וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 67: הספר שכל הורה באמת היה רוצה להקריא לילדים שלו

9.3.2016 / 0:00

ג'ניפר גארנר מקריאה מהספר "Go The Fuck to Sleep", שמרכז בהומור את תחושות ההורים בטקס ההשכבה היומי, מעריצי "הארי פוטר" מייצרים סרטון לעימות בין סנייפ והקונדסאים, סופרת אוסטרלית גילתה פרס על סך 150 אלף דולר בדואר הזבל שלה, ועוד חדשות ספרות

ג'ניפר גארנר מקריאה את ספר הילדים ההיתולי "Go the Fuck to Sleep"

השחקנית ג'ניפר גארנר הצטלמה השבוע לשער המגזין ואניטי פייר ובמסגרת הצילומים נתבקשה להקריא את ספר הילדים ההיתולי "Go the Fuck to Sleep", שכתב אדם מנסבך ואייר ריקארדו קורטס. הספר, שיצא לאור בשנת 2011 והגיע מיד לראש רשימת רבי המכר של אמזון, הוא למעשה ספר ילדים המיועד למבוגרים ומנסה לשקף את התחושות האמיתיות של הורים בזמן שהם מקריאים לילדיהם סיפורים לפני השינה.

דמותו של פיטר הארנב מספרי הילדים של ביאטריקס פוטר תופיע על סדרת מטבעות בבריטניה

חברת המטבעות הבריטית (The Royal Mint) השיקה השבוע סדרת מטבעות מיוחדת בשווי 50 פני, כשעליהם מופיעה דמותו של פיטר הארנב מסדרת ספרי הילדים שכתבה ביאטריקס פוטר. בהמשך השנה יופיעו דמויות נוספות מספריה של פוטר על מטבעות שונים – כל זאת כחלק מחגיגות 150 שנה להולדתה של הסופרת האהובה.

וקצת פחות יוקרתי ממטבעות, אבל עדיין בתחום ספרי הילדים: השבוע נודע כי דמותו של "שאול החתול" (Pete the Cat), מסדרת ספרי הילדים שכתב אריק ליטוין, תזכה לתוכנית טלוויזיה משלה שתופק ע"י חברת Alcon Entertainment. ג'יימס דין, שאייר את שאול החתול, ישמש כיועץ להפקה.

ממצאים חדשים מראים שב-40 השנים האחרונות ספרי ילדים התארכו ב-173%

בריאנה שמרוסק ממגזין הספרות האמריקאי Booklist החליטה לבדוק כיצד השתנה אורכם של ספרי ילדים לגילאי 8-12 בארבעים השנים האחרונות; היא בחרה להתמקד בשנה אחת בכל עשור ולבחון את אורכם הממוצע של ספרי הילדים שסוקרו במגזין באותה שנה.

ממצאיה מראים שבשנת 1976 אורכם הממוצע של הספרים היה רק מעט יותר מ-100 עמודים; בשנת 1986 הממוצע עלה ל-140 עמודים ונשאר דומה גם בשנת 1996. בשנת 2006, לעומת זאת, האורך הממוצע הגיע ל-175 עמודים, ואילו בשנת 2016 אנחנו עומדים על ממוצע של 290 עמודים לספר ילדים - עלייה של 173% מאז שנת 1976.

שמורסק הסבירה כי החליטה לבדוק את אורכם הממוצע של ספרי ילדים בעקבות מחקר דומה שפורסם על ספרי פרוזה למבוגרים והראה כי הם התארכו ב-80 עמודים בין שנת 1999 לשנת 2014 (מ-320 עמודים בממוצע ל-400); אולם בעוד שמבצעי המחקר על ספרי פרוזה למבוגרים הצביעו על הקריאה הדיגיטלית כגורם שאפשר את התארכותם של ספרים (כיוון שלטענתם מספר העמודים בספר הפך לגורם שולי ולא מאיים), שמורסק טוענת שהקפיצה הגדולה באורך הממוצע של ספרי ילדים התרחשה בעיקר בעקבות ההצלחה הכבירה של סדרת ספרי הארי פוטר, שיצאה לאור לראשונה בשנת 1997.

קרוליין הורן, עורכת המגזין Reading Zone שמתמקד בספרות ילדים, חיזקה את מסקנתה של שמורסק וטענה גם היא כי התארכותם של ספרי ילדים במאה ה-21 נובעת בעיקר מהצלחת ספרי הארי פוטר; "לפני הארי פוטר הוצאות לאור היו דוחות כתבי יד עם יותר מ-40 אלף מילים; התפיסה היתה שלילדים יש רמת קשב נמוכה והם לא יקראו ספרים ארוכים," הסבירה הורן, "אבל הארי פוטר פקח את עיניהם של המוציאים לאור וגרם להם להעריך מחדש את שוק ספרי הילדים ולהבין שאפשר להוציא ספרים ארוכים הרבה יותר".

עוד באותו נושא

חיי מדף 66: "תיקים באפלה" חוזרת למקורות

לכתבה המלאה

ג'יי קיי רולינג חושפת את ההיסטוריה הסודית של קוסמים ומכשפות בצפון אמריקה

רולינג הודיעה אתמול (שלישי) כי תפרסם ארבעה קטעים באתר הרשמי של "הארי פוטר", שיחשפו את ההיסטוריה הסודית של קוסמים ומכשפות בצפון אמריקה. הקטע הראשון נקרא "המאה ה-14 עד המאה ה-17" ומתמקד בימיה הראשונים של קהילת הקוסמים בצפון אמריקה, כמו גם בסיפורה של האוכלוסייה המקומית ושל ה-Skin-Walkers. החל מהיום ובמשך שלושת הימים הקרובים יפורסם בכל יום קטע נוסף באתר הרשמי – כל זאת לקראת הסרט השני בסדרת "חיות הפלא והיכן ניתן למצוא אותן" שעתיד לצאת לאקרנים בנובמבר הקרוב.

ג'יי קיי רולינג. GettyImages
עוד נדבך נחשף. ג'יי קיי רולינג/GettyImages

מאמינים מורמונים ניסו להציף את עמוד "ספר המורמון" באמזון בביקורות חיוביות

הגרדיאן מדווח כי יותר מ-300 גולשים דירגו השבוע באתר אמזון את המהדורה משנת 1981 של "ספר המורמון" (ספר הקדוש למורמונים), כשמחצית מהם היללו אותו ונתנו לו ציון של חמישה כוכבים (מתוך חמישה) בעוד המחצית השנייה נתנה לו ציון של כוכב אחד.

מגזין KUTV דיווח בשבוע שעבר כי בכנסיה מורמונית שנמצאת באוניברסיטת BYU ביוטה, ביקשו מהסטודנטים להיכנס לדף "ספר המורמון" באמזון ולשבח את הספר כדי להפוך אותו לספר מומלץ ולשכנע אנשים להתעניין בדת המורמונית. מיד לאחר בקשתם של אנשי הכנסייה, עמוד הספר הוצף בביקורות חיוביות. "ספר מעורר השראה! ישו נמצא בכל עמוד!", נכתב בביקורת שעלתה ב-1 במרץ; "יצירת מופת ממקור אלוהי," נכתב בביקורת אחרת.

אך הידיעה ב- KUTVהביאה איתה זרם נגדי של גולשים שהחליטו לבקר את הספר ולתת לו דירוג של כוכב אחד. "אזהרה: הספר עלול לגרום לנמנום ולגלגול עיניים. לכו לצפות במחזמר במקום," נכתב באחת הביקורות השליליות ומבקר אחר הוסיף: "סתם בזבוז של עצים".

עם זאת, הגרדיאן מציין שאף ביקורת שלילית שנכתבה באמזון השבוע לא משתווה לביקורת הקטלנית שכתב מארק טוויין על "ספר המורמון" בשנת 1872. "הספר הזה הוא חידה בעיני," כתב טוויין, "הוא כל כך יומרני, ועם זאת כל כך איטי ומעייף; פשוט ערימה חסרת טעם של מילים". טוויין הוסיף כי אם ג'וזף סמית – האיש שהמציא את הדת המורמונית – חיבר את הספר הזה בעצמו, מדובר בנס גלוי: "היכולות שלו להישאר ער בזמן שכתב את זה היא פשוט בלתי נתפסת," טען טוויין.

the book of Mormon. GettyImages
מתוך המחזמר "Book of Mormon"/GettyImages

מדען רוסי טוען שיצר את הספר הקטן בעולם

המדען הרוסי ולדימיר אניסקין בילה את חמש השנים האחרונות בפיתוח טכנולוגיה שתאפשר לו ליצור את הספר הקטן בעולם - 0.07 על 0.09 מילימטר גודלו. אחרי שהטכנולוגיה המתאימה הייתה בידיו, לקח לו עוד חודש ליצור שני מיקרו-ספרים: ספר אחד מכיל סיפור של ניקולאי לסקוב והספר השני מכיל את האלף-בית הרוסי. הוא הדפיס את הטקסט על עמודים בעובי כ-4 מיקרון והשתמש בחוטי טנגסטן לשדרת הספר. כדי להפוך את העמודים המיניאטוריים (שהטקסט כתוב משני צדיהם) יש להשתמש במחט דקה.

כעת מחכה אניסקין לאישור של ועדת ספר השיאים של גינס, על מנת שספריו יחשבו לקטנים ביותר בעולם (הספרים שלו קטנים פי 88 מהספר הקטן ביותר שמתועד כיום בספר השיאים של גינס).

סופרת אוסטרלית בדקה את דואר הזבל שלה וגילתה שזכתה בפרס ספרותי על סך 150 אלף דולר

הסופרת האוסטרלית הלן גארנר היא אחת מ-9 סופרים שזכו בפרס ווינדהאם-קמפבל מבלי שידעו שהם מועמדים; גארנר סיפרה לעיתון Sydney Morning Herald שנתקלה השבוע בדואר אלקטרוני שנשלח אליה מכתובת לא מוכרת וחשבה אותו לדואר זבל, כיוון שנכתב בו שזכתה בפרס ספרותי וכי היא מתבקשת למסור את מספר הטלפון שלה על מנת שייצרו איתה קשר. רק אחרי שבדקה עם הוצאת הספרים שלה, גילתה שאכן זכתה בפרס על סך 150 אלף דולר. "כמעט מתתי במקום," סיפרה גארנר, "אני המומה ונרגשת".

שאר הסופרים שזכו בפרס הגיבו באופן דומה; המחזאי האירי אייבי ספאלן אמר לאייריש טיימס כי הוא חשב שמדובר בהונאה, ואילו הסופרת הקנדית חנה מוסקוביץ סיפרה כי היא לא הקדישה תשומת לב להודעה הקולית שהשאירו על המשיבון שלה. "חשבתי שהם אומרים משהו כמו 'ברכות! זכית בשיט לפלורידה אם תשלמי 200 דולר," אמרה מוסקוביץ לגלוב אנד מייל.

פרס ווינדהאם-קמפבל נוסד לפני שלוש שנים והוא מעניק בכל שנה פרס כספי ל-9 סופרים שכותבים באנגלית (הזוכים השנה מגיעים מ-5 מדינות שונות: ארצות הברית, בריטניה, אירלנד, אוסטרליה והודו). ייחודו של הפרס הוא בכך שסופרים לא מתבקשים להגיש מועמדות על מנת לזכות בו; "הם חוסכים את ההשפלה המסוימת שיש בתחרות פומבית אל מול סופרים אחרים," שיבחה גארנר את מארגני הפרס.

איחרתם להחזיר ספר לספריה? בויילס יוותרו לכם על הקנס אם תתרמו מזון לנזקקים

ספריות במחוז מרטיר טידפיל בוויילס פתחו ביוזמה חדשה לפיה קנסות על איחור בהחזרת ספרים יבוטלו בתנאי שהשואלים יתרמו מזון לנזקקים. היוזמה, שזכתה לשם "מזון במקום קנסות", תתקיים לאורך חודש מרץ בשיתוף פעולה עם גופי צדקה מקומיים. "למה שלא תבטלו את קנסות הספרייה שלכם, תנקו את הבית ותתרמו למטרה טובה – הכל בפעולה אחת!", נכתב במודעה שפנתה לציבור המקומי.

"אנשים מגיבים בצורה מדהימה ותומכת ליוזמה הזו," אמרה ג'יין סלווד, מנהלת של אחת הספריות המקומיות; ואכן, תושבי מרטיר טידפילד הביעו תמיכה פומבית במהלך, כשאחדים מהם אף הצהירו ברשתות החברתיות כי כעת הם לא יתביישו להחזיר לספריה ספרים ששוכנים בביתם שנים רבות.

מעריצי הארי פוטר יצרו סרט קצר אודות עלילותיהם של סוורוס סנייפ וחבורת הקונדסאים

קבוצת Broad Strokes Productions שמפיקה סרטוני יוטיוב ללא מטרות רווח, העלתה השבוע לעמוד היוטיוב שלה סרט באורך 25 דקות שמתאר את היחסים בין סוורוס סנייפ לחבורת הקונדסאים (The Marauders) – ג'יימס פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין ופיטר פטיגרו.

העלילה מתרחשת בשנת 1978, מיד אחרי שג'יימס פוטר (אביו של הארי) מסיים את לימודיו בבית הספר לקוסמים הוגוורטס. הוא ושלושת חבריו (הקונדסאים) חוגגים בבר ומתכננים את פעולותיהם במלחמה שעומדת להתרחש בקרוב; אך כשסוורוס סנייפ, אויבם המר, נכנס לאותו בר, ג'יימס פוטר מחליט להתעמת איתו אחת ולתמיד.

ספר של נגיב מחפוז יעובד לסדרת טלוויזיה מיוחדת לתקופת הרמדאן

הספר "שיר חתונה" שפרסם זוכה פרס נובל לספרות נגיב מחפוז בשנת 1981, יהפוך לסדרת טלוויזיה שתשודר ברחבי העולם הערבי בתקופת הרמדאן. את הסדרה, שמתרחשת על רקע סצנת התיאטרון התוססת בקהיר של שנות ה-70 ומתמקדת במחזאי שנחשד בהריגת אשתו, יביים מוחמד יאסין, כשלצוות השחקנים לוהקו כוכבי קולנוע ערבי כמו מונה זאקי, סאבא מובארק ואיאד נאסר.

מגזין וראייטי מדווח כי אף על פי שהסדרה מכוונת לעולם הערבי, מפיקיה מקווים לפרוץ בהמשך גם לשווקים בינלאומיים.

חדשות בשורה:

* השחקנית אבי ג'ייקובסון, כוכבת הסדרה "ברוד סיטי", תוציא לאור בסתיו הקרוב ספר עם איורים פרי עטה שיקרא "Carry This Book".

* היום (רביעי) יערך ב"הסלון" בדיזינגוף סנטר ערב השקה לגיליונות 5 ו-6 של כתב העת "מקף". משתתפי כתב העת יקריאו את הקטעים שכתבו וישתפו גם יצירה חדשה אחת פרי עטם. יום רביעי, 9/3, 20:00, דיזינגוף סנטר, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך בבית ביאליק ערב לכבוד ספר השירים "אפיגרמות כך ואחרת – וריאציות על נושאים עתיקים" בעריכתו ותרגומו של עמינדב דיקמן (הוצאת חרגול-מודן). משתתפים: מאיר ויזלטיר, אביעד קליינברג, רפי וייכרט, רונס סוניס, יהונתן ורדי, יהודה ויזן, יהונתן נדב ועמינדב דיקמן. יום חמישי, 10/3, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* מחר (חמישי) יתקיים במרכז גולומב בנהריה אירוע השקה למגזין השירה לילדים "הסוס המעופף" (הוצאת הליקון). האירוע יכלול מפגש עם יהודה אטלס וסדנה לילדים עם המשוררת עדולה. יום חמישי, 10/3, 17:30, גולומב 4, נהריה. דמי כניסה: 20 ש"ח.

* מחר (חמישי) יערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב לכבוד הספר "הארכיברית" מאת ענת לוין (הוצאת אפיק). משתתפים: דרור בורשטיין, עמיחי שלו, דפנה יצחקי, גלית סליקטר, יפתח אלוני, סמי ברדוגו, רון דהן, ענת אורפז, אולגה סונקין, עדי עסיס ותמר קפלינסקי. יום חמישי, 10/3, 19:30, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-13 במרץ יערך ב"סוזן דלל" ערב מחווה לשירתו של מחמוד דרוויש לכבוד 75 שנה להולדתו. משתתפים: יוסף אבו ורדה; מוחמד בכרי; תמר בן-עמי (אהובתו של דרוויש בצעירותם); חיים גורי; נחמיה דגן; יאיר דלאל; עימאד דלאל; מאיר ויזלטיר; רפי וייכרט; איציק וינגרטן; מאור זגורי; מיכאל כפיר; עמיר לב; חני ליבנה; אוהד נהרין; רוני סומק; קלימאנס עוואד; לאנא פאהום; שרה פון שוורצה; חיים שנהר; ראובן שניר ואחרים. יום ראשון, 13/3, 20:00, מרכז סוזן דלל, תל אביב. הכניסה בתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully