וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הראשון שנעשה על נוער הגבעות ותג מחיר

11.5.2017 / 17:00

לרגל הקרנת סרטו הקצר "בן דוד" בפסטיבל דרום, אותו הוא מגדיר כשילוב בין "פאודה" ל"שטיסל", הבמאי הצעיר אביתר רוזנברג מסביר למה המורים השמאלנים שלו חיבקו סרט על ההתנחלויות

עריכת וידאו:ניר חן

(בסרטון: הטריילר של "בן דוד", באדיבות אביתר רוזנברג)

נוער הגבעות ופעולות תג מחיר הן שתיים מן הסוגיות המדוברות בתקשורת הישראלית ובציבוריות המקומית בשנים האחרונות. קראנו עליהן לא מעט כתבות, אך מעולם לא זכינו לייצוג שלהן בקולנוע העלילתי. את החלל הזה ממלא כעת "בן דוד", סרט קצר באורך כחצי שעה שיצר אביתר רוזנברג במסגרת לימודיו במכללת ספיר.

רוזנברג, שנולד בגוש עציון ולמד בישיבה תיכונית בקריית-ארבע, מציג כאן את סיפורו של יהודה, נער גבעות המוצא עצמו לכוד בין חבריו לבין סוכן שב"כ המפעיל עליו מניפולציות כדי להפוך אותו למודיע. אף שמדובר בסרט סטודנטים, הוא מהוקצע ומותח, ורמת עשייתו מזכירה את להיט המתח עטור הפרסים "בית לחם".

"האמת היא, שבצבא עסקתי בסיכול טרור פלסטיני וזה עורר בי רצון לעשות משהו בנושא, אז כשיצא 'בית לחם', התבאסתי", מספר רוזנברג בראיון לוואלה! תרבות לקראת הקרנת סרטו הקצר בתחילת החודש הבא בפסטיבל דרום שבסינמטק שדרות. "אחרי שנרגעתי, הבנתי שיש לי הזדמנות למצוא את המקום המיוחד שלי ולעסוק בנושא בו עוד לא נגעו – לא הסכסוך היהודי-פלסטיני, אלא המלחמה הפנימית בין המתנחלים, שהיא לא פחות גדולה".

העבודה על הסרט המחישה לרוזנברג איזו תהום פוליטית פעורה בין גורמים שונים בהתנחלויות. "לא מדובר במקשה אחת. יש אצל המתנחלים המון גוונים ומורכבויות – בדיוק כמו בחברה החרדית, משהו ש'שטיסל' מיטיבה לתאר, ולכן אני רואה בה מקור השראה", הוא מצהיר. "חבר אמר לי שהסרט הוא מעין 'שטיסל' פוגש את 'פאודה' ואני מאמץ את ההגדרה הזו בחום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בית לחם", רק בלי פלסטינים. מתוך "בן דוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כמה הסרט מבוסס על תחקיר וקרוב למציאות?

"עשיתי תחקיר נרחב. דיברתי עם הרבה נערי גבעות ועם אנשי שב"כ. צילמנו את הכל ביהודה ושומרון, וגם הלבוש והדיבור אותנטיים לחלוטין. נערי גבעות שצפו בסרט אמרו לי שהוא מדויק לחלוטין. העלילה עצמה, כמובן, לא בהכרח מבוססת על דברים שקרו באמת".

בכמה אתה מעריך את הכמות של נערי גבעות היום? וכמה מעורבים בפעולות תג מחיר?

"צריך להפריד בין נוער הגבעות לתג מחיר, כי כמובן שלא כל נער גבעות מעורב חלילה בפעולות האלה. אין שום דבר רע בנוער הגבעות כשלעצמו – אז שיהיו רועי צאן בני 17 שפרשו מהלימודים, מה אכפת לי. הבעיות מתחילות כשהנשירה הזו מובילה לאלימות. צריך לטפל בזה חד-משמעית. באופן אישי, מה שתמיד מנע ממני להידרדר לפעולות אלימות זו הסביבה שגדלתי בה. חונכתי להאמין שאסור אף פעם לגלוש לאלימות.

"יש הרבה דברים שלא יודעים לגבי נוער הגבעות. למשל, אחד המוקדים שלהם זו ישיבה במרכז הארץ. נפגשתי איתם והם סיפרו לי דברים מעניינים, שלא שומעים בתקשורת. למשל, הם אומרים כי מי שמעורב בפעולות תג מחיר, לא מודה בזה, לא מדבר על זה. זה כמו ב'מועדון קרב'. התקשורת נוטה להציג את פעולות תג מחיר כמשהו שיש מאחוריו ארגונים ותשתית, אבל זה רחוק מהמציאות. מדובר באנשים שקיבלו את ההחלטה לפעול לבדם ואז גם לא מספרים על כך לאף אחד, מה שהקשה על מערכת הביטחון לעלות עליהם.

"לגבי המספרים – הגרעין הקשה של נוער הגבעות מוערך במאתיים-שלוש מאות איש, ורובם כבר לא נמצאים בשטח. לגבי התג מחיר – השב"כ הצליח לצמצם משמעותית את כמות המעורבים בפעולות הללו, כי אחרי דומא הוא החל לפעול נגד היהודים בשיטות שעד אז נמנע מהם – מעצרים המוניים, צווי הרחקה מנהליים ועוד, מה שגם יצר הרתעה משמעותית".

עוד באותו נושא

לקחי הפיגוע בדומא: כך סוכלו פעולות "תג מחיר" אחרי פינוי עמונה

לכתבה המלאה
הסרט בן דוד.
"מי שמתלונן על זה שאין ערבים בסרט, הוא סתם ציניקן". מתוך "בן דוד"

אף שרוזנברג לומד במכללת ספיר, מכללה שצוות ההוראה מזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית, הוא אומר כי איש שם לא עיקם פרצוף בשל הנושא בו בחר, וגם לא לנוכח העובדה שהסרט מאוזן ולא תוקף בצורה חריפה אף אחד מן הצדדים. "תתפלא, אבל קיבלו את הפרויקט באהבה", הוא אומר. "עוד בתחילת הלימודים שלי האיצו בי לספר סיפורים מן העולם שלי, ורני בלייר, שהיה החונך שלי, חיבק את הפרויקט, תמך בי והפרה אותי כל הזמן. בלי קשר ללימודים, שלחתי את התסריט לחברים מן הקצוות השונים של המפה הפוליטית וכולם עמדו מאחוריי. חבר אחד, שהוא פעיל שמאל די רציני, אמר שהוא נהדר ואפילו הוסיף 'הלוואי שתלהק מישהו חמוד לגלם את נער הגבעות, בא לי שתציג אותו בצורה אמפטית'. אני חושב שאנשים פה מבינים כי החברה שלנו מורכבת, ולפעמים המציאות שונה מכפי שנראה במבט ראשון".

שני הגיבורים בסרט דתיים. עם זאת, את שניהם מגלמים שחקנים חילוניים: בן סלע כסוכן השב"כ וליאור שבתאי כנער הגבעות. שניהם עושים עבודה מצוינת, כמו גם הרצל טובי כמפקדו של הסוכן, ושבחים מגיעים אף לצלם יונתן קובץ', לעורך דרור לחמי ולשאר אנשי הצוות. "בן דוד", בקיצור, לחלוטין נראה כפיילוט מבטיח לסרט ארוך יותר או אפילו לסדרה, ולשם בדיוק שואף רוזנברג.

בינתיים, הבמאי הצעיר מתמקד בהכנות להקרנה בפסטיבל דרום ושולח את הסרט לפסטיבלים בינלאומיים. שם, הוא עלול להיתקל בדלתות סגורות, שכן בעולם בדרך כלל לא אוהבים יצירות ישראליות המתעלמות לחלוטין מן הצד הפלסטיני בסיפור.

גם בישראל, כמובן, יהיו מי שיבקרו את הסרט על כך שערבים נפקדים ממנו לחלוטין, ולבמאי כבר יש תשובה מוכנה לטענות שלהם: "תשמע, יש לי חברים ערבים, אני לומד ערבית ואני שומע מוזיקה בערבית וזה לגמרי חלק מהעולם שלי", הוא אומר. "עם זאת, עשו כאן כבר מספיק סרטים על הסכסוך ופה ניסיתי לעשות משהו אחר. ניסיתי לעשות זום-אין. אם יש לך סכסוך עם השכנים ברחוב שלך, אבל גם מריבה בתוך המשפחה, איך תעשה שלום עם שכניך לפני שפתור את הבעיות בתוך הבית? הסרט הזה ממש לא אנטי-ערבי. כל כך הרבה פלסטינים עזרו לי במהלך ההפקה, אז מי שיבקרו אותי על העניין הזה הם סתם ציניקנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השב"כ הצליח לדכא כמעט לגמרי את פעולות תג מחיר". מתוך "בן דוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אמירה חד משמעית נגד אלימות". מתוך "בן דוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקרוב יהפוך לסדרה או לסרט באורך מלא? מתוך "בן דוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully