וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 73: נבחרה הפסקה האירוטית ביותר בתולדות הספרות

20.4.2016 / 5:40

נשים מבוגרות שולטות בתחום הקריאה הדיגיטלית, התנ"ך נכנס לצמרת הספרים שמבקשים להסיר מספריות בארה"ב, המודיעין הבריטי היה שותף בשמירה על סודיות ספרי "הארי פוטר" ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: עיבודים קולנועיים חדשים לפרנהייט 451 ולפיטר פן

רשת HBO הודיעה השבוע כי היא מתכננת עיבוד קולנועי חדש לספר "פרנהייט 451" מאת ריי ברדבורי. הספר, שראה אור בשנת 1953, עובד בשנת 1966 לקולנוע ע"י הבמאי הצרפתי הנודע פרנסואה טריפו והיווה השראה גם לסרט "שיווי משקל" (Equilibrium) משנת 2002. את הסרט החדש יביים רמין בהרני ("גנבי הרכבים") שגם יכתוב את התסריט.

ספר נוסף שיזכה לעיבוד קולנועי מחודש הוא "פיטר פן" מאת ג'יימס מתיו בארי; יותר מ-60 שנים אחרי עיבוד האנימציה המצליח שלה לפיטר פן (1953), דיסני הודיעה השבוע כי היא מתכננת עיבוד לייב-אקשן לספר הנודע על הילד שמסרב להתבגר. טרם נבחר במאי לפרויקט, אך המגזין The Wrap מדווח כי דיוויד לאוורי הוא המועמד המוביל לתפקיד.

ניל גיימן שינה את דעתו והסכים להפוך את הספר "בשורות טובות" לסדרת טלוויזיה

בשנת 1990 פרסמו הסופרים ניל גיימן וטרי פראצ'ט (שהלך לעולמו בשנה שעברה בגיל 66) את הספר "בשורות טובות" – ספר פנטזיה הומוריסטי שנכתב גם כפארודיה על הסרט "אות משמים" משנת 1976. לאחר מותו של פראצ'ט, גיימן סירב להצעה להפוך את הספר לסדרת טלוויזיה כיוון שהוא ופראצ'ט סיכמו כי כל דבר הקשור ביצירה הזו צריך לקבל אישור של שניהם; אולם השבוע, במסגרת אירועי הנצחה שהתקיימו בלונדון לזכרו של פראצ'ט, הודיע גיימן כי שינה את דעתו בעקבות מכתב שקיבל מקרוביו של פראצ'ט. מתברר כי לפני מותו מאלצהיימר, פראצ'ט כתב מכתב לגיימן וביקש שיתנו לו אותו רק אחרי מותו; במכתב הוא ביקש מגיימן לכתוב את העיבוד הטלוויזיוני לספר בעצמו וציין כי הוא נותן את ברכתו לכך.

גיימן, אם כן, הודיע כי לא זו בלבד שהוא נותן את אישורו לעיבוד הספר לסדרת טלוויזיה, אלא שהוא עצמו יהיה אחראי על הסדרה שתכלול 6 פרקים בלבד.

נתונים חדשים מראים שנשים מבוגרות הן הקבוצה השלטת בתחום הקריאה הדיגיטלית

חברת קובו (Kobo) הקנדית, שמוכרת ספרים ומכשירים לקריאה דיגיטלית, הזמינה סקר לבדיקת פרופיל קוראי הספרים הדיגיטליים. הנתון המפתיע והמעניין ביותר שעלה מן הסקר מראה כי יותר מ-75% מהקוראים המוגדרים כ"פעילים ביותר" הם נשים מעל גיל 45 (הסקר הגדיר את הקוראים הפעילים ביותר ככאלה שמבלים לפחות 30 דקות ביום בקריאה דיגיטלית). יתרה מכך, מתוך הקבוצה שמוגדרת כקוראים הפעילים ביותר, נשים בגילאי 55-64 מהוות את קבוצת הגיל הגדולה ביותר (30%).

באשר לגברים – גם הם נחשבים לקוראים פעילים יותר ככל שגילם עולם. גברים מהווים קצת פחות מ-25% מהקוראים המוגדרים "קוראים פעילים ביותר", אך מתוכם קבוצת הגיל הגדולה ביותר היא גברים מעל גיל 65 (34%); גברים בגילאי 18-34 מהווים רק 13% מכלל הגברים המוגדרים כקוראים פעילים ביותר.

"זו המהפכה הטכנולוגית הראשונה בהיסטוריה שמובלת בידי נשים מעל גיל 45 ולא בידי אנשים צעירים", אמרו בחברת קובו שהסקר הנ"ל נערך בקרב 28 מיליון משתמשיה; בחברה הסבירו כי הקריאה הדיגיטלית אטרקטיבית עבור קוראים מבוגרים בזכות האפשרות להגדיל את הגופן שבו כתוב הספר, כמו גם בזכות האפשרות לרכוש ספרים מבלי לצאת מהבית.

אזרחים בארה"ב ביקשו להסיר מספריות במדינה את "חמישים גוונים של אפור" ואת התנ"ך

איגוד הספריות האמריקאי פרסם השבוע את רשימת הספרים שהכי הרבה אנשים ביקשו להסיר ממדפי הספריות (מדובר לרוב בספריות שממוקמות בבתי ספר). אל המקום הראשון הגיע דווקא ספר הנוער "מחפשים את אלסקה" מאת ג'ון גרין, לאחר שהורים התלוננו כי מתואר בו מין אוראלי בין תלמידי פנימייה וכי נעשה בו שימוש בשפה לא נאותה. למקום השני והצפוי יותר הגיע הספר האירוטי "חמישים גוונים של אפור" מאת אי.אל ג'יימס, וגם לגביו נשמעו תלונות על תיאורים מיניים בוטים כמו גם על "כתיבה גרועה".

אולם הספר המפתיע ביותר שנכנס לרשימת "עשרת הגדולים" הוא לא אחר מאשר התנ"ך, שהגיע למקום השישי (וזו הפעם הראשונה שהתנ"ך מופיע ברשימות הללו המתפרסמות מדי שנה). התלונה העיקרית שנרשמה כנגד התנ"ך היתה כי הוא מביע "נקודת מבט דתית". בריאיון לסוכנות הידיעות AP אמר ראש איגוד הספריות האמריקאי, ג'יימס לה-רו, כי תלונה כנגד התנ"ך משמשת פעמים רבות כמעין פעולת תגמול: "כשקבוצה דתית מבקשת להסיר ספר ממדפי הספרייה, הורים אחרים יכולים להגיב בדרישה נגדית להוריד את התנ"ך".

את הרשימה משלימים הספרים "I Am Jazz" – ספר ילדים שעוסק בטרנסג'נדריות מאת ג'סיקה הרת'ל וג'אז ג'נינג (מקום 3), "Beyond Magenta" – אוסף ראיונות שערכה סוזן קוקלין עם בני נוער טרנסג'נדרים (מקום 4); "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" מאת מארק האדון (מקום 5); הרומן הגרפי "Fun Home" מאת אליסון בשדל (מקום 7); "Habibi" מאת קרייג תומפסון (מקום 8); " Nasreen's Secret School: A True Story from Afghanistan" מאת ג'נט ווינטר (מקום 9); ו-"Two Boys Kissing" מאת דיוויד לוויתן (מקום 10).

בסך הכל הגיעו בשנה האחרונה 275 בקשות להסרת ספרים מהמדפים בספריות בארה"ב, ירידה מ-311 בקשות בשנת 2014 ו-462 בשנת 2012. הגרדיאן מוסיף כי מתוך 5,000 הבקשות שהוגשו בעשור האחרון להסרת ספרים מהדפים, הסיבה הפופולאריות ביותר לבקשות הללו היא מיניות בוטה שמובעת בספר (1,577 בקשות), כשיותר ממחצית מן האזרחים שהגישו בקשות כאלה הם הורים לתלמידים בבתי ספר (2,535 מגישי בקשות).

עוד באותו נושא

חיי מדף 72: האינטרנט התגייסה לטובת ילדה שאיבדה את ספריה

לכתבה המלאה
שרון לוקר חזנית בביתה במודיעין,אוקטובר 2012. עומר מירון
בצמרת רשימת התלונות/עומר מירון

רופאים בבריטניה יוכלו לרשום ספרים כתרופה

תוכנית חדשה בבריטניה תאפשר לרופאים לרשום ספרים כטיפול משלים לבני נוער עם בעיות נפשיות. התוכנית, שנקראת "Reading Well for Young People campaign", מיועדת לנערים בגילאי 13-18 ומספקת להם, להוריהם ולרופאים המטפלים בהם, רשימת ספרים מומלצים (בעיקר ספרי עזרה עצמית) להתמודדות עם בעיות שונות כמו הפרעות אכילה, חרדה חברתית, דיכאון וכד'.

תוכנית דומה המיועדת למבוגרים עם בעיות נפשיות החלה לפעול במדינה כבר בשנת 2013, ובשנתיים הראשונות ליישומה הספרים שהומלצו הגיעו ליותר מחצי מיליון אנשים. אולם להבדיל מהתוכנית למבוגרים, ברשימת 35 הספרים המומלצים לבני הנוער קיימים לראשונה גם ספרי פרוזה כמו "כמה טוב להיות פרח קיר" מאת סטיבן צ'בוסקי (להתמודדות עם חרדה, קשיים מיניים ותחושות אובדניות) ו"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" (להתמודדות והזדהות עם בעיות שקשורות בתסמונות אספרגר).

"אני חושב שפרוזה נגישה יותר עבור אנשים צעירים", אמר גבי קלמנט, אחד משישה בני נוער שסייעו בהרכבת הרשימה הסופית, "רבים מספרי הנוער מתארים מצבים קשים שאנשים צעירים מתמודדים איתם, וקל יותר לקבל עצה עקיפה מדמות שנקשרים אליה מאשר לקבל זאת ישירות ממישהו שאומר לך מה לעשות".

ע"פ ארגון הצדקה The Reading Agency, שממן את התוכנית, אחד מכל 10 בני נוער בבריטניה סובל כיום מבעיה נפשית כלשהי, וכמות בני הנוער המדווחים כי הם חשים חרדה או דיכאון הכפילה את עצמה בשלושים השנים האחרונות. הטיפול הפסיכולוגי והפסיכיאטרי בבני הנוער הללו עולה לבריטניה כ-105 מיליארד פאונד בשנה. "כולם מודים בכך ששירותי בריאות הנפש בבריטניה לא טובים וזמינים מספיק", אמרה הסופרת ג'ונו דוסון, שספרה "Mind Your Head" נבחר לרשימה, "פורסם לאחרונה כי זמן ההמתנה לפגישה עם רופא המטפל בהפרעות אכילה יכול להגיע לחצי שנה. בזמן הזה, ספרים יכולים לספק תמיכה נפשית מסוימת".

בעלת חנות ספרים בצפון קרולינה לסופרים: "בבקשה אל תנטשו אותנו"

בשבועות האחרונים מאות עסקים ואנשים פרטיים מצהירים על החרמת צפון קרוליינה, לאחר שתקנות וחוקים אנטי-להט"בים חוקקו לאחרונה במדינה. בתחילת אפריל הצטרפו למחאות גם 269 סופרים, ביניהם ג'ון גרין, ג'ף קיני ופטריק נס, שהצהירו כי הם מחרימים את צפון קרולינה וימנעו מלהגיע לאירועים ספרותיים במדינה. אחת התקנות שנמצאת בעין הסערה מדברת על כך שלטרנסג'נדרים אסור להשתמש בשירותים ציבוריים שאינם מתאימים למין הביולוגי שלהם (כך שגברים שהפכו להיות נשים, למשל, לא יוכלו להשתמש בשירותי נשים).

בתגובה להחלטת הסופרים להחרים את צפון קרולינה, פרסמה השבוע מנהלת חנות ספרים עצמאית בעיר אשוויל מכתב פתוח לאותם סופרים ובו היא מבקשת שיחזרו בהם מהחרם. "במשך 34 שנים אנחנו מקדמים נושאים כמו חופש הדיבור, זכויות אדם, וסובלנות", כתבה בעלת החנות לינדה מארי-בארט וסיפרה כיצד במשך השנים החנות שילמה מחיר כבד על דבקותה בערכים ליברלים, כשמפגינים מחו אל מול החנות והיא עצמה קיבלה שיחות טלפון מאיימות ומכתבים שביקשו ממנה לבטל אירועים עם סופרים שהביעו דעות שנויות במחלוקת. "לא רק שלא ביטלנו את האירועים האלה, לפעמים אפילו נאלצנו להגן בגופנו על חופש הדיבור של הסופרים האורחים שלנו".

בארט החליטה לפרסם את המכתב לאחר שהסופר שרמן אלקסי ביטל את השתתפותו באירוע שאמור היה להתקיים בחנות במאי הקרוב. בארט כותבת כי היא מבינה את העמדה שלו, אך מסבירה כי "אנחנו נפסיד הזדמנות לחבר בין הסופר הכריזמטי ומעורר ההשראה הזה לבין מעריצים שזקוקים לתמיכה שלו".

לבסוף התייחסה בארט גם לפגיעה הכלכלית שחנויות ספרים עצמאיות יספגו בעקבות החרם. "אם סופרים ימשיכו להחרים את צפון קרולינה, זו תהיה מכה כלכלית רצינית עבורנו. אנחנו מבינים את עמדתם, אבל מקווים שהם ימצאו דרך אחרת למחות. כשהם מכוונים את החרם שלהם לחנויות הספרים, הם פוגעים ישירות בבעלי הברית הגדולים ביותר שלהם. בבקשה אל תנטשו אותנו; אנחנו זקוקים לתמיכה שלכם כעת יותר מאי-פעם".

חנות הספרים הגדולה בעולם תפתח באיראן

בחודש הבא תיפתח בטהרן חנות הספרים הגדולה בעולם, כך הצהיר מנכ"ל משרד התרבות האיראני, מחמוד סלחי. נכון להיום, חנות הספרים הגדולה ביותר בעולם נמצאת בניו יורק והיא חולשת על 14 דונם. החנות העתידה להיפתח באיראן תשתרע על 45 דונם, בנוסף למגרש חניה המיועד לכ-5,000 כלי רכב.

ע"פ הדיווחים, במסגרת החנות יבנה גם אודיטוריום פתוח לילדים ובני נוער, שיארח הצגות ומופעים המבוססים על ספרים. סלחי מבטיח כי יבנו גם ארבע מחלקות אקדמיות בהן מרצים יוכלו לערוך שיעורים ומפגשים עם תלמידיהם.

חנות ספרים. GettyImages
לוקחים את התואר מניו יורק. חנות ספרים, אילוסטרציה/GettyImages

המודיעין הבריטי היה מעורב בעבר במניעת דליפת פרטים על ספרי הארי פוטר

נייגל ניוטון, מו"ל הוצאת בלומסברי שהוציאה לאור את ספרי הארי פוטר, התראיין לאחרונה לרשת ABC האוסטרלית וסיפר על מעורבותו של המודיעין הבריטי במניעת דליפת מידע על הספר "הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם" שעמד לצאת לאור בשנת 2005. ע"פ ניוטון, באותה תקופה נרשם מספר רב של ניסיונות לחשוף את עלילת הספרים לפני מועד פרסומם הרשמי, ולהפיץ את המידע ברשת; הוא סיפר כי אנשים חיטטו באובססיביות בפחי האשפה מחוץ לביתה ג'יי קיי רולינג, ובמקרה אחר איש אבטחה אף גנב עותק מאחד ממשלוחי הספרים וניסה למכור אותו במכירה פומבית.

מתברר כי המודיעין הבריטי הגדיר את "הארי פוטר" כנכס מסחרי של בריטניה והחליט לנסות להגן עליו אל מול ניסיונות הגניבה. "איש מודיעין התקשר אלי", שחזר ניוטון מקרה מסוים שאירע באותה שנה, "ואמר כי הם גילו עותק מוקדם של הספר ברשת. נתתי לו לקרוא את הפרק באוזני העורך של הספר, שקבע לבסוף כי מדובר בקטע מזויף".

הסאנדיי טיימס יצר קשר עם משרד המודיעין הבריטי וביקש לאמת איתו את דבריו של ניוטון, אולם אנשי המשרד סירבו להתייחס לנושא והשיבו בקצרה: "איננו מגיבים על פעולות ההגנה שלנו כנגד כוחות האופל".

ג'יימס בולדווין כתב את הפסקה הארוטית ביותר בתולדות הספרות

האתר Literary Hub החליט לצאת נגד המגמה ההיתולית לתת פרסים ספרותיים לקטעי הסקס הגרועים ביותר בספרות, ופנה לסופרים ומבקרי ספרות בדרישה לבחור את הפסקה האירוטית ביותר בתולדות הספרות. ועדת השופטים, ביניהם הסופרים רוקסן גיי, קנדיס בושנל וג'ון אשברי, דנה בטקסטים שנכתבו במהלך 200 השנים האחרונות, ובשישי האחרון הגיעה להכרעה הסופית: פסקה אחת מתוך הספר "חדרו של ג'ובאני" (Giovanni's Room) מאת ג'יימס בולדווין היא הפסקה האירוטית ביותר בספרות. בולדווין הצליח לגבור על סופרים כמו פיליפ רות', ד.ה לורנס, קייט שופן והנרי מילר.

"יש סיבה לכך שניתנים פרסים ספרותיים דווקא לסצנות סקס גרועות", נכתב באתר, "להעביר למילים את האקט האינטימי והאישי הזה זו משימה קשה במיוחד שמצליחה רק לעתים רחוקות". והשופט ג'ון אשרבי הוסיף גם הוא: "קל למצוא דוגמאות לסצנות סקס גרועות בספרות, אבל קשה הרבה יותר למצוא דוגמאות לכתיבה משובחת על סקס [...] אנחנו ניסינו למצוא את אלה שעשו את זה טוב יותר".

"Joey raised his head as I lowered mine and we kissed, as it were, by accident. Then, for the first time in my life, I was really aware of another person's body, of another person's smell. We had our arms around each other ... To remember it so clearly, so painfully tonight tells me that I have never for an instant truly forgotten it. I feel in myself now a faint, a dreadful stirring of what so overwhelmingly stirred in me then, great thirsty heat, and trembling, and tenderness so painful I thought my heart would burst. But out of this astounding, intolerable pain came joy; we gave each other joy that night. It seemed, then, that a lifetime would not be long enough for me to act with Joey the act of love".

חדשות בשורה

* אלנה פרנטה ואורחן פאמוק נבחרו לרשימה הקצרה של פרס מאן בוקר הבינלאומי, אליהם מצטרפים הסופרים האן האנג, יאן ליאנקה ורוברט סיטהלר. הזוכה יוכרז ב-16 במאי.

* הערב (רביעי) ייערך ב"הסלון" בדיזינגוף סנטר ערב "שירתיאטרון" עם המשוררים אוהבת וובר, אריק אבר ועמית מאוטנר. מנחה: חגית בת-אליעזר. יום רביעי, 20/4, 20:00, דיזינגוף סנטר. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בתיאטרון החאן בירושלים ערב מיוחד של הוצאת הבה לאור תחת הכותרת "ה?פ??ת?רו?ן ל?כ??ב?ו?ש? הו?א כ??ב?ו?ש? ה?ח?ל?ל // מפגש מפצי-ברבורי". משתתפים: סער יכין, עודד כרמלי, יואב עזרא וג'רמי פוגל. יום חמישי, 21/4, 20:00, דוד רמז 2 (אולם קטן), ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-24 באפריל ייפתח בבית חשמונאי יריד מכירות ספרים מטעם "חנות הספרים של איתמר". יום רביעי, 24/4, 9:00-17:00, מועדון הישוב, בית חשמונאי. כל הספרים במחיר אחיד של 10 ש"ח.

* ב-26 באפריל ייערך במסגרת כנס עולמות פאנל מיוחד בנושא "יצירות מעריצים" (FanFiction). משתתפים: גלי גולן, לי להב, אביב אור, רותם ברוכין וגיא בוסקו. יום שלישי, 26/4, 12:00-14:00, הארבעה 15, תל אביב. מחיר כרטיס: 40 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully