וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 109: הסופר ריצ'רד אדמס ("גבעת ווטרשיפ") הלך לעולמו

28.12.2016 / 7:14

מחבר הקלאסיקה הספרותית לילדים מת בערב חג המולד בגיל 96. בנוסף: תביעת ענק נגד ענקית החיפוש חושפת כי גוגל מונעת מעובדיה לכתוב על חברות סטארטאפ גדולות בעמק הסיליקון; האמן שעיצוב את התנ"ך כרומן מוציא אותו לאור ועוד חדשות ספרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נגד התעללות בבעלי חיים. מתוך הסרט "גבעת ווטרשיפ"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר ריצ'רד אדמס ("גבעת ווטרשיפ") הלך לעולמו

הסופר האנגלי ריצ'רד אדמס מת אמש (שלישי) בגיל 96. הוא נודע בעיקר כסופר לילדים ונוער, וספרו המפורסם ביותר היה "גבעת ווטרשיפ", קלאסיקה ספרותית לילדים העוסקה בקבוצת ארנבים הנמלטת מהארנבייה כי אחד מהם מנבא חורבן לכולם. הספר, שנתפס בעיני רבים כאלגוריה לחברה האנושית וכולל בו מוטיבים של שמירה על הסביבה ונגד התעללות בבעלי חיים, נולד כסיפור מאולתר שסיפר לבנותיו במהלך נסיעה משפחתית, ולאחר מכן עובד לספר עב כרס ויצא לאור ב-1972. מאז צאתו זכה בפרסים ושבחים רבים, ועובד לקולנוע ולטלוויזיה.

מלבד "גבעת ווטרשיפ" כתב אדמס ספרים רבים נוספים, האחרון שבהם בשנת 2010. באתר הרשמי של הספר נכתב: "משפחתו האהובה מאוד של ריצ'רד מכריזה בעצב כי אביה, סבה וסבה-רבא הלך לעולמו בשלווה ב-22:00 בערב חג המולד".


כוחו הגדול של "גבעת ווטרשיפ" הוא קודם כל בסיפור עצמו

ג'יי קיי רולינג עובדת על שני ספרים חדשים

מחברת ספרי הארי פוטר הפתיעה השבוע את מעריציה בטוויטר כשהודיעה שהיא עובדת על שני ספרים חדשים. עם זאת, לא מדובר בספרי הארי פוטר חדשים, אלא בספרים שרולינג כותבת למבוגרים.

"מתי נקבל ספר חדש ממך?" ביקשה לדעת שרון פייפר, מעריצתה של רולינג, כשהפנתה לסופרת שאלה בטוויטר. "אני עובדת על זה (מילולית)", השיבה רולינג. התשובה הפתיעה את המעריצים: "רגע... יכול להיות שאמרת שאת עובדת על ספר?" צייצה מעריצה אחרת, ורולינג השיבה: "אני תמיד עובדת על ספר. זה הקטע שלי". כשהמעריצים החלו לחגוג את הבשורה מתוך מחשבה שרולינג עובדת על ספרי הארי פוטר או "חיות הפלא", מיהרה רולינג להרגיע והסבירה כי היא עובדת על שני ספרים אחרים; אחד בסדרת הבלש תחת שם העט רוברט גלבריית, והשני - ספר פרוזה למבוגרים. עוד הוסיפה כי היא אינה יודעת מתי יצאו הספרים או מי מהם יתפרסם ראשון.

דניאל הנדלר ייסד פרס חד-פעמי לשירה בעזרת כסף שקיבל מנטפליקס על "סדרה של צרות"

בחודש הבא (13 בינואר) עתידה לעלות לאוויר סדרת הטלוויזיה החדשה של נטפליקס – "סדרה של צרות", המבוססת על ספריו של דניאל הנדלר הידוע בשם העט "למוני סניקט".

השבוע פרסם הנדלר סטטוס בפייסבוק בו סיפר על ביקורו האחרון בסט הצילומים של הסדרה, שם גילה כי בשנה האחרונה הצטברו כספים המגיעים לו מחברת נטפליקס על הוצאות יומיומיות (per diem payments) – כספים שהוא מעולם לא השתמש בהם. במקום לשלשל את הכסף לכיסו, החליט הנדלר לקחת את הסכום ולייסד באמצעותו פרס חדש לשירה, כשהזוכה בו יזכה לפרסום ספר בהוצאה שתקרא "Per Diem Press".

הזוכה בפרס (שאת המועמדות אליו ניתן להגיש עד ה-28 בפברואר) יקבל מענק של 1,000 דולר, וערימת עותקים מספר השירה שיפורסם בהוצאה החדשה ו"שיעוצב, בתקווה, על ידי המאיירת המוערכת ליסה בראון [אשתו של הנדלר, י.כ], ברגע שאכין לה מרטיני ואבקש ממנה לעשות את זה", כתב הנדלר בסטטוס. הנדלר אף יסייע בשיווק והפצת הספר במסגרת יחסי הציבור לספרו הבא, ומבטיח גם להזמין את הזוכה לאירוע הקראה משותף לשניהם.

בהתייחסו לעתיד ההוצאה החדשה כתב הנדלר: "לאחר פרסום ספר השירה הזה, הוצאת Per Diem תצא להפסקה ממושכת עד אשר בעליה יקבל שוב סכום כסף מכובד בלי שום סיבה נראית לעין".

עוד באותו נושא

חיי מדף 108: המילה הכי ארוכה בעולם שוברת שיאים

לכתבה המלאה

האמן שעיצב את התנ"ך כרומן

לפני כשנתיים החליט מעצב הספרים אדם גרין להפיק גרסה נקייה וקריאה יותר של התנ"ך, על מנת שאנשים יוכלו לקרוא אותו כמו רומן. מדובר בתנ"ך ללא הערות שוליים או פרשנויות ובהדפסה וכריכה מיוחדת שהופכות את הקריאה לנעימה יותר. בנוסף, הוא כינס ועדת מומחים שעדכנה חלק מהשפה והביטויים בטקסט התנ"כי כך שיהיה קריא יותר.

על מנת להוציא את הפרויקט לפועל, פנה גרין למימון המונים והצליח לגייס מעל 1.4 מיליון דולר, בעוד שמטרת היעד של הפרויקט עמדה על 37 אלף דולר בלבד. ההצלחה הגדולה הכניסה את הפרויקט לרשימת 10 המגייסים הגדולים ביותר אי פעם באתר קיקסטארטר.

הכסף הרב שגויס הפך מהר מאוד מברכה לאתגר לא פשוט; גרין היה צריך לשנות את כל תוכניות הפקת הספר על מנת להוציא לאור עותקים רבים יותר משתכנן בתחילה. הוא החליט למשל להשתמש בכסף על מנת להדפיס את הספר בגרמניה, בחברת "Kösel" שהוקמה בשנת 1593 ומשתמשת מאז המאה ה-16 בנייר ייחודי של חברת Salzer האוסטרית. בימים אלה, אחרי לא מעט עיכובים, יוצא התנ"ך המיוחד לאור ומוצע למכירה לציבור הרחב באתר ייעודי שנקרא Bibliotheca, שם אפשר להזמין כרכים בודדים או סט שלם במחיר של עד 179 דולר.

מחקר חדש קובע: עדיף להקריא לילדים ספר מודפס על פני ספר דיגיטלי

מחקר שפורסם לאחרונה ע"י פסיכולוגים באוניברסיטת סאסקס הבריטית, בדק את השפעת הטכנולוגיה על פעילות הקראת סיפורים לילדים, שידועה כבעלת השפעה משמעותית על יכולתם של ילדים לפתח כישורי שפה והבעה בהמשך חייהם. החוקרים, ניקולה יול ואלכס מרטין, התעניינו במיוחד בהבדלים הקוגניטיביים וההתנהגותיים בין ילדים שקוראים עם הוריהם סיפורים ממכשירים דיגיטליים, לבין אלה שקוראים מספרים מודפסים.

המחקר כלל 24 אמהות בריטיות שצולמו בוידאו כשהן מבלות בקריאה עם ילדיהן (בני 7-9) – בחלק מהסרטונים הילד קורא בעצמו ובחלק אחר האמהות מקריאות. לאחר הקראת הסיפורים, נבחנו הילדים על מה שקראו על מנת לבדוק את האספקטים הקוגניטיביים של האינטראקציה. מניתוח סרטוני הוידאו עולה כי כשהאמהות הקריאו לילדיהם מספרים מודפסים, האינטראקציה הייתה הרבה יותר אוהבת ומלאת חיבה, לעומת הקראת סיפור מטאבלט. החוקרים ניתחו את שפת הגוף, התנוחות השונות ואפילו מיקומו של הספר בין האמא לילד. כך למשל, הסרטונים הראו בבירור כי כאשר הספר מוקרא על גבי טאבלט, הילד נוטה להחזיק אותו קרוב אליו, כשראשו מופנה כלפי מטה, בעוד שהספר המודפס מונח לרוב בין הילד לבין ההורה, או אצל ההורה בלבד כך שהילד מתקרב אליו ונשען לעברו.

עם זאת, יול טוענת כי לא הקריאה הדיגיטלית היא שמהווה בעיה, אלא האופן שבו מעוצבים המכשירים, שמיועדים בעיקרם למשתמש אחד. לדבריה, אם מעצבי המכשירים יחשבו על דרכים להפוך את השימוש בהם לחברתי יותר, סביר להניח כי ההבדלים שעלו במחקר הנ"ל אל מול הספר המודפס, יצטמצמו.

אמא וילדה עם טאבלט. ShutterStock
החוקרים ממליצים על הקראת ספרים מודפסים/ShutterStock

הדראג קווין שמקריאה סיפורים לילדים

מגזין Vice פרסם השבוע סרטון וידאו שצולם בספריה הציבורית בברוקלין, ובו נראית הדראג קווין מרי צ'רי מקריאה סיפורים לילדים. צ'רי היא אחת המשתתפות בתוכנית "DRAG QUEEN STORY HOUR " (שעת סיפור עם דראג קווין) שיזם הארגון Feminist Press בניסיון לשבור סטראוטיפים מגדריים ולחנך ילדים לשוויון ולקבלת האחר. "חשוב להראות לדור הבא שהם לא צריכים לפחד מאנשים השונים מהם ושיש יופי בשוני", הסבירה צ'רי.

בימים אלה מנסים יוזמי הפרויקט לגייס 15 אלף דולר על מנת להרחיב את פעילותם מעבר לספריות בברוקלין ובסן פרנסיסקו.

ריאיון ישן עם סטיבן קינג עובד לסרטון אנימציה

קבוצת האנימטורים "Blank on Blank", ששמה לה למטרה לשמר ולהפיץ ריאיונות עם אושיות תרבות אמריקאיות, פרסמה לפני כשבוע סרטון אנימציה שמלווה ראיון משנת 1989 עם סטיבן קינג. הריאיון התמקד בעיקר בנושא הילדות, שמבחינת קינג מהווה קרקע פורה ליצירת ספרי מתח.

בעבר העלו חברי הקבוצה עיבודי אנימציה לראיונות נדירים שנערכו עם ג'ניס ג'ופלין, דיוויד פוסטר וואלאס, איין ראנד, ריי ברדבורי, האנטר ס. תומפסון וג'ים מוריסון.

מהספרים למסך: ג'וליה רוברטס תשחק בסדרת טלוויזיה על פי רומן של מריה סמפל

ההוליווד ריפורטר מדווח כי ג'וליה רוברטס לוהקה לתפקיד הראשי בסדרת טלוויזיה חדשה בשם "Today Will be Different" על פי ספר באותו שם של מריה סמפל ("איפה את, ברנדט"). סמפל תהיה שותפה לכתיבת התסריט לסדרה, שתופק ע"י חברת Annapurna Pictures.

עוד דיווח המגזין כי דני וילנב, במאי "המפגש" ו"בלייד ראנר 2049", נמצא בשיחות מתקדמות עם חברת ההפקה Legendary ליצירת סרט חדש וסדרת טלוויזיה על פי ספרי "חולית" של פרנק הרברט.

תביעת ענק נגד גוגל שלא מאפשרת לעובדיה לכתוב רומן שמתרחש בעולם ההייטק

בימים אלה מוגשת תביעת ענק נגד גוגל בגין הפרת זכויות עובדים על פי חוקיה של מדינת קליפורניה, בנוסף לפגיעה בחופש הדיבור שנחשב לזכות חוקתית באמריקה. התביעה הוגשה ע"י עובד החברה בשם חבריו לעבודה, ועוסקת באיסורים שמטילה גוגל על עובדיה להביע דעות פומביות כנגדה, כמו גם על כתיבת רומנים "העוסקים בדמות שעובדת בחברת הייטק בעמק הסיליקון" (במידה ועובד מעוניין לכתוב רומן כזה, יציאתו לאור תהיה מותנית באישור כתב היד הסופי ע"י החברה). על פי התביעה, גוגל אף אוסרת על העובדים לדבר ביניהם על הפרות שמתקיימות לדעתם בחברה, על תנאי העבודה או על גובה המשכורות.

אם גוגל תימצא אשמה היא עשויה לשלם קנס של עד 4 מיליארד דולר, כש-75 אחוז מהם ישולמו למדינת קליפורניה ורק 25 אחוז לתובעים. החברה מצידה טוענת כי השקיפות היא נר לרגליה וכי אין כל בסיס עובדתי או משפטי לתביעה.

seperator

חדשות בשורה

* הסופרות איריס אליה כהן ומרב זקס פורטל פתחו השבוע עמוד פייסבוק בשם "סופרים ספרות עברית" - פרויקט וידאו בו ממליצים סופרים וסופרות ישראליים על ספרות עברית.

* מחר (חמישי) ייערך בגלריה "קן לאמנות" מופע השקה חגיגי לספר השירים "נצח יחסי" מאת גליה אבן-חן (הוצאת ספרא). משתתפים: פרויקט כנפיים, חיים נגיד, טל אפרגן, עדי לוטין, א.ב דן, ורד דניאל אמיר, שי לילך אמיר ועוד. יום חמישי, 29/12, 20:00, רח' בן דוסא 21, יפו. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בצוותא הערב "מזרח ומערב על פי א.ב. יהושע" על פי 4 הרומנים הספרדיים: מולכו, מר מאני, מסע אל תום האלף, חסד ספרדי. משתתפים: א.ב. יהושע, דורון תבורי, אולה שור סלקטר, אבי בללי, ערן צור, אסף רוט, אבי גיל, נסים קלדרון, שלמה בר ומרים טוקאן. יום חמישי, 29/12, 20:30, אבן גבירול 30, תל אביב.

* מחר (חמישי) יתקיים בספריית בית אריאלה אירוע "רעש בספרייה" - שלל מופעי מוזיקה וריקוד בין כותלי הספרייה. משתתפים: איפה הילד, Vegan Friendly (גבע אלון, ג'נגו ואסף רייז), נאג' חמדי, ועדת חריגים, מפגשים עם אורי משגב, האנסמבל הקולי הישראלי, עבודת אור של נעמה הר-אור, ו-DJ אביגיל עמנואל. בנוסף יהיו גם מיצגי אמנות אינטראקטיביים, סיור במרתפים הסודיים של בית אריאלה בעקבות הארכיון הצבאי ועוד. יום חמישי, 29/12, 20:30-01:30, שדרות שאול המלך 25, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) תיערך בחנות הספרים "הולצר" בירושלים הרצאתו של ליאור הולצר "הלל צייטלין – הטוב והרע: היחס לשפינוזה וקאנט". יום חמישי, 29/12, 21:00, רחוב יפו 91, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-2 בינואר ייערך ב"יונג יידיש" ערב השקה לגליון "ננופואטיקה" ה-10 שנקרא גם "ספר שתף" - ספר שירה המוקדש כולו לאמנות-הכתיבה-יחד. משתתפים: יעלי בירנבאום, אלכס בן ארי, מיכל גולדשטיין, גל גרופית, שירה ח?רש, מרקו מילבסקי, מנדי כהאן, אבנר מרים עמית, קרן בן אלטבט, נעם פרתום, יונתן קונדה, ליאור שוב, מרוה שלו מרום, פיי שפירו, מי טל שרף וקרן שפי. יום שני, 2/1, 20:00, לווינסקי 108, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully