חילי טרופר. ראובן קסטרו
חילי טרופר/ראובן קסטרו

תיקן את פגעי רגב אך לא עשה רפורמה גדולה: סיכום כהונת חילי טרופר כשר התרבות

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 9:38

בניגוד לקודמתו מירי רגב, שר התרבות טרופר מכבד את חופש הביטוי, מתנהל באופן ממלכתי ולא משתלח באמנים. הוא סייע רבות לבעלי מוגבלויות, לחברה הערבית ולמאבק בהטרדות מיניות, והחזיר את השפיות לטקס הדלקת המשואות. עם זאת, לא בוצעה רפורמה גדולה בתקופתו | פרויקט מיוחד

באוגוסט 2020 התקיים דיון בוועדת הקורונה בכנסת. יו"ר פורום מוסדות התרבות דני וייס אמר שם כי "חילי טרופר הוא חוויה מתקנת אחרי חמש שנים שהסתובבנו עם מטרה מצוירת על הגב". הדברים הללו מזקקים את התחושה הרווחת בעולם התרבות כלפי המהפך שעשה שר התרבות אחרי כהונתה של מירי רגב שהייתה טראומתית לחלקים רבים בתעשייה. דבריה המזעזעים לפני כשבועיים לפיהם "אין כאבי בטן למקרי אונס, נשים מוכות וחיילים" הזכירו לאנשי תרבות את כאבי הבטן והלב הרבים שגרמה להם כשדיכאה את חופש הביטוי, השתלחה בלי הפסקה באמנים, התנהלה באופן אנטי-ממלכתי ומינפה את משרדה לאינטרסים פוליטיים אישיים.

אנשים רבים שעבדו עם שני הפוליטיקאים מספרים שטרופר הוא ההפך הגמור מרגב בכל הפרמטרים האלה, ושונה ממנה גם בגלל שיש לו עניין אמיתי בתרבות ומייחס לה חשיבות רבה. עוד הם מספרים כי טרופר קשוב לגורמים המקצועיים לאחר שרגב "רמסה אותם", מגיע לאירועי תרבות ועורך סיורים בגופי תרבות הרבה יותר מרגב, נעים הליכות ואדם שמכבד את חופש הביטוי.

חילי טרופר. ראובן קסטרו
"חוויה מתקנת אחרי חמש שנים שהסתובבנו עם מטרה מצוירת על הגב". שר התרבות חילי טרופר/ראובן קסטרו

ובכל זאת, יש לומר בהגינות שרגב גם עשתה משהו טוב: היא היתה חתומה על המשך הגדלה משמעותית של תקציב התרבות - מגמה שהחלה עוד בעידן לימור לבנת, גם אם פעמים רבות רגב לא השכילה להשתמש בכסף באופן ראוי. בתקופת טרופר חלה עליה קלה יחסית בתקציב התרבות וראוי היה לגייס כספים נוספים. עם זאת, גם עליה קלה בתקציב המשרד ראויה להערכה במדינה תחת משבר הקורונה. טרופר ראוי לשבחים על כך שהשיג כספים משמעותיים לסיוע למוסדות שנפגעו מהקורונה, לרבות חבילת סיוע על סך 60 מיליון שקלים שלראשונה כללה עובדי במה, עובדים עצמאיים ואמנים המופיעים במסגרת סל תרבות והצגות ילדים.

בווידאו: שר התרבות במסיבת עיתונאים לקראת טקס הדלקת המשואות/צילום: לע"מ

טרופר הוכיח את עצמו כשר תרבות טוב גם מעבר להתמודדות הראויה עם פגעי הקורונה. אמנם לא בוצעה בתקופתו רפורמה גדולה ומהדהדת, אבל היו לו לא מעט צעדים חשובים: הושם דגש רב על סיוע לבעלי מוגבלות, שכלל קידום תמריצים כספיים לגופי תרבות ויוצרים שעובדים עם ועבור בעלי מוגבלויות; תמרוץ כספי למוסדות תרבות שיירתמו למאבק בהטרדות המיניות; העברת כ-360 מיליון שקלים לתרבות בחברה הערבית במסגרת תכנית חומש (לחלק משמעותי בהישג הזה שותפה רע"מ); פעילות בולטת נוספת של טרופר הוא מיזם "שבת ישראלית", במסגרתו נפתחו בחינם מאות אתרי מורשת ומוזיאונים לכל האוכלוסייה בסופי שבוע, בהשקעה של 50 מיליון מצד משרד התרבות.

עוד בוואלה!

צ'ק ללא כיסוי

לכתבה המלאה
שר התרבות והספורט חילי טרופר עם השרה היוצאת מירי רגב, טקס חילופי השרים. מירי שמעונוביץ, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
כבר אין כאבי בטן מהפגיעה האנושה בממלכתיות שגרמו נתניהו ורגב. חילי טרופר עם מירי רגב/לשכת העיתונות הממשלתית, מירי שמעונוביץ, לע"מ

ומה באשר לאמנים ותיקים שמתקשים לסגור את החודש? מצד אחד, באופן תמוה בטקס הענקת פרסי שר התרבות לאמנים ותיקים ע"ש אריק איינשטיין צומצמו משמעותית מספר הזוכים - מ-21 ל-7, וחבל. מצד שני, במבחני התמיכה החדשים למופעים ברשויות המקומיות יחויבו הרשויות בהופעת אמן ותיק אחד לפחות ובשילוב 30 אחוזים נשים לפחות כדי לקבל את התקציב השנתי שלהן עבור פעילויות תרבות שונות.

טרופר החליף את רגב גם בראשות ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, וכך לראשונה מזה שנים ניתן היה לצפות בטקס הדלקת המשואות מבלי לנוע במבוכה. כך, למשך, לא היה בו נאום של ראש ממשלה שמנצל בציניות אירוע ממלכתי לאינטרסים שלו, כמות הכרטיסים למשרד רה"מ קוצצה והועברה לנוער בסיכון, שולבו בעלי מוגבלויות רבים, ובעיקר - כבר אין כאבי בטן מהפגיעה האנושה בממלכתיות בטקס שגרמו נתניהו ורגב.

טקס המשואות – חזר לשפיות או משמים ומרדים?

מגניב, ממלכתי, אהבנו
נרדמנו באמצע, ניסיון פתטי
חח אני מאלה שיצאו למסיבות
636 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully