וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא פה לא שם": ראיון עם מייסלון חמוד ושאדן קנבורה

10.1.2017 / 0:00

לרגל עליית סרטן המדובר ועטור השבחים על חייהן של פלסטיניות בתל אביב, הבמאית מייסלון חמוד והכוכבת שאדן קנבורה הגיעו לאולפן וסיפרו איך הן משתמשות בקולנוע כדי לשבור את כל הכלים בחברה הערבית

צילום מסך

בסוף השבוע האחרון הגיע לאקרנים "לא פה, לא שם", סרט הביכורים של מייסלון חמוד, והוא הוגדר כאן ובכלי תקשורת רבים אחרים כאחד האירועים הקולנועיים הגדולים והמרגשים שהיו בתעשייה המקומית בשנים האחרונות.

לרגל עלייתו למסכים, הגיעה לאולפן היוצרת שלו ויחד עמה גם שאדן קנבורה, אחת הכוכבות שלו.

לא פה לא שם. איתי גרוס,
"פמיניזם זה פוליטי, חבר'ה!". שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם"/איתי גרוס

בתחילה, סיפרה חמוד על עלילת הסרט בקצרה. כדבריה, הוא עוקב אחר "שלוש צעירות פלסטיניות ישראליות שמגיעות לעיר הגדולה, תל אביב. כל אחת באה מרקע שונה, והן מתחברות בדירה בתל אביב בכרם התימנים ליד חסן בק שבמנשייה כמו שאומרת נור (אחת משלוש הגיבורות)...הבנות האלה מתמודדות עם הלא פה והלא שם שלהן, היציאה מהחוקים של החברה אל מול המקום שהן נמצאות בו, שזה בעצם העיר הגדולה, שהן אף פעם לא יהיו חלק ממנה. זה פחות או יותר העלילה, בגדול".

כתבו המון על הסרט ויש משהו שמשגע אותי – כל הזמן מפספסים נקודה חשובה. כותבים שהסרט לא פוליטי, וזה נכון שהוא לא מתעסק יותר מדי בסכסוך, אבל הוא בכל זאת פוליטי מאוד. הוא פשוט מתעסק בפוליטיקה של המגדר – שזה הכי פוליטי שיש.

מייסלון חמוד: "תודה רבה אבנר, אני עכשיו עשיתי את שלי...בדיוק. דבר ראשון, הכיבוש קיים, והרבדים של הנכבה נוכחים כל הזמן. למשל המשפט הזה שבדיוק אמרנו, 'חסן בק במנשייה'... זה הכי פוליטי. זו אמירה. חוץ מזה, הארט שלנו מלא דברים שמפרפרים לנושא הזה, אבל הפוליטיקה הכי חשובה שאנחנו עושים זה פוליטיקה של המגדר. פמיניזם זה פוליטי, חבר'ה!"

זה אחד הסרטים הכי פמיניסטיים שהופקו. אני לא חושב שיש סצנה אחת בה שני גברים מדברים בלי נוכחות נשית.

מייסלון חמוד: "אתה כמעט צודק, אבל יש רגע אחד ויחיד. בזמן העריכה גם אני שמתי לב לזה ואמרתי 'ייאי, יש רק סצנה אחת כזו".

איך לא הורדת אותה?

מייסלון חמוד: "זה היה פריים ממש יפה".

עוד באותו נושא

הביקורת שלנו על הסרט

לכתבה המלאה
לא פה לא שם. איתי גרוס,
"היו באירופה תגובות מתנשאות". שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם"/איתי גרוס

מרבים לדבר על הסרט בפרספקטיבה של קולנוע מזרח-תיכוני, אבל לי הוא דווקא הזכיר את אלמודובר בגלל הנשיות שלו...

מייסלון חמוד: "נכון, אני שמחה שאתה אומר את זה. גם כשדיברנו בתוך העבודה, כל הזמן אמרו לי שהסרט מרגיש מאוד ספרדי, ואמרתי שכן, אלמודובר מרופרר שם מאוד".

מדריד זה המקום הראשון שהסרט הופץ בו.

מייסלון חמוד: "אנחנו להיט בספרד. כאילו, הסרט יצא שם ב-25 בנובמבר ועד עכשיו הוא מוקרן, טפו טפו טפו. הוא צובר תאוצה - כאילו משהו באמת מטורף כי בדיוק ההרגשה הזאת (של הדמיון לקולנוע הספרדי) עוברת שם, ואני מאוד שמחה שזה עבר. כבוד, כאילו".

שאדן, הסרט כבר הוקרן רבות, כולל הקרנות שהיה בהן שיחה ומעבר לזה יש גם פייסבוק וכדומה. מהתגובות שקיבלת, מה התגובה שהכי הפתיעה אותך, שהכי ריגשה אותך?

שאדן קנבורה: "תגובה שהכי ריגשה אותי? היו האמת מלא תגובות שריגשו אותי. בעיקר היו הרבה אנשים שבאים ומזדהים עם המאבק הזה של ליצור את הזהות שלך בלי שאף אחד יכתיב לך מה אתה ומי אתה, ומה אתה צריך להיות ולאיזו שבלונה אתה צריך להיכנס כדי להיות חלק מהחברה המסוימת...והיו גם הרבה תגובות שונות... היו גם תגובות שקצת...לא עיצבנו...אבל כזה, נשאלנו בספרד שאלה שהיא קצת מתנשאת לדעתי, 'מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור?' זה שאלה מאוד אירופאית, אבל אני חושבת שגם פה אנשים יכולים לשאול את עצמם 'מה אני יכול בתור ישראלי לעשות..."

מייסלון חמוד: "שולחים לי גם מלא שאלות כאלה..."

מה הם מצפים שתענו, שהייתן רוצות שיפתחו הדסטארט למענכן?

שאדן קנבורה: "כן, והסרט הזה הוא הרי לא קריאה לעזרה...."

לא פה לא שם. איתי גרוס,
"הסרט הזה הוא מהפכה". שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם"/איתי גרוס

יש גם כאלה שלא מרוצים מהביקורת הפנימית?

שאדן קנבורה: "אני מתחילה לקבל עכשיו. אם לא יהיו תגובות כאלה זה יהיה מוזר, כי כנראה שלא עשינו את העבודה כמו שצריך. זה באמת סרט שבא ושובר את הכלים. את כל הטאבוז. את הכל".

מייסלון חמוד: "כמו שסלמה אומרת בסרט – הוא Revolution (מהפכה)".

בוא נדבר עוד על התגובות במגזר הערבי.

מייסלון חמוד: "התחלתי להגיד קודם. המטרה - הסרט הוא פעולה אקטיביסטית, אין ספק, ובלי שיהיה עליו שיח שמוציא את כל הדברים שמוסתרים מתחת לשטיח, זה לא יעבוד. לא עשינו את הסרט בשביל ללכת להסתובב בפסטיבלים. אני מאוד שמחה על התגובות ומקווה שהן יהיו בצורה מכבדת ונותנת מקום. אני רוצה שיהיה שיח, והוא כבר מתקיים".

בהמשך לזה, אתן חושבות מה העתיד של הגיבורות? מה יהיה ב"לא פה לא שם 2"?

מייסלון חמוד: "זה חלק מטרילוגיה..."

ואיפה נור תהיה בעוד עשר שנים?

שאדן קנבורה: "לשלוש הבנות יש מאבק אחד משותף, אבל כל אחת נמצאת בתהליך אחר בשלב אחר. ליילה היא כבר לקראת הסוף, נראה לי שזה יכול לפתוח עוד התחלות חדשות אבל היא... נור לעומת זאת בדיוק מגלה את האופציה הזאת שיש לה את הזכות להחליט מי היא ומה היא בלי שאף אחד יכתיב לה, וזה מה שהחשיפה הזו לחיים עם הבנות עושה. היא רואה אותן שותות וחיות מסיבות, זה לא שהיא רוצה להיות כמוהן, אבל היא מבינה שיש לה גם את הזכות לבחור כמו שיש להן".

לא פה לא שם. איתי גרוס,
"המפיק של מדונה נתן לנו זכויות מוזיקליות בסכום סמלי". מתוך "לא פה לא שם"/איתי גרוס

אם לחזור לנקודת ההתחלה: במקור נקרא "Bar "Bahr ("בר בחר"), שזה "ים, יבשה" בערבית. מה המשמעות של השם הזה מבחינתך ואיך בחרת את השם בעברית?

מייסלון חמוד: "אוקיי. במקור זה נקרא 'לא פה לא שם' גם בערבית, אבל בתוך תהליך העריכה והעבודה על הסרט אתה מבין הרבה דברים שקשורים בעיקר במטאפורות שאתה רוצה לשים בתוך השם, ואני חושבת ש'בר בחר' טומן בתוכו הרבה יותר מה'לא פה לא שם' - נור המציאה את השם".

שאדן קנבורה: "ה'לא פה לא שם' הזכיר לי את המשחק ילדים שנקרא בערבית 'בר בחר'. זה חישוק הולה-הופ כזה ששמים על הרצפה, וברגע שיש סאונד מסוים אתה צריך להיות או בפנים או בחוץ. אם אתה עם רגל פה ורגל שם אז אתה נפסל"

בערבית יש לסרט את השם הכי יפה.

מייסלון חמוד: "לא סתם קעקעתי אותו על עצמי..."

כל מי שצפה בסרט מתלהב מהפסקול ואומר לי להכין מיקסטייפ.

מייסלון חמוד: "יש מיקסטייפ! אז הנה, לכל ההמונים שרוצים לשמוע את המוזיקה - כנסו לדף פייסבוק של 'לא פה, לא שם'".

אני חושב שאת צריכה לעשות מסיבת ניצחון עם כל המוזיקה מהסרט. הכי יפה בו, לדעתי, זה השיר של יסמין חמדן.

מייסלון חמוד: "המפיק של מדונה עשה לה את השיר ויוניברסל הם בעלי הזכויות וייאמר לזכותם שהם נתנו לי להשתמש בו תמורת סכום סמלי, בשביל לתת מתנה. זה מדהים".

לא פה לא שם. איתי גרוס,
"הכיבוש והנכבה נוכחים כל הזמן". מתוך "לא פה לא שם"/איתי גרוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להגיד 'חסן בק במנשייה' זה האמירה הכי פוליטית שיש". מתוך "לא פה לא שם"/מערכת וואלה!, צילום מסך
לא פה לא שם. איתי גרוס,
"הרבה אנשים מזדהים עם המאבק ליצור את הזהות שלך". מתוך "לא פה לא שם"/איתי גרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully