וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 70: מתברר שיש דבר כזה יותר מדי ספרי ארוטיקה

30.3.2016 / 6:05

סניף של ספרי צדקה יצא בפניה נרגשת לתורמים: "הפסיקו לשלוח לנו עותקים של 'חמישים גוונים של אפור'", ג'יי קיי רולינג מפרסמת את הדחיות שקיבלה בעבר לספריה, הסיפור העצוב של הסופרים בצרפת ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: סרט על חייו של המינגווי ועיבוד קולנועי ל"אהבה וידידות" של ג'יין אוסטן

השבוע שוחרר טריילר ראשון לסרט "Papa: Hemingway In Cuba" שמתאר את חייו של הסופר ארנסט המינגווי בקובה. הסרט מגולל את החברות בין המינגווי לעיתונאי האמריקאי אד מאיירס בקובה של סוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, וזהו הסרט האמריקאי הראשון שצולם על אדמת קובה זה חמישים שנה. הקרנת הבכורה של הסרט תיערך ב-29 באפריל.

טריילר נוסף שפורסם השבוע מספק הצצה לעיבוד קולנועי חדש לספר "אהבה וידידות" מאת ג'יין אוסטן (שיוצא בימים אלה בעברית בהוצאת תמיר//סנדיק ואהבות). הספר הופק ע"י אולפני אמזון ו- Roadside Attractionsוהקרנת הבכורה שלו תיערך במסגרת פסטיבל סאנדנס. הוא ייצא לבתי הקולנוע ב-13 במאי.

רוב הסופרים בצרפת מרוויחים פחות ממשכורת מינימום

מדו"ח שפורסם לאחרונה בצרפת עולה כי יותר ממחצית מהסופרים במדינה מרוויחים פחות ממשכורת מינימום. "הסופרים נהנים ממעמד חברתי גבוהה, אך חשבונות הבנק שלהם כמעט תמיד ריקים," אמרה מארי סלייה, מיוזמות הדו"ח. על פי הנתונים, מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת שכר הסופרים נמצא בירידה, כשכעת 6 מתוך 10 סופרים מרוויחים פחות מ-1,500 אירו לשנה. גם בקרב הסופרים המרוויחים ביותר יש מי שזקוק להשלמת הכנסה, כשעל פי הדו"ח כשליש מהם נאלץ להחזיק בעבודה נוספת (מרביתם עוסקים בהוראה).

"הסופרים בצרפת מודאגים ומיואשים", מסכם הדו"ח, "רבים מהם בוחנים את האפשרות להסב עצמם למקצועות אחרים ולהפסיק עם הפעילות הספרותית לחלוטין".

ג'יי קיי רולינג שיתפה בטוויטר את מכתבי הדחייה שקיבלה בעבר מהוצאות ספרים

רולינג שיתפה השבוע שני מכתבי דחייה שקיבלה לפני שנים אחדות, כששלחה את כתב היד לספר "קריאת הקוקייה" תחת שם העט רוברט גלבריית. "תליתי את מכתב הדחייה הראשון שלי על הקיר במטבח, כי זה גורם לי להרגיש שיש לי משהו במשותף עם כל הסופרים האהובים עלי", צייצה רולינג. כשאחד הגולשים שאל האם מדובר בהוצאת אוריון, שדחתה בזמנו גם את כתב היד של הארי פוטר, ענתה רולינג: "כן, ההוצאה שסירבה להארי פוטר שלחה גם לרוברט גלבריית מכתב דחייה גס רוח (באי-מייל!)".

רולינג הדגישה כי שיתפה את מכתבי הדחייה כדי לתת השראה לכותבים אחרים ולא מתוך רגשי נקמה.

ארגון צדקה בווילס מבקש שיפסיקו לתרום לו עותקים של "חמישים גוונים של אפור"

הסניף של ארגון הצדקה Oxfamבעיר סוונזי בוויילס מקבל דרך קבע פריטים משומשים, אך מתברר כי הסניף מוצף דווקא בתרומות של ספרי "חמישים גוונים של אפור". כדי להדגים את עודף התרומות, החליטו עובדי האגון לבנות מבצר עשוי כולו מעותקי הספרים הארוטיים של אי.אל ג'יימס. "אנחנו מעריכים את התרומות" נכתב בעמוד הפייסבוק של הארגון בסוף השבוע האחרון, "אבל אנחנו מעדיפים פחות '50 גוונים של אפור' ויותר תקליטי ויניל משנות ה-60 וה-70" .

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המבצר שנבנה בחנות מספרי "חמישים גוונים של אפור" שנתרמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמי ותמי וכיפה אדומה מתגייסים למאבק למען אחזקת נשק

הלובי לאחזקת נשק בארצות הברית החליט לפנות גם לקהל הצעיר ולשם כך העלה לאתר שלו עיבודים חדשים לאגדות ילדים מפורסמות שמשלבים רובים ואקדחים במהלך העלילה. העיבוד האחרון שעלה לאתר מתייחס לאגדה "הנזל וגרטל" (עמי ותמי) – אך להבדיל מהסיפור המקורי, הפעם האחים לא מפחדים מהמכשפה המרשעת כיוון שהם מצוידים ברובים.

העלילה, שכתבה אמיליה המילטון, נפתחת בתיאור של משפחה הסובלת ממחסור במזון, אך למרבה המזל, ילדי המשפחה – הנזל וגרטל - למדו להשתמש בנשק בבטחה כבר בגיל צעיר ויכלו לעזור להוריהם בציד. הנזל וגרטל יודעים שבעומק היער קיימים אזורים שבהם איש מעולם לא צד ולכן הם מחליטים לנסות לצוד שם על מנת להשיג עוד מזון. במקום מכשפה, הם מגלים בקרחת היער ילדים כלואים, ועוזרים להם להשתחרר בעזרת הרובים שבידיהם.

לעומת "הנזל וגרטל", העיבוד לכיפה אדומה הצריך הרבה פחות שינויים ביחס למקור, כאשר בעלילה החדשה כיפה אדומה מצוידת ברובה ופשוט מאיימת על הזאב עד שהוא בורח ומאפשר לה ללכת בבטחה לבקר את סבתא שלה.

עוד באותו נושא

חיי מדף 69: אוסף סיפורים קצרים הוברח מצפון קוריאה ויפורסם ברחבי העולם

לכתבה המלאה

באיחור של 27 שנה: ועדת פרס נובל מגנה את פסק ההלכה שקורא להוציא להורג את סלמן רושדי

בשנת 1989 הודיע מנהיג איראן, האייתולה חומייני, כי הספר "פסוקי השטן" מאת סלמן רושדי מכיל דברי כפירה ומחלל את קודשה של הדת המוסלמית; חומייני פרסם פסק הלכה (פתווה) לפיו על כל מוסלמי באשר הוא למצוא את רושדי ואת המו"לים של הספר ולהוציא אותם להורג. הפרס על ביצוע פסק ההלכה עמד על כ-3 מיליון דולר. רושדי עצמו ירד למחתרת וזכה לשמירה צמודה מצד משטרת בריטניה, ורק עשר שנים מאוחר יותר יצא ממקום מחבואו לאחר מסר מפייס שקיבל מממשלת איראן.

בשנה שבה פורסם פסק ההלכה, שני חברי האקדמיה השוודית, שבוחרת את הזוכים בפרס נובל לספרות, התפטרו במחאה על כך שהועדה סירבה לגנות את פסק ההלכה; אולם רק השבוע החליטה הועדה להוציא הודעת גינוי פומבית לפסק ההלכה, 27 שנים אחרי שפורסם לראשונה. הסיבה העיקרית לפרסום הגיוני כעת קשורה בידיעות מתחילת החודש על התארגנות של גופי בתקשורת באיראן שגייסו תרומות בסך 600 אלף דולר על מנת להגדיל את הפרס על ראשו של רושדי.

"עונש המוות והפרס על ראשו של רושדי מהווים הפרה בוטה של החוק והמשפט הבינלאומי," נכתב בהודעה מטעם האקדמיה השוודית, "והעובדה שהקריאה להרג נפסקה כעונש על עבודת ספרות מהווה הפרה חמורה של חופש הביטוי. [...] האקדמיה השוודית מגנה מכל וכל את הקריאה להוצאה להורג של סלמן רושדי ואת הפעילות של כלי תקשורת ציבוריים באיראן שמעודדת אלימות כנגד סופר".

רושדי עצמו הגיב על ההודעה בטוויטר כשצייץ: "אני רוצה להודות לאקדמיה השוודית. אני אסיר תודה על ההצהרה שלה".

הסופר סלמן רושדי – ניו יורק, ספטמבר 2014. AP
שוב תחת איום. סלמן רושדי/AP

פרס ספרותי ביפן מעודד מתכנתים להגיש פרסים שנכתבו בידי רובוטים

אתרים ביפן מדווחים כי רומן קצר שנכתב במשותף בידי רובוט ואדם, הצליח לעבור את שלב המיונים הראשון בפרס ניקיי הושי שינצ'י לספרות מדע בדיוני. ועדת הפרס מעודדת מתכנתים להגיש ספרים שנכתבו בידי רובוטים, והשופטים לא יודעים אילו ספרים נכתבו בידי בני אדם ואילו בידי רובוטים (שתוכנתו בידי בני אדם). הלוס אנג'לס טיימס מסביר כי המתכנתים בוחרים קווי העלילה ואפיון לדמויות, לאחר מכן מזינים לתוכנת המחשב (הרובוט) מילים ופסקאות מרומן קיים, ולבסוף, תוכנת המחשב כותבת את הטקסט עצמו.

השנה הוגשו לתחרות ארבעה ספרים שנכתבו בידי רובוטים, אך רק אחד מהם עבר את שלב המיונים הראשון. הספר שעבר את המיון נקרא, איך לא, "היום שבו מחשב יכתוב רומן", ועל פי השופטים מדובר ברומן שבנוי היטב, אך לוקה באפיון הדמויות.

לאכזבתם של רובוטים וחובבי הטכנולוגיה, בפרס עצמו זכה לבסוף ספר שנכתב בידי בן אדם.

רובוט מדבר בכנס הטכנולוגי CeBIT  בגרמניה. GettyImages
הפעם הם הפסידו, אבל לא בטוח שזה יישאר כך לאורך זמן/GettyImages

אף אחד לא רוצה לקנות את שולחן הכתיבה של סול בלו

דניאל בלו, בנו של זוכה פרס נובל הסופר סול בלו, ניסה למכור את שולחן הכתיבה של אביו באמצעות מודעה שפרסם ב- New York Review of Books; מדובר בשולחן שנקנה בחנות עתיקות בלונדון באמצע שנות ה-60 של המאה שעברה, אחרי שסול בלו פרסם את ספרו המפורסם "הרצוג". בלו הבן הציע את השולחן במחיר של 10,000 דולר, אך לא נמצא אף קונה. "אני מניח שהחלל יקר מאוד באפר ווסט סייד בניו יורק ולאף אחד אין מקום לרהיט עצום כזה," אמר בלו לוולסטריט ג'ורנל, "חשבתי שזה יעורר עניין. אבל מסתבר שלא".

אם לא ימצא קונה בקרוב, ינסה בלו, שעובר בקרוב לדירה קטנה יותר, למכור את השולחן במכירה פומבית. "לאהוב את סול בלו זה דבר אחד" סיכם בנו של הסופר, "אבל לקנות רהיט עצום בגודלו זה כנראה עניין אחר לגמרי".

חדשות בשורה

*הערב (רביעי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב לכבוד המשוררת אמירה הס לרגל צאת ספרה החדש "לוציפר אהובי" (הוצאת גמא). משתתפים: חיים פסח, אמיר אור, אלה מושקוביץ וייס, מוטי גלדמן, הדס שבת, עידן צבעוני, אלמוג בהר, עמרי בן יהודה, ענת שרון בלייס וקציעה עלון. יום רביעי, 30/3, 19:30, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) ייערך בבית בן גוריון בתל אביב אירוע "את ואני זה פשוט" בהשתתפות בני הזוג המשוררים ענת לוין ועדי עסיס שידברו על זוגיות, הגירה, שירה ואהבה. מנחה: שרי גל. יום רביעי, 30/3, 19:30, שדרות בן גוריון 17, תל אביב. מחיר השתתפות: 25 ש"ח, כולל סיור מודרך בבית בן גוריון וכיבוד קל.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "הדובי של פרד" מאת איריס אגרמן (הוצאת הקיבוץ המאוחד). משתתפים: יהודית ענבר, אורנה גרנות, מישל קישקה ואיריס ארגמן. יום חמישי, 31/3, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-1 באפריל ייערך בבית אריאלה אירוע "הורים רעים בספרות ילדים" לכבוד יום ספרות הילדים הבינ"ל. את האירוע תנחה תמר הוכשטטר וישתתפו בו הסופרות גליה עוז ונורית זרחי, חוקרת התרבות מרית בן ישראל והמבקר והעורך יותם שווימר. יום שישי, 1/4, 9:30-12:30, אודיטוריום בית אריאלה. הכניסה חופשית ההרשמה מראש בטלפון: 03-6910141.

* ב-1 באפריל יתקיים ברחבי תל אביב "יום גולדמן" לכבוד הספר "זכרון דברים" מאת יעקב שבתאי. במסגרת האירועים יתקיים בבית הספר לאמנות מנשר המופע "גולדמן חולם: גורל, מיסטיקה ו'הסומניום' של קפלר" בהשתתפות עדנה שבתאי, נורית זרחי, שמעון אדף, עודד וולקשטיין, דרור בורשטיין, יפתח אלוני, תהל פרוש, נוית בראל, עידו הרטוגזון, רונית ידעיה, נגן העוד והכינור החשמלי אמין סייג' ומגדת עתידות. יום שישי, 1/4, 12:30, רחוב דוד חכמי 18, תל אביב. דמי כניסה: 10 ¤.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully