וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציג רשת סטימצקי בוועדת החינוך והתרבות: "לא יודע אם חוק הספרים הזיק או הציל אותנו"

29.7.2015 / 13:09

במהלך התכנסות ועדת החינוך התרבות והספורט לבחינת החוק להגנת הספרים נשמעו דעות רבות ומנוגדות. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) סיכם: תם ולא נשלם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הדיון הבוקר בכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה וחצי מאז החלת החוק להגנת הספרות והסופרים ועדיין אין לגביו מסקנות חותכות. הבוקר (רביעי) התכנסה שוב ועדת החינוך התרבות והספורט כדי לדון ביעילות החוק, כאשר השאלה שהנחתה את הדיון ונשאלה שוב ושוב על ידי יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הייתה: "האם החוק הזה הועיל או הזיק לך?"

מפתיעים במיוחד היו הדברים שהושמעו מצד היועץ המשפטי של רשת הספרים "סטימצקי", שחר וולר, שנכנס לתפקידו ערב קריסת הרשת, לדבריו, וייצג אותה בדיון בכנסת הבוקר.

"ההוצאות אומרות בכמה נמכור ואנחנו צריכים למכור. ההוצאות מחליטות אילו ספרים להוציא ואילו לא. בישראל מוציאים הרבה יותר ספרים... הבעיה הכי גדולה של השוק זו בעיה של בעלות צולבת", הוסיף וולר. "רשת אחת מוחזקת על ידי שתי הוצאות ספרים מהגדולות בישראל (צומת ספרים, ט.ק.). צריך להבין את הדבר הזה לעומק לפני כל התערבות נוספת בחוק. החוק הזה פועל במידה מסוימת ובצדק נגד הדואופול, במובן זה שכל אחד יכול להקים חנות ספרים ולמכור, ולי כרשת אין יתרון עליו. החוק שיפר באופן דרמטי את פוטנציאל התחרות".

בשלב זה התפלא אפילו יו"ר הועדה יעקב מרגי (ש"ס): "לא הבנתי - החוק עשה לכם טוב?"

"בכנות, אנחנו לא בטוחים", השיב וולר. "אני לא יודע. אנחנו מנסים לבדוק את זה. אנחנו לא יודעים את התשובה. אני רק יכול להגיד שכשחברת הכנסת תמר זנדברג שואלת האם אפשר למכור ספר ב-25 שקלים ואמרו לה פה שלא ניתן, צריך לזכור שבעבר מכרו ספרים ב-25 שקלים ו'סטימצקי' הגיעה לקריסה".

עוד התייחס וולר לדבריו של עודד מודן, מבעלי הוצאת "מודן" ושותף ברשת "צומת ספרים" המתנגד לחוק וטוען שהוא פוגע בהוצאות לאור. "אף אחד לא מפריע ל'מודן' למכור לכל בתי הספר בישראל בכל מחיר שהוא רוצה, הוא יכול למכור למוסדות". מדובר בנתון שחלק מחברי הכנסת בוועדה, ביניהם חבר הליכוד יואב קיש, לא הכירו אותו.

ח"כ יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט התרבות בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
יו"ר הוועדה, יעקב מרגי רק רוצה להבין למי החוק הזיק ולמי הועיל/מור שאולי

לאורך הדיון היו התייחסויות שונות למצב שוק הספרים הישראלי, ומעבר לאינטרסים של הוצאות הספרים מול הרשתות והיוצרים, הועלתה שוב ושוב שאלת טובת הצרכן.

נציג הצרכנים אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות אשר ערכה סקר מקיף לדבריו בנושא השפעת חוק הסופרים על צריכתם, פתח ואמר, "אחת הבעיות שלנו זה שהשיח הכלכלי לעתים שוכח את הצרכן ומתנתק מהשיח הצרכני. המטרה היא שוק הוגן לכל הצרכנים. שוק הצרכנים מאופיין במו"לים קטנים וגדולים והזיקה היא ברורה. אם אין צרכן אז אין יצרן, אין משווק, אין אף אחד, והנתונים שאנחנו מציגים פה היום מאוד חותכים: יש ירידה משמעותית ברכישת ספרים וברכישה של סופרים לא מוכרים".

"בשוק שאיננו הוגן אולי הצרכנים ייפגעו קודם, אבל אחרי זה ייפגע הענף כולו. אני מבקש לקבוע שבכל רפורמה צריך להיוועץ בצרכנים, ובעיקר אסור לפגוע בצרכנים", חתם פלג.

לדברים האלה הצטרף רותם סלע, מו"ל צעיר העומד בראש הוצאת "סלע מאיר", שהגדיר את עצמו כמתנגד גם לחוק וגם לדו"ח שפורסם בעקבותיו. "אני מו"ל צעיר לא רק בגיל, והפגיעה הרבה יותר חמורה במו"לים הצעירים. אין הרבה כמונו, אין לנו סופרים ותיקים שיכולים למכור בקלות, אין לנו קטלוג של ספרים ישנים שיכולים להימכר בהנחות... אין לי תמיכה מהמדינה ואני גם לא מחפש כזו. אני מו"ל כי אני מאמין שזה חשוב".

"החוק הזה שעבר לפני שנה וחצי", אמר סלע, "בא להדביר אנשים כמוני החוצה מעולם הספרות. אנשים משכבת הגיל שלי. זה מדביר שלוש קבוצות: הראשונה היא סופרים צעירים. לא רק צעירים בגיל. מדובר ברוב המוחלט של סופרים שאני מכיר, כאלה שאין להם בעיה למכור בהנחה, וכל מה שאנחנו מבקשים זה שיתנו לנו את ההזדמנות. הקבוצה השניה הם קוראים צעירים. אני מדבר על סטודנטים, משפחות צעירות, אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם הוצאה של 70 שקלים. והקבוצה השלישית היא הוצאות חדשות שלא יכולות לפרוץ לשוק. הוצאות צעירות שעובדות עם סופרים לא מבוססים".

על כך ביקשה לשאול תמר זנדברג, שהתעניינה לאורך כל הדיון בעלות הפקת ספר ולא קיבלה תשובה חד משמעית: "למה אתה לא מוכר ב-25 שקלים"?

"שוק הספרות הוא מאוד ספקולטיבי. כל ספר הוא כמו חברה חדשה. אתה לא יודע מה יקרה עם הספר אז אתה שם עליו תג מחיר ומתחיל ללכת", השיב סלע, שדבק במבצעי הארבעה במאה, ומכר בדוכן שהקים שלושה ספרים במאה בשבוע הספר האחרון בניגוד להגבלות החוק. "המטרה הראשונה היא שיווק. אם יש סופר לא מוכ?ר ואני יכול למכור אותו בארבעה במאה, לא רק שאני לא משלם עליו אני אפילו מרוויח עליו קצת כסף".

בניגוד לדברים אלה טען דני טל, הממונה על יישום החוק במשרד הכלכלה: "מספר הספרים שנמכר בינואר עד מאי אשתקד לפני שבוע הספר – גדל ב-10% , זאת למרות ירידה של כמות הספרים שנמכרו ברשתות. המול"ים מוכרים יותר בערוצי שיווק חלופיים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
המו"ל רותם סלע, שבוע הספר, תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
רותם סלע מוכר את מרכולתו בשבוע הספר/ראובן קסטרו

חוק ההגנה לספרות וספרים, המכונה בקצרה חוק הספרים, מחייב שמירה על מחיר קבוע לספרים ישראלים בשנה וחצי לאחר צאתם לאור וקובע שיעורי מינימום לתמלוגים לסופר ישראלי.

ביוני האחרון יזם ח"כ יואב קיש הצעת חוק חדשה המבקשת להחזיר את המצב שהתקיים לפני שנכנס החוק לתוקפו, כך שספרים יוכלו להימכר במחיר מוזל מיד לאחר הוצאתם ולא רק לאחר 18 חודשים כפי שהחוק מאפשר כיום. "בעקבות חוק הספרים", אמר בזמנו חה"כ קיש בדיון בכנסת, "מחיר ממוצע של ספר חדש עלה מ-44 ש"ח ל-68 ש"ח. בממשלה מפקחים על מוצרי צריכה בסיסים כמו לחם, ביצים וחלב ודואגים שאנו הצרכנים לא נשלם מחיר גבוה מדי. בנושא הספרים המצב הוא הפוך. נוצר אבסורד בו הממשלה מפקחת ודואגת לכך שמחיר הספרים יהיו גבוהים. את האבסורד הזה אנחנו פועלים לתקן". קיש זכה לתמיכתה של שרת התרבות מירי רגב שאמרה במעמד אותו הדיון: "ספר הוא לחם נפשם של ההמונים. חוק הספרים לא יבוטל אבל יתוקן כך שנגרום לכך שיותר אזרחים יקנו ספרים. אנחנו צריכים לאפשר לעם הספר ספר במחיר עממי. ספר הוא לא מותרות. ועדה ממשלתית תגיש את המלצתה בתוך שישים יום".

זאת הפעם הראשונה שוועדת החינוך התרבות והספורט מתכנסת בנושא זה במסגרת הכנסת ה-20. בישיבה נכחו סופרי ביכורים, נציגי הוצאות הספרים, נציגי רשתות הספרים הגדולות, בעלי חנויות ספרים עצמאיות, נציגם של איגוד סופרים, נציג המועצה הישראלית לצרכן שערך סקר בנושא וכן חברי הכנסת יואב קיש, ח"כ מירב בן ארי, ח"כ סתיו שפיר, ח"כ תמר זנדברג.

הטענה המרכזית שעלתה מדבריהם של הדוברים השונים היא שבין אם החוק מזיק או מועיל ישנם שני מוקדים שטרם התמודד עמם כראוי או סיפק להם פתרון הולם: מצבם של הסופרים המצויים בראשית דרכם המקצועית וכן הגבלת או אי הגבלת ההנחות הניתנות לחנויות הספרים מצד ההוצאות.

יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה: "לשוק הספרים יש מאפיינים ייחודיים ולכן גם החוק הזה הוא ייחודי. השיטה הטובה ביותר לתקן את המצב היא בטיפול בבעלות האנכית. גילינו שיש חריגה משמעותית בהנחות וצריך לטפל בהנחות שהרשתות דורשות מהמו"לים. ניסיונו לאותת לרשתות לרדת מהעץ ולהתחיל לדרוש הנחות מתאימות יותר למה שקיים בעולם - אם זה לא יקרה, זה בגלל שיש תחרות מוגבלת. לפי הממצאים שלנו הכוח של הרשתות הולך וקטן וזה מצויין. באמצעות החלת החוק עודדנו תחרות בשוק".

יואב קיש ומירי רגב בדיון בכנסת לגבי שבוע הספר. נועם מושקוביץ
יואב קיש ומירי רגב בדיון בכנסת לגבי שבוע הספר/נועם מושקוביץ

סופר הילדים והנוער אלכס פז גולדמן אשר השתתף גם הוא בישיבה טען שהחוק הוביל לשקיפות מבורכת מול הוצאות הספרים. "במכתב שנשלח לי מהוצאת הספרים שלי עולה שההנחה הממצועת על הספרים הייתה 67.88% זה אומר שהרשתות גבו בערך 75% ממחיר הספר. כלומר ממה שנשאר בסופו של דבר, אתה מקבל 8% ממחיר הספר, שאף פעם לא ידעת מהו לפני החוק".

בהמשך דבריו ביקר פז גולדמן את טענותיו של חה"כ יואב קיש כנגד החוק ואמר: "החוק מצוין. מר קיש דיבר על רוסיה? בכל המדינות הדמוקרטיות יש חוק ספרים שקובע מחיר קבוע. אתה מסלף את העובדות כאשר אתה בא ואומר שרק הסופרים הוותיקים בעד, מסתבר שהם נגד. כשאתה אומר שהסופרים הצעירים הם נגד מסתבר שהם בעד". והוסיף שטענותיו של קיש מופרכות. בשלב זה קטע חה"כ יואב קיש את דבריו וביקש מחה"כ מירב בן-ארי להתערב ולבקש מפז גולדמן להפסיק את נאומו. על כך הגיבה חברת הכנסת תמר זנדברג: "הדיון פה היה מאוד מאוזן. למרות שהמטוטלת בשוק נוטה לכיוון תמיכה בחוק, כולנו שמענו את הדברים מאוד באריכות וחשוב שנשמע גם דברים שלא נוחים לנו".

באותו עניין ציינה זנדברג את דבר חתימתם של כ-140 סופרים על עצומה המתנגדת לביטול חוק הספרים שפורסמה הבוקר. העצומה הוגשה לשרת התרבות מירי רגב, ובין החותמים ניתן למצוא את שמותיהם של כמה מן הסופרים הבכירים שליוו אותו מראשית דרכו: מאיר שלו, א"ב יהושע, עמוס עוז, דורית רביניאן ועוד.

את הדיון סיכם יו"ר הוועדה מרגי באמירה, "תם ולא נשלם. ועדת החינוך, התרבות והספורט רשמה לפניה את הודעת משרד התרבות והספורט כי השרה הקימה ועדה ייעודית לבחינת החוק הועדה הזו תתכנס ותעבוד במהלך חודש אוגוסט . ועדת החינוך והתרבות מבקשת להגיש לה דו"ח זה והיא תקיים בו דיון. הוועדה עוקבת בדאגה אחר התפתחות שוק הסופרים והספרים ותעשה, ככל הניתן כדי לתמוך בסופרים ובחנויות ספרים עצמאיות. הוועדה פונה למשרד הכלכלה לבחון את כשלי השוק ולמנוע ריכוזיות בשוק הספרים וכן מבקשת מהמשרדים הנוגעים בדבר לדווח לה על ביצוע המסקנות תוך שלושה חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully