וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלפה ראשונה: "50 גוונים של אפור" יהפוך למחזמר

25.1.2017 / 0:00

ילדה בת 4 הספיקה כבר לקרוא 1,000 ספרים בחייה, ברק אובמה מספר על הספרים שעזרו לו לשמור על שפיות בתקופת הנשיאות, ספר האינסטגרם הראשון בעולם יוצא לאור, אי. אל ג'יימס במגעים מתקדמים להפיכת רב המכר שלה להצגה מוזיקלית, ועוד חדשות ספרות

ילדה בת 4 שקראה 1,000 ספרים זכתה להיות "ספרנית ליום אחד" בספריית הקונגרס

דלילה מארי ארנה, ילדה בת 4 מג'ורג'יה, החלה ללמוד לקרוא כבר בגיל שנתיים וכחודש לפני יום הולדתה השלישי הצליחה לקרוא לבדה את הספר הראשון שלה. הוריה רשמו אותה לתוכנית מיוחדת שמעודדת לקרוא 1,000 ספרים עד כניסתם לגן חובה, וארנה אכן עמדה במשימה. השמועה על הקוראת הצעירה הגיעה עד לספרנית הראשית של ספריית הקונגרס, קרלה היידן (האפרו-אמריקנית הראשונה שמשמשת בתפקיד), שהזמינה את ארנה להיות ספרנית ליום אחד.

"היא פשוט חזרה ואמרה כמה ספריית הקונגרס היא הספרייה האהובה ביותר ביותר ביותר עליה בכל העולם", סיפרה אמה? של דלילה לוושינגטון פוסט. לאחר הביקור סיפרה דלילה כי עד לכניסה לגן חובה היא רוצה להספיק לקרוא 1,500 ספרים. "אני גם רוצה ללמד ילדים אחרים לקרוא בגיל מוקדם כמוני", סיפרה לעיתון המקומי גיינסוויל טיימס.

ברק אובמה מגלה שקריאת ספרים עזרה לו לשמור על שפיות במשך 8 שנות כהונתו

נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה, התראיין בשבוע שעבר לניו יורק טיימס וסיפר על חשיבותם הרבה של ספרים בחייו. "בזמנים שהאירועים זורמים כל כך מהר ומידע רב כל כך מועבר אליך בזמן קצר, האפשרות להאט ולקבל פרספקטיבה תוך כניסה לנעליהם של אנשים אחרים הייתה בשבילי דבר שלא יסולא בפז", סיפר אובמה בהתייחסו לקריאת ספרים. "האם זה עשה אותי נשיא טוב יותר? אני לא יכול לומר. אבל אני כן יכול להגיד שהספרים אפשרו לי לשמור על איזון במהלך שמונה השנים האלה".

אובמה ציין מספר ספרים שקרא במהלך כהונתו, החל מספר המדע הבדיוני זוכה פרס הוגו "בעיית שלושת הגופים" מאת ליו קצ'ין, דרך "The Underground Railroad" מאת קולסון ווייטהד ועד לספר העיון זוכה פרס פוליצר "The Sixth Extinction" מאת אליזבת קולברט.

בניגוד לאובמה, הנשיא הנכנס דונלד טראמפ זכה לביקורת נוקבת מצד סופרים רבים שצייצו כנגדו בשבועות האחרונים, כשהסופר זוכה פרס נובל וולה סויינקה אף החליט להשמיד את הגרין קארד שלו במחאה על היבחרותו של טראמפ (סווינקה הבטיח שיעשה זאת אם טראמפ יבחר, והשבוע אישר כי אכן עשה כך).

בתוך כך התברר לאחרונה כי ספר בשם "What The (Bleep) Just Happened", שפרסמה בשנת 2012 חברת צוותו של טראמפ, מוניקה קראוולי, רווי בהעתקות מספרים ומאמרים שונים. בעקבות תחקיר CNN שחשף את מעשה הפלגיאט, הודיעה הוצאת הרפר קולינס שפרסמה את הספר כי היא מסירה אותו מהמדפים.

דווקא טראמפ עצמו תרם לאחרונה בעקיפין לעולם הספרות, כשבעקבות מתקפת ציוצים שלו כנגד חבר הקונגרס ג'ון לואיס, שהודיע כי הוא מחרים את השבעת הנשיא החדש, זינקו מכירות ספריו של לואיס והגיעו למקומות הראשונים ברשימת רבי המכר של אמזון. נובלה גרפית שכתב לואיס זינקה מהמקום ה-451 ברשימת רבי המכר למקום הראשון; ממואר פרי עטו הגיע הרחק מהמקום ה-8,701 אל המקום השני; ואילו ספר עיון שפרסם בשנת 2012 עלה מהמקום ה-34,480 למקום ה-175.

פול אוסטר מעוניין לעמוד בראש ארגון זכויות אדם כדי להגן על חופש הביטוי בעידן טראמפ

הסופר האמריקאי פול אוסטר הודיע השבוע כי הוא מתכוון להיות נשיא השלוחה אמריקאית של ארגון PEN שפועל להגנה על חופש הביטוי, בעיקר בתחום העיתונות והאמנות. לדבריו, משרת נשיאות הארגון הוצעה לו שוב ושוב לאורך השנים, אך רק כעת, עם היכנסו של דונלד טראמפ לתפקיד הנשיאות, הוא מרגיש כי מחובתו האזרחית לשמש בתפקיד ולהיות ראש אופוזיציית הסופרים שמתהווה אל מול התבטאויותיו של טראמפ.

בריאיון לגרדיאן הבריטי סיפר אוסטר כי מאז היבחרותו של טראמפ הוא מנסה להבין כיצד עליו לנהל את חייו בשנים הבאות. "אני המום לחלוטין מכך שהגענו לכך", התייחס אוסטר לבחירה בטראמפ לנשיא, "אני חושב שהבחירה בו היא הדבר המחריד ביותר שראיתי בפוליטיקה בכל שנות חיי".

מהספרים למסך: סדרות חדשות על פי הספרים "בשורות טובות" ו"המרגל שחזר מן הכפור"

שתי סדרות חדשות המבוססות על ספרים נמצאות בימים אלה בהליכי פיתוח ראשוניים: הסדרה "בשורות טובות" על פי ספרם של ניל גיימן וטרי פראצ'ט משנת 1990 תכיל 6 פרקים (כל פרק באורך שעה) שיעלו לשידור בתחילת 2018 באמזון. גיימן עצמו יכתוב את התסריט לסדרה כולה.

ולאור הצלחתה של סדרת הטלוויזיה "מנהל לילה" על פי ספרו של ג'ון לה קארה משנת 1993, הוחלט לעבד ספר נוסף של לה קארה – "המרגל שחזר מן הכפור" (1963). כמו "מנהל הלילה", גם הסדרה החדשה תשודר בערוץ BBC1 ותופק ע"י אותו הצוות.

מנגד הודיעה השבוע ג'יי קיי רולינג כי למרות השמועות הרבות, "הארי פוטר והילד המקולל" לא יעובד לקולנוע. כשעה לפני השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא צייצה רולינג בחשבון הטוויטר שלה: "אני יודעת שהרבה אנשים מחפשים סיבה לשמוח היום, אבל אין שמץ של אמת בשמועה על טרילוגיית סרטים על פי הילד המקולל".

עוד באותו נושא

חיי מדף 110: אחרי מותה - ספריה של קארי פישר הפכו לרבי מכר

לכתבה המלאה

אי.אל ג'יימס אישרה שהיא נמצאת במו"מ להפיכת "50 גוונים של אפור" למחזמר

הסאן הבריטי דיווח השבוע כי הסופרת אי.אל ג'יימס אישרה שהיא בעיצומו של משא ומתן להפיכת ספרה "50 גוונים של אפור" למחזמר. גורם מעולם התיאטרון סיפר לסאן כי מפיקי תיאטרון רבים ניסו בשנים האחרונות לשכנע את ג'יימס לעבד את ספריה לבמה, מתוך הבנה שסדרת ספרים מצליחה כל כך כמו זו של ג'יימס תהפוך למחזה מצליח ומשתלם כלכלית. עם זאת, הסביר אותו גורם, הפקת מחזמר כזה עשויה לקחת כמה שנים.

ספר האינסטגרם הראשון בעולם יצא לאור

השבוע ראה אור הספר "Hey Harry, Hey Matilda" מאת רייצ'ל הולין, שנחשב לספר הפרוזה הראשון בעולם שהתפרסם כולו באמצעות האינסטגרם. לפני כשנה פתחה הולין, צלמת במקצועה, את חשבון האינסטגרם @heyharryheymatilda והחלה לפרסם בו את חילופי האי-המיילים בין שתי הדמויות שלה – הארי ומטילדה – תחת תמונות שהיא צילמה. במשך כ-9 חודשים יכלו העוקבים לקרוא את חילופי הדברים בין התאומים הארי (פרופסור לספרות) ומטילדה (אמנית וצלמת חתונות), שמספרים זה לזה על התסכולים המקצועיים שלהם, אך מחביאים סודות האחד מהשני.

הוצאת דאבלדיי החליטה להוציא את רומן האינסטגרם גם בפורמט של ספר (אורכו 288 עמודים), והחל מהשבוע הוא מוצע למכירה בבריטניה ובארה"ב.

ספר ילדים של מארק טווין שלא פורסם מעולם יראה אור השנה

סופר הילדים פיליפ סטיד והמאיירת ארין סטיד משלימים בימים אלה את העבודה על ספר ילדים חדש, שיתבסס על סיפור ילדים בלתי-גמור שכתב מארק טוויין. הספר החדש-ישן, ששמו "The Purloining of Prince Oleomargarine", יכיל 152 עמודים מאויירים ויצא בהמשך השנה במהדורה ראשונה של 250 אלף עותקים.

מדובר בסיפור לפני השינה שטוויין סיפר לבנותיו בעת שהותם בפריז, ולאחר מכן ניסה לשחזר אותו ברשימות שכתב לעצמו. עלילת הסיפור, שהתגלה לראשונה ע"י חוקר טוויין בשנת 2011, מתארת ילד שאוכל פרח בעל מרכיב סודי שמעניק לו את היכולת לדבר עם חיות; בעזרת הקשרים שיצר עם החיות הוא יוצא להציל נסיך שנחטף, כשבדרך הוא וחבריו החדשים נקלעים להרפתקאות שונות.

הספר החדש ממוסגר כך שהמספר (בן דמותו של פיליפ סטיד) מתאר את עלילותיו של הנסיך כסיפור שסופר לו כביכול על-ידי חברו הטוב אדון מארק טוויין. הספר עתיד לצאת לאור בהוצאת דאבלדיי בספטמבר 2017.

ג'יי קיי רולינג, ג'וליה דונלדסון וג'יימס פטרסון בין הסופרים שנכנסו ל"היכל התהילה של רבי המכר בבריטניה"

חברת נילסן, שמתמחה באיסוף וניתוח נתונים בתחום הספרות, פרסמה לאחרונה את "היכל תהילה" של רבי המכר בבריטניה, שאליו נכנסים סופרים שספריהם מכרו מעל למיליון עותקים בשנים 1998-2015. הרשימה כוללת 97 ספרים שנכתבו בידי 64 סופרים, כשג'יי קיי רולינג היא הסופרת שהכניסה הכי הרבה כותרים לרשימה – 9 במספר. אחרי רולינג נמצאים דן בראון עם 6 ספרים, ואי.אל ג'יימס וג'וליה דונלדסון עם 4 ספרים כ"א.

הספר החדש ביותר ברשימה הוא "נעלמת" של ג'יליאן פלין, כשהספרים הוותיקים ביותר הם "1984" מאת ג'ורג אורוול, "ההוביט" מאת ג'.ר.ר טולקין ו"של עכברים ואנשים" מאת ג'ון סטיינבק. הערב (25 בינואר) תחשוף חברת נילסן את הספרים הנמכרים ביותר בשנת 2016 בטקס פרסים מיוחד שיערך בלונדון.

הסופר הארגנטינאי פבלו קצ'אז'יאן עומד למשפט על העתקת סיפור של חורחה לואיס בורחס

בחודש הבא צפוי להינתן פסק הדין במשפטו של הסופר והמשורר הארגנטינאי פבלו קצ'אז'יאן (ספרו "תודה" ראה אור בעברית בהוצאת זיקית), שהואשם בגניבה ספרותית ובשימוש לא חוקי ביצירתו של הסופר חורחה לואיס בורחס. קצ'אז'יאן נתבע ע"י אלמנתו בת ה-79 של בורחס, מאריה קודמה, בעקבות סיפור שפרסם ובו למעשה עיבה והרחיב את סיפורו המפורסם של בורחס – "האלף". הסיפור החדש, שנקרא "האלף המפוטם", הוסיף לטקסט המקורי של "האלף" שמות תואר ופסקאות תיאוריות והגדיל אותו מ-4,000 מילים ל-9,600.

המשפט מתנהל לאורך יותר משש שנים, כשקצ'אז'יאן טוען להגנתו כי היה גלוי לחלוטין לגבי המקור שבו השתמש ולכן לא יכול להיות שמדובר בפלגיאט. קודמה, לעומת זאת, טוענת כי הוא לא יכול לפרסם סיפור כזה מבלי לקבל אישור ממנה כבעלת הזכויות הבלעדית על יצירותיו של בורחס. בחודש הבא (14 בפברואר) יינתן כאמור פסק הדין, כשההערכה היא שהשופט יפסוק לטובת קודמה כיוון שהתבטא מספר פעמים לטובתה במהלך המשפט.

סטודנטים באוניברסיטה לונדונית ביקשו להסיר מתוכנית הלימוד פילוסופים כמו אפלטון וקאנט בטענה שהם "לבנים"

אגודת הסטודנטים באוניברסיטת SOAS בלונדון, שמתמחה בלימודי המזרח הרחוק ואפריקה, ביקשה להסיר מלימודי הפילוסופיה הוגים חשובים כמו אפלטון, דקארט וקאנט בטענה שהם "לבנים"; הסטודנטים דורשים כי יהיה רוב מוחלט של פילוסופים ממוצא אפריקני או אסיאתי במסגרת הלימודים.

הפילוסוף סר רוג'ר סקרטון, טוען כי דרישת הסטודנטים נובעת מבורות. "אי אפשר להתעלם מהשפעתם האינטלקטואלית העצומה של הוגים מסוימים מבלי לבחון את הנושא לעומק ולנמק את ההתעלמות מהם", אמר סקרטון לדיילי מייל, "ואין ספק שהם לא בחנו לעומק את אותה 'פילוסופיה לבנה' שהם יוצאים נגדה". סקרטון הוסיף: "אם הם חושבים שיש קונטקסט קולוניאלי שממנו הגיעה 'ביקורת התבונה הטהורה' של קאנט, אני אשמח לשמוע עליו".

חוקרים נוספים מתוך האוניברסיטה ומחוצה לה תקפו את בקשת הסטודנטים וטענו כי היא מגוחכת. הסטודנטים מצדם רואים את הבקשה רק כחלק אחד מתוך מאבק כולל שמטרתו לעשות דה-קולוניזציה לתוכניות הלימוד באוניברסיטאות, שנשלטות לדבריהם בידי לבנים ומלמדות את הסטודנטים מתוך נקודת מבט אירופוצנטרית וקולוניאליסטית.

seperator

חדשות בשורה

* הערב (רביעי) ייערך בבית הקונפדרציה בירושלים ערב "מניין משוררות" – עשר משוררות קוראות תהילים. משתתפות: גבריאלה אלישע, סיגל בן יאיר, אורית גידלי, דורית ויסמן, טלי לטוביצקי, דנה מרקוביץ', בכל סרלואי, תהל פרוש, נעם פרתום, נעמה שקד. עורך ומנחה: אריאל זינדר. לחנים וליווי מוזיקלי: שם-טוב לוי. יום רביעי, 25/1, 20:30, אמיל בוטה 12, ירושלים. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "פידל קסטרו – פנים לכל נבל" מאת ד"ר תמר טאובר-פאוזנר (הוצאת רסלינג). משתתפים: אוריאל קון, אלדד לוי וד"ר תמר טאובר-פאוזנר. יום חמישי, 26/1, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "האורחים" מאת אופיר טושה גפלה. משתתפים: דרור משעני, קרן ברגר, שמעון אדף, רודיה קוזלובסקי ושהרה בלאו. יום חמישי, 26/1, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב השקה לספר השירה "בשירותי הספרייה באלכסנדריה" מאת שמעון בוזגלו. משתתפים: דניאל בן סימון, ליליאן ברטו, אסף רוט, עופר קורן, שלמה בר, אופירה הניג ושמעון בוזגלו. יום חמישי, 26/1, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* ב-31 בינואר ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "החיים" מאת רות אלמוג (הוצאת כנרת זמורה ביתן). משתתפים: פרופ' יגאל שוורץ, שמעון אדף, אסתי אדיבי שושן ועינת ארדל. יום שלישי, 31/1, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-2 בפברואר ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "תרגילים בסגנון" מאת רמון קנו (הוצאת מקום לשירה) בהשתתפות המתרגמת רותם עטר וד"ר עילי ראונר. יום חמישי, 2/2, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-2 בפברואר ייערך בגלריית שער בחיפה ערב השקה לספר "והכלה סגרה את הדלת" מאת רונית מטלון (הוצאת כתר). משתתפים: ד"ר חנה סוקר-שווגר, יפתח אשכנזי, אורין מוריס, ד"ר רועי גרינוולד, לי ממן, ד"ר סיגל נאור-פרלמן ורונית מטלון. יום חמישי, 2/2, 20:00, שער פלמר 2, חיפה. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully