וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות להגבלים עסקיים מחמירה את תנאי הסדר הפעילות של אקו"ם

2.11.2016 / 15:14

לוואלה! תרבות נודע כי הרשות הטילה שורה של חובות חדשות ומחמירות על אקו"ם, כדי להגן על היוצרים והמשתמשים, ובהן מחויבות לפרסם דוחות שוטפים לציבור הרחב בדבר פעילותה, ודוחות מפורטים עבור כל יוצר, שיתארו את הנעשה עם הכספים אשר נגבו בשמם של היוצרים

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקום. ברני ארדוב
מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד/ברני ארדוב

על רקע ביקורת גוברת על אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוזיקה בישראל) מצד חבריה היוצרים ומצד הציבור, שבין השאר טענו לחוסר בשקיפות ולניהול כספים מעורפל, הרשות להגבלים עסקיים מחמירה את תנאי הסדר הפעילות של אקו"ם, כך נודע לוואלה! תרבות. הרשות פרסמה היום (ד') את התנאים שבמסגרתם הארגון רשאי לפעול, תוך הטלת שורה של חובות חדשות עליו. המטרה העיקרית של התנאים, נמסר מהרשות, היא להגן על בעלי הזכויות (ובהם מלחינים ופזמונאים) ועל המשתמשים (ובהם בתי עסק שמשמיעים מוזיקה, ומשדרי טלוויזיה ורדיו) אל מול הכוח המונופוליסטי שנוצר בידי אקו"ם.

בין יתר החובות החדשות, נקבע כי אקו"ם תהיה מחוייבת לפרסם דוחות שוטפים לציבור הרחב בדבר פעילותה, ודוחות מפורטים עבור כל יוצר, שיתארו את הנעשה עם הכספים אשר נגבו בשמם של היוצרים. בנוסף, מחויבת אקו"ם על ידי הרשות לפרסם מדי שנה לכל חבריה ולכל יוצר הזכאי להיות חבר בה, דוחות שיכללו נתונים אודות התנהלות הכספית שלה. בין השאר תחויב אקו"ם לפרט את סך ההכנסות בפילוח לפי סוג המשתמש, התמורה ששולמה לנושאי משרה, הכספים שאקו"ם שילמה לחברים ומיוצגים, בחלוקה לפי סוג המשתמש והחבר. בנוסף יוקם מנגנון בוררות שישמש יוצרים אשר אקו"ם סירבה לקבל אותם כחברים.

מפגינים מחוץ לטקס אקו"ם. ניב אהרונסון
הפגנה מחוץ לטקס אקו"ם בתחילת 2014/ניב אהרונסון

כמו כן, הורחבו והובהרו חובות אקו"ם ביחס למאגר המידע הפומבי של יצירות שבאתר שלה. בין היתר יכלול המאגר פירוט שמות של בעלי זכויות היוצרים וזכויות אשר פקעו והפכו לנחלת הכלל. בנוסף, הורחבו ההגנות על משתמשים, ובפרט למשתמשים שלא מתחום הביצוע הפומבי, דוגמת משדרים ברדיו. כיום אקו"ם כבר מוגבלת בהפעלת צעדי אכיפה (כמו צווי מניעה) כאשר מתנהל סכסוך משפטי על גובה דמי הרישיון. מגבלה זו, נמסר מהרשות, נדרשת על מנת למנוע מאקו"ם לקבל צווי מניעה האוסרים על עסקים על השמעת מוזיקה, ובכך להכריח אותם להסכים לדמי רישיון גבוהים. המגבלה הזו חלה עד היום רק על משתמשים מתחום הביצוע הפומבי, כמו בתי עסק ותקליטנים, וכעת ניתנה הגנה לכל סוגי המשתמשים, ובכללם תחנות רדיו ותחנות טלוויזיה, כך שגם הם יוכלו לחלוק על דמי הרישיון שדורשת אקו"ם מבלי לחשוש מתביעה לצו מניעה או לפיצויים סטטוטוריים, כל עוד ישלמו דמי שימוש זמניים.

התנאים הנוכחיים לפעילותה של אקו"ם, מסרה הרשות, מבוססים על התנאים שקבע בית הדין ועולים בקנה אחד עם התנאים בהם פועלים ארגונים דומים, ביניהם חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל (תל"י), והתנאים עליהם המליצה הממונה לבית הדין להתנות את פעילותן של הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות והפדרציה למוזיקה ישראלית וים תיכונית ("הפי"ל").

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: דרישה מהממונה על ההגבלים העסקיים לפירוק אקו"ם

לכתבה המלאה
seperator

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, דרישה לפירוק אקו"ם והפיכתה לגוף המבוקר על ידי המדינה הופנתה בחודש יולי לממונה על ההגבלים העסקיים. הפניה הגיעה מצד עו"ד חן בניון, אחותו של הזמר עמיר בניון, שטענה במכתב חריף לממונה מיכל הלפרין כי "אקו"ם קרטל בחסות המדינה, בדרך לדיכוי מוחלט של התרבות והרוח בישראל". אקו"ם טענה כי טענותיה של בניון "מופרכות". לאחר פרסום הרשות להגבלים עסקיים היום, מסרה עו"ד בניון בתגובה: "המדובר בהחלטה דרמטית, אחרי שנים רבות של מאבקים ציבוריים, התקבלה החלטה שמבשרת על רוח חדשה והתחלה של תיקון עוול הסטורי שפגע בפרנסתם, משלח ידם של 10000 משפחות היוצרים. לב ליבו של המאבק אותו אני מובילה, נוגע בעיקר בסוגיית היעדר השקיפות הנוהגת אקו"ם כלפי היוצרים. ההחלטה משקפת את המדיניות אותה הצגתי לממונה על ההגבלים העסקיים, מדיניות המקדשת שקיפות, שיתוף, מניעת הסתרת מידע ושימוש לרעה בכח עצום. זאת התחלה טובה, אך לפנינו עוד דרך להגשמת יעדים, עד אשר אקו"ם תבריא ותהפוך לבית אמיתי ובטוח ליוצרים. אני עוד בוחנת את ההחלטה ואגבש החלטה בהמשך לפעילותי המשפטית בהקדם. בעזרת השם נעשה ונצליח".

מאקו"ם נמסר בתגובה: "לאחר משא ומתן פורה בין הצדדים, אקו"ם קבלה לידיה זה עתה את תנאי הפטור לפעילותה. אנו למדים את ההשלכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully