וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר רם אורן לוואלה תרבות: "ההצעה לבטל את חוק הספרים היא הזויה"

3.6.2015 / 13:13

עם פתיחת שבוע הספר התקיים דיון בכנסת ובו נשמעו קריאות לביטול או לתיקון חוק הסופרים. שרת התרבות מירי רגב: "צריך למכור ספר במחיר עממי". הסופר רם אורן לוואלה תרבות: "אין שום מקום למחטף בדמות הצעת החוק החדשה"

רם אורן בדיון בכנסת. נועם מושקוביץ
רם אורן בעת הדיון בכנסת/נועם מושקוביץ

הבוקר (רביעי) התקיים בכנסת דיון לרגל פתיחת שבוע הספר המתקיים שנה וארבעה חודשים לאחר שנכנס לתוקפו "החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל". הדיון התקיים בהשתתפות דלה מאוד של סופרים ושל אנשי שוק הספרות, ובנוכחות שרת התרבות והספורט מירי רגב ומספר חברי כנסת. יוזם הדיון הוא חה"כ יואב קיש מהליכוד, שמקדם הצעת חוק לביטול חוק הספרים, אותה הוא אמור להניח ביום ראשון על שולחן הכנסת.

חוק הספרים מחייב שמירה על מחיר קבוע לספרים ישראלים בשנה וחצי לאחר צאתם לאור וקובע שיעורי מינימום לתמלוגים לסופר ישראלי. הצעת החוק החדשה של חה"כ קיש מבקשת להחזיר את המצב שהתקיים לפני שנכנס לתוקפו חוק הספרים, כך שספרים יוכלו להימכר במחיר מוזל מיד לאחר הוצאתם ולא רק לאחר 18 חודשים כפי שהחוק מאפשר כיום. "בעקבות חוק הספרים", אמר חה"כ קיש אמר בדיון, "מחיר ממוצע של ספר חדש עלה מ-44 ש"ח ל-68 ש"ח. בממשלה מפקחים על מוצרי צריכה בסיסים כמו לחם, ביצים וחלב ודואגים שאנו הצרכנים לא נשלם מחיר גבוה מדי. בנושא הספרים המצב הוא הפוך. נוצר אבסורד בו הממשלה מפקחת ודואגת לכך שמחיר הספרים יהיו גבוהים. את האבסורד הזה אנחנו פועלים לתקן".

כמה מו"לים ונציגיהם תמכו בביטול החוק. ערן זמורה, מנכ"ל ההוצאה כנרת זמורה ביתן אמר בדיון: "הדם והלב של הענף הזה הם הסופרים והצרכנים, אנחנו מתווכים. מרגע שהחוק יצא, שני הגורמים האלה נפגעו, אז בשביל מה צריך את החוק המטופש הזה?". רוני מודן, שייצגה בדיון את הוצאת הספרים הגדולה מודן, אמרה: "אם לפני החוק היינו מוציאים 200 כותרים בשנה, ירדנו לכ-80 כותרים בשנה. 5 חודשים לפני החוק הוצאנו ספר ביכורים של שרית ישי לוי שמכר משהו כמו 150 אלף עותקים בזכות מבצעים ודברים כאלה. אני יכולה להגיד שמאז שהחוק התחיל לא הוצאנו אפילו ספר ביכורים אחד. אמרנו 'לא' גם לסופרים מאוד מוכשרים שהוציאו אצלנו ספר ראשון, מכרו אלפיים עותקים, שדחפנו אותם בשיניים וללא ספק היינו ממשיכים איתם עוד כמה ספרים אבל אנחנו לא יכולים להוציא אותם היום. אני יכולה להגיד שסופרים שקיבלנו אצלנו תמלוגים בשיעור של עשרות אלפי שקלים ומאות אלפי שקלים בשנה, וזה יותר מאחד או שניים, התמלוגים שלהם ירדו בעשרות אחוזים. כל הסופרים שאני מכירה ודיברתי איתם, גם מההוצאה שלנו וגם מהוצאות אחרות, מאוד מבואסים מהחוק, הם מוכרים הרבה פחות".

גם הסופר ליעד שהם תמך בדיון בביטול החוק. "כתבתי ספר ילדים שיצא באחרונה", אמר, "הספר הזה לא היה לו סיכוי מלכתחילה. אין שום סיבה כלכלית לקנות את הספר החדש שלי. זה הטריף אותי, זה הוציא אותי מדעתי. ספרות הילדים נהרסה לחלוטין כתוצאה מהחוק הזה".

חה"כ ענת ברקו (הליכוד): "אני יכולה להגיד באופן אישי גם כסופרת כי הדבר הכי חשוב לסופרים ולסופרות שיקראו את הספרים שהם השקיעו בהם כל כך הרבה שנים".

יואב קיש ומירי רגב בדיון בכנסת לגבי שבוע הספר. נועם מושקוביץ
שרת התרבות מירי רגב וחה"כ יואב קיש בעת הדיון בכנסת/נועם מושקוביץ

בדיון נשמעה גם דעה שהובעה גם על ידי שרת התרבות מירי רגב, כי אין לבטל את חוק הסופרים אולם יש להכניס בו תיקונים. "אני מוטרדת מההשלכות של החוק", אמרה השרה רגב בדיון, "אני מוטרדת מכך שאני רואה שפחות אזרחים קונים ספרים. בסופו של דבר כולם נפגעים, גם הסופרים. ברור לי שצריך לשמור על איזון בין מחיר הספר להגנה על סופרים. יחד עם זאת, ספר זה לא מותרות. אני בעד המוטו של יותר קוראים, יותר ספרים ויותר מכירות. WIN WIN לכולם. ספר הוא לחם נפשם של ההמונים. חוק הספרים לא יבוטל אבל יתוקן כך שנגרום לכך שיותר אזרחים יקנו ספרים. אנחנו צריכים לאפשר לעם הספר ספר במחיר עממי. ספר הוא לא מותרות. ועדה ממשלתית תגיש את המלצתה בתוך שישים יום".

"אם לא לבטל את החוק, יש להכניס בו תיקונים", אומר חה"כ ינון מגל (הבית היהודי). "אין פה שחור ולבן. בתור צרכן, החוק הזה פגע לי בחשק להיכנס לחנויות הספרים", אמר בדיון. לדבריו, בטרם החלת חוק הספרים "היתה חגיגה, היה כיף, הספר פתאום היה משהו זמין, משהו שמתכתב עם החיים שלנו". לדבריו, לאחר החלת החוק "המכירות ירדו באופן משמעותי. אני חושב שסופרים זו אוכלוסייה שצריך לדאוג לה, אפשר להשוות אותה לחקלאים שאנחנו מסבסדים אותם. כך גם הסופרים שהכתיבה של הספרים היא חלק מערך של העם שלנו. בהחלט צריך לשמור על הסקטור הזה. אולי יש כלים אחרים שבעזרתם נוכל לשמור על הסקטור הזה".

מצד אחר, בלטו לא פחות הקולות המתנגדים לביטול החוק. הסופר רם אורן בדיון: "קודם כל אני רוצה להגיד משהו אופטימי. לי אין טענות. הספרים שלי נמכרים היטב. למרות שינון (מגל) אמר קודם שלא נכנסים לחנויות ספרים ושלא מחפשים ספרים, הם נמכרים. אבל אני רוצה להגיד משהו אחר. נגיד שהצעת החוק מתקבלת ונפיל את חוק הסופרים. מה יקרה? נחזור לתקופה של 4 ב-100. כמה אתם חושבים שהמו"ל קיבל מזה? קודם כל יירדו 60 אחוזי עמלה של החנות. זאת אומרת, 60 שקל מכל 100 ש"ח ירדו. נוסף לכך מע"מ ועמלת מפיץ של 8 אחוז. מה נשאר למו"ל? 8 או 9 שקלים לספר. פחות ממחיר העלות שלו לספר!". בשלב זה, יורם רוז, מבעלי הוצאת הספרים "כנרת זמורה ביתן" ושותף ב"צומת ספרים", הפריע בקריאת ביניים לעברו של אורן: "שקר מה שאתה אומר! אתה קיבלת מצומת ספרים 16 שקל לספר!".

רם אורן הוסיף ואמר לוואלה תרבות: "אין שום מקום למחטף בדמות הצעת החוק החדשה. אין שום סיבה לא לתת לחוק עוד זמן. לפני תקופת מבצעי ה-4 ב-100 מכרתי ספרים יפה מאוד במחיר קטלוגי. חוק הספרים לא היה גחמה אלא נלמד במשך זמן רב, ראיינו עשרות אנשים בתחום והגיעו למסקנה שבלי חוק הספרים המו"לים יפשטו רגל והסופרים לא יקבלו לעולם תמלוגים. נכון שיש ירידה מסוימת במכירות ספרים חדשים כי זו תופעה טבעית. אני מאמין שעוד חצי שנה-שנה המכירות יחזרו לקדמותן. אין עוד תופעה כזאת של מבצעי 4 ב-100 בעולם. לא ראיתי סופר אחד שכוכבו דרך מאז שנוצרו המבצעים האלה. יש כאן חברי כנסת שמנסים לתפוס טרמפ. ההצעה לבטל את חוק הסופרים היא הצעה הזויה".

גם רחלי אדלמן, יושבת ראש התאחדות המו"לים ומו"ל הוצאת שוקן, מתנגדת לביטול החוק. "החוק הזה מאפשר למו"לים, לסופרים ולכל מי שעוסק בהפקה של ספרים להתקיים. אם המצב יחזור לקדמותו הענף ייהרס לחלוטין ואולי תישאר הוצאה אחת או שתיים שישרדו".

חה"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה: "בואו ניזהר לפני שנכשיל את כל עולם הספרים והספרות. '4 ב-100' זה לא חזות הכל. החוק התחיל לעבוד. מטרתו של החוק היתה לעצור את המחשבה שספר זה עגבנייה. וזה התחיל לקרות. הספר קיבל את מעמדו הראוי. החוק הזה מגן על ספרים בתקופה הראשונה. הטענות על קריסה של השוק עדיין לא נכונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully