וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: דרישה מהממונה על ההגבלים העסקיים לפירוק אקו"ם

25.8.2016 / 0:50

עו"ד חן בניון, אחות הזמר עמיר בניון, דורשת במכתב חריף לממונה על ההגבלים העסקיים להפוך את אקו"ם לגוף המבוקר ע"י המדינה. "אקו"ם – קרטל בחסות המדינה, בדרך לדיכוי מוחלט של התרבות והרוח בישראל", היא טוענת. אקו"ם: "הטענות מופרכות"

עו?ד חן בניון. באדיבות המצולמים
עו"ד חן בניון/באדיבות המצולמים

דרישה לפירוק אקו"ם (אגודה הפועלת לשמירת זכויותיהם של היוצרים הישראלים מתחומי המוזיקה, הספרות והמו"לים הישראליים למוזיקה) והפיכתה לגוף המבוקר על ידי המדינה הופנתה לממונה על ההגבלים העסקיים מצד עו"ד חן בניון, אחותו של הזמר עמיר בניון, כך נודע לוואלה! תרבות. במכתב חריף שהעבירה בניון לממונה מיכל הלפרין בחודש שעבר, היא טוענת כי "אקו"ם קרטל בחסות המדינה, בדרך לדיכוי מוחלט של התרבות והרוח בישראל". הרשות להגבלים עסקיים מסרה כי היא בוחנת את בקשתה של בניון.

בראשית המכתב, שהגיע לידינו, טוענת עו"ד בניון: "חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות מציין עידן חדש באיזון היחסים שבין בעלי הממון לבין הציבור – אזרחי מדינת ישראל. ראש ממשלת ישראל הנכבד הוביל מדיניות חדשה יחד עם שריו והניח את היסודות לצמצום הריכוזיות במשק, זאת לאור ההכרה בעובדה, בין היתר, כי ריכוזיות יתר במשק פוגעת בתחרות ומכאן יוצרת עיוותים כלכליים הפוגעים מהותית בעיקר בציבור, אזרחי מדינת ישראל ובזכיותיהם הבסיסיות לחיים ברווחה ושמירה על קניינם".

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקום. ברני ארדוב
מנכ"ל אקו"ם יוריק בן דוד/ברני ארדוב

"לצד ההתקדמות המשמעותית לצמצום הריכוזיות וקידום התחרותיות במשק, ישנו קרטל פרטי (אקו"ם) הפועל בחסות חוקי ותקנות מדינת ישראל, המגלגל מיליוני שקלים מדי שנה ע"י עושק בוטה של היוצרים וציבור המשתמשים במדינת ישראל. קרטל זה יצר מציאות בה אין לציבור המשתמשים והיוצרים בישראל אלא לקבל מרותו – מעין 'אונס כלכלי' ובשל היעדר אמצעים כלשהם העומדים לרשות הציבור נדרשת התערבותכם המיידית להפסקת העושק, הפגיעה, העוולות הכלכליות, המסחריות והמנטליות אשר כולם יחד מדכאות את הרוח והתרבות בישראל. אם כי כן, הגיע הזמן להציל את משפחות 10 אלפים היוצרים במדינת ישראל ואת ציבור המשתמשים במדינת ישראל ולחולל רפורמה חברתית, כלכלית, תרבותית חדשה".

בהמשך המכתב טוענת בין היתר עו"ד בניון: "אקו"ם מציגה את עצמה לציבור כאיגוד היוצרים, כאילו והיתה עמותה ו/או גוף סטטוטורי נאמן לכאורה, כאשר פועלה הינו כפועל חברה פרטית לכל דבר ועניין ורווחתה האישית בלבד! והיא עושקת בזו הדרך: ציבור המשתמשים מחויב על פי חוק לשלם הון לחברת אקו"ם בגין השימוש ביצירות היוצרים; אקו"ם מתעשרת – שלא כדין; מעבירה ליוצרים אחוזים מינימליים עלומים, בגין השימוש ביצירותיהם ללא יכולת כלשהי לדעת את הסכומים האמיתיים הנגבים בגין השימוש באמת. והכל בכסות חוקי ותקנות מדינת ישראל!"

"הציבור – המשתמש ביצירות (בין היתר, השמעה פומבית, תחנות רדיו, אינטרנט, יוטיוב, תאגידי שידור טלוויזיה, כבלים, בעלי עסקים, מספרות, בתי קפה, חנויות, מועדונים, שימוש בהסרטה, מדיה כתובה, מפרסמים, מקליטים, אינטרנט, חברות סלולרי, אולמות אירועים, היכלי תרבות, תקליטנים) מחויב לשלם הון מדי חודש, שנה (בהתאם לסוג הרישיון) לאקו"ם בגין שימוש ביצירות היוצרים ואלו שלא אף נתבעים ע"י אקו"ם ומשלמים כספים בסכומים עצומים בגין הפרות היצירות. אקו"ם - מקבלת אליה את כל הכספים ומעבירה ליוצרים את חלקם מן הגביה – האבסורד, אין יוצר אחד במדינת ישראל שיודע מה הסכומים שמתקבלים בגין שימוש ביצירותיו והוא נאלץ לקבל סכומים מוגמרים עלומים מאקו"ם לפי שיקול דעתה הבלעדי!"

עוד באותו נושא

שמרית אור: "כסף של היוצרים מתפזר לכל מיני כיוונים שהוא לא היה צריך"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמיר בניון/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד בניון מוסיפה וטוענת כי תנאי הממונה על ההגבלים העסקיים מנוסחים באופן "לקוי ופרוץ", וכי "אין הם מעניקים ליוצר הגנה כלשהי ואקו"ם השכילה לנצל פרצות אלו לעשיית עושר בוטח שלא כדין תוך ניצול היוצרים וניצול ציבור המשתמשים לרווחתה האישית בלבד! אקו"ם מנצלת באופן בוטה את כל האמצעים העומדים לרשותה (מטעם החוק) כאוות נפשה ובהתאם לצרכיה בלבד, לקידום מטרותיה והתעשרותה שלא כדין. כך למשל אקו"ם רשומה כחברה פרטית בע"מ (לכל דבר ועניין! בפרט דיווחים, הכנסות וכו'); אקו"ם פועלת כחברה מעין סטטורית (כל פועלה מבוסס על חוקי ותקנות מדינת ישראל); אקו"ם פועלת כחברה ציבורית (בשל ייצוגה את ציבור המשתמשים בארץ באופן בלעדי, גם את התרבות הישראלית בארץ ובעולם וכמובן את היוצרים במדינת ישראל); ובנוסף לכל זאת, בשל המעמד שניתן לה – אקו"ם הינה מונופול ורק היא יכולה לפעול כפי שהיא פועלת. האבסורד? על אף כל האמור, אין כל פיקוח ו/או ביקורת אמיתית על פעולותיה!"

"היוצרים מדוכאים מהמצב", טוענת עו"ד בניון, "שכן אין הם מתפרנסים באופן שמגיע להם, משתמשים רבים ובעלי עסקים קורסים וסוגרים את העסקים, וזאת בשל דמי השימוש העצומים שגובים מהם, והכל הולך לאן??? פניה זו הינה בעלת פן אישי וציבורי יחד. שמי חן בניון ואני עורכת דין במקצועי, יש לי אחים יוצרים במדינת ישראל, עמיר בניון ואבי בניון, נחשפתי במרוצת השנים להשלכות פועלה של אקו"ם הן מבחינה כלכלית והן לפגיעה ביוצרים כאשר רצו לעמוד על זכויותיהם החוקיות ועל המחיר הכבד ששילמו ועל אף זאת נאלצו לקבל את תכתיבי הקרטל ולהיות חלק ממנו. לתחושה זו שותפים כלל היוצרים בישראל כולם, שהרי כל יוצר מעדיף לקבל תמלוגים מינימליים מלא כלום וממלחמה אבודה מראש בשל הפחד מהקרטל ומעוצמתו וכך ציבור המשתמשים הרחב אנוס לסכומי הכספים הנדרשים ע"י אקו"ם ללא כל יכולת להתנגד. לשם השקיפות, ראוי לציין כי על אף האמור, פניה זו הינה פניה אישית, על דעתי הבלעדית ואינה מייצגת גורם ספציפי".

seperator

מאקו"ם נמסר בתגובה: "אקו"ם הוא ארגון שהוקם ומנוהל ע"י היוצרים! היוצרים הם אקו"ם! וללא הארגון לא היה גוף שידאג וילחם על זכויות היוצרים. הטענות הללו מופרכות ונראה כי מי שעומד מאחוריהם הינו בעל אינטרס אישי-זדוני. היוצרים נמצאים בקשר שוטף עם אקו"ם ובשקיפות מלאה מתוקף היותם בעלי הארגון. הטענה שאקו"ם פתאום שינתה עורה והפכה לקרטל היא תמוהה, מה גם שברוב מדינות העולם קיים גוף אחד שהוא מונופול חוקי ומאושר על ידי המדינה. אקו"ם פועלת ומבוקרת תחת הכללים של הממונה על ההגבלים העסקיים. זכותה של עו"ד בניון לפנות לממונה ואנו בטוחים כי זו תבדוק את תלונתה ביסודיות הראויה. אקו"ם היתה ותמשיך להיות שקופה לחלוטין בפני הממונה על ההגבלים העסקיים".

מהממונה על ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "בימים אלה נבחנים מחדש בידי הממונה על הגבלים עסקיים התנאים בהם רשאי אקו"ם לפעול. בין השינויים העיקריים שהרשות מעוניינת לעשות הוא הגברת השקיפות והמידע שנותן אקו"ם, לחבריו ולציבור כולו, בכל הנוגע להכנסותיו והוצאותיו של הארגון. בכפוף לזכות השימוע של אקו"ם, הרשות מעוניינת שכל חברי אקו"ם יוכלו לקבל דיווח מלא לגבי היקף התמלוגים הקשורים בכל אחד אישית ודוחות כספיים בנוגע לפעילות העסקית של הארגון. יצוין כי תנאים דומים כבר הוטלו על התאגידים האחרים לניהול משותף של זכויות (תל"י, הפדרציה והפי"ל) על-ידי בית הדין להגבלים עסקיים בהמלצת הממונה, במסגרת אישור קבוע או היתר זמני. סוגיות נוספות שהעלתה עו"ד בניון עדיין בבחינה על-ידי הרשות"..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully