וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 65: נבחרו הגיבורים והנבלים הגדולים בספרות הילדים והנוער

24.2.2016 / 0:00

שתי דמויות מספרי "הארי פוטר" מככבות בצמרת הרשימות שפורסמו ב-BBC, "מלחמה ושלום" הופך לרב מכר בעקבות הצלחת המיני סדרה, מחקר חדש קובע כי קריאה מאריכה את החיים ועוד חדשות ספרות

המומינים חוזרים: סדרת אנימציה חדשה עפ"י ספריה של טובה ינסון תופק ע"י יוצרי "הגשר"

חברת ההפקה השוודית Filmlance, שיצרה את סדרת הטלוויזיה "הגשר", הודיעה בשבוע שעבר כי תפיק סדרת אנימציה חדשה שתתבסס על סדרת ספרי הילדים של טובה ינסון - המומינים. המפיקים יעבדו יחד עם נכדתה של ינסון, סופיה, שתהיה אחראית על שיווק הסדרה ברחבי העולם. "אני בטוחה שתחת ההפקה של פילמלאנס, המומינים יהפכו למשהו חדש ונפלא שיכבד את יצירתה המקורית של טובה," אמרה סופיה ינסון לגרדיאן. המנהלת האמנותית הסדרה, מאריקה מארקוף, הצטרפה לדבריה של ינסון והוסיפה כי הסדרה תישאר נאמנה לסגנון האיור המקורי של הדמויות, כמו גם לקווי העלילה שטוותה ינסון. על על הבימוי יהיה אחראי סטיב בוקס.

חוקרים נתנו לרובוטים לקרוא סיפורים קצרים על מנת להטמיע בהם התנהגות אנושית

חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה חשפו השבוע מערכת חדשה בשם "קיחוטה" שמסוגלת להפיק תובנות חברתיות ואנושיות מתוך סיפורים קצרים ופשוטים. המערכת (או "הרובוט") לומדת להתנהג כמו הגיבור בסיפורים הפשוטים הללו, ולהגיב כמוהו. החוקרים נותנים כדוגמה סיטואציה בה הרובוט נדרש ללכת לבית המרקחת ולקבל תרופת מרשם; אם הוא יבצע את המשימה כפשוטה, הוא עלול לגנוב את התרופה או, למשל, לעקוף אנשים העומדים בתור וממתינים. לכן יש צורך ללמד אותו התנהגות אנושית כדי שיוכל להשתלב בסיטואציה החברתית. "הרובוט מריץ מאות אלפי סימולציות וירטואליות ומנסה בהן פתרונות שונים ומתוגמל בכל פעם שהוא מתנהג כמו הגיבור בסיפור," הסביר החוקר מארק רידל, "במשך הזמן הוא לומד להתנהג בצורה מסוימת ולהמנע מהתנהגות אחרת. כך הוא יכול לבצע משימה בדיוק באופן שבו בני אדם היו מבצעים אותה".

המערכת נקראה "קיחוטה" על שם גיבורו של סרוונטס, כיוון שגם דון קיחוטה לומד מסיפורים שהוא קורא. רידל טוען שמערכת קיחוטה היא "צעד ראשון ופרימיטיבי בדרך להטמעת מוסריות ברובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית".

בעקבות ההצלחה הטלוויזיונית: לראשונה בבריטניה הספר "מלחמה ושלום" נכנס לרשימת רבי המכר

השבוע נכנס לראשונה הספר "מלחמה ושלום" של טולסטוי לרשימות רבי המכר בבריטניה. מאז תחילת 2016 נמכרו כ-13,000 עותקים מהמהדורה החדשה של הספר שיצאה בעקבות סדרת הטלוויזיה המצליחה של ה-BBC בבימויו של אנדרו דיוויס. "אם לשפוט לפי המכירות האחרונות אצלנו, נראה שהרבה מאוד אנשים יוכלו סופסוף למחוק את הקלאסיקה הזו מרשימת קריאת החובה שלהם," אמר ג'וזף קנובס, קניין ברשת חנויות הספרים ווטרסטונס, "4 מהדורות שונות של הספר נכנסו השבוע לרשימת רבי המכר שלנו כשכל אחת מכרה פחות או יותר אותה כמות עותקים".

מרשת ווטרסטונס מסרו לגרדיאן שבחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית גם במכירות ספריו של צ'ארלס דיקנס – עלייה שמיוחסת גם היא לסדרת הטלוויזיה החדשה מבית היוצר של ה-BBC.

מלחמה ושלום.
הסדרה שהחזירה את הקלאסיקה לתודעה. מתוך "מלחמה ושלום"

קדחת פרנטה: נאפולי נשטפת בתיירים שבאים לעיר בעקבות הרומנים הנפוליטניים של אלנה פרנטה

הגרדיאן פרסם השבוע כתבה על תופעה חדשה באיטליה: זרם גדול של תיירים שמגיע לעיר נאפולי על מנת לבקר באתרים המתוארים בארבעת הרומנים הנפוליטניים של אלנה פרנה, שזוכים להצלחה גדולה בעולם. הספר הראשון בסדרה, "החברה הגאונה" (הספר היחיד שתורגם עד עתה לעברית), מכר מאז צאתו לאור כ-300 אלף ספרים בבריטניה וכ-800 אלף ספרים בארצות הברית. "אי אפשר להפריז בהשפעה של פרנטה על תיירות בנאפולי – יש כבר פיצריות שמכינות פיצת פרנטה," אמרה דניאלה פטראקו, נציגת הוצאת הספרים "אירופה" בבריטניה - ההוצאה שאחראית על ספריה של פרנטה. גם הניו יורק טיימס כבר פרסם סדרת כתבות תחת הכותרת 'מה כדאי לעשות בנאפולי של אלנה פרנטה?', ויחד עם העובדה כי הספרים נמכרים ב-39 מדינות והמסתורין סביב זהותה של הסופרת שכותבת בשם עט – התיירות הספרותית בנאפולי הולכת ומתרחבת.

דניאל קרייג לוהק לשחק בסדרת טלוויזיה על פי הספר האחרון של ג'ונתן פרנזן

ספרו האחרון של ג'ונתן פרנזן, "Purity" (טרם פורסם בעברית), מגולל את סיפורה של אישה צעירה בשם Purity ואת יחסיה עם וולף – אדם שמדליף מידע רגיש באינטרנט (בן דמותו של ג'וליאן אסאנג'). המגזין דדליין פרסם השבוע כי הספר, שיצא לאור בספטמבר האחרון, יעובד לסדרת טלוויזיה בת 20 פרקים בכיכובו של דניאל קרייג (שיגלם את דמותו של וולף). את הסדרה יביים טוד פילד שיכתוב את התסריט ביחד עם פרנזן.

אמן אמריקאי אסף וסיווג סימני פיסוק שמופיעים בקלאסיקות ספרותיות וגילה שהם מספרים סיפור משלהם

אדם ג'יי קלהון, אמן ומדען מפנסילבניה, נתקל בעבודה של מתכנת בשם ניקולאס רוז'ו שאסף סימני פיסוק מספרים קלאסיים והפך אותם לפוסטרים; קלהון החליט לקחת את הפרויקט של רוז'ו צעד אחד קדימה ולנתח את ההבדלים בסימני הפיסוק בין הספרים השונים. מהנתונים עולה למשל כי בספר "אבשלום, אבשלום" של וויליאם פוקנר ישנם הרבה יותר פסיקים מאשר ב"הקץ לנשק" של המינגווי ולעומת זאת בספרו של המינגויי יש כמות עצומה של מרכאות, בעוד שפוקנר ממעט להשתמש במרכאות; בצורה הזו מנתח קלהון 15 קלאסיקות ספרותיות ומשווה ביניהן.

לאור ניתוח התוצאות קלהון הגיע למסקנות שונות, והוא טוען, למשל, כי ספר עם מעט פסיקים יוצר תחושה "פרועה ומרעננת" בעוד שספר הממעט להשתמש במרכאות יוצר "תחושת מרחב גדולה יותר". על מנת להמחיש את מסקנותיו, החליט קלהון ליצור דיאגרמות צבעוניות שמראות את ההבדלים בין הספרים: נקודות, סימני שאלה וסימני קריאה נצבעו באדום; פסיקים ומרכאות בירוק; ונקודותיים ונקודה-פסיק בכחול. וכך, בעזרת הדיאגרמות, ניתן להבחין בקלות איזו קבוצה של סימני פיסוק מרכזית יותר בספר ("הקוסם מארץ עוץ", למשל, מיוצג ע"י דיאגרמה כחולה כמעט לחלוטין, בעוד שהדיאגרמה של "בית הבובות" אדומה ברובה).

עוד באותו נושא

חיי מדף 63: השיער של דונלד טראמפ הוא הכוכב של ספר ילדים חדש

לכתבה המלאה

מחקר חדש קובע שמועדוני קריאה מאריכים את תוחלת החיים

מחקר שפורסם השבוע בכתב העת הרפואי BMJ Open מצא שפעילויות חברתיות, וביניהן השתתפות במועדוני קריאה, מאריכות חיים. במחקר, שנערך באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, השתתפו 848 פנסיונרים בבריטניה שחולקו ל-2 קבוצות – קבוצה שהשתתפה בפעילויות חברתיות שונות וקבוצת ביקורת. תוצאות המחקר הראו שפנסיונרים שהשתתפו בפעילויות חברתיות, דוגמת מועדוני קריאה, חלו ומתו פחות לעומת קבוצת הביקורת. עם זאת, קריאת הספרים כשלעצמה לא נבדקה במסגרת המחקר, כשמועדוני הקריאה שימשו את החוקרים רק כדוגמה אחת לפעילות חברתית אפשרית לפנסיונרים.

מבוגרים קוראים ספרים. GettyImages
מתברר שזה אפילו בריא/GettyImages

סקר של ה-BBC בדק מיהם הגיבורים האהובים ביותר והנבלים המרושעים ביותר בספרי ילדים ונוער

לכבוד "יום הספרים העולמי" שייצויין בבריטניה בחודש הבא, החליטו ב-BBC לבדוק מיהם הגיבורים האהובים ביותר בספרי ילדים ונוער ומיהם הנבלים המרושעים ביותר. יותר מ-7000 אנשים השתתפו בסקר, כשבמקומות הראשונים נבחרו שתי דמויות מסדרת ספרי "הארי פוטר" של ג'יי קיי רולינג: הארי פוטר הוא הגיבור האהוב ביותר בעוד שוולדמורט הוא הנבל המרושע ביותר. אולם דווקא דמויות נשיות שולטות בשתי הרשימות; 60 אחוז מהגיבורים ו-70 אחוז מהנבלים שנבחרו הם נשים.

רשימת הגיבורים כוללת, מלבד הארי פוטר, את מטילדה וורמווד ("מטילדה"); הרמיוני גריינג'ר ("הארי פוטר"); בילבו באגינס ("ההוביט"); ליירה בלאקווה ("חומריו האפלים"); ג'ו מארץ' ("נשים קטנות"); קטניס אוורדין ("משחקי הרעב"); פו הדב ("פו הדב"); אן שרלי ("האסופית"); והדב פדינגטון ("דב ושמו פדינגטון").

מלבד וולדמורט, רשימת הנבלים כוללת את דולורס אמברידג' ("הארי פוטר"); קרואלה דה ויל ("101 כלבים דלמטים"); המכשפה הלבנה ("האריה, המכשפה וארון הבגדים"); העלמה טרופדרוס ("מטילדה"); בלטריקס לסטריינג' ("הארי פוטר"); ביל סייקס ("אוליבר טוויסט"); המכשפה הראשית העולמית ("המכשפות"); הרוזן אולף ("סדרה של צרות"); ומאריסה קולטר ("חומריו האפלים").

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מישהו באמת מופתע שהוא במקום הראשון?/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות בשורה:

* המו"ל הישראלי רני גרף (בעל הוצאת גרף) נבחר להיות אחד מחמשת השופטים בועדת פרס הפנטזיה העולמי. זו פעם ראשונה שנבחר שופט מישראל לשבת בועדת הפרס.

* אולפני יוניברסל יפיקו סרט על פי סיפור קצר בשם "The Grownup" מאת ג'יליאן פלין (נעלמת) שיצא לאור בשנת 2014 במסגרת האנתולוגיה "Rogues".

* מהיום (רביעי) ועד ה-28 בפברואר (ראשון) יתקיים כנס ראש הממשלה לשפה העברית בהיכל התרבות בראשון לציון ובמוסדות תרבות, גלריות וברים ברחבי העיר. 24-28/2, ראשון לציון.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב לכבוד זיגמונד פרויד לציון 160 שנים להולדתו. משתתפים: יצחק בנימיני, רות גינזבורג, מרקו מאואוס, ישראל בר כוכב, גיא פרל, מיכאל קנר ואורי ארבל. יום חמישי, 25/2, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. מחיר כרטיס: 40 ש"ח.

* ב-28 בפברואר ייערכו בחנות הספרים "המגדלור" שעת סיפור והשקה לספר הילדים "נינה בורחת" מאת נורית זרחי (בליווי איורים של הילה חבקין). נורית זרחי תקריא את הסיפור, הילה חבקין תעביר פעילות יצירתית לילדות ולילדים, ובנוסף תתקיים תערוכה מיוחדת של איורים למכירה מ-32 ספרי ילדים שהשתיים יצרו יחד. יום ראשון, 28/2, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית ומיועדת לגילאי 3-99.

* ב-29 בפברואר ייערך בספריה הלאומית ערב לכבוד הספר והדיסק "עשוי מהאותיות" – פרוייקט לחנים לשיריו של חיים גורי. משתתפים: קובי מידן, דן מירון, חיים גורי, אלי מגן, עינב ג'קסון-כהן, יוסי נתיב ומוטי ביקובסקי. בנוסף, תתקיים לאורך האירוע תערוכה מיוחדת שתחשוף כתבי יד, מכתבים, צילומים ומסמכים מתוך ארכיונו של חיים גורי, שנמסר לספרייה לפני שנים רבות. יום שני, 29/2, 20:30, הספריה הלאומית בירושלים. מחיר כרטיס: 30 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully