וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 24: ג'יי קיי רולינג מתנצלת בפני המעריצים על דמות שהרגה

6.5.2015 / 0:00

"מקבלת בהכנעה את זעמכם המוצדק על מותו", צייצה הסופרת על אחד מקורבנות הקרב על הוגוורטס. וגם עטיפות נחשפות, עיבודים טלוויזיוניים ועוד חדשות ספרות

ג'יי קיי רולינג. Clive Brunskill, GettyImages
חטאתי, עוויתי. ג'יי קיי רולינג/GettyImages, Clive Brunskill

ג'יי קיי רולינג מתנצלת על מותו של פרד מסדרת ספרי הארי פוטר

ע"פ ספרי "הארי פוטר", לפני 17 שנה נערך "הקרב על הוגוורטס" ובמהלכו נהרגו דמויות שונות (הקרב תואר בספר השביעי והאחרון בסדרה – "הארי פוטר ואוצרות המוות") . המחברת ג'יי קיי רולינג בחרה את ה-2 במאי כיום הזיכרון לאותו קרב, והשבוע היא הסבירה בחשבון הטוויטר שלה שמעתה, בכל יום זכרון לקרב, היא תתנצל על מוות אחד שאירע במהלכו.

"היום אני רק רוצה לומר: אני ממש מצטערת על פרד," צייצה רולינג, "מקבלת בהכנעה את זעמכם המוצדק על מותו". היא הוסיפה כי מותו של פרד היה הקשה ביותר מבחינתה ולכן בחרה בו כדמות הראשונה שהיא מתנצלת על מותה ביום הזיכרון לקרב על הוגוורטס.

על פי הסיפור פרד ויזלי היה בן 20 במותו (הוא נולד ב-1 באפריל 1978). הוא ואחיו התאום ג'ורג' נודעו לאורך סדרת הספרים בכשרונם לבצע מתיחות ומעשי שובבות. בספר החמישי בסדרה מסופר על סדרת מוצרים למתיחה שהם יוזמים את פיתוחם ואילו בספר השישי כבר מתוארת החנות לקוסמים שהם פתחו שזוכה להצלחה גדולה. בספר השביעי פרד מצא את מותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרד ז"ל וג'ורג וויסלי בגרסת הסרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מלחמה ושלום" של לב טולסטוי ו"עריסת חתול" של קורט וונגוט יעובדו לסדרות טלוויזיה. גם סדרת ספרי הבלש של הסופר הישראלי דרור משעני יעובדו לטלוויזיה ולקולנוע

ה-BBC תשדר במהלך 2016 מיני-סדרה על פי ספרו המפורסם של לב טולסטוי, "מלחמה ושלום" בכיכובם של פול דאנו, לילי ג'יימס, ג'יליאן אנדרסון, ג'יימס נורטון וג'ים ברודבנט. ע"פ ההוליווד ריפורטר, גם הספר "עריסת חתול" של קורט וונגוט יעובד לסדרת טלוויזיה. טרם פורסמו שמותיהם של הבמאי והשחקנים הראשיים שישתתפו בסדרה.

ואילו בישראל הודיעו בשידורי קשת כי הם מפתחים סדרת מתח ע"פ שני הספרים הראשונים בסדרת הבלש של דרור משעני. בנוסף, הזכויות לעיבוד קולנועי של ספרו הראשון של משעני, "תיק נעדר", נמכרו לבמאי הקולנוע הצרפתי אריק זונקה ("חלומות של מלאכים").

"שתי התוכניות לעבד את הספרים הראשונים בסדרה מלהיבות אותי מאוד, כמובן", אמר משעני בהודעה שיצאה לעיתונות. "קודם כל כי מרתק לחשוב מחדש על ספרים שכתבת דרך נקודת מבט של יוצרים שונים ממך שמבינים אותם אחרת. הניסיון לפתח סדרה ישראלית מעניין אותי גם כי באופן יחסי נעשו מעט סדרות מתח טובות בישראל והכותבים שמפתחים אותה מנסים לפצח את השילוב הלא פשוט הזה, מסתבר, של מקומיות ומסתורין. ואריק זונקה הוא אחד הבמאים האהובים עליי כך שכמובן שמסקרן אותי לראות איך הוא יספר את הסיפור של 'תיק נעדר' בצרפת ובצרפתית".

בימים אלה רואה אור בהוצאת אחוזת בית "האיש שרצה לדעת הכל" - הספר השלישי בסדרת ספרי הבלש של משעני שמגוללים את עלילותיו של החוקר אברהם אברהם.

עוד באותו נושא

רק בגלל ההורקרוקס: התיאוריה המהפכנית על הארי פוטר ומשפחת דרסלי

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרור משעני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אישה מלוס אנג'לס מצאה בביתה קלטת ובה ראיון נדיר שערכה כסטודנטית בשנת 1972 עם הסופר ריי ברדבורי. כעת הראיון עובד לסרטון אנימציה

בשנת 2012 מצאה ליסה פוטס קלטת שהיתה טחובה עמוק באחת המגירות של שידה ישנה. הקלטת הכילה ראיון שהיא ערכה בתור סטודנטית לתקשורת בשנת 1972 עם סופר המדע הבדיוני הנודע ריי ברדבורי ("פרנהייט 451"). פוטס ראיינה את ברדבורי יחד עם סטודנט נוסף בשם צ'אד קואטס, והראיון התקיים במושב האחורי של מכונית שהסיעה אותם מביתו של ברדבורי בלוס אנג'לס לצ'פמן קולג' במחוז אורנג' (קליפורניה), לשם נסע כדי לתת הרצאה.

קבוצת האנימטורים Blank on Blank החליטו להחיות את הראיון הזה ועיבדו אותו לסרטון אנימציה שעלה בשבוע שעבר לערוץ היוטיוב שלהם. הקבוצה שמה לה למטרה לשמר ולהפיץ ראיונות עם אושיות תרבות אמריקאיות, ובעבר כבר העלו סרטוני אנימציה לראיונות נדירים שנערכו עם ג'ניס ג'ופלין, דיוויד פוסטר וואלאס וג'ים מוריסון.

טריילר לעיבוד הטלוויזיוני של ה-BBC לספר הפנטזיה המצליח "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל"

רשת BBC חשפה השבוע את הטריילר לסדרת הטלוויזיה החדשה שלה המבוססת על הספר "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל" מאת סוזן קלארק. הסדרה תכלול 7 פרקים ויככבו השחקנים ברטי קארבל ואדי מרסן.

נחשפה הכריכה החדשה לקומיקס שיהווה המשך לספר "מועדון קרב"

חברת Dark Horse Comics חשפה השבוע את השער לגיליון הראשון בסדרת ספרי הקומיקס שכתב צ'אק פלאניוק כהמשך לספרו הנודע "מועדון קרב" (שהפך לסרט מפורסם בבימויו של דיוויד פינצ'ר ובכיכובם של בראד פיט ואדוארד נורטון). הסדרה, שתצא לאור ב-27 במאי, תקרא "מועדון קרב 2" ותאוייר ע"י קמרון ודייב סטיוארט.

בנוסף נחשפה השבוע גם כריכתו של הספר העשירי בסדרת יומנו של חנון מאת ג'ף קיני, שיקרא "Diary of a Wimpy Kid: Old School" ויראה אור ב-3 בנובמבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת אירועי "ליל הספרים העולמי" חולקו בבריטניה יותר מ-250,000 ספרים בחינם

כ-10,000 מתנדבים אוהבי ספר יצאו לרחובות בריטניה ביום חמישי האחרון כדי לחלק בחינם ספרים ל-35% מהאוכלוסיה שלא קוראים להנאתם. את אירוע חלוקת הספרים יזם ארגון "The Reading Agency" הבריטי והוא נערך בפעם החמישית במסגרת "יום הספר העולמי" שקבע ארגון אונסק"ו.

לפני חמש שנים פתחה סוכנות הקריאה הלאומית בבריטניה ביוזמה לחלוקת ספרים בחינם על מנת לעודד קריאה. ע"פ הנתונים, כ-35% מהאוכלוסיה בבריטניה לא קוראת ספרים להנאתה והיוזמה של "ליל הספרים העולמי" מבקשת לשנות זאת. בכל שנה מדפיסה הסוכנות במיוחד 250 אלף עותקים של 20 ספרים שונים שנכנסים לרשימה באותה שנה, ומבקשת ממתנדבים לעזור לה לחלק אותם. הסוכנות גם מעודדת את אוהבי הספר לקנות במתנה את הספר האהוב עליהם ולתת אותו למישהו מהקהילה או מהסביבה הקרובה שלהם על מנת לעודד קריאה.

תערוכה של איורים מתוך ספרי ילדים ישראלים תוצג בחודש הקרוב בפסטיבל ספרים בדרום קוריאה

התערוכה, שמוצגת כחלק מפסטיבל הספרים "נמי איילנד הוא משחקייה של ספרים" (Nami Island is a Book-Playground), נקראת "חוקים ושבירתם" והיא עוסקת באופן שבו תכנים של אינדיבידואליזם ושבירת מוסכמות באים לידי ביטוי באיורים ישראליים בני זמננו. במסגרת התערוכה מוצגות עבודתיהם של המאיירים הישראלים רותו מודן, דוד פולונסקי, רינת הופר, מישל קישקה, יניב שמעוני, ולי מינצי, לנה גוברמן, איה גורדון-נוי, אביאל בסיל, צחי פרבר, שחר קובר, שירה נחומזון, גלעד סופר, עומר הופמן, נעמה בנזימן ועינת צרפתי.

אוצרת התערוכה, מיכל פז-קלפ, שמשמשת כעורכת ספרי ילדים בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, תהיה אורחת הפסטיבל (שממוקם סמוך לבירה סיאול) ותרצה בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גן נעול - מתוך "הכבש השישה עשר", דוד פולונסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "ברחוב ירמיהו", לנה גוברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "סעודה אצל המלכה", רותו מודן/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "שבלול בצנצנת", רינת הופר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "בדיוק כמו שרציתי", איה גורדון נוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ז'אנר הפנטזיה והמדע הבדיוני נכבש לאחרונה בידי נשים

הגרדיאן הבריטי טוען כי בשנים האחרונות ישנו גל של סופרות צעירות שכותבות בז'אנר הפנטזיה והמדע הבדיוני (תחום שנחשב גברי מאוד עד לא מכבר) וכעת המו"לים להוטים להחתים דור חדש של סופרות שאולי יכתבו את הלהיט הספרותי הבא בתחום.

מתברר כי לספרים כמו "הארי פוטר", "משחקי הרעב" ו"מפוצלים", שכולם נכתבו בידי נשים, היתה השפעה עצומה על דור צעיר של בנות שכעת כותבות בעצמן סיפורי פנטזיה דיסטופיים. באביב הקרוב אמורים להתפרסם ספרי המשך בסדרות הפנטזיה של שלוש סופרות מצליחות - סמנתה שנון ("עונת העצמות"), ג'ן וויליאמס ("The Copper Promise") ואריקה ג'ונסון ("The Queen of the Tearling") - נוסף לכמה ספרי ביכורים של סופרות צעירות.

"יש שינוי משמעותי בחמש השנים האחרונות", אמרה לגרדיאן ג'ולי קריספ, העורכת הראשית של הוצאת טור הבריטית. "לא רק שיותר נשים קונות וקוראות ספרות פנטזיה, אלא שאנחנו רואים גם יותר ויותר סופרות בז'אנר שמקבלות הכרה משמעותית על יצירתן. קל להגיד ש'משחקי הכס' של ג'ורג' ר. .ר. מרטין הפכה את ספרות הפנטזיה למיינסטרים והנגישה אותה לאנשים שהתרחקו ממנה בעבר, אבל גם לרשתות החברתיות היה חלק משמעותי בשינוי הזה, כי הן אפשרו להציג את סופרות הפנטזיה לקהל הולך וגדל".

קייט מקהייל, קניינית ספרי מד"ב עבור הוצאת Waterstones, מסבירה כי ההוצאות החלו להבין שגם ספרי פנטזיה או מד"ב שנכתבו בידי נשים יכולים להמכר היטב. "הסופרת אן ליקי, למשל", אומרת מקהייל, "זכתה בכמעט כל פרס אפשרי בתחום בשנה שעברה".

לוסי האונסום, שספר הביכורים שלה יצא לאור בחודש האחרון, סיפרה לגרדיאן כי בתחילה היא כתבה עלילה שבמרכזה עמד גיבור גברי, אך בהמשך הבינה שהסיפור עובד טוב יותר כשבמרכזו נמצאת גיבורה נשית. "אני יודעת שיש גברים שלא יקנו ספרי פנטזיה שבמרכזם גיבורה נשית, או ספרים שנכתבו בידי נשים, וזה חבל מאוד", אמרה האונסום.

אריקה ג'ונסון, שספרה "The Queen of the Tearling" זכה להצלחה גדולה ואף יעובד לסרט קולנוע בכיכובה של אמה ווטסון, סיפרה שהיא מקבלת דווקא לא מעט תגובות חמות על הבחירה שלה בגיבורת פנטזיה נשית. "הרבה נשים ניגשות אלי ואומרות שהן שמחו מאוד לקרוא ספר פנטזיה שיש בו גיבורה נשית 'רגילה'", אמרה ג'ונסון.

הסופרת המלזית זן צ'ו סיכמה את התופעה כשאמרה: "אלה לא רק זמנים טובים לנשים כותבות, אלה זמנים מרגשים גם לקוראי הפנטזיה והמדע הבדיוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מורה מניו יורק החליט לעודד קריאה בקרב נערים אפרו-אמריקאים ע"י הקמת מדפי ספרים במספרות שכונתיות, כדי שהנערים יוכלו לקרוא בזמן שהם מחכים לתספורת

אירווינג אירבי, מורה בבתי ספר יסודיים ברובעים הארלם וברונקס בניו יורק, הבחין שתלמידים רבים בבתי הספר בהם הוא מלמד - בעיקר בנים ממוצא אפרו אמריקאי - לא מתעניינים בספרים ורואים בהם דבר שמנוגד לזהות שלהם.

כתוצאה מכך החליט אירבי להקים את פרויקט "Barbershop Books" (ספרי מספרות). הרעיון של אירבי היה פשוט: ללכת למספרות שכונתיות שמשפחות אפרו-אמריקאיות מבקרות בהן על בסיס קבוע, להקים מדפי ספרים עם ספרי ילדים ונוער שמותאים במיוחד לבנים (מלאי אקשן, קשורים לתרבות האפרו-אמריקאית, וכאלה שגיבוריהם הם גברים) ולשכנע את בעלי המספרות לעודד את הילדים לפתוח את הספרים בזמן שהם מחכים לתספורת, או אפילו בזמן התספורת.

אירבי ניסה לעבוד ע"פ מודל פרסומי לפיו צריך לגרום לצרכן לקשר בין המוצר לבין דבר-מה נחשק או מעורר הזדהות. כיוון שמספרות הפכו למעין מרכזי תרבות עבור נערים אפרו-אמריקאים בניו יורק, הוא הבין כי יש סיכוי שספרים שימצאו במקום יגרמו לנערים לקשר ביניהם לבין התרבות שהם מזדהים איתה.

"אם אני מזווג בין קריאה למספרה, במשך הזמן, כשנער יראה מספרה הוא יחשוב על קריאה", אומר אירבי על התפישה שעומדת בבסיס הפרויקט. "כך יש להם סיכוי של ממש להתגבר על התפישה לפיה נערים שחורים לא קוראים".

עד כה גייס אירבי לפרויקט שש מספרות מהארלם ומברוקלין. הוא מקווה להרחיב את הפרויקט לעוד 19 מספרות נוספות עד ספטמבר, בזכות פרס של 5,000 דולר שקיבל על הפרויקט שלו במסגרת תחרות של יוזמות ציבוריות בניו יורק. "המטרה הסופית", אמר אירבי, "היא לשפר את חייהם של כל הילדים באשר הם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות בשורה

* שבוע הספר יתקיים השנה בין התאריכים 3-13 ביוני, לראשונה מאז שהוחל החוק להגנת הספרות והסופרים בפברואר 2015. שבוע הספר הוא ההזדמנות היחידה בשנה לקנות את הספרים המוגנים בחוק בהנחה משמעותית.

* העורך והמתרגם פרופ' משה (מוקי) רון, והמתרגמים ניר רצ'קובסקי ואבנר להב, זכו השבוע באות אביר מסדר האמנויות והספרות מטעם שר התרבות הצרפתי.

* סטיבן קינג זכה בפרס אדגר לספרות מתח על ספר "מר מרסדס". פרס אדגר (על שמו של אדגר אלן פו) נוסד בשנת 1945 והוא מוענק ע"י אגודת סופרי המסתורין של אמריקה.

* בסוף השבוע הקרוב (8-9 במאי) יערך כנס "הקולומוס והאיזמל" על חולים ורופאים ביצירת עגנון ובספרות העברית. בין המשתתפים: חיים באר, ד"ר יחיל צבן, הרב ג'פרי סאקס, ד"ר שגית ארבל-אלון ופרופ' ערן דולב. הכנס יערך במלון רנסס בתל-אביב. ההרשמה באמצעות בית עגנון בירושלים.

* הוצאה חדשה בשם "כהל" מיסודם של יובל יבנה ויובל ליבליך תערוך השקה במועדון "הצימר" בתל אביב. בהשתתפות יובל ליבליך, יובל יבנה, מיכאל קובנר ד"ר טלי גרגיר וכן הלהקות קילר הלוהטת ו-Whaling Snails. יום רביעי, 13 במאי, רחוב הגדוד העברי 5, תל אביב. דמי כניסה: 10 ש"ח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יריד שבוע הספר בתל אביב, 1926/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully