וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נו בוק פור יור: ה"סופ נאצי" של הספרים מתאכזר ללקוחות בבריטניה

11.1.2017 / 0:00

מוכר ספרים בבריטניה מעביר את לקוחותיו גיהנום מתמשך, האינטרנט מטריל את ג'ונתן פראנזן, קשישה ברזילאית התפללה במשך שנים לדמות מ"שר הטבעות" ועוד חדשות ספרות. חיי מדף

הסופ נאצי של הספרים: מוכר ספרים בריטי מקלל את הלקוחות שלו ומתאכזר אליהם

כתבה שפורסמה השבוע בטלגרף הבריטי מספרת על מוכר הספרים סטיב בלום מהכפר הוז ביורקשייר דיילס, שמתעמר בלקוחות שלו ונאלץ כעת להתמודד עם תביעות לסגירת העסק שלו. בלום, שמכונה ע"י המקומיים כ"באזיל פולטי של מוכרי הספרים" או "מוכר ספרים מהגיהנום", דורש מלקוחותיו לשלם דמי כניסה של 50 פני על מנת לדרוך בחנות הספרים שלו – "בלומינדיילס" - וקורא למשטרה כאשר הלקוח מסרב. עשרות תלונות על התנהגותו מגיעות מדי שנה למועצה המקומית, כשהאחרונה שבהם הגיעה מרופא שביקר במקום וטען שבלום כינה אותו "קוץ בתחת".

לאחר המקרה האחרון החליטה המועצה המקומית לדרוש מבלום לסגור את חנות הספרים שלו, שממוקמת בשוק המקומי הקטן. "האיש הזה מהווה פגיעה מתמדת במוניטין של הכפר", אמר ג'ון בלקי, יו"ר המועצה. בלום, שמודה כי הוא "גס רוח במידה מועטה עד בינונית", מסרב להתפנות ומאשים את אנשי המועצה בציד מכשפות כנגדו. "אני לא ממש אדם חברתי, אני פשוט אומר מה שאני חושב", אמר בלום בראיון לטלגרף, "[...] אבל המועצה הגזימה לגמרי בנושא הזה והוא התנפח לממדים לא הגיוניים".

המועצה טרם הצליחה לגרום לסגירת החנות, ולפי בלומינדיילס פועלת כסדרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מוכר הספרים מהגיהנום". סטיב בלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

תעלול רשת: כתובת האינטרנט "גבר לבן וסטרייט" מובילה לעמוד המעריצים של ג'ונתן פראנזן

ג'ונתן פראנזן ('התיקונים', 'חירות') הוא סופר מוערך ופופולרי, אך נחשב גם לטרחן, אויב הרשת וסמל לגברים הלבנים והפריבילגים ששולטים בעולם. בשנת 2001, למשל, ספרו "התיקונים" נבחר ע"י אופרה ווינפרי למועדון הספר הטוב בתוכנית שלה, אך פראנזן סירב להתארח בתוכנית ואמר בין השאר שמכיוון שהתוכנית פונה בעיקר לנשים, הוא חושש שאם יתארח בה ירחיק את הקוראים הגברים. בהמשך הוא עבר לתקוף את הרשתות החברתיות על הרדידות שלהן, וב-2013 אף תקף את הסופרת ג'ניפר ויינר על כך שהיא מבלה יותר מדי זמן ברשתות החברתיות. לפני כשנה עורר שוב זעם ברשת כשסיפר בריאיון כי התכוון לאמץ ילד עיראקי על מנת "להבין טוב יותר אנשים צעירים". הבוסטון גלוב כינה אותו בעבר "סנוב עיוור מרוב אגו" ומגזין ניוזוויק כינה אותו "נאד נפוח".

בשבוע שעבר גילה לפתע עורך באתר Mashable בשם פיטר אלן קלארק, כי כאשר מנסים להיכנס לכתובת האינטרנט ciswhitemale.com (גבר לבן וסטרייט) או כותבים אותה בגוגל, מגיעים ישירות לעמוד המעריצים של פראנזן בפייסבוק.

טרם נודע מי אחראי לתעלול וההפניה לעמוד של פראנזן עדיין לא הוסרה.

קשישה ברזילאית התפללה במשך שנים לבובה משר הטבעות שחשבה בטעות לדמותו של אנטוניוס הקדוש

מאפרת ברזילאית בשם גבריאלה ברנדאו פרסמה השבוע בעמוד הפייסבוק שלה סיפור משונה ומשעשע שהפך מיד לויראלי: בביקור אצל סבתא-רבתא של בתה, הבחינה ברנדאו כי הצלמית של אנטוניוס הקדוש אליה מתפללת הקשישה בכל יום דומה לדמות מוכרת אחרת. אחרי שבחנה את הפסלון מקרוב וחיפשה פרטים אודותיו באינטרנט, גילתה ברנדאו כי מדובר בדמותו של אלרונד מ"שר הטבעות" - מבכירי האלפים ב"ארץ התיכונה".

"ניסינו להסביר לה מיד את הטעות אבל היא לא כל כך הבינה", כתבה ברנדאו, "למחרת הסברנו לה שוב ואז היא הבינה והסכימה שנקנה לה צלמית מתאימה במקום". לאתר באזזפיד היא סיפרה שזהו הדבר המצחיק ביותר שקרה לה בחיים, אך היא לא ציפתה שהסיפור יזכה לכזו תהודה בברזיל ובעולם.

חוקרים מצאו שארתור קונן דויל ובנדיקט קמברבאץ' הם קרובי משפחה מדרגה רחוקה

חוקרים בריטים גילו לאחרונה כי השחקן בדנדיקט קמברבאץ' שגילם את שרלוק הולמס בסדרה "שרלוק", הוא קרוב משפחה מדרגה רחוקה של סר ארתור קונן דויל – מחבר ספרי שרלוק הולמס.

על פי החוקרים, קמברבאץ' ודויל הם קרובי משפחה מדרגה 16, כשלשניהם אב קדמון בשם ג'ון מגונט, דוכס לנקסטר הראשון (1340-1399) – בנו הרביעי של המלך אדוארד השלישי ואביו של הנרי הרביעי. לפי הממצאים ג'ון מגונט היה סב-סבו של דויל 15 דורות לאחור, וסב-סבו של קמברבאץ' 17 דורות לאחור.

"מציאת קשרים משפחתיים בין שני אנשים זרים לכאורה דומה להרכבת פאזל מסתורי – פאזל ששרלוק הולמס עצמו היה נהנה לפתור", אמרה ליסה אלזיי, אחת ההיסטוריוניות שעובדות באתר Ancestry.com שביצע את המחקר.

עוד באותו נושא

חיי מדף 110: אחרי מותה - ספריה של קארי פישר הפכו לרבי מכר

לכתבה המלאה

השחקנית לזלי ג'ונס נגד הוצאת סיימון&שוסטר: "עוזרים להפיץ שנאה"

בשבוע שעבר דיווחנו כאן על החוזה שחתמה הוצאת סיימון&שוסטר להוצאת ספרו של הפובליציסט הבריטי והשנוי במחלוקת מילו ינופולוס בתוספת מקדמה של 250 אלף דולר. ינופולוס נחשב למתנגד נחרץ לתקינות פוליטית והוא משמיע דעות בוטות ופוגעניות כנגד מוסלמים, פמיניסטיות, שחורים ומיעוטים אחרים. לפני חודשים ספורים חשבון הטוויטר שלו נמחק לאחר שהעיר הערות גזעניות ופוגעניות כלפי השחקנית והקומיקאית השחורה לזלי ג'ונס ("מכסחות השדים").

בעקבות ההודעה על פרסום ספרו החדש, האשימה ג'ונס את הוצאת סיימון&שוסטר בהפצת שנאה. ההוצאה פרסמה השבוע בחשבון הטוויטר שלה הצהרה שמסבירה כי חופש הביטוי הוא נר לרגליה ולכן היא עומדת מאחורי הספר ומבקשת מהקוראים לשפוט את הספר על פי מה שכתוב בו. "אתם עדיין עוזרים לו להפיץ שנאה", צייצה ג'ונס בתגובה. המגזין The Chicago Review of Books יצא גם הוא נגד הספר והודיע כי לא יסקור אף ספר של הוצאת סיימון&שוסטר והוצאות הבת שלה לאורך שנת 2017 (החברה אחראית לכ-2,000 ספרים בשנה).

אולם לצד הקריאות לחרם על ההוצאה והודעות מסופרים שמודיעים כי הם שוקלים מחדש את יחסיהם עם ההוצאה, תנועות הפועלות להגנה על חופש הביטוי הביעו השבוע תמיכה בסיימון&שוסטר על פרסום ספרו של ינופולוס. שמונה תנועות בהובלת "הקואליציה הלאומית כנגד צנזורה", פרסמו הצהרת תמיכה בהוצאה ויצאו כנגד הקריאות לחרם עליה. "צנזור ודיכוי של רעיונות מזיקים לא מחסלים אותם. רק יציאה פומבית נחרצת כנגד הרעיונות האלה יכולה אפקטיבית", נכתב בהצהרה שעליה חתמו גם ראשי גילדת הסופרים האמריקאית והמועצה הלאומית של המורים לספרות.

בעקבות ירידה בקריאה דיגיטלית: אתר פופולרי לספרים דיגיטליים נסגר בפתאומיות והותיר סופרים וקוראים באפלה

אחד מהאתרים הגדולים ביותר בארצות הברית לספרות רומנטית AllRomance.com נסגר השבוע בפתאומיות, כשהוא מותיר אלפי סופרים ללא הכנסה. ע"פ הגרדיאן הבריטי, לקוחות האתר קיבלו התראה של ארבעה ימים בהם יכלו לנצל את המנויים החודשיים שלהם להורדת ספרים ולגיבוי ספרייתם, כשגם 5,000 הסופרים והמו"לים שמוכרים את ספריהם באתר קיבלו התראה דומה.

הידיעה על סגירת האתר, יחד עם סגירת חברת הבת שלו OmniLit, התקבלה בשבוע שעבר באי-מייל ששלחה בעלת האתר, לורי ג'יימס, לקוראים ולסופרים. ג'יימס הסבירה שהחברה לא מסוגלת לשלם את ההתחייבויות והתמלוגים לרבעון האחרון של 2016 במלואם ועל כן היא נאלצת לסגור את האתר. ע"פ הגרדיאן, סגירת האתר היא תוצאה ישירה של ירידה במכירת ספרים דיגיטליים בארצות הברית ובבריטניה, כשכבר בשנת 2015 נרשמה בארצות הברית ירידה של 14% במכירת ספרים דיגיטליים לעומת השנה שקדמה לה, ומגמות דומות נרשמו בשני הרבעונים הראשונים של שנת 2016.

הסופרת איזובל סטרלינג, שמוכרת את ספריה באתר, כינתה את ההתראה הקצרה על סגירת האתר 'בדיחה'. "לקוראים היו שלושה ימים להוריד ולגבות מה שיכול להסתכם במיליוני ספרים שהם רכשו, והאתר נפל כל כמה רגעים" כתבה סטרלינג, "ההשלכות של קבלת התראת סגירה קצרה כל כך הן עצומות". סטרלינג אף הודיעה כי דיווחה על ג'יימס ל-FBI וליחידת פשעי הסייבר הבריטית.

הרשת עושה כבוד לטולקין לכבוד יום הולדתו ה-125

ב-3 בינואר צוין יום הולדתו ה-125 של סופר הפנטזיה האהוב ומחבר "ההוביט" ו"שר הטבעות" ג'.ר.ר. טולקין. אגודת מעריצי טולקין בבריטניה הציעה למעריצים בכל העולם לחגוג את המאורע באמצעות העלאת תמונות לרשתות החברתיות בשעה 21:00 באותו יום (כל אחד על פי שעונו המקומי) שבהן הם מרימים כוסית לכבוד יום הולדתו של הסופר האהוב.

היוזמה תוייגה ברשת תחת ההאשטאג TolkienBirthdayToast# והמעריצים נתבקשו לברך את הסופר במילים "The Professor".

מהספרים למסך: יו לורי וראלף פיינס לוהקו לקומדיה על שרלוק הולמס

השבוע נודע כי השחקנים יו לורי וראלף פיינס לוהקו לקומדיה חדשה של סוני שתעסוק בשרלוק הולמס ובעוזרו ד"ר ווטסון. הסרט, שיצא לאקרנים בשנה הבאה, יבויים ע"י וויל פרל שגם ישחק בו.

מלבד לורי ופיינס לוהקו לסרט גם השחקנים ג'ון סי ריילי, קלי מקדונלד, רבקה ניקולסון ורוב בריידון. ככל הנראה פרל וריילי ישחקו את הולמס ו-ווטסון בהתאמה, ואילו לורי מיועד לגלם את פרופסור מוריארטי – יריבו המר של הולמס. ע"פ ההוליווד ריפורטר, איתן כהן יהיה אחראי על התסריט.

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לכתב העת לספרות ולתיאוריה "אות". משתתפים: ד"ר אריאל זינדר, תהילה חכימי, ד"ר אהרן שבתאי ונעם פרתום. יום רביעי, 11/1, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך ב"המגדלור" ערב השקה לספר "שברי שיר מול ימפה" מאת מאיר ויזלטיר. משתתפים: מאיר ויזלטיר, אסתי ג' חיים, יעל גלוברמן ורונה קינן. יום חמישי, 12/1, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך ב"סיפור פשוט" ערב השקה לספר "פסקול של מהפכות – השירים שליוו את הטלטלות במדינות ערב בשנים 2010-2015" מאת נועם זיצמן ונעמה אביעד. משתתפים: רועי נחמיאס, ד"ר חיים קורן, נועם זיצמן, נעמה אביעד ואיבון סאבא. יום חמישי, 12/1, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "בתפר בודד" מאת מיקה הדר (הוצאת עיתון 77). משתתפים: עמית ישראל-גלעד, מנחם בן, שמוליק קליין, תימורה פלג, מירי לנדאו, תמיר מילר, גלעד אפרת, שנהב דוד, צ'רלי קסם. יום חמישי, 12/1, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-15 בינואר תתקיים בחנות הספרים "הולצר" בירושלים הרצאתו של יעקב פינק – "סוגיות בגמרא מזווית שונה". יום ראשון, 15/1, 19:30, יפו 91, ירושלים. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully