וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 16: ילד שהתחפש בהשראת "חמישים גוונים של אפור" הושעה מבית הספר

11.3.2015 / 6:28

מעריצי הארי פוטר רוצים לרכוש "הוגוורטס" משלהם כדי לערוך בה משחקי תפקידים, נשים מצליחות לשגשג בתעשיית הספרים בעזרת הוצאות עצמיות, הרפר לי מגרשת עיתונאי, ג'פרי ארצ'ר מאשים את בוליווד בפלגיאט ועוד חדשות ספרות

נתונים חדשים מראים שנשים מצליחות לשבור את תקרת הזכוכית בתעשיית הספרים באמצעות הוצאות עצמאיות

מחקר חדש מראה כי בעוד ברשימת רבי המכר של ספרים היוצאים לאור בהוצאות המסורתיות יש ייצוג מועט לסופרות, ברשימת רבי המכר של הספרות העצמאית ישנו רוב נשי של יותר משני שליש.

שוק הספרות העצמאית בעולם גדל ופורח הן מבחינת כמות הספרים שיוצאים לאור והן מבחינת כמות הספרים שנמכרים. חברת Nielsen Book שאוספת ומנתחת נתונים על שוק הספרים, פרסמה דו"ח שהראה כי בשנת 2013 נרכשו בבריטניה 18 מיליון ספרים שיצאו לאור באופן עצמאי – עליה של 79% מאשר בשנת 2012. נתון אחר שפרסמה חברת Bowker מראה שבשנת 2013 פורסמו בארה"ב 458 אלף ספרים בהוצאה עצמית – 437% יותר מאשר בשנת 2008.

כעת מתפרסם מחקר חדש שיזמה חברת FicShelf שמספקת פלטפורמה מקוונת ליצירת ספרים באופן עצמאי, ומהמחקר עולה שסופרות שולטות ביד רמה בקטגוריית הספרות העצמאית – הן ביחס לכמות הספרים הנכתבים והן ביחס לפופולריות שלהם בקרב הקוראים. הנתונים מראים כי 67% מהספרים הפופולרים ביותר בפלטפורמות השונות לפרסום ספרים בהוצאה עצמית נכתבו ע"י נשים, בזמן שברשימת מאה הספרים הפופולריים ביותר באמזון (ספרים שיצאו בהוצאות המסורתיות) רק 39% נכתבו ע"י נשים.

המחקר התמקד ב-277 רבי מכר שראו אור בהוצאת עצמית - ספרי פרוזה ועיון גם יחד. ע"פ יוזמי המחקר, כשמתבוננים אך ורק בספרי הפרוזה כוחן הגדול של הנשים מובהק אף יותר. כך למשל מתוך 134 ספרי פרוזה שיצאו לאור באופן עצמאי - 109 נכתבו ע"י נשים (81%), 11 ע"י גברים ועוד 14 בהם מינו של המחבר אינו ידוע.

"יותר ויותר סופרות זוכות להצלחה בקטגוריית הספרות העצמאית," אמרה מוניק דוארט, מנ"כלית חברת FicShelf, שפרסמה את תוצאות המחקר לקראת יום האישה הבינלאומי ב-8 במרץ, "מדובר במגרש משחקים שיוויוני הרבה יותר".

FicShelf מצאו גם כי לגברים יש סיכוי גדול יותר לקבל הכרה על כתיבתם ולהכנס לתוך הקנון הספרותי. הם בחנו למשל רשימה של 100 הספרים "שכל אחד צריך לקרוא" שהתפרסמה בטלגרף הבריטי, ומצאו ש-80% מהספרים המוזכרים נכתבו ע"י גברים; גם כשנסקרה רשימת "100 הספרים הגדולים בכל הזמנים" של הגארדיאן, נמצא כי יותר מ-85% מהכותרים נכתבו בידי גברים.

תלמיד בריטי התחפש לדמות מהספר "חמישים גוונים של אפור" לכבוד יום הספר העולמי והושעה מפעילויות בבית הספר. המקרה מעורר דיון בבריטניה

במסגרת "יום הספר העולמי" שחל בכל שנה במרץ, מעודדים בתי הספר בבריטניה את תלמידיהם להתחפש לדמויות הספרותיות האהובות עליהם. תחפושות של רוצחים סדרתיים, מכשפות מרושעות וחיילים רצחניים – כולן הותרו השנה בשטח בית הספר, אבל כשתלמיד בן 11 בשם ליאם סקולס ממנצ'סטר הופיע בדמותו של כריסטיאן גריי מהרומן האירוטי "חמישים גוונים של אפור" (מצויד בחבל קשירה ומסיכה לעיניים), הוא הוכרח להחליף את התחפושת שלו לתחפושת של ג'יימס בונד על מנת שיוכל להשתתף באירועים השונים.

ניקולה סקולס, אמו של ליאם ומורה בעצמה בבית ספר יסודי, האשימה את בית הספר בסטנדרט כפול. היא הצביעה על כך שמורה בבית הספר של ליאם היה לבוש בדמותו נוטפת הדם של הרוצח הסדרתי דקסטר מורגן מסדרת הטלוויזיה האמריקאית (המבוססת על ספר של ג'ף לינדסי). בעמוד הפייסבוק של בית הספר נראו מורים נוספים מחופשים לנבלים כמו דארת' ויידר והמכשפה מהמזרח (מתוך "הקוסם בארץ עוץ"), ובנוסף, בית הספר הזמין את הסופר טים קולינס – מחבר סדרת הספרים "ערפד חנאן כותב יומן" – לדבר באירוע.

סקולס אמרה שבנה לא קרא את הספר או ראה את הסרט "חמישים גוונים של אפור", אבל זה היה הרעיון שלו להתחפש לכריסטיאן גריי. בראיון לרדיו BBC4 היא אמרה כי אינה חושבת "שיש מישהו במדינה הזו שלא יודע על הספר הזה". לטענתה, בנה סיפר לה שזו הדמות שדובר עליה הכי הרבה בבית הספר בשנתיים האחרונות.

בית הספר, כאמור, רצה שסקולס יחליף את תחפושתו לתחפושת מהוגנת יותר של ג'יימס בונד. "באופן אירוני", אמרה ניקולה סקולס לגרדיאן, "מדובר בדמות מאוד לא חינוכית שהורגת אנשים. כך שאני לא יודעת איזו דמות יותר גרועה".

לין ניקולס, מנהלת בית הספר שבו אירעה התקרית, טענה בתגובה כי היא עומדת מאחורי החלטתה "שמשקפת את הסטנדרטים הגבוהים של בית הספר בכל הקשור להתנהגות תלמידים, רווחתם ושמירה עליהם. התלמיד לא הושעה משום פעילות כפי שדווח באופן שגוי. התחפושת שלו הוחלפה והוא השתתף באופן מלא בכל הפעילויות ונהנה מהיום הזה יחד עם חבריו. כואב לנו שיום כל כך נפלא הוכתם בגלל המקרה הזה".

מעריצי הארי פוטר רוצים לרכוש טירת "הוגוורטס" משלהם כדי לערוך בה אירועים של משחקי תפקידים

מעריצי הארי פוטר מעוניינים לרכוש טירה קסומה שתשמש אותם למשחקי תפקידים ברוח הספרים והסרטים. הם פתחו בקמפיין מימון המונים ששואף להגיע לסכום של מיליון דולר כדי לרכוש את הטירה או לפחות ל-50 אלף דולר כדי לשכור אותה לאירוע מיוחד של משחקי תפקידים בן ארבעה ימים. האירוע מיועד להתקיים בנובמבר ויכלול 130 משתתפים שיגלמו תלמידים בבית הספר לכישוף ולקוסמות "הוגוורטס". את בית הספר תגלם למעשה אותה טירה שהמארגנים מנסים לרכוש או לשכור – בהתאם לסכום הכסף אותו יצליחו לגייס.

המארגנים משתייכים לשני ארגונים שונים מפולין (Liveform) ומדנמרק (Rollespilsfabrikken) שמתמחים ביצירת משחקי תפקידים המשוחקים במציאות. הטירה עצמה, שנקראת Czocha, נמצאת בפולין ואירחה בעבר אירועים דומים של משחקי תפקידים. המארגנים כאמור מקווים להצליח לגייס סכום של מיליון דולר על מנת להחזיק בטירה קסומה משלהם, בה יוכלו לערוך משחקים תפקידים ארוכים ומורכבים הרבה יותר.

עוד באותו נושא

הופה הולה: "איש השלג", החדש בסדרת הארי הולה, שווה למרות הכל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כולל משחקי קווידיץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמן ארגנטינאי יצר טנק ספרותי שמחלק ספרים לכל דורש

לכבוד יום הספרים הבינלאומי, מותג המשקאות 7UP גייס את האמן הארגנטינאי ראול למסוף כדי שיבנה עבורם את אחד מה"טנקים הספרותיים" המפורסמים שלו. הוא נעתר והכין הפעם את ה"טנק" משלד של פורד פלקון שנת 79', והוסיף לו "צריח" שיכול להכיל בתוכו עד 900 ספרים. למנסוף קורא לטנק שלו " Weapon of Mass Instruction" (נשק להוראה המונית) והוא מסיע את כלי הרכב הייחודי הזה ברחובות בואנוס איירס כדי לחלק ספרים בחינם לכל דורש, כל עוד הוא מקבל הבטחה שהספר אכן ייקרא.

הסופרת הרפר לי כתבה לעיתונאי שניסה ליצור איתה קשר: "לך מפה!"

בשבועות האחרונים חזרה הסופרת הוותיקה הרפר לי לכותרות בעקבות הידיעות על פרסום ספר המשך לספרה היחיד עד כה, "אל תיגע בזמיר". פרסום הספר עורר תהיות רבות, בעיקר לאור העובדה שבעבר הבהירה לי כי היא לא מתכוונת לפרסם ספר נוסף לעולם. כתוצאה מכך עיתונאים רבים ניסו ליצור קשר עם הסופרת במטרה לענות על חלק מהשאלות שעלו בעקבות הספר החדש.

השבוע התברר שעיתונאי אחד הצליח ליצור איתה קשר. לפי אתר AL.com עיתונאי חוקר בשם קונור שיטס מהעיתון בירמינגהאם ניוז, ניסה באופן עיקש להגיע אל לי דרך עורך הדין שלה, המו"ל שלה וגם באמצעות מכתב בן שני עמודים ששלח לה ובו ביקש ממנה להגיב לשאלות השונות שעולות מעצם פרסום ספרה החדשה. לי הפתיעה את שיטס כשהחזירה לו את המכתב ששלח וכתבה בכתב ידה ארבע מילים: "לך מפה! הרפר לי".

הרפר לי. al.com, צילום מסך
הפתק שכתבה הרפר לי/צילום מסך, al.com

עותקים מ"הפוליו" של שייקספיר שמצויים בספריה בוושינגטון ייצאו לראשונה לתצוגות ברחבי ארה"ב, פורטו ריקו ואיי הבתולה

לציון 400 שנים למותו של שייקספיר החליטה ספריית Folger Shakespeare בוושינגטון להציג ברחבי ארה"ב כמה מעותקי "הפוליו" (כינוי לכרך שבו נתפרסמו לראשונה רוב מחזותיו של שייקספיר) שמצויים באוסף שלה.

המהדורה הראשונה של "הפוליו" ראתה אור בשנת 1623 (8 שנים אחרי מותו של שייקספיר) והודפסה ב-750 עותקים. בעולם ידוע רק על 233 עותקים ששרדו מהמהדורה הראשונה. בשנת 2001 נקנה עותק מהמהדורה הראשונה של "הפוליו" בסכום של ששה מיליון דולר ע"י אספן הספרים פול אלן.

בספריה בוושינגטון מצויים 82 עותקים, כאשר 18 מהם ינדדו ויוצגו בעשרות מקומות ברחבי אמריקה. מטרת המסע ע"פ הוושינגטון פוסט היא להגיע לקהל רחב שלא נמנה עם חוקרי שייקספיר או אספני ספרים נדירים. בכל עיר שאליה תגיע התערוכה יוצגו העותקים כשהם פתוחים בדיוק בעמוד בו נכתב המשפט המפורסם "להיות או לא להיות" מתוך "המלט".

המסע יצא לדרך ברחבי ארה"ב, פורטו ריקו ואיי הבתולה באפריל 2016, אז ימלאו 400 שנים בדיוק למותו של שייקספיר.

הפוליו של שייקספיר. GettyImages
הפוליו של שייקספיר/GettyImages

הסופר ג'פרי ארצ'ר מאשים את בוליווד בגניבה מתוך רב מכר שכתב

ארצ'ר, שבעצמו ריצה מאסר בעוון שבועת שקר, נשאל בראיון לאתר האינטרנט ההודי DNA, אם הספרים שלו מתאימים לעיבודים קולנועיים הוליוודים. "שכחו מהוליווד, הסתכלו על בוליווד שלכם!" ענה הסופר, "חבורת הגנבים הזו העתיקו מכמה מהספרים שלי בלי לשאול אפילו". ארצ'ר התייחס לקומדיה רומנטית בוליוודית משנת 2011 שלטענתו הושפעה ישירות מספרו "דין פרוטה" משנת 1976. בהמשך ציין שגם סרט הודי משנת 1987 בשם "Khudgarz" מבוסס על ספר אחר שלו – "קין והבל". לטענתו, בוליווד גונבת בדרך קבע עלילות מספרים ומשנה אותם בצורה כל כך רשלנית עד שאין קושי להבחין במקור.

ארצ'ר, שמכר במשך השנים כ-270 מיליון ספרים, נחשד מספר פעמים בעבר בפלגיאט; הסופרת קת'לין בורנט, שזכתה בשנת 1983 בתחרות סיפורים קצרים שארצ'ר שפט בה, התלוננה מאוחר יותר שהיבטים בעלילה שלה הופיעו בסיפור שפרסם ארצ'ר בשם "Just Good Friends". בתגובה טען המו"ל של ארצ'ר כי "אין זכויות יוצרים על רעיון". מבקריו של ארצ'ר הבחינו גם בדמיון הרב בין מחזה שכתב ושיחק בו בשם "The Accused" לבין סרט משנת 1957 בשם "Witness" המבוסס על סיפור קצר של אגתה כריסטי.

הסופר ג'פרי ארצ'ר. GettyImages
קורה בין עיניו. ג'פרי ארצ'ר/GettyImages

תלמידי בית ספר יסודי באנגליה הכינו סרטון סטופ-מושן לכבוד יום הספר הבינלאומי וזכו ב-10,000 פאונד עבור בית הספר שלהם

תלמידי בית ספר יסודי מדונקסטר זכו בפרס "יום הספר הבינלאומי" בעקבות סרטון אנימציה שהכינו ובו מככבים עשרות ספרי ילדים מפורסמים, כשגם לפס הקול אחראים ילדי בית הספר.

בתי הספר שהציגו את מועמדותם לפרס נדרשו להגיב בצורה יצירתית לשאלה "מדוע אנחנו לא יכולים לחיות בלי ספרים". את הזוכים בחרה ועדה שבראשה עמד הסופר ג'יימס פטרסון, שתרם 50 אלף פאונד כדי שהפרס יתקיים גם בשנים הבאות.

הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין תרם עותק מהמהדורה הראשונה של "ההוביט" לאוניברסיטת טקסס

מחבר ספרי "שיר של אש ושל קרח" ג'ורג' ר.ר. מרטין החליט להעניק את הספר ה-5 מיליון במספר לאוסף של ספריית אוניברסיטת טקסס, ובטקס מיוחד שהתקיים בשבוע שעבר הוא תרם עותק ממהדורה ראשונה של "ההוביט". ספרו של ג'.ר.ר. טולקין, פורסם לראשונה בשנת 1937 ומהמהדורה הראשונה שלו קיימים רק 1,500 עותקים. העותק שתרם מרטין אף מכיל תיקונים בכתב ידו של המו"ל, כפי שנמסר בהודעה לעיתונות של אוניברסיטת טקסס.

מרטין טען שהתרומה נעשתה כדי לעודד את כניסתה של ספרות הפנטזיה לקנון הספרותי העולמי. בדבריו בטקס הוא התייחס גם להשפעה האדירה שהייתה להוביט על חייו: "אין ספק שההשפעה שלו עלי הייתה מכרעת," אמר מרטין, "ואני חש עונג משונה כשאני רואה אותו נכלל בספריה כמו זו, כעותק ה-5 מיליון לצד סופרים ומשוררים כמו סרוונטס ו-וולט ויטמן". לדעתו, כך אמר, יש חשיבות עצומה לשימורם של ספרים – מכל סוג ומכל מין – כיוון שלא ניתן לדעת איזו ספרות תהיה בעלת ערך עבור האנשים שיחיו בעוד חמישים, מאה ואלף שנים.

האינדיפנדנט הבריטי ציין כי גם אוסף כתביו של מרטין עצמו שמורים בספריית האוניברסיטה, שבה ביקר לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת במסגרת ועידה שעסקה בספרות מדע בדיוני.

ג'ורג' ר. ר. מרטין, משחקי הכס. Alberto E. Rodriguez, GettyImages
תפסיק לתרום ותחזור לכתוב. ג'ורג' ר. ר. מרטין/GettyImages, Alberto E. Rodriguez

חדשות בשורה

* ריצ'ארד לינקלייטר במאי "התבגרות" יביים את העיבוד הקולנועי לספר "איפה את, ברנדט" מאת מריה סמפל.

* הסופרת מאיה אנג'לו שהלכה לעולמה בשנה שעברה תונצח על בול דואר, כך הודיעה רשות הדואר האמריקאית.

* בית האופרה של מינסוטה יעלה מופע שיתבסס על הספר "הניצוץ" מאת סטיבן קינג. בתפקיד ג'ק טוראנס יופיע זמר הבריטון ברייאן מאליגן ואת אשתו המבועתת וונדי תגלם זמרת הסופראן קלי קאדוס. האופרה תועלה במאי 2016.

* ערב מיוחד בבית ביאליק במלאות מאה שנה למותו של מנדלי מוכר ספרים בהשתתפות שמעון אדף, יאיר גרבוז, ענת ויסמן, לילך נתנאל, מוריה דיין קודיש, מנדי כהנא ויהונתן נדב. יום חמישי, 12 במרץ, בשעה 20:00 בבית ביאליק בתל אביב. מחיר כרטיס : 40 ש"ח.

* ביום חמישי ה-19 במרץ יערך במוזיאון תל אביב לאמנות אירוע להשקת הגיליון השני של כתב העת הספרותי גרנטה. בנוסף ליוצרים שיצירותיהם הופיעו בגיליון, ישתתפו באירוע גם נורית זרחי, שועי רז, ד"ר אבי אלקיים, דורית פלג, פרופ' גלילי שחר ויונתן לוי . 19 במרץ, 19:00, במוזיאון ת"א לאמנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully