וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר צביעה עם דמותו של היטלר מעורר סערה

19.4.2017 / 0:43

סטיבן קינג התנצל בפני הליצנים בעולם בעקבות הצלחתו הגדולה של הטריילר לסרט "זה", ביקוש אדיר ל"סיפורה של שפחה" של מרגרט אטווד בעקבות הסדרה המבוססת על הספר, אישה בריטית מצאה עותק נדיר של "החטא ועונשו", ספר הצביעה מעורר המחלוקת לילדים ועוד חדשות ספרות

ספר צביעה עם דמותו של היטלר עורר סערה בהולנד והורד מהמדפים

חוברת צביעה לילדים שנמכרה ברשת חנויות נוחות בשם קרוידוואט עוררה סערה בהולנד אחרי שהורים גילו כי בתוכה מופיעה דמותו של היטלר, כשהוא לבוש במדים נאצים ומצדיע במועל יד. הורים שקנו את החוברת לילדיהם התלוננו בפני הרשת, והספר הורד מיד מהמדפים בליווי התנצלות פומבית מצד החברה. על פי הבי.בי.סי, החוברת יוצרה בהודו, אך עדיין לא ברור מדוע היטלר נכלל בתוכה.

דובר ההוצאה הבלגית שאחראית על פרסום החוברת הסביר לעיתונות המקומות בהולנד כי נושא החוברת הוא דמויות מההיסטוריה, ואכן בין השאר מופיעים בה נלסון מנדלה, אלברט אינשטיין ואברהם לינקולן. "אני חושד שהאיש שיצר את הספר פשוט לקח ספר של אישים מפורסמים מהמדף ובחר כמה מהם לחוברת, ביניהם היטלר", אמר הדובר, "זה פשוט צירוף נסיבות מצער. אנחנו לרוב בודקים את תרגומי החוברות הללו, אבל לא את התמונות".

רשת קרוידוואט הודיעה כי היא בודקת את הגורמים למחדל, ומציעה החזר לכל מי שרכש את החוברת.

ספר צביעה עם דמותו של היטלר. AP
ספר צביעה עם דמותו של היטלר/AP

סטיבן קינג מתנצל בפני ליצנים

לליצנים ברחבי העולם יש חשבון פתוח וארוך שנים עם סטיבן קינג. הכל החל בשנת 1986, כשקינג פרסם את הספר "זה" (It), המתאר מפלצת שמופיעה לרוב בדמות ליצן ואורבת לילדים קטנים כדי לקחת אותם למשכנה במערכת הביוב התת קרקעית. הרומן עובד בשנת 1990 למיני סדרה מפחידה לא פחות, ובימים אלה יוצא לאקרנים עיבוד קולנועי שלו.
"זה הולך להיות רע מאוד עבור הליצנים", אמר גילפורד אדמס, ליצן בן 42, לאחר פרסום הטריילר לסרט החדש (שזכה לכ-200 מיליון צפיות תוך 24 שעות). "זה פשוט הורס את העסק שלנו", הוסיף ניק קיין בן ה-33, גם הוא ליצן במקצועו. בעקבות התלונות שהגיעו אליו, העלה השבוע קינג לטוויטר שלו ציוץ ובו התנצלות חלקית. "הליצנים עצבניים עלי", צייץ קינג, "מצטער, רובם נהדרים. א-ב-ל... ילדים תמיד פחדו מליצנים. אל תהרגו את השליח".

כמה ימים קודם לציוץ ה"התנצלות" בפני הליצנים, גיחך קינג על עמיתו הסופר ג'יימס פטרסון, אחרי שהבחין בפרט מוזר בפרסום שמקדם את ספרו החדש של פטרסון: "הציטוט הממליץ על הספר האחרון של ג'יימס פטרסון הוא של... ג'יימס פטרסון!" צייץ קינג וזכה לכ-5,000 לייקים ו-600 ריטוויטים. וזו לא הפעם הראשונה שקינג סונט בפטרסון בפומבי; ב-2009 קינג כינה את פטרסון "סופר איום ונורא" ואילו פטרסון השיב שמדובר בהגזמה והוסיף: "אני פשוט יודע שאני לא סופר איום ונורא". גם בשנה שעברה אירעה תקרית בין השניים, כשפטרסון פרסם ספר בשם "הרצח של סטיבן קינג", שמתאר מעריץ של קינג שמנסה לרצוח אותו, אך לבסוף החליט לגנוז את הספר על מנת שלא לגרום לקינג ולמשפחתו אי-נוחות.

ובתוך כך נודע השבוע כי הספר שכותבים בימים אלה קינג ובנו אוון יעובד לסדרת טלוויזיה. הספר, ששמו "Sleeping Beauties", יתאר עולם דיסטופי ללא נשים.

ביקוש אדיר לספר "סיפורה של שפחה" יוצר רשימות המתנה ארוכות במיוחד בספריות באמריקה

הסדרה "סיפורה של שפחה" על פי ספרה של מרגרט אטווד שעולה בימים אלה לשידור ברשת HULU, הביאה להתעניינות חסרת תקדים בספר, שעלה בחודשים האחרונים למקום הראשון ברשימת רבי-המכר של אמזון, וכעת מתברר שהוא גורם לרשימות המתנה ארוכות במיוחד בספריות ברחבי ארצות הברית.

כך למשל, בפברואר האחרון 183 משתמשי הספרייה הציבורית בניו יורק ביקשו לשאול את אחד מ-64 העותקים הקיימים בספריה; במרץ הספרייה הוסיפה 32 עותקים נוספים, אך מספר מבקשי ההשאלה קפץ ל-534. בספרייה הציבורית בסן פרנסיסקו יש 101 דורשים על 54 עותקים מודפסים ו-283 אחרים שמתחרים על 65 ספרים דיגיטליים; נתונים דומים נרשמו גם בספריות הציבוריות של שיקגו ויוסטון.

חובבי קומיקס מוחים נגד מארוול אחרי שבכיר בהוצאה יצא נגד הניסיונות לגיוון אתני ומגדרי בקרב הדמויות

דייויד גבריאל, סמנכ"ל המכירות של ענקית הקומיקס מארוול, התראיין לאחרונה למגזין ICv2 וטען כי על פי נתוני המכירות נראה שהקוראים לא תומכים בניסיונות האחרונים של החברה להפוך את דמויות הקומיקס למגוונות יותר מבחינה אתנית ומגדרית. בשנה האחרונה, למשל, הופיעה דמות אישה שחורה על שער הקומיקס איירון מן, דמותה של ג'יין פוסטר החליפה את דמותו של ת'ור, ואת הקומיקס "מיס מארוול" נבחרה להוביל דמותה של קאמלה חאן – שהפכה לאישה המוסלמית הראשונה שמובילה קומיקס משלה.

"מה ששמעתי זה שאנשים לא רוצים יותר גיוון", אמר גבריאל, "הם לא רוצים דמויות של נשים. זה מה ששמעתי, בין אם אנחנו כהוצאה מאמינים בזה או לא. אני לא יודע אם זה באמת נכון, אבל זה בהחלט התבטא במכירות". מעריצים רבים התקוממו כנגד הטענות האלה. אחד מהם הציע "תרגום לשפת האמת" לדבריו של גבריאל כשצייץ: "ניסינו להשתמש ב'גיוון' כגימיק שיווקי שלא ממש השקענו בו. זה נכשל כי לא באמת היה איכפת לנו". מעריץ אחר טען שהירידה במכירות נובעת מהיעדרן של דמויות מעניינות ומהנטייה של החברה לייצר מפגשים בין כמה גיבורי-על וליצור סדרות קומיקס חדשות ומיותרות.

אבל אחת הטענות המרכזיות כנגד דבריו של גבריאל היא שהנתונים שהוא מציג כלל לא מדויקים. על פי טבלאות רבי המכר ונתוני המכירות, ב-3 מתוך 10 הכותרים הנמכרים ביותר של מארוול מככבים גיבורים ראשיים שאינם גברים לבנים. גם כותרים נוספים בהובלת דמויות נשיות זוכים למכירות נאות בהשוואה לכותרים בהובלת דמויות של גברים לבנים, כך על פי הנתונים שפורסמו במגזין CBR.

לאור תגובות הגולשים, גבריאל הבהיר כי הדברים ששמע מאנשים על מגמת הגיוון לא ישפיעו על ההחלטה של חברת מארוול להמשיך וליצור קומיקס מגוון יותר אתנית ומגדרית. "הרשו לי להיות ברור", אמר גבריאל, "הגיבורים החדשים שלנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו גאים ונרגשים להמשיך ולהציג דמויות ייחודיות שמשקפות קולות חדשים ואחרים, ולשלב אותן עם הדמויות האיקוניות של מארוול".

קאמלה חאן - המוסלמית הראשונה בקומיקס

אישה בריטית רכשה ארגז ספרים משומש ומצאה בפנים עותק נדיר של "החטא ועונשו"

הגרדיאן דיווח השבוע על אישה מלנקשייר שרכשה לאחרונה ארגז ספרים משומש ב-14 פאונד במסגרת מכירה פומבית, ומצאה בתוכו מהדורה נדירה של "החטא ועונשו" מאת פיודור דוסטוייבסקי. מדובר בעותק מהמדורה הראשונה של הספר בתרגום לאנגלית שראתה אור בלונדון בשנת 1866 (באותה שנה שהספר ראה אור ברוסיה).

"זה היה סתם ארגז ספרים, לא חשבתי שיש בו משהו מרגש במיוחד", אמרה האישה שהעדיפה להישאר בעילום שם. כשגילתה את הספר החליטה לבדוק את ערכו באינטרנט ומצאה שעותק דומה מהמהדורה האמריקאית הראשונה נמכר ב-12 אלף דולר (9,000 פאונד). היא מיד יצרה קשר עם סוחר ספרים עתיקים ולבסוף הצליחה למכור את העותק בלא פחות מ-13,500 פאונד. "אני בדיוק באמצע שיפוצים", סיפרה, "אז הכסף יעזור מאוד, אבל אולי אפילו אצליח להגניב בעזרתו גם חופשה מהנה".

העותק האחרון מהמהדורה האנגלית הראשונה של "החטא ועונשו" נראה במכירה פומבית בשנת 1991, ושני עותקים מהמהדורה האמריקאית הראשונה נתגלו בשנה שעברה. על פי מומחה בתחום, שוויו של עותק מהמהדורה הראשונה ברוסית (שפת המקור של הספר) מוערך בכ-20 אלף פאונד.

עוד באותו נושא

ספריית סוף העולם בנורבגיה מוכנה לאפוקליפסה שתחריב את האנושות

לכתבה המלאה

ספריות בארה"ב נתבקשו להסיר מהמדפים את ספריהם של ג'ון גרין, ריינבו ראוול וביל קוסבי

איגוד הספריות האמריקאי פרסם השבוע את רשימת עשרת הספרים שזכו לבקשות הרבות ביותר להסירם ממדפי הספריה בשנת 2016. רוב התלונות התייחסו לתוכנם של הספרים, מלבד סדרת ספרי ילדים שפרסם הקומיקאי ביל קוסבי בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, שהדרישה להסירה התבססה על ההאשמות לפיהן קוסבי תקף מינית נשים שונות.

בסך הכל נרשמו 323 בקשות להסרת ספרים מהמדפים (עליה ביחס ל-275 בשנה הקודמת), כשרובן התייחסו לספרי ילדים ונוער המכילים תכנים לא ראויים לדעת הפונים. אל המקום הראשון ברשימה הגיע ספר הילדים "This One Summer" מאת מריקו טאמאקי, שנמצא לא ראוי מכיוון שהוא מכיל "דמויות להטביות, שימוש בסמים ובגסויות, וניצול מיני בידי אדם מבוגר". הספר "מחפשים את אלסקה" מאת ג'ון גרין, שהגיע בשנה שעברה למקום הראשון, הסתפק הפעם במקום השישי, כשהפונים לספריות טוענים כי מתואר בו מין אוראלי בין תלמידי פנימייה וכי נעשה בו שימוש בשפה לא נאותה. אל המקום העשירי הגיע הספר "אלינור ופארק" – ספר הנוער הפופולרי של ריינבו ראוול, שלדעת הפונים מכיל שפה פוגענית ולא ראויה.

"אלינור ופארק הצליח להיכנס לרשימת עשרת הספרים שהכי הרבה אנשים ביקשו להוציא מהספריות", צייצה ראוול, "עונג מפוקפק, אבל הוא בחברה מכובדת".

הילדה בת ה-7 מחלב? שריגשה את העולם קיבלה חוזה לספר

באנה אל-עבד, ילדה סורית בת 7 מהעיר חלב?, התפרסמה בעולם בזכות חשבון הטוויטר שלה בו דיווחה על הנעשה במולדתה והתחננה לעזרה בינלאומית. לפני כארבעה חודשים היא חולצה בשלום מחלב? המופגזת יחד עם הוריה והועברה למקום בטוח בעזרת ארגוני סיוע בינלאומיים.

השבוע הודיעה הוצאת סיימון&שוסטר כי בסתיו הקרוב תפרסם ספר פרי עטה של אל-עבד שיקרא "Dear World" ויגולל את חוויותיה ממלחמת האזרחים בסוריה. "המלחמות בעולם חייבות להסתיים", צייצה באנה בחשבון הטוויטר שלה כשהודיעה על הספר שתוציא, "אני מקווה שהספר שלי יגרום לעולם לעשות משהו בעבור הילדים והאזרחים בסוריה, ושיביאו שלום לילדים בכל העולם שחיים תחת מלחמה".

חוקרים הצליחו לקטלג ריחות של ספרים ישנים ל-8 קטגוריות של ריחות מוכרים, ביניהם שוקולד וקפה

חוקרים מאוניברסיטת לונדון פרסמו בתחילת החודש מחקר שניסה ליצור "גלגל ריחות היסטוריים" על-ידי קטלוג של מרכיבי הריחות בספרים ישנים. החוקרים חילקו את גלגל הריחות ל-8 קטגוריות: כימי/פחמני, אדמתי/בוצי, דגי/מעופש, ריחני/ירקותי/פירותי/פרחי, עצי/דשאי, רפואי, מעושן/שרוף, ומתוק/מתובל. 8 הקטגוריות הללו חולקו לקטגוריות משנה נוספות כמו אפר, מנועים, נפטלין ווניל.

ע"פ החוקרים, ריחות של ספרים ישנים נגרמים עקב תהליכים כימיים שונים שעוברים החומרים המרכיבים אותם (נייר, דיו, דבק וכו'). לתהליכים הללו, שיוצרים תרכובות חדשות של חומרים, יש סממנים כימיים מיוחדים שגורמים לריחות מסוימים – ריחות שאפשר לקשר לריחות של חומרים אחרים ומוכרים יותר כמו דשא, קפה או וניל.

החוקרים הסבירו כי מטרת קטלוג הריחות היא לאפשר לאנשים לאבחן האם ספר נמצא בסכנת התפוררות או אם יש חומר מזיק בסביבתו – כל זאת על פי חוש הריח בלבד. אדם ממוצע לא ידע לאבחן מהם ריחות המעידים על נזק לספר ישן, אך הוא יוכל לזהות בקלות ריח של שוקולד או של קפה; לכן החוקרים יצרו את הקישור בין ריחות מוכרים לריחות המעידים על התפוררות ספר, כך שאנשים המחזיקים ספרים בני מאות שנים יוכלו לשמר אותם או למנוע מהם נזק.

שיטת המחקר התבססה בחלקה על משאל שנערך בקרב 79 אנשים שביקרו במוזיאון האמנות בברמינגהם שנתבקשו להריח ספרים ישנים ולתאר את הריח על פי ריחות מוכרים. שוקולד הוזכר הכי הרבה פעמים כריח שאותו מזכיר הספר (27 פעמים) ולאחריו ריח של קפה עם 10 איזכורים.

סטודנטים פיתחו משחק מחשב על פי "יוליסס" של ג'יימס ג'ויס

סטודנטים לספרות בבוסטון קולג' פיתחו לאחרונה משחק מחשב בשם "Joycestick", שמאפשר למשתתפים להתהלך בדבלין כפי שנראתה ב-16 ביוני 1904 - היום שבו מתרחשת עלילת הספר "יוליסס" מאת ג'יימס ג'ויס. מטרת המשחק היא לאפשר לקוראי הספר להעשיר את חווית הקריאה שלהם ע"י ביקור במקומות שונים בדבלין שמופיעים בטקסט והיו בלתי מזוהים עד לא מכבר. ע"פ פרופ' ג'וזף נג'נט שפיקח על הפרויקט, הסטודנטים מקווים להציג את המשחק לקהל הרחב באירועי "יום בלום" שמתקיימים בכל שנה בדבלין ב-16.6.

פרויקט מימון המונים מבקש מאנשים לתרום כסף וספרים להקמת ספריה וחנות ספרים בעזה

ברצועה עזה ישנם כיום כ-70 אלף ספרי קריאה שצריכים לספק את צרכי הקריאה של 1.8 מיליון בני אדם, כשמתוך 40 הספריות שהיו קיימות בה עד לפני שנים אחדות, 21 נסגרו ו-7 נהרסו. מתוך הספרים הקיימים, רבים מהם כתובים בשפות זרות שלא מאפשרות לרוב האוכלוסיה לקרוא אותם. עקב המחסור בחומרי קריאה החליט מוסאב אבו טוחה – צעיר עזתי בעל תואר ראשון בספרות אנגלית – לנסות ולהגדיל את מספר הספרים והספריות באמצעות פרויקט מימון המונים.

אבו טוחה וחברו שאפי סאלם אספו בינתיים מאות ספרים שנמצאים באופן זמני בדירות שלהם, והם שואפים להקים בניין בעל שתי קומות שיכלול ספריה, חנות ספרים ובית קפה, ובכך להפוך את המקום למרכז תרבותי וחברתי. כעת הם מבקשים לגייס 15 אלף דולר כדי לקנות שטח להקמת הספרייה ולהקים אותה.

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) יערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר השירה "שפת הענפים" מאת רות גולן (הוצאת הקיבוץ המאוחד). משתתפים: גבריאל דהן, הרב יהושע אנגלמן, מיכל כצנלסון, יון פדר, עמיר פריימן, ענת רפאל, זיו רובינשטיין, רות חלבני וורדה גנוסר. יום רביעי, 19/4, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) יערך ב"סיפור פשוט" ערב השקה לספר "כחול, סגול עמוק" מאת הדר מרחב-נאמן (הוצאת עולם חדש). משתתפים: ד"ר סיגל ברקאי, ד"ר אמיר מיטל, עדנה רש, אסף שור וגלי נאמן. יום רביעי, 19/4, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך ב"נסיך הקטן" ערב השקה לספר "קרקעית חיינו" מאת שרון אולדס (בתרגומה של שירה סתיו ובהוצאת אפיק). משתתפים: יפתח אלוני, דרור בורשטיין, שירה סתיו, הילה להב, אורית מיטל, רובי נמדר, עופר שור, ליהי תורגמן, גלעד רוט וגונן ויזל. יום חמישי, 19/4, 20:30, קינג ג'ורג' 19, תל אביב.

* ב-21 באפריל יתקיים בקונסרבטוריון הישראלי ערב "רומנסו צועני – שירה ומוזיקה למילותיו של פדריקו גרסיה לורקה". משתתפים: דורי מנור, עודד שוב וזמרי קולגיום. יום שישי, 21/4, 13:00, לואי מרשל 25, תל אביב.

* ב-24 באפריל יתקיים בבית יהודית ערב מחווה של כתב העת "משיב הרוח" למשוררת זלדה בו יקראו משיריה. יום שני, 24/4, 20:30, רחוב עמק רפאים 12, ירושלים.

* ב-25 באפריל יתקיים ב"סיפור פשוט" ערב תחת הכותרת "הפואטיקה של הואגינה" ויכלול דיון בספרה האחרון של נעמי וולף - "Vagina: a New Biography" בהשתתפות איליס שאף וקרן קידר. יום שלישי, 25/4, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-27 באפריל יערך בחנות הספרים המגדלור ערב השקה לגיליון החדש של כתב העת הכיוון מזרח – "נתפר כמעשה פרימה - נבואה ושיטיון בספרות נשים". משתתפות: רונה משיח, נוית בראל, דנה לובינסקי, טפת הכהן ביק, יעל משאלי, יונית נעמן ושייכה חליוה. יום חמישי, 27/4, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-27 באפריל יתקיים ב"סיפור פשוט" מפגש לכבוד הספר "אבל זה הדבר עם הנוצות" מאת מקס פורטר (הוצאת כתר). משתתפים: עודד וולקשטיין, אסף שור ורוני בק. יום חמישי, 27/4, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-27 באפריל יתקיים ב"לאבאיט הבימה" ערב השקה לגיליון הרביעי של כתב העת העצמאי "פטל". משתתפים: בני הנדל, יונתן הירשפלד, שועי רז, נועם נגרי ואביבית משמרי. יום חמישי, 27 באפריל, 20:00, שד' תרס"ט 4, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-28 באפריל יערך ב"סיפור פשוט" אירוע השקה לספר "מונו הוא לא יצירת אמנות" מאת גור אילני (איורים הדר ראובן, הוצאת טל-מאי). משתתפים: אהד הראל, גור אילני, שירלי קונס, אנה הרמן והדר ראובן. יום שישי, 28/4, 13:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully