבל אשל כהנסקי, רנטה מיכלזון, יהונתן שוורץ, סברינה דה ריטה, גל אלגר, רינה ז'אן ברוך (על הכישוף בשירת רביקוביץ'), חנה בית הלחמי (על האישי והחברתי בשירת רביקוביץ'), בר הוס ודיצה אלגר כספי. יום חמישי, 15.10, 20:30, שדרות הנשיא 142, חיפה. מחיר כרטיס: 45-50 ש"ח.

* ב-19 באוקטובר יתקיים בחנות הספרים "תולעת ספרים" ערב השקה לספר "אי ציות" מאת אריך פרום. משתתפים: פרופ' משה צוקרמן, פרופ' צבי טאובר, ד"ר ענת מטר ויותם שטיינבוק. יום שני, 19.10, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-23 באוקטובר יערך באולם אריסון לאמנויות יום עיון לכבוד הספר "ראות ולה?ראות" מאת ג'ון שטיינר. משתתפים: ג'ון שטיינר, ד"ר ענת פלגי-הקר, רובי שונברגר, יהושע (שוקי) דורבן, פרופ' רחל בלס ויעל חנין. יום שישי, 23.10, 8:00-14:15, סעדיה גאון 6, תל אביב. דמי הרשמה: 230 ש"ח.

* ב-25 באוקטובר תיערך בחנות "המגדלור" שעת סיפור עם חלי גולדנברג שתקריא מתוך הספר "לילבס ילדת הקרקס" מסדרת ילדי העולם. 25.10, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. מתאים לגילאי 4-8. הכניסה בתשלום סמלי של 20 ש"ח לילד עם מלווה.

* ב-29 באוקטובר ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "אני אצמח ואניב פירות; תאנים" מאת הסופר והמשורר האיראני פיאם פיילי, ובהשתתפות אורלי נוי (מתרגמת הספר), ד"ר שאול סתר, עדי שורק ועידן צבעוני. יום חמישי, 29.10, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully