וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 80: מחקר קובע - ילדים שגדלו בסביבת ספרים, עשירים יותר

8.6.2016 / 6:58

סטודנטים בריטיים העמידו למבחן את השיקויים המוזכרים בספרי "הארי פוטר", עותק נדיר של "אליס בארץ הפלאות" צפוי להימכר ב-3 מיליון דולר, מכתב הדחייה שקיבל ג'ורג' אורוול על "חוות החיות" ועוד חדשות ספרות

סטודנטים בריטיים בדקו אם פעולתם של שיקויים וצמחים בהארי פוטר ייתכנו מבחינה מדעית

אחרי שבחודש שעבר דיווחנו כאן על מדענים שבדקו אם גיבורי הספר "הלקחנים" מאת מרי ניוטון היו יכולים להתקיים במציאות מבחינה מדעית (ספוילר: הם לא), השבוע התפרסם כי סטודנטים למדעי הטבע החליטו לבדוק את היתכנות פעולתם המדעית של שיקויים וצמחים מיוחדים שהופיעו בסדרת ספרי הארי פוטר. הסטודנטים, שלומדים באוניברסיטת לסטר הבריטית, פרסמו שני מאמרים בכתב עת למדע אינטרדיסציפלינרי (Journal for Interdisciplinary Science Topics), כשבכל אחד מהם ניתחו את פעולתם המדעית של כשפים מסדרת הספרים: המאמר הראשון עוסק ב"אצות זימיזים", שאכילה מהם מאפשרת להצמיח זימים ולנשום במים, ואילו המאמר השני עוסק בשיקוי "הפלא ושלד", שמצמיח עצמות חדשות במקום עצמות שבורות.

את "אצות הזימיזים" אוכל הארי פוטר כשהוא מנסה לשחות לתחתית האגם בספר הרביעי בסדרה ("הארי פוטר וגביע האש"); על פי העיבוד הקולנועי לספר, שיערו הסטודנטים כי הארי צימח זימים בעלי שטח פנים של 60 ס"מ מרובע, ועל פי חישוב גובה המים, כמות החמצן בהם וגודל גופו של הארי (שהיה בן 14 בחלק הזה של הסיפור), הם הגיעו למסקנה כי גודלם של הזימים אכן יאפשר לו לנשום תחת המים. עם זאת, ציינו הסטודנטים, בסרט נראה הארי שוחה כשפיו סגור, וזו אינה הדרך בה דגים משתמשים בזימים שלהם; "אם הארי היה פותח את פיו ומאפשר למים להיכנס לגופו ולצאת דרך הזימים, ייתכן ויכול היה לנשום תחת המים," נכתב במאמר. "בדרך שבה הוא שוחה בסרט, הנשימה מתחת למים בלתי אפשרית לחלוטין".

לעומת זאת, הסטודנטים שבדקו את היתכנות פעולתו של שיקוי "הפלא ושלד", שמשמש את הארי בספר השני ("הארי פוטר וחדר הסודות") להצמחת עצם בזרוע לאחר שזרועו נשברה במשחק קווידיץ', קבעו כי כמות האנרגיה הדרושה להצמיח עצם בזרוע תוך 24 שעות (הזמן ששכב הארי במרפאה) עומדת לפחות על 133,050 קילו-קלוריות בהספק חשמלי של 6,433 ואט – כמות פנומנלית שלא סביר כי תגיע משיקוי שכזה.

מחקר חדש קובע: ילדים שגדלים בסביבה מלאת ספרים מרוויחים יותר כסף כמבוגרים

חוקרים מאוניברסיטת פדובה פרסמו לאחרונה בכתב העת הכלכלי "Economic" מחקר חדש, לפיו ילדים שיש להם ספרים רבים בביתם נוטים להרוויח משכורות גבוהות יותר בהמשך חייהם. החוקרים בחנו 6,000 גברים שנולדו ב-9 מדינות אירופאיות שונות לאורך אמצע המאה ה-20; הנבדקים חולקו ל-5 קטגוריות לפי מספר הספרים שהיו ברשותם בילדותם: פחות מ-10 ספרים, מדף אחד של ספרים, עד מאה ספרים, עד 200 ספרים ומעל 200 ספרים.

כאמור, הממצאים הראו כי ככל שכמות הספרים בסביבתו הקרובה של הילד גדולה יותר, כך משכורתו כאדם מבוגר גבוהה יותר. "ככל הנראה, הימצאותם של ספרים בבית מעודדת ילדים לקרוא, ולקריאה עצמה יש השפעה חיובית על ההצלחה בבתי הספר ובהמשך על הצלחה במקומות אחרים", כתבו החוקרים, "עם זאת, ייתכן כי מספר הספרים בבית מצביע על יתרונות סוציו-אקונומיים ושהם אלה שמשפיעים על ההצלחה העתידית של הילד".

ילדה קוראת ספר. GettyImages
נסיים את הפרק הזה ונלך לבקש העלאה/GettyImages

עותק נדיר מהמהדורה הראשונה של אליס בארץ הפלאות צפוי להימכר בכ-3 מיליון דולר

בחודש הבא תיערך בניו יורק מכירה פומבית ובה יוצע למכירה עותק נדיר מהמהדורה הראשונה של אליס בארץ הפלאות מאת לואיס קרול. המהדורה הראשונה של הספר הודפסה ב-2,000 עותקים בשנת 1865, אולם זמן קצר לאחר שהופצה, מאייר הספר ג'ון טניאל אמר לקרול כי הוא אינו מרוצה מהדרך בה הודפסו האיורים; קרול בתגובה ביקש להוריד מהמדפים את כל הספרים ולמכור את הדפים כנייר למחזור.

העותק שמוצע כעת למכירה הוא אחד מתוך 22 עותקים ששרדו מהמהדורה, ועל פי מומחים הוא צפוי להימכר בסכום של 2-3 מיליון דולר.

בנוסף, השבוע הוצעו למכירה פומבית 4 המהדורות הראשונות של "הפוליו" של וויליאם שייקספיר – כל אחת מהן מכילה את כל 36 המחזות של שייקספיר (רק 233 עותקים שרדו מהמהדורה הראשונה שהכילה 750 עותקים). הן נמכרו בסכום כולל של 3.68 מיליון דולר, לאזרח אמריקאי שבחר להישאר אנונימי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרסה משנת 1944 ל"אליס בארץ הפלאות" בבריטניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטודנטים לספרות אנגלית באוניברסיטת ייל קוראים למרצים להפסיק להתמקד אך ורק בסופרים לבנים ממין זכר

סטודנטים באוניברסיטת ייל פרסמו לאחרונה עצומה הקוראת למחלקת ספרות אנגלית לבטל קורסי חובה שבמסגרתם מלמדים את יצירותיהם של שייקספיר, צ'וסר, מילטון ואחרים, בטענה כי "זה בלתי מתקבל על הדעת שסטודנט ללימודי ספרות אנגלית בייל ייקרא רק סופרים לבנים ממין זכר".

לאורך השנה הראשונה ללימודיהם, סטודנטים לספרות בייל נדרשים לקרוא כמות מסוימת של יצירות שנמצאות תחת הקטגוריה "משוררים אנגלים חשובים". סמסטר החורף מוקדש ליצירות קלאסיות של סופרים ומשוררים דוגמת ג'פרי צ'וסר, אדמונד ספנסר, וויליאם שייקספיר וג'ון דאן, ואילו סמסטר האביב מוקדש לספריהם של יוצרים מודרניים יותר דוגמת ג'ון מילטון, אלכסנדר פופ, וויליאם וורדסוורת' ות.ס אליוט.

"הקדשת שנה שלמה ליצירות ספרותיות שנכתבו אך ורק בידי גברים לבנים וסטרייטים פוגעת בכל הסטודנטים", נכתב בעצומה, "והיא אף פוגעניות במיוחד כלפי סטודנטים המשתייכים למיעוטים מגדריים או אתניים".

ראשי המחלקה טרם הגיבו לעצומה באופן רשמי.

עוד באותו נושא

חיי מדף 78: מחאות נגד בני ציפר ודונלד טראמפ. בנפרד

לכתבה המלאה

דע את האויב: דונלד טראמפ קורא ספר על הילארי קלינטון

השבוע התראיין טראמפ להוליווד ריפורטר ונשאל, בין השאר, אילו ספרים הוא קורא בימים אלה. "אני קורא את הספר שכתב אד קליין על הילרי קלינטון", השיב טראמפ, "וגם ספר על ריצ'ארד ניקסון שאני לא זוכר את שמו. [...] אני קורא גם ספר שקראתי בעבר, הוא אחד האהובים עלי – 'במערב אין כל חדש', שהוא אחד הגדולים בכל הזמנים". טראמפ לא ציין איזה משני הספרים שכתב אד קליין על הילרי קלינטון הוא קורא, אך בשני המקרים מדובר בספרים ביקורתיים במיוחד – "בלתי-אהודה: הבעיה עם הילרי קלינטון" (2015) ו-"האמת על הילרי קלינטון: מה היא ידעה, מתי היא ידעה את זה וכמה רחוק היא תלך כדי להיות נשיאה" (2005).

טראמפ גם התארח השבוע בתוכניתו של ג'ימי קימל, שפרסם בעבר ספר ילדים היתולי בסגנון ד"ר סוס שנכתב כביכול בידי טראמפ בשם "Winners Aren't Losers"; לכבוד ביקורו של טראמפ בתוכנית, הכין קימל ספר המשך בשם "Winners Still Aren't Losers", והקריא אותו לקהל. צפו:

שלוש הוצאות ישראליות חדשות קמו השבוע

לקראת שבוע הספר התווספו השבוע שלוש הוצאות חדשות לשוק המקומי – הוצאת ברחש, הוצאת אידרא והוצאת פנדורה.

המשוררים דניאל עוז וערן הדס הקימו את הוצאת "ברחש" שתוציא לאור ספרי שירה על פי טעמם של השניים. "אם אתם מכירים את ערן ואותי", כתב עוז עם פרסום הידיעה על הקמת ההוצאה, "אתם לפחות יכולים לצפות שזה הולך להיות בלתי צפוי". הספר הראשון שיצא לאור במסגרת ההוצאה הוא "ארבעים ושתיים" – ספר ביכוריה של אלה נובק.

ראש המחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בר אילן, ד"ר אבי אלקיים, חבר לחוקרת הקבלה ד"ר דפנא לוין וביחד הם הקימו את הוצאת "אידרא", שתוציא לאור בעברית ספרות מיסטית מרחבי העולם. הספר הראשון שיצא לאור במסגרת אידרא הוא "אדון השלום" – לקט תפילות לשלום מן היהדות, הנצרות והאסלאם, בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית, ובימים אלה רואים אור שני ספרים נוספים בסדרה לקבלה וחסידות: "אדון הקארמה" מאת דפנא לוין ו"סודות הניקוד העברי" מאת אורנה רחל וינר.

הוצאת "פנדורה" שקמה גם היא בימים אלה, היא למעשה הוצאת אחות ל"מינרווה" שהוקמה ב-2003 ע"י אסף גולני ועדי בבניק. "פנדורה" תוציא תרגומים חדשים של ספרות קלאסית ולצידם תעמיד ההוצאה במה ליצירות וטקסטים החורגים מהקונצנזוס. במהלך השנה הקרובה ייצאו לאור במסגרתה תרגומים חדשים של "ד"ר ג'קיל ומר הייד", "הנסיך הקטן" ו"אל מול הדגל", לצד מהדורות מחודשות של כתבים בולטים מאת נועם חומסקי, אדוארד סעיד, ג'וזף קונרד ואחרים. בימים אלה רואה אור הספר הפותח של ההוצאה, "שבע כלות לשבעה אחים" - סיפורי-עם בדווים מעובדים לילדים, שליקט וערך ד"ר יואל שלום פרץ.

חובבי ספרים מהודו שלחו מאות הודעות טוויטר בו-זמנית לניל גיימן בבקשה שיגיע לביקור במדינתם

קבוצת פייסבוק הודית בשם "Book Deals for Broke Bibliophiles" שמה לה למטרה לגרום לסופר ניל גיימן להגיע לביקור ספרותי בהודו. הם החליטו לתייג את גיימן במאות ציוציי טוויטר שיעלו באותו זמן תחת ההאשטאג #BringGaimanToIndia (הביאו את גיימן להודו). זמן קצר אחרי שהמבצע יצא לדרך, גיימן החל להגיב לכל מצייץ ומצייץ, וטען שהמחווה מרגשת אותו ושלא יהיה קשה במיוחד לשכנע אותו להגיע להודו. מועדון הופעות בבנגלור "The Humming Tree" הרים את הכפפה והזמין את גיימן יחד עם אשתו (המוזיקאית אמנדה פאלמר) ובנו להתארח ולהופיע אצלם. גיימן טרם הודיע אם יקבל את ההזמנה.

עוד נודע השבוע כי השחקנית ג'יליאן אנדרסון (תיקים באפלה) לוהקה לסדרת הטלוויזיה "אלים אמריקאים" על פי ספרו של גיימן, וכי הסרט הדוקומנטרי על חייו - "Dream Dangerously" – יפורסם אך ורק דרך האתר Vimeo.

"דרוש לספר הזה יותר חזירים עם מאוויים פוליטיים": מכתב הדחייה של ת.ס אליוט לחוות החיות של ג'ורג' אורוול עלה לראשונה לרשת

הספריה הבריטית ממשיכה בתהליך הדיגיטציה שלה, והשבוע העלתה לראשונה לרשת את מכתב הדחייה לספר "חוות החיות" ששלח ת.ס אליוט לג'ורג' אורוול. המכתב נשלח לאורוול ב-13 ביולי 1943, אז שימש אליוט כעורך בהוצאת Faber & Faber, ונפתח בתיאור החלקים הטובים יותר בספר: "אנחנו מסכימים שמדובר בכתיבה ייחודית, שהסיפור עשוי היטב ושהעלילה מעניינת", כתב אליוט. "אולם מצד שני, אנחנו לא משוכנעים [...] שזו נקודת המבט הנכונה להביע באמצעותה דברי ביקורת בימים אלה".

"חוות החיות" היא אלגוריה על המשטר הקומוניסטי בברית המועצות, שבמרכזה קבוצת חיות המתגוררת בחווה באנגליה, ומחליטה להשתלט על החווה בעידודם ובהנהגתם של חזירי החווה. אולם אותם חזירים מנצלים את המרד ואת חוסר הבטחון שהמצב החדש משית על חיות החווה, ובהדרגה הופכים עצמם לשליטים אבסולוטיים נטולי מתנגדים. אליוט חשב שאורוול מתאר באופן מרשים את הבעיות במשטר הקומוניסטי בברית המועצות, אך טען כי הפתרון של הספר לבעיה הזו לא משכנע מספיק. וכך הוא כתב בהמשך מכתב הדחייה: "[...] חוסר החיבה שלי למעשייה הזו קשור לעובדה שהחוזק שלה מצוי רק בשלילה. יצירה אמורה ליצור אהדה לכוונותיו של הסופר גם על דרך החיוב ולא רק על דרך השלילה; והגישה הפוזיטיבית של הסופר במקרה הזה, שהיא טרוצקיסטית במהותה, לא מספיק משכנעת. אחרי הכל, החזירים שלך הרבה יותר אינטליגנטים משאר החיות – הם גם המתאימים ביותר לניהול החווה, ולמעשה החווה כלל לא יכולה להתקיים בלעדיהם. וכך נדמה (אפשר לטעון) שלא שוויון ושיתופיות בין כלל היצורים הוא הפתרון לבעיה שאתה מעלה, אלא דווקא קיומם של יותר חזירים עם מאוויים פוליטיים".

בנוסף למכתב הדחייה ששלח אליוט לאורוול, עלו לאתר הספריה הבריטית עוד 300 מסמכים מארכיוניהם של סופרים גדולים וחשובים, ביניהם גם מכתב דחייה ששלחה וירגנ'יה וולף לג'יימס ג'וייס בעקבות קריאה בספרו "יוליסס".

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) ייערך בקפה "יום טוב" בתל אביב ערב השקה לספר השירה "קיתונות וקבין" מאת סער יכין (הוצאת הבה להבא). משתתפים: עודד כרמלי, ערן הדס, יואב עזרא, יעל ברולסקי וג'רמי פוגל. יום רביעי, 8/6, 21:00, יום טוב 30, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בבית סרוונטס בתל אביב ערב "כדורגל עשוי ממילים" בהשתתפות הסופרים רועי בית לוי, אבי גרפינקל ואודי שרבני, שידברו על כדורגל, ספרות ומה שביניהם. יום חמישי, 9/6, 19:30, שולמית 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "תולעת ספרים" ערב השקה לספר השירה "כל יום דבר נופל" מאת אלון בר (הוצאת אפיק והליקון). משתתפים: תהילה חכימי, אפרת חכימי, טל גטרייטמן, יונתן קונדה, מיטל זהר, יעקב ביטון, נדיה עדינה רוז, רעות בן-יעקב, אלון בר ודרור בורשטיין. יום חמישי, 9/6, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-9-12 ביוני יתקיים פסטיבל המשוררים ה-19 במטולה בניהולו האמנותי של בני ציפר ובהשתתפות למעלה מ-40 משוררים ומשוררות. בפסטיבל יתקיימו גם מופעי מוזיקה והקרנות סרטים. יום חמישי עד ראשון, 9-12/6, בית פסטיבל המשוררים, מטולה. הכניסה חופשית למעט מופעי המוזיקה.

* ב-9-10 ביוני יתקיים בטוקהאוס בנמל תל אביב יריד הספרות העצמאית "קריאת כיוון" מיסודו של יותם יעקבסון. ביריד ישתתפו עשרות סופרים, משוררים, מאיירים ומו"לים פרטיים. יום חמישי (9/6), 17:00-22:00, ויום שישי (10/6), 10:00-18:00, טוקהאוס, ביתן 12, נמל תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-13 ביוני, ייערך בחנות הספרים "תולעת ספרים" ערב השקה לגיליון השני של כתב העת "פטל". משתתפים: אביבית משמרי, בלה שייר, שרי שביט וענבל פלג. יום שני, 13/6, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully