וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 37: ספרה החדש-ישן של הרפר לי מסתמן ככישלון גדול

12.8.2015 / 0:18

חנות ספרים מציעה החזר ללקוחות שרכשו את ההמשך של "אל תיגע בזמיר", בטענה שלא מדובר בספר אלא בטיוטה ראשונית שלא הייתה צריכה לראות אור. בנוסף: סופרת קיבלה פי 8 יותר תשובות חיוביות כששלחה כתב יד בשם גברי לעומת אותו כתב יד בשמה המקורי, ועוד חדשות ספרות

חנות ספרים במישיגן מציעה החזר מלא ללקוחות שרכשו את הספר החדש של הרפר לי

האם "Go Set a Watchman", הספר "החדש" של הרפר לי שיצא לאור כ-50 שנה לאחר שנכתב, הופך לאחד הפלופים הגדולים ביותר שידע עולם הספרות? כבר כשנודע על הכוונה לפרסם את הספר נפוצו שמועות וטענות כי הוא עומד להתפרסם תוך ניצול זיקנתה של המחברת בת ה-90, שהצהירה פעמים רבות בעבר כי אינה מתכוונת לפרסם אף ספר מלבד "אל תיגע בזמיר". לאחר שיצא לאור בחודש שעבר, התברר כי בספר ההמשך הגיבור האהוב אטיקוס פינץ' מתגלה כגזען חשוך – דבר שגרם למעריצי רבים של הרפר לי להצהיר כי אינם מתכוונים לקרוא את הספר כדי לא לפגום בדמות הנערצת עליהם. בנוסף, עם צאתו של הספר לאור נודע כי ברבים מהעותקים שנמכרו חסרו פסקאות ועמודים שלמים לקראת סוף הספר, וההוצאה נאלצה להדפיס עשרות אלפי עותקים חדשים.

לביקורת על הוצאת הספר החדש הצטרפה חנות ספרים עצמאית במישיגן בשם "Brilliant Books", שפרסמה הודעה לפיה כל לקוחותיה שרכשו את "Go Set a Watchman" רשאים להחזיר את הספר ולקבל את כספם בחזרה. בהודעה מסבירים בעלי החנות כי "Go Set a Watchman" הוא לא ספר אלא טיוטה ראשונית, ואסור היה לשווק אותו כספר חדש. "אנחנו מציעים לכם לקרוא אותו מנקודת מבט אקדמית והשוואתית, ולא כספר נחמד לקיץ", נכתב באתר החנות. "אפשר להשוות את המקרה הזה לספר 'דיוקן האמן כאיש צעיר' של ג'יימס ג'ויס והטיוטה הראשונה שלו שנקראה 'סטיבן הירו'. הטיוטה הזו נדחתה על-ידי המו"ל, וג'ויס עיבד אותה מחדש ושיכתב אותה עד שהגיע ליצירה קלאסית כמו 'דיוקן האמן'. בהמשך יצא 'סטיבן הירו' לאור כספר למען חוקרים ומעריצים, אבל בשום אופן לא שווק כ'רומן חדש של ג'יימס ג'וייס'. נשמח אם 'Go Set a Watchman' יזכה ליחס דומה".
בעלי החנות סיכמו את דבריהם כשכינו את הוצאת הספר כמהלך מו"לי מביש וכ"ניצול טהור של מעריצי הרפר לי ושל קלאסיקה אמריקאית אהובה".

סופרת קיבלה פי 8 יותר תשובות חיוביות כששלחה כתב יד בשם של גבר לעומת אותו כתב יד בשמה המקורי

הסופרת קתרין ניקולס שלחה קטעים מהרומן שכתבה ל-50 סוכני ספרים, וקיבלה בחזרה רק שתי תשובות חיוביות שמתעניינות בהמשכו של כתב היד. היא החליטה לפתוח חשבון אי-מייל חדש תחת שם גברי ושלחה בדיוק את אותו מכתב עם אותם קטעים מהרומן לאותם 50 סוכנים. הפעם קיבלה 17 תשובות חיוביות.

"מתברר שהוא טוב ממני פי 8 וחצי בכתיבת אותו ספר בדיוק", כתבה ניקולס במאמר שפרסמה באתר "Jezebel". "כמעט שליש מהסוכנים שראו את הבקשה שלו, רצו לראות את שאר כתב היד, בעוד שהאחוזים שלי הגיעו ל-1 מתוך 25. ההערות והביקורות על הכתיבה שלי, שנראו בתחילה כמוצקות כמו הקירות בבית שלי, הפכו לחסרות משמעות. הכתיבה שלי לא הייתה הבעיה, אלא אני - קתרין".

ניקולס מדגישה שהתגובות המוטות הגיעו מסוכנות ומסוכנים כאחד, "וזה לא מפתיע", היא מסבירה, "כי להטיות כאלה לא הייתה משמעות גדולה אם הן לא היו נפוצות בקרב שני המינים". גם הסופרת המצליחה בעולם, ג'יי קיי רולינג, סבלה מדעות קדומות שכאלה. בלחץ המו"ל שלה, שחשש שבני נוער לא יקנו ספר פנטזיה שנכתב ע"י אישה, היא בחרה שלא לפרסם את ספרי הארי פוטר בשמה המלא - ג'ואנה - אלא לבחור בראשית התיבות "ג'יי קיי" (כאשר האות K כלל לא נמצאת בשמה הרשמי אלא מיוחס לשמה של סבתה? - קת'לין).

הסופרת ג'יי קיי רולינג צופה בטניס בטורניר ווימבלדון. רויטרס
ג'ואנה רולינג/רויטרס

האם אמריקה התאהבה בצנזורה?

בחודשים האחרונים התפרסמו בארצות הברית כמה מקרים של דרישה להחרים או לצנזר ספר מסוים: הורים באיידהו ביקשו להסיר את הספר "של עכברים ואנשים" מאת ג'ון סטיינבק מתוכנית הלימודים בגלל הגסויות שמופיעות בו; הורים מפלורידה ביקשו להסיר מתוכנית הלימודים שני ספרי ילדים שמתרחשים בעיראק ובאפגניסטן כיוון שהם מקדמים דתות אחרות מלבד נצרות, בנוסף לאלימות המסוימת שקיימת בהם; ומורה לספרות בתיכון בקונטיקט, בעל ותק של 19, פוטר לאחר שהקריא בכיתה שיר של אלן גינזברג שמתאר בצורה גרפית יחסי מין בין שני גברים.

סקר שערכה לאחרונה חברת האריס בקרב 2,244 אנשים חושף כי בארבע השנים האחרונות, אחוז האמריקאים שחושבים שספרים מסוימים צריכים להיות מוחרמים עלה באופן ניכר. בשנת 2011, 18% מהמשיבים היו מעוניינים שספרים מסוימים יוסרו מהמדפים, בעוד שבשנת 2015 החזיקו 28% בדעה הזו. זאת ועוד, כמות המשיבים שטענו שאסור להחרים שום ספר ירדה מ-56% בשנת 2011 ל-48% בשנת 2015. שליש מהמשיבים טענו שהקוראן לא צריך להימצא בין כותלי בתי הספר ו-26% חשבו שספריות בתי הספר לא צריכות להכיל ספרים "שמטילים ספק בקיומו של אלוהים".

כעת מתקיים בארה"ב ויכוח סביב ההצעה לחייב הוצאות ספרים להטביע אזהרות תוכן וגיל על גבי ספרים באופן דומה לאזהרות שמופיעות בטלוויזיה ובקולנוע. המתנגדים להצעה טוענים שמדובר בפתח לצנזורה, בעוד התומכים בה גורסים כי היא תספק מידע להורים שיאפשר להם להגן על ילדיהם ולהתאים להם ספרים לגילם.

עוד באותו נושא

חיי מדף 28: מורה פוטר אחרי שהקריא שיר פורנוגרפי של אלן גינזברג

לכתבה המלאה

מאש-אפ פארודי בין טיילור סוויפט להארי פוטר

שחקנית מלוס אנג'לס בשם קייט פרקין העלתה קליפ פארודי ליוטיוב שבו היא מראה כיצד היו נשמעים להיטיה של טיילור סוויפט ("Shake It Off", "Bad Blood", "Welcome to New York", "Blank Space") לו היו נכתבים מנקודת מבטן של הדמויות הראשיות בסדרת ספרי "הארי פוטר". הקליפ זכה לכחצי מיליון צפיות ולתגובות נלהבות ממעריצי הקוסם של ג'יי קיי רולינג.

חוקרי אגתה כריסטי מצאו דרכים לפענח את זהותו של הרוצח בכל אחד מספריה

קבוצת חוקרים מומחים ניתחה יותר מ-26 ספרים של מחברת ספרי המתח הנודעת אגתה כריסטי, והצליחה לאפיין מספר מבני עלילה שיאפשרו לקורא לזהות את הרוצח זמן מסוים לפני שהוא נחשף בדרמטיות.

פאנל החוקרים בראשותו של דוקטור דומיניק ג'ינרוד מצא שהרוצח יוצג תמיד בחציו הראשון של הספר, ולרוב יהיו לו יחסים קרובים עם הקורבן – בדרך כלל בן זוג או קרוב משפחה. החוקרים מצאו גם לא מעט מאפיינים שמעידים על הזהות המגדרית של הרוצחים: כך למשל אם יופיעו בסיפור מספר כלי רכב יבשתיים, יש סיכוי רב שהרוצחת תהיה אישה, בעוד שקיומם של כלי תחבורה ימיים מגדילה את הסיכוי לרוצח ממין זכר; אם הקורבן נרצח בחניקה הרוצח יהיה לרוב ממין זכר, ואם העלילה מתרחשת בבית כפרי יש סיכוי של 75% שמדובר ברוצחת.

גם השפה של כריסטי מרמזת על מין הרוצחים; שפה משופעת במילות שלילה תאפיין עלילה שבמרכזה רוצחת, והיא לרוב תתגלה בהתבסס על אביזר ביתי כלשהו; רוצחים ממין זכר לעומת זאת יתגלו לרוב ע"י שימוש במידע או בלוגיקה.

המחקר הוזמן ע"י ערוץ הטלוויזיה הבריטי UKTV channel Drama לכבוד חגיגות 125 שנים להולדתה של כריסטי, במסגרתן יקדיש הערוץ שעות שידור רבות לשידור העיבודים הקולנועיים והטלוויזיונים לספריה.

אגתה כריסטי 1954. GettyImages
יש לכם יותר מדי זמן פנוי, חברים. אגתה כריסטי/GettyImages

חמש שנים לקינדל בבריטניה: סופרות עצמאיות כבשו את ראש רשימת רבי המכר הדיגיטליים של אמזון

לפני 5 שנים יצאה רייצ'ל אבוט לגמלאות והחליטה לכתוב ספר "בשביל הכיף", לדבריה. היא פרסמה את הספר שלה ישירות דרך קינדל, בלי שום הוצאה מתווכת, והשבוע הוכרזה כסופרת הכי פופולרית של אמזון בריטניה בקטגוריה הזו.

לכבוד חגיגות חמש השנים להשקת אמזון בריטניה, פרסמה השבוע החברה את רשימת הסופרים הפופולריים ביותר בקינדל; הסופרת העצמאית אי אל ג'יימס ("50 גוונים של אפור") הגיעה למקום הראשון, כשבעשירייה הראשונה מופיעים סופרים מפורסמים כמו ג'ורג' ר. ר. מרטין, לי צ'יילד וג'יליאן פלין. אולם אבוט, סופרת עצמאית שכאמור הגיחה מאנונימיות מוחלטת, הגיעה למקום ה-14 אחרי שמכרה למעלה ממיליון עותקים מספריה ועקפה סופרים ידועים ואהובים כמו יאן מרטל, ג'וג'ו מויס, דיוויד באלדאצ'י וג'פרי ארצ'ר. חמשיה סופרים עצמאיים נוספים הגיעו לרשימת 100 רבי המכר של קינדל בריטניה בחמש השנים האחרונות, כשאחרי אבוט נמצאים טרייסי בלום (מקום 47 הכללי), ניק אלכסנדר (מקום 49), ניק ספולדינג (מקום 52), קרי ווילקינסון (מקום 53), וסטיבן לידר (מקום 76).

"אני המומה", אמרה אבוט לטלגרף, "מאז שהוצאתי את הספר הראשון שלי בנובמבר 2011, הרגליים שלי לא נגעו באדמה [...] בשנת 2010 יצאתי לגמלאות ורציתי לכתוב ספר להנאתי. יום אחד החלטתי לפרסם אותו דרך קינדל ולראות מה יקרה, וההחלטה הזו שינתה לי את החיים. מכרתי יותר ממיליון עותקים מארבעת הספרים הראשונים שלי ואני כותבת בימים אלה את הספר החמישי [...] אף אחד לא יכול היה לצפות את זה (בטח שלא אני), אבל אני נהנית מכל רגע".

אי אל ג'יימס. רויטרס
הנמכרת ביותר. אי אל ג'יימס/רויטרס

קבוצת אנשים כתבה ספר ב-75 דקות

סופר המדע הבדיוני כריס פארנל החליט לאתגר את מארגני כנס הגיקים "תשעה עולמות" (the Nine Worlds geekfest) שנערך בסוף השבוע האחרון בהית'רו (אנגליה) והציע להם ליצור אירוע שבו ייכתב ספר אחד ע"י עשרות אנשים בפרק זמן של שעה ורבע. להפתעתו המארגנים הסכימו, ובשבת האחרונה האירוע יצא לדרך.

כ-50 משתתפים בראשותו של פארנל התכנסו בצהרי היום והחלו במשימה. הם החליטו שאת 45 הדקות הראשונות יקדישו לתכנון קווי העלילה הכלליים, ולאחר מכן – לכל משתתף תשאר חצי שעה כדי לכתוב פרק אחד. "אני מקווה שהתוצאה תהיה קוהרנטית, קריאה ובאנגלית סבירה", אמר פארנל ל"גרדיאן" לקראת האירוע, "אבל אנחנו בעיקר סקרנים לראות אם זה אפשרי ולא מצפים שספרות איכותית תצא מהניסוי הזה. אם במקרה נצליח להוציא תחת ידינו סיפור עם התחלה, אמצע וסוף, שאפשר לקרוא בלי להתאמץ יתר על המידה, זו תהיה הצלחה כבירה".

והניסוי אכן הצליח. שם הספר שנבחר הוא "The Phantom of the Space Opera" ואת הכריכה שלו איירה סאלי ג'יין תומפסון. בעמוד הטוויטר הרשמי של האירוע העלו המארגנים תמונה של ערימת דפים מלאים בכתב יד וטענו כי זהו הספר היחיד בעולם שהכתיבה והיצירה שלו לקחו פחות זמן מההקלדה שלו למחשב. הם גם הבטיחו כי הספר יהיה זמין להורדה דיגיטלית בעתיד הקרוב.

ספר של רוס מקדונלד יעובד לסרט על ידי האחים כהן

האחים כהן יכתבו סרט על פי הרומן "Black Money" של רוס מקדונלד (מחבר ספרי מתח שרבים מספריו תורגמו גם לעברית) וייתכן גם שיביימו את הסרט. הספר (שיצא לאור בשנת 1966) מתמקד בבלש הפרטי המפורסם של מקדונלד, לו ארצ'ר, שנשכר כדי למצוא אישה שנעלמה, ובמהלך חקירתו מגלה קשר מפתיע להתאבדותו של ילד בן 7.

ספרו האחרון של דודו גבע יראה אור בסוף החודש

10 שנים אחרי מותו, נמצאו בעזבונו של דודו גבע גיליונות A4 מהודקים בסיכה וכתובים בכתב יד, ובהם רומן מכתבים שלא ראה אור מעולם. הרומן נקרא "הברווז בעובי הקורה - בלבטי שליחות אזרחית" וזהו ספר הפרוזה היחיד שכתב גבע בחייו. גיבורו הראשי של הספר הוא ברווז רגשן ורומנטי, כתבן מכתבים אובססיבי, החולם לחולל מהפכה במשרד האפרפר-חמצמץ שבו הוא עובד. מכתביו כולם נועדו להניע את גלגלי המהפכה, אם בגיוס למען המטרה ואם בניסיונות להשיג אמצעים למימושה הסופי. הספר, שערכה עופרה רודנר, יראה אור בהוצאת "עם עובד" בסוף חודש אוגוסט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לירן חולצה אפורה ממליץ על ספר רומן ביכורים ישראלי

בימים אלה רואה אור בהוצאת זמורה-ביתן ספר הביכורים של עידן גרינברג, "מישהו השאיר את החלון פתוח". לצד המלצה של אשכול נבו על הספר, העלה המחבר לעמוד היוטיוב שלו גם המלצה של פורסט גאמפ הישראלי – לירן חולצה אפורה.

חדשות בשורה

* משרד התרבות פרסם השבוע קול קורא לפרס היצירה בתחום הציונות לשנת 2015. הפרס על סך 50 אלף שקלים יוענק ליצירה ספרותית שתיתן ביטוי לערכי הציונות, להיסטוריה של התנועה הציונית ולחזרת העם היהודי למולדתו ההיסטורית. הפרס ינתן גם בתחומי המחול, הקולנוע, התיאטרון, המוזיקה והאמנות הפלסטית.

* הסופרת לירן גולוד מונתה למנהלת האמנותית של פסטיבל הסופרים הבינלאומי ה-5 בירושלים, שייערך במשכנות שאננים בתאריכים 28-25 במאי 2016.

* הולי בלק, שחיברה את סדרת ספרי הפנטזיה המצליחים "ספיידרוויק" (יחד עם טוני דיטרליצי), חתמה על חוזה להוצאת טרילוגיה חדשה לבני נוער בשם "The Folk of Air Trilogy". הספר הראשון, שייקרא "The Cruel Prince" ייצא לאור בחורף 2018.

* ב-23 באוגוסט ייערך בחנות "המגדלור" ערב לכבוד ספר הילדים "אוטולין הולכת לבית הספר" מאת כריס רידל, בהשתתפות יותם שווימר ומאירה פירון. האירוע יכלול פעילות לילדים שבמסגרתה יכינו סימניות מקושטות לספרים. יום ראשון, 23.8, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-29 באוגוסט יערך ברדיו איפיג'יבי ערב לציון עשור למותה של דליה רביקוביץ. משתתפים: אלמוג בהר, יונתן קונדה, ליסה פרץ, אינס אליאס, אלי הירש, אסף אמדורסקי, שרי שביט, קובי עובדיה, נעם פרתום, דורית רביניאן, דנה אולמרט, עידו קליר, עדי קיסר, תהילה חכימי, קייס נאשף, שחר-מריו מרדכי, עדי קיסר וחן אלמליח. מוצ"ש, 29.8, 21:00, שד"ל 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully