וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני מוכן לשרוף את עצמי בכיכר, אם זה יחסל את חוק הספרים"

3.6.2015 / 18:05

פרסום ראשון: המו"ל רותם סלע מוכר 3 ספרים חדשים ב-100 בשבוע הספר, למרות שחוק הספרים אוסר זאת, וחשוף לקנסות כבדים. "במקום לחכות שהחוק יחסל אותי, החלטתי להסתכן בהשמדת הוצאת הספרים שלי", אמר לנו

כתב: שגיא בן נון, צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד
המו?ל רותם סלע. ראובן קסטרו
המו"ל רותם סלע, בדוכן ההוצאה לאור שלו בשבוע הספר בתל אביב/ראובן קסטרו

למרות שחוק הספרים אוסר זאת, החליט המו"ל רותם סלע (אין קשר לדוגמנית) כי בשבוע הספר שנפתח היום (רביעי) הוא מוכר 3 ספרים חדשים ב-100 ש"ח. בדוכן ההוצאה לאור "סלע מאיר" בארוע שבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב, מופיע בקדמת השולחן טקסט המכריז "שוברים את ה¤וק" (במקום האות השניה מופיעה הסמל ¤ ולכן ניתן לקרוא זאת גם כשוק וגם כחוק), ומתחתיו הכותרות "ספרים במחיר פלילי" ו"-3 ב-100 ¤". הכותרת הדו משמעית, "ספרים במחיר פלילי", מופיעה גם על חולצות המוכרים. בכך סלע לכאורה מפר את החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל.

חוק הספרים, שנכנס לתוקפו בפברואר 2014, מחייב בין השאר שמירה על מחיר קבוע לספר ישראלי בשנה וחצי הראשונות לצאתו לאור ואוסר להכלילו במבצעים בנוסח "4 ב-100". בשבוע הספר העברי, קובע החוק, מותרת הנחה של עד 20% ממחירו הנקוב של הספר, וההנחה שהציע סלע היא בסביבות 50%.

"זה נראה לי משוגע שאני לא יכול למכור ספרים בהנחה", אומר סלע לוואלה תרבות. "קיבלתי פניות מהסופרים שלי שאין להם שום בעיה עם זה והם מבקשים ממני לעשות את זה. הכותרת 'ספרים במחיר פלילי' היא גם כדי ליידע את הציבור שאני מוכר ספרים בהנחה וגם כהתרסה כנגד החוק".

מה ההשלכות של הפרת חוק זו? "לפי החוק, על כל הפרה של חוק הסופרים אתה מקבל אזהרה, ואחרי זה קנס של 12 אלף ¤ על כל הפרה", אומר סלע. "אני מקווה שהם לא יעשו את זה, כי לדעתי זה פקודה בלתי חוקית בעליל, לפגוע בבנאדם שמוכר ספרים בזול. אולם גם אם אקבל קנסות אני אמשיך למכור. אם אני אקבל דו"ח אני אשרוף אותו. אני הולך למטה ברעש. אני מקווה שהם יהיו מספיק חכמים ולא יתנו לי קנס, שהנושא יעלה למודעות ציבורית ויבטלו את החוק הנורא הזה".

סלע, בעברו כתב כלכלי במעריב, הוא מו"ל מזה שנה וחצי, הוא הוציא חמישה ספרים ושלושת האחרונים זכו להצלחה, ובהם רב המכר הידוע "תפוס ת'יהודי" של טוביה טננבום. "למרות ההצלחה שלי, המכירות של ספרים חדשים ירדו בשני שליש. היום אני מוכר שליש מכמות הספרים שמכרתי לפני החוק", אומר לנו סלע. "מאה אחוז מהסופרים שאני מדבר איתם ומאה אחוז מהאנשים הצעירים שאני מכיר בני גילי היו מתים למכור את הספרים החדשים שלהם ב-1 פלוס 1 או ב-4 ב-100, כי ככה היו מכירים אותם. חוק הספרים חנק את השוק. אתה פשוט לא מוכר ספרים יותר. במקום לחכות שהחוק יחסל אותי ואת הסופרים הצעירים, החלטתי להסתכן בהשמדת הוצאת הספרים שלי, בתקווה שאחסל אותו".

המו?ל רותם סלע. ניב אהרונסון
"זה ניסיון לקחת את החוק ביחד איתי". המו"ל רותם סלע/ניב אהרונסון

בדוכן של "סלע מאיר" מחולקים פליירים ועליהם כתוב: "ספרים (לא רק) לעשירים. לפני שנה נכנס לתוקף חוק האוסר על הנחות לספרים חדשים. התוצאה: מחיר ממוצע של ספר חדש זינק ל-68 שקלים. חקיקה שאוסרת על סופרים ועל הוצאות לאור למכור במחיר שיאפשר לסטודנטים, לקשישים ולאזרחים שלא משתייכים לעשירון העליון לקנות ספרים חדשים היא אנטי חברתית, אנטי מוסרית ואנטי יהודית (עם הספר, לא?). אז החלטנו להתעלם ממנה ולצאת במבצע מיוחד לשבוע הספר: רבי מכר במחירים פליליים. 3 ב-100 ש"ח". בפלייר מופיעה תמונה של אזיקים.

"חוק הספרים", אומר סלע, "גורם לכך שאנשים כבר לא קונים ספרים. הוא גם גורם לכך שאתה כבר לא שומע קולות חדשים כי הספרות נעצרה. בחוק הזה יש פגיעה מטורפת בחופש הדיבור. 90 אחוז מהסופרים שהם בני פחות מ-50 היו מוכנים למכור ב-4 ב-100, היו מוכנים למכור ב-10 ב-100. כדי שספר שהם יוציאו ייקרא על ידי הרבה יותר אנשים בארץ ובעולם, יותר אנשים יתרגשו מזה, זה ייגע בהם וזה ישנה בהם משהו. "חוק הספרים הורג את כולנו לאט. החוק הורג את הסופרים הצעירים והקולות החדשים בתרבות הישראלית. איתו בין כה וכה אין לנו סיכוי. זה נסיון לקחת את החוק יחד איתי. אני מוכן לשרוף את עצמי בכיכר, אם זה יחסל את חוק הספרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully