וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק של אישה אחת: מאחורי הקלעים של פיצוץ פשרת אלמידאן

14.1.2016 / 11:32

מאחורי הקלעים של פיצוץ המשא ומתן בין תיאטרון אלמידאן ומשרד התרבות נמצאת אורטל תמם. "אסור שמדינת ישראל תממן את המקום הזה בכלל", היא אומרת לוואלה! תרבות

כתבת: טלי קיים, צילום: דייב שחר, עריכה: מאיה בן ניסן

למרות טענות משרד התרבות שהתפרסמו השבוע (שלישי) בדבר פשרה שהוצעה מצד התיאטרון החיפאי אלמידאן, מתברר שתהליך הדיונים נפסק כיוון שהתיאטרון סרב להוריד את ההצגה "הזמן המקביל". סירוב שלא עמד בקנה אחד עם דרישתה של אורטל תמם שהגיעה למשרדה של השרה רגב ודרשה שתהליך המשא ומתן ייפסק.

תמם היא אחייניתו של משה תמם ז"ל, שהמחזה "הזמן המקביל" מבוסס בחלקו על כתבי האסיר המואשם ברציחתו וחטיפתו, וואליד דקה. מחאתה נגד ההצגה הובילה להתפוצצות הפרשה במאי 2015 ולהקפאת תקציב התיאטרון מצד משרד התרבות.

"לפי הבנתי כל המשא ומתן התקיים ללא ידיעתה של השרה", אומרת תמם לוואלה! תרבות. "כלומר זה התנהל על ידי המשרד אבל זה לא היה על השולחן שלה", היא מסבירה. "זה היה בעיקר המנכ"ל של משרד התרבות. היא (מירי רגב. ט"ק) הפן הפוליטי והוא (המנכ"ל. ט"ק) הפן המקצועי. ככה זה בכל משרד במדינת ישראל".

דיון בעתירת תאטרון אלמידאן נגד עיריית חיפה, 4 בנובמבר 2015. ערן גילווארג
אורטל תמם בבית המשפט המחוזי בחיפה/ערן גילווארג

ניתן לומר שההחלטה על הקפאת תקציב התיאטרון מצד משרד התרבות הבשילה על רקע דו"ח שהוצג לשרה מטעם ארגון המשפחות השכולות אלמגור ותמם כנציגת המשפחה השכולה. בדו"ח צויינו מספר אירועים שנערכו בתיאטרון והוגדרו כפוליטיים ואנטי ישראליים על ידי הארגון. בעקבות הדו"ח, ד"ר חיים פרלוק, יו"ר המועצה לתרבות ישראלית במשרד התרבות לשעבר, המליץ לבדוק את התנהלות התיאטרון ולהקפיא את התקציב למשך זמן הבדיקה.

"אני אמרתי שלדעתי האישית אסור שמדינת ישראל תממן את המקום הזה בכלל ובטח לא תעשה שום החלטות ותגיע לפשרה מולו", מסבירה תמם "אני חושבת שאיתי או בלעדיי השרה הבינה די מהר שמה שעומד מאחורי התיאטרון הזה הוא תמיכה בטרור. אני אתן דוגמה להתנהלות לא ברורה שכזאת. הם עשו אירוע ביום האסיר הפלסטיני יחד עם אגודת האסיר שזו התאחדות בלתי מוגרדת ועבירה פלילית שיש עליה 10 שנות מאסר. זה היה באפריל 2015 לפני מספר חודשים בודדים. במרכז האירוע עלתה הצגת "הזמן המקביל" ומי שמימן אותה ובעצם אחראי על הפעילות שלה ואשם בזה זו מדינת ישראל ועיריית חיפה".

תמם אומרת שלאור קיום אירועים מהסוג הזה תחת קורת הגג של התיאטרון, כעת לא די בכך שההצגה לא תעלה אלא שיש צורך לוודא שהתיאטרון לא יחזור לפעול במימון המדינה ורשויתיה. "אני באה מתחום הרפואה", היא אומרת, "כשבא אליי בנאדם עם כאבי בטן, עומד משהו מאחורי זה. או שזו מחלה עמוקה יותר או שזה עניין פסיכולוגי אבל אין דבר כזה רק כאבי בטן שעומדים בפני עצמם. ההצגה 'הזמן המקביל' היתה תסמין אחד שמייצג מחלה הרבה יותר גדולה שקיימת בתיאטרון אלמידאן, מחלה של תמיכה בטרור וכשאומרים שהתקציב לא הופסק בגלל ההצגה זה נכון לצערי הרב. אבל אני אגיד לך בכנות, התיאטרון הזה הוא תיאטרון תומך טרור במהות שלו. לא הייתי מעורבת בתהליך המשא ומתן אבל אני עושה את הדברים בדרך שלי ולפי מה שרשויות החוק מאפשרות לי".

עוד באותו נושא

שרת התרבות: "דחיתי את הצעת הפשרה של תיאטרון אלמידאן"

לכתבה המלאה
שרת התרבות והספורט מירי רגב עם יוסי שרעבי ואורלי פרומן. משרד התרבות,
השרה מירי רגב, המנכ"לית היוצאת אורלי פרומן והמנכ"ל הנכנס יוסי שרעבי. מי מנהל את התהליכים במשרד?/משרד התרבות

בהמשך לדברים אלה מסבירה תמם שהגישה תלונה במשטרה נגד המנהלת האמנותית של התיאטרון שעזבה כעת את תפקידה, סלווה נקארה, שלדבריה "הפעילה נגדה אלימות פיזית".

הודעתה של השרה על אי קבלת הפשרה התקבלה על ידי הנציגים בפליאה ובתמיהה שכן המשא ומתן בין המשרד והתיאטרון התנהל כשברקע עתירה שהוגשה לבג"צ מטעם ארגון עדאלה המייצג את אלמידאן. התיאטרון עתר גם כנגד עיריית חיפה, תהליך שבסופו פסק בית המשפט המחוזי על העירייה להחזיר את התקציבים לתיאטרון. תמם אמנם לא הגיעה למשרדי עיריית חיפה כפי שפקדה את משרדה של השרה רגב כדי להביע התנגדות על החזרת התקציבים האפשרית לתיאטרון אבל לדבריה עוד חזון למועד.

"הייתי בבית המשפט וגם שם אמרתי בסערת רגשות את דעתי. בחיפה התקבלה החלטה להקים ועדה שתחקור את הנושא ולהקפיא את התקציבים פשוט לא נכתב בפרוטוקול שהוחלט להקפיא את התקציבים ובגלל זה השופטת פסלה את ההקפאה. זה עניין טכני לחלוטין. השופטת המליצה לנו לפעול כדי להקפיא את תקציב 2016 וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות. אנחנו נבקש לא לממן תיאטרון שהוא תיאטרון תומך טרור. שום דבר שאנחנו עושים הוא לא דבר מפתיע או חדש שאנחנו עושים בפעם הראשונה", אומרת תמם ומתייחסת לשאר בני משפחתה שפעילים במאבק יחד איתה לדבריה. "מדינת ישראל ועיריית חיפה צריכות לקבל החלטה ערכית ועקרונית שהן לא משתמשות בכספי הציבור שלנו כדי לתקצב תומכי טרור. פשוט מאוד".

כנס האמנים אורטל תמם. מגד גוזני
אורטל תמם בסערת רגשות בכנס האמנים שהתקיים ביפו מוקדם יותר השנה/מגד גוזני

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "הסיבה בגינה הצעת הפשרה לא אושרה על ידי השרה הובאה לידיעתך בהודעה מטעם השרה שפורסמה ועיקרה - נמצאו עדויות לכך שאלמידאן הוא מוסד מפר חוק ויש למצות עימו את הדין. משרד התרבות והספורט בראשות השרה מירי רגב מנהל הליך סדור על פי אמות מידה מקצועיות ומשפטיות בסוגיית אלמידן לרבות ההחלטה למצות עימו את הדין. השרה רגב רואה חשיבות רבה בהקשבה למשפחות שכולות ולכאבם ודלתה תמיד פתוחה בפניהם".

סלווה נקארה מסרה בתגובה: "לא נגעתי בה (באורטל תמם. ט"ק). אלה טיעונים לא אמיתיים. התלונה הוגשה ביום שבו הם באו להפסיק את ההצגה במאי שעבר. לא הזמינו אותי לחקירה".

  • עוד באותו נושא:
  • אלמידאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully