וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 107: ספר ילדים מחולל שערורייה גזענית

14.12.2016 / 0:05

מאמר חושף כי כתבי היד של גבריאל גרסיה מארקס נערכו על ידי פידל קסטרו, סטיבן קינג יוצא נגד ספרים שמבקרים את בחירתו של בוב דילן לחתן פרס נובל, הספר המקולל שכל גיבוריו מתו ועוד חדשות ספרות

פידל קסטרו ערך והגיה את כתביו של גבריאל גרסיה מארקס

הגרדיאן הבריטי פרסם השבוע כי גבריאל גרסיה מארקס נהג לשלוח את כתבי-היד של ספריו לשליט קובה פידל קסטרו על מנת לקבל הערות ספרותיות ולשוניות לפני שהגישם למו"ל שלו. "קסטרו היה קורא נלהב", סיפרה ד"ר פניצ'לי-באטיה, מומחית לאמריקה הלטינית באוניברסיטת אסטון שכתבה ספר על היחסים בין מארקס וקסטרו, "הם נפגשו בשנת 1977 וניהלו מספר שיחות על ספרות, עד שלבסוף הציע הנשיא לקרוא את כתביו של מארקס ולהעיר עליהם הערות, בטענה שיש לו עין טובה לפרטים".

על פי פניצ'לי-באטיה, הערותיו של קסטרו נשאו אופי ענייני ולא אידיאולוגי, כשרובן היו הערות לשוניות וחלקן עסק בדיוקן של עובדות שונות, כמו למשל חישוב מהירות של סירה באחד מספריו המוקדמים של מארקס ("Relato de un náufrago") או סוג רובה הציד שבו משתמשת אחת הדמויות ב"כרוניקה של מוות ידוע מראש" .

סימן נוסף לקשר ההדוק בין השניים ניתן למצוא בפתק שנמצא בספרייתו של מארקס, שנרכשה לאחרונה ע"י אוניברסיטת טקסס. בפתק שכתב קסטרו למארקס בשנת 2010 הוא מספר כמה נהנה מספריו ומוסיף כי רעידות האדמה בהאיטי, שאירעה באותה תקופה, הזכירה לו את הספר "אהבה בימי כולירה".

ספר פארודי על ספרי ילדים יוסר מהמדפים לאחר מחאה ברשת

בספטמבר האחרון ראה אור ספר פארודי מאת ארתור סי. גאקלי שלועג לעטיפות של ספרי ילדים קלאסיים. אולם אף על פי שמדובר בספר הומוריסטי, קוראים רבים סברו שהוא מציג הומור גזעני שמקדם סטריאוטיפים והחליטו למחות על כך ברשת.

אחד מדפי הספר, למשל, נקרא "יום בורקה שמח, טימי!"והוא מציג איור בו נראית ילדה עטופה בבורקה שמגישה חבילה ארוזה כמתנה לחברה האמריקאי, כשמעל המתנה נכתב "טיק, טיק, טיק" על מנת לרמוז שמדובר בפצצה. במקרה אחר, תחת השם "Uncle Creepy", נראה אדם מבוגר שמדגים לילדה קטנה כיצד הוא יוצר צללים על הקיר, כשהצורה שהוא יוצר באצבעותיו היא של תנועה מגונה.

בעקבות המחאה, הורה השבוע גאקלי (שכותב תחת שם עט וזהותו האמיתית לא ידועה) להוצאת אברמס להסיר את הספר מהמדפים. "הספר לא נקרא על ידי אנשים באופן שאליו התכוונתי – כסאטירה – וגרוע מכך, הוא נראה לאנשים גזעני למרות שניסה ללעוג לגזענות הזו ולא להלל אותה", כתב גאקלי בהודעה לעיתונות, "מסיבה זו ביקשתי מהוצאת אברמס להוריד את הספר מהמדפים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הומור גזעני? "bad little children books"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהספרים למסך: טום הנקס ואמה ווטסון מככבים בטריילר לסרט חדש על פי ספרו של דייב אגרס

אולפני EuropaCorp שחררו השבוע טריילר ראשון לסרט "המעגל" (The Circle) על פי ספרו של דייב אגרס משנת 2013. הסרט, בכיכובם של אמה ווטסון וטום הנקס ובבימויו של ג'יימס פונסולדט, עתיד לצאת לאקרנים ב-28 באפריל, 2017.

גם רשת HBO שחררה השבוע טריילר ראשון לקראת שידורה של מיני סדרת הטלוויזיה "שקרים קטנים גדולים" על פי ספרה של ליאן מוריארטי (ראה אור בעברית בהוצאת כנרת זמורה-ביתן). את הסדרה מביים ז'אן מארק ואלה ומשתתפים בין השאר ריס וית'רספון, ניקול קידמן ושיילין וודלי. הפרק הראשון ישודר ב-19 בפברואר, 2017.

ובתוך כך מדווח המגזין וריאטי כי השחקן יו ג'קמן לוהק לאחד התפקידים הראשיים בסרט "יומן אמיתי לגמרי של אינדיאני במשרה חלקית", על פי ספרו של שרמן אלכסי (ראה אור בעברית בהוצאת כנרת זמורה-ביתן) שכתב גם את התסריט.

עוד באותו נושא

חיי מדף 106: האתר שהופך ילדים למבקרי ספרות

לכתבה המלאה

סטיבן קינג יוצא נגד סופרים שלועגים לזכייתו של בוב דילן בפרס נובל

בשבוע שעבר התראיין הסופר סטיבן קינג למגזין המוזיקה "רולינג סטון" ותקף סופרים שיצאו נגד זכייתו של בוב דילן בפרס נובל לספרות. ע"פ קינג, לא היה מוזיקאי שהשפיע עמוקות על התרבות הפופולארית ונשאר כה משפיע לאורך שנים כמו בוב דילן. "או שהם לא מבינים כלום או שמדובר במקרה קלאסי של 'ענבים חמוצים'", אמר קינג בהתייחסו למשל על השועל שלא מצליח להשיג ענבים מהכרם ולאחר מכן טוען שהם ממילא חמוצים.

קינג אף התייחס באופן ספציפי לאמירתו של הסופר גארי שטיינגרט, שעם היוודע דבר זכייתו של דילן צייץ בציניות טוויטר: "אני לגמרי מבין את הבחירה של ועדת נובל. לקרוא ספרים זה קשה". קינג הסביר כי מדובר לדעתו בהתנשאות לא ראויה: "ראיתי כמה סופרים שהרימו את אפם והתנשאו על דילן, כמו גארי שטיינגארט", הוא תקף, "ובכן, יש לי חדשות בשבילך גארי – יש סופרים רבים שראויים לזכות בפרס נובל ומעולם לא זכו בו. וגארי שטיינגרט יהיה ככל הנראה אחד מהם".

הקללה: מרטין איימיס כתב במשך שנים ספר אוטוביוגרפי על חברותו עם סול בלו, כריסטופר היצ'נס ופיליפ לארקין. שלושתם הלכו לעולמם במהלך הכתיבה

הסופר הבריטי מרטין איימיס חשף השבוע כי הוא כותב רומן אוטוביוגרפי אודות שלושה כותבים אחרים שהיה בקשרי ידידות קרובים איתם: הסופר סול בלו, הפובליציסט והפילוסוף כריסטופר היצ'נס והמשורר פיליפ לארקין. איימיס סיפר לאתר livemint.com כי מאז שהתחיל לכתוב את הספר לפני שנים רבות, שלושת חבריו מתו. "[הרומן] לא כל כך עוסק בי, אלא בשלושת הכותבים האלה", סיפר איימיס, "ומאז שהתחלתי לכתוב אותו, לארקין מת ב-1985, בלו ב-2005 והיצ'נס ב-2011. זה הופך את המוות לתמה של הספר, והמוות שלהם מעניק לי גם חופש אמנותי גדול יותר [...] יש לי את החופש להמציא דברים והם לא יכולים להתנגד".

איימיס סירב לחשוף מתי הספר יצא לאור או מה יהיה שמו.

קרואטיה מציעה 100 אלף ספרים בחינם על מנת לעודד קריאה במדינה

יוזמה חדשה לעידוד קריאה בקרואטיה מציעה החל מהשבוע יותר מ-100 אלף ספרים דיגיטליים מרחבי העולם שניתנים לקריאה בחינם בתוך גבולות המדינה. באמצעות אפליקציה ישראלית בשם Croatia Reads יוכל כל מי ששוהה במדינה לקרוא ספרים בחינם מבלי שיצטרך למלא טפסים ולהזין סיסמאות.

הפרויקט יצא כפיילוט בשנה שעברה, אז הספרים הוצעו בחינם רק בתחומי רשת בתי הקפה Velvet בזאגרב; לאור ההצלחה הוחלט להרחיב את השירות למדינה כולה.

"זו דמוקרטיזציה מושלמת של המילה הכתובה – משהו שטרם נראה כמותו", אמרה מנהלת הפרוייקט, מירלה רונצ'ביץ', והסבירה כי באמצעות האפליקציה הספרים זמינים לכל הגילאים, המינים, המעמדות ואיזורי המגורים (שחלקם מרוחקים מספריות וחנויות ספרים). הפרויקט ממומן בידי תורמים, והוצאות הספרים מקבלות תשלום עבור כל ספר על פי מספר הקריאות בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האפליקציה הזמינה לכל תושבי קרואטיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארי פוטר והילד המקולל בראש רשימת רבי המכר של אמזון לשנת 2016

אמזון פרסמה השבוע את רשימת 20 הספרים הנמכרים ביותר באתר לשנת 2016, כשבמקום הראשון והלא מפתיע נמצא "הארי פוטר והילד המקולל" – המחזה שכתב ג'ק ת'ורן ומהווה את החלק השמיני בסדרת ספרי הארי פוטר. את חמשת המקומות הראשונים משלימים "בטרם לכתי" מאת פול קלניתי; "The Whistler" מאת ג'ון גרישם; "The Last Mile" מאת דיוויד באלדאצ'י; ו-"Killing the Rising" מאת ביל אוריילי ומרטין דגארד.

מגזין Bustle ניתח את רשימת 20 הגדולים והראה שיש נסיגה בייצוג נשים ברשימה ביחס לשנת שנת 2015: רק 8 סופרות התברגו לרשימת 20 הספרים הנמכרים ביותר באמזון בשנת 2016, לעומת 10 בשנה שעברה (אז 4 המקומות הראשונים אוישו בידי סופרות). עם זאת, בייצוג מיעוטים אתניים חל שיפור לעומת שנת 2015, עם ייצוג של 3 סופרים השנה (2 בעשיריה הראשונה) לעומת סופר אחד בשנה שעברה.

ספר הוחזר לספרייה לאחר 120 שנה

הגרדיאן מדווח על מקרה יוצא דופן שאירע לאחרונה בבית ספר בעיר הארטפורד, כשאישה החליטה להחזיר ספר ששאל סבא שלה מספרית בית הספר 120 שנה קודם כן. ארתור בויקוט למד בבית הספר בשנות ה-90 של המאה ה-19, ובאחת השנים לשהותו שם הוא שאל מהספריה את ספר העיון "The Microscope and its Revelations" מאת ד"ר וויליאם ב. קרפנטר, שעוסק בהיסטוריה של הטבע ומתמקד במיוחד ברכיכות ימיות.

אליס גילברט, נכדתו של בויקוט (שלימים הפך בויקוט לפתולוג בעל שם), עיינה לאחרונה ב-6,000 הספרים בספריתו של סבה?, ומצאה באחד מהם את חותמת ספרית בית הספר מוטבעת על הכריכה. היא החליטה להחזיר את הספר לספריה כשעליו מודבק הפתק: "אני מצטערת להודיע לכם שאחד מתלמידיכם בעבר, פרופ' בויקוט, ככל הנראה גנב את העותק המצורף. אני לא יכולה לדמיין כיצד בית הספר הסתדר בלי הספר הזה!".

בית הספר בהארטפורד, שהוא אחד הותיקים בבריטניה, לא גובה קנסות על ספרים שלא הוחזרו בזמן לספריית בית הספר, וכך ניצלה הנכדה מקנס שעל פי התעריף המקובל בספריות במדינה אמור היה לעמוד כעבור 120 שנה על 7,446 פאונד.

חדשות בשורה:

* הוכרזו הזוכים בפרס רמת גן למצוינות ספרותית לשנת 2016: יניב איצקוביץ' (רומן מקור); רונית רוקאס ומאיה שלייפר (ספרות ילדים); דנה כספי (תרגום) ואלון אלטרס (תרגום).

* הערב (רביעי) ייערך ספריית הילדים של בית אריאלה אירוע השקה לספר הילדים "הספר הבלתי נראה" מאת קרן אן זיידל ואלינור מילצ'ן (הוצאת ידיעות ספרים) בהנחיית עידן אלתרמן. יום רביעי, 14/12, 17:00, שדרות שאול המלך 25, תל אביב.

* מחר (חמישי) ייערך בלובנטין 7 מופע מיוחד לכבוד 6 שנים לחנות הספרים "המגדלור". משתתפים: אורי סוכרי, אליוט, שפרה קורנפלד, איריס ארגמן, להב הלוי, ננה שרייר, אילנה זפרן, ציפה קמפינסקי, עודד וולקשטיין, ותהילה חכימי. מנחה: יונתן שגיב. יום חמישי, 15/12, 19:30, לבונטין 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בבית עלמא ערב השקה לספר "חיים עם מבטא – המהגר שרצה להיות שייך" מאת מרלין גוטליב (ספרי עליית הגג וידיעות ספרים) בהשתתפות מרלין גוטליב ופרנק לוי. יום חמישי, 15/12, 19:30, רחוב שד"ל 6, תל אביב. הכניסה חופשית.

* בסוף השבוע הקרוב (15-17 בדצמבר) ייערך במצפה רמון פסטיבל השירה הבינלאומי "שער" מבית הליקון. הפסטיבל יעסוק השנה בחוויות ההגירה על היבטיה השונים – מקום, שפה, תרבות ועוד. כרטיסים ותוכניה אפשר למצוא באתר הליקון.

* ב-16 בדצמבר ייערך בצוותא האירוע "עמוס עוז משוחח עם עגנון" בהשתתפות עמוס עוז, דורון תבורי, יבגניה דודינה, אפרת בן צור, ערן צור, קרני פוסטל, יהלי סובול, קרן טפרברג, אסף רוט, קרן טננבאום, מירב ברנע ונסים קלדרון. יום שישי, 16/12, 12:00, אבן גבירול 30, תל אביב.

* ב-17 בדצמבר ייערך בגלריית הקיבוץ בתל אביב ערב השקה לספר השירה "מסע הציפורים הכבדות" מאת סמדר אימור. משתתפים: אמיר אור, רינה סופר, יהונדב פרלמן, שלמה מושקוביץ, הדס אפרת, מיכל גוברין, דפנה שפירא חסון, ד"ר ורד אביב, רוני פורת, אורית פרלמן ועומר מושקוביץ. מוצאי שבת, 17/12, 20:00, דב הוז 25, תל אביב.

* ב-19 בדצמבר ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "פליקס קרול – וידוייו של מאחז עיניים" מאת תומאס מאן. משתתפים: נילי מירסקי, שרי גוטמן, פרופ' אריאל הירשפלד, ד"ר מיכל בן חורין ואוהד קנולר. יום שני, 19/12, 20:00, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-19 בדצמבר ייערך בצוותא המופע "הסרוגים כותבים" בעריכת מאיר עוזיאל ובהנחייתו. משתתפים: ג'קי לוי, שהרה בלאו, אמילי עמרוסי, משה טימור, יואב יפת ועוד. יום שני, 19/12, 20:30, אבן גבירול 30, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully