וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 79: שייקספיר בפארק ובעירום מלא

1.6.2016 / 6:00

פו הדב והמלכה אליזבת חוגגים 90 בסיפור חדש, סופרי ילדים מתאחדים בשנאתם לסיימון קאוול, ספרי החמישייה הסודית יפורסמו בגרסה מודרנית ופארודית, "הסערה" של שייקספיר בגרסה נועזת במיוחד ועוד חדשות ספרות

סיפור חדש של פו הדוב לכבוד יום הולדתה ה-90 של מלכת אנגליה

אליזבת השנייה מלכת אנגליה נולדה בשנת 1926, ובשנה זו ראה אור לראשונה גם הסיפור הראשון בכיכובו של פו הדוב מאת א.א. מילן. לכבוד יום הולדתם ה-90 של המלכה והדוב, מתפרסם כעת סיפור חדש של פו הדוב שכתבה ג'יין ריורדן ואייר מארק בורגס בהשראת הסיפורים. הסיפור, שנקרא "Winnie-the-Pooh and the Royal Birthday" (פו הדוב ויום ההולדת המלכותי), מגולל את הרפתקאותיהם של פו, חזרזיר ואיה, שמגיעים לביקור בארמון באקינגהם על מנת להעניק למלכה מתנת יום הולדת; המתנה מתבררת כאחד משירי ה"המהום" המפורסמים של פו ("hum" songs).

הסיפור ראה אור כספר אלקטרוני וכספר שמע שניתנים להורדה בחינם, אך טרם ידוע אם הוא יצא לאור גם בפורמט מודפס.

פו הדב והמלכה אליזבת. Disney,
יוצאים לבקר את המלכה. פו והחברים/Disney

האיש שניצח את ענקיות הקומיקס

לפני כשנתיים פרסם גרהם ג'ולס ספר עזרה עצמית בשם "Business Zero to Superhero"; זמן קצר לאחר מכן הוא נתבע ע"י ענקיות הקומיקס מארוול ו-DC בטענה כי המילה Superhero (גיבור-על) היא סמל מסחרי שלהן ושימוש בו ללא רשות מהווה פגיעה בזכויות יוצרים. ג'ולס לא נרתע ויצא לקרב משפטי מול שתי החברות, כשבמהלכו הוא אף סירב לקבל מהן פיצוי של כמה אלפי דולרים בתמורה לשינוי שם הספר שלו. השבוע, ארבעה ימים לפני הדיון הסופי בבית המשפט לתביעות רכוש בלונדון, החליטו שתי החברות לסגת מתביעתן ולאפשר לג'ולס למכור את ספרו בשם המקורי.

"אני לא מאמין שהבסתי את יוצריהם של אקס-מן, ספיידרמן ואיירון מן", אמר ג'ולס לטלגרף הבריטי. "זה הישג בלתי נתפס והתחושה מדהימה".

טריסטן שרקלייקר, שותף בכיר בחברת עורכי הדין EIP המתמחה בתביעות מסוג זה, התראיין לגרדיאן ותיאר את סיפורו של ג'ולס כ"מקרה קלאסי של דוד אל מול גוליית". שרקלייקר סיפר כי אין זו הפעם הראשונה שמארוול ו-DC מנסות למנוע את השימוש במונח "גיבור-על" והסביר את טיעוניהן: "העובדה שמילה מופיעה במילון לא אומרת שהיא לא יכולה חלק ממותג; קחו לדוגמה את המילה Apple והערך שלה עבור ענקית הטכנולוגיה אפל. ובכל זאת – זה מפתיע ששתי ענקיות בתחום הקומיקס, שבדרך כלל מתחרות ביניהן, מתאחדות כדי לטעון לבעלות על מילה ולמנוע מאחרים להשתמש בה".

סיימון קאוול הצליח לעצבן גם סופרי ילדים

המפיק המוזיקלי ושופט הריאליטי סיימון קאוול ("אקס פקטור", "אמריקן איידול"), שידוע בביקורות הקשות והעוקצניות שלו, עורר השבוע את חמתם של סופרי ילדים לאחר שטען שספרי הילדים שיוצאים לאור הם משעממים. קאוול התראיין לטלוויזיה האמריקאית וסיפר כי לאחרונה הוא מקריא המון ספרי ילדים לבנו בן השנתיים; "הם כולם די משעממים", אמר קאוול, "אני חושב שאני יכול ליצור ספרים מעניינים הרבה יותר". לדבריו, הספר שיכתוב יעסוק בחיות ויכלול דמות המבוססת על עצמו "שמן הסתם תהיה דמות של גיבור".

התגובות לדבריו של קאוול לא איחרו להגיע. "סיימון קאוול אומר שכל ספרי הילדים הם משעממים, אבל אני חושש שפשוט היה לו קשה להתמודד עם המילים הארוכות יותר", צייץ בטוויטר סופר הילדים דני וואלאס. הסופר פיליפ ארדה הציע לקאוול לבקר עם בנו בספריה ולהיחשף לספרים "לא משעממים" שיומלצו ע"י הספרן, ואילו הסופר מט הייג פשוט כינה אותו "טרול".

רק הסופר מייקל רוזן החליט לברך את קאוול על כוונתו לכתוב ספר ילדים. "ככל שיותר אנשים מפורסמים יכתבו ספרי ילדים, כך ספרי ילדים יהפכו לפופולריים יותר", כתב רוזן בבלוג שלו. "ברוך הבא למסיבה, סיימון".

עוד באותו נושא

חיי מדף 78: מחאות נגד בני ציפר ודונלד טראמפ. בנפרד

לכתבה המלאה

ביונסה פוגשת את הארי פוטר

בשבוע שעבר עלה ליוטיוב סרטון פארודי שמנסה לדמיין איך היה נשמע השיר "Hold UP" של ביונסה אם הוא היה מבוצע ע"י דמותה של הרמיוני גריינג'ר מסדרת ספרי הארי פוטר. הסרטון, שנקרא "Wand Up", נוצר ע"י ערוץ היוטיוב Storyscape וזכה לכ-40 אלף צפיות בשבוע האחרון. צפו:

ספרי החמישייה הסודית יפורסמו בגרסה חדשה ופארודית שמתארת את הגיבורים כאנשים בוגרים

ספרי החמישייה הסודית נכתבו בידי הסופרת הבריטית אניד בלייטון בין השנים 1942-1963 וזכו להצלחה עולמית (21 ספרים ראו אור במסגרת הסדרה). כעת, 48 שנים אחרי מותה של המחברת, החליטה הוצאת קרקוס להוציא לאור ספרים חדשים ופארודיים בהשראת הסדרה, שמתארים את קורותיהם של חמשת הגיבורים – ג'וליאן, דיק, ג'ורג', אן וטימי הכלב – כאנשים בוגרים. בין הכותרים שיראו אור במסגרת הסדרה אפשר למצוא את "החמישייה נגמלת מאלכוהול", "החמישייה נגמלת מגלוטן" ו"החמישייה מגלה את ההורות".

"אני בטוחה שבלייטון היתה מברכת את הפארודיה המעודנת הזאת", אמרה אן מקניל, מנהלת קרן אניד בלייטון, לאתר בוקסלר.

את הספרים החדשים כתב ברונו וינסנט והם יראו אור בנובמבר הקרוב.

פרודיה החמישיה המפורסמת. Quercus,
התבגרו יפה/Quercus

בריטניה: תחייה מחודשת של קלאסיקות ספרותיות בקרב צעירים

חברת Neilsen Book, שמתמחה בחקר שוק הספרים, פרסמה לאחרונה נתונים חדשים שמראים כי הגיל הממוצע של קוראי ספרות קלאסית בבריטניה הוא 35 – ירידה של 3 שנים מאז שנת 2012. על פי הנתונים, מתוך כלל הספרים הקלאסיים שנמכרו בשנה שעברה בבריטניה, 61% נקנו בידי קוראים מתחת לגיל 35, כש-73% מהם הצהירו כי קנו את הספר להנאתם ולא למטרות לימודים.

השינוי מיוחס בין השאר לפעילות של הוצאת פנגווין קלאסיקס, שהוציאה בשנים האחרונות סדרה של ספרים קטנטנים (bite size) המכילים יצירות קצרות של סופרים קלאסיים ונמכרים במחיר של 80 פני לספר, וכתוצאה מכך אטרקטיביים במיוחד לאנשים צעירים. בשנת 2015, על פי חברת נילסן, בכל עשר שניות בממוצע נמכר בבריטניה ספר של הוצאת פנגווין קלאסיקס.

סיאטל היא העיר הכי קוראת בארצות הברית

אמזון פרסמה השבוע את דירוג הערים "הקוראות ביותר" על פי הנתונים שיש בידה. את החמישייה הפותחת משלימות הערים פורטלנד, וושינגטון די.סי, סן פרנסיסקו ואוסטין (הדירוג מתייחס אך ורק לערים המכילות מעל 500 אלף תושבים). המדינה הקוראת ביותר היא קליפורניה, כששלוש ערים בתחומה – סן פרנסיסקו, סן דייגו וסן חוזה - נכנסו ל-20 המקומות הראשונים.

הספר הנקרא ביותר בארצות הברית על פי הנתונים של אמזון הוא "הבחורה על הרכבת" מאת פולה הוקינס, שנמצא במקום הראשון במכירות הספרים (מודפסים ודיגיטליים גם יחד) ב-5 מתוך 10 הערים הקוראות ביותר.

שייקספיר בעירום מלא

מי שיתהלך בסנטרל פארק בניו יורק בחודש הקרוב, עשוי להיתקל ביוזמה חדשה ומיוחדת: הצגה מלאה ע"פ מחזה שייקספיר, בהשתתפות נשים בלבד ובעירום מלא. מדובר במחזה האחרון שכתב שייקספיר בחייו, "הסערה", ועל פי הבמאים אליס מוטולה ופיטר סטריט, העירום נותן גוון נוסף למחזה ומאפשר להדגיש את חירות היצירה.

המחזה עלה כחלק מפעילותה של קבוצת Topless Pulp Fiction, שנוהגת לקיים מועדוני קריאה בעירום בסנטרל פארק – פעילות המתאפשרת בניו יורק לאור חוקים שקבעו כי ניתן להסתובב בעיר ללא בגדים.

שייקספיר בעירום בניו יורק. AP
מסתמן ביקוש לכרטיסים/AP

ג'וג'ו מויס, לורי נלסון ספילמן, אשכול נבו וג'יי קיי רולינג הם הסופרים הפופולריים ביותר בירושלים

לקראת שבוע הספר פרסמה השבוע עיריית ירושלים נתונים על מגמות קריאה בבירה. מהנתונים, שמתבססים על השימוש של תושבי העיר במערך הספריות העירוני (36 ספריות), עולה כי בשנת 2015 שאלו 104,033 מנויי הספריות בעיר 1,333,417 ספרים – בממוצע 12 ספרים בשנה למנוי, כך שהירושלמי הממוצע המנוי לספריה קרא ספר אחד בחודש.

עוד עולה כי הספרים הפופולריים ביותר למבוגרים הם "ללכת בדרכך" מאת ג'וג'ו מויס, "אבני הסליחה" מאת לורי נלסון ספילמן ו-"שלוש קומות" מאת אשכול נבו, בעוד שבתחום ספרי הילדים מככבים סדרות הספרים "הארי פוטר" מאת ג'יי קיי רולינג, "יומנו של חנון" מאת ג'ף קיני ו"הדוד אריה" מאת ינץ לוי. במגזר החרדי הספרים הפופולריים למבוגרים הם "יום ושש שעות" מאת מ. ארבל, "תשמעי סיפור" מאת ר. טננוולד, ו-"לא מתה אנוכי" מאת ח. ברטלר; ואילו הילדים אהבו את הספרים "עשרים ואחד בבית אחד" מאת ר. רפפופורט, "סיפורים מחוץ לקופסא" מאת פ. פקשר ו-"קרובה רחוקה" מאת א. טוקר.

בלוג ישראלי חדש מעודד קריאה בתחבורה הציבורית

השבוע עלה לרשת בלוג חדש בשם "ספרים באוטובוסים" שמבקש לעודד קריאה במרחב הציבורי בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. יוצרת הבלוג, העורכת והמתרגמת שירי שפירא, מסבירה שהקימה אותו "כדי להכניס את הספרות יותר ויותר למרחב הציבורי, בין שבאמצעים פיזיים כמו הפעולה הפשוטה של להעלות אתכם ספר לאוטובוס, ובין שבאמצעים רוחניים כמו לחשוב איך מה שאתם קוראים קשור לחיים האמיתיים שלכם ומשפיע עליהם".

בפוסט הראשון בבלוג מציעה שפירא כמה עצות לקריאה באוטובוס, ביניהן דרכים להתמודדות עם הסחות דעת ואי נוחות והמלצות על סוג הספרים שכדאי לקחת לנסיעה.

"מה שאני מנסה לעשות בבלוג הזה הוא לפנות לקהל רחב יותר מחוג האנשים שאני בדרך כלל מדברת אתו על ספרים – כלומר מחוץ לאקדמיה ומחוץ לעולם המו"לות", אמרה שפירא בשיחה עם וואלה! תרבות. "אבל מלבד להמליץ על ספרים שאהבתי ולעודד אנשים לקרוא יותר (ואם אפשר אז בתחבורה ציבורית), אני רוצה שהבלוג הזה יוכל לייצר שיח חדש על ספרות, שיח שעוסק בתפקיד של הספרות בחיים שלנו, במובן הכי לא תאורטי שיש".

ומה את מציעה לאנשים שסובלים מבחילה בזמן קריאה בתחבורה הציבורית?

"אני ממליצה קודם כול לחשוב על ההמלצה לקרוא באוטובוסים בתור מטפורה ולהתנסות בעוד דרכים לשלב את הספרות בחיי היום-יום שלהם. וחוץ מזה – פודקאסטים ספרותיים וספרים להאזנה. זהו, נגמרו התירוצים."

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) תייערך במוזיאון ארצות המקרא בירושלים שעת סיפור לרגל צאתו לאור של ספר הילדים "גילגמש הצעיר והגן המכושף" מאת שירלי גרץ. יום רביעי, 1/6, 17:00, מוזיאון ארצות המקרא, ירושלים. מחיר למפגש: 22 ¤ לילד, 55 ¤ ל3 ילדים ו- 22 ש"ח להורה.

* הערב (רביעי) ייערך בפאב נולה סוקס בחיפה ערב "סופרים על הבר" עם הסופרת חווה עציוני-הלוי שכתבה סדרה של רומנים על דמויות של נשים בתנ"ך. יום רביעי, 1/6, 19:00, רחוב שלום עליכם 4, חיפה. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "אני לא הכרתי את אנרי קוריאל" מאת ראובן מירן (הוצאת נהר). יום חמישי, 2/6, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-5 ביוני ייערך ב"הסלון – דיזינגוף סנטר" ערב "סיפורים ומחשבים" בהשתתפות מעין רוגל ויונתן ילון. מנחה: חגית בת-אליעזר. יום ראשון, 5/6, 20:00, דיזינגוף סנטר, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-5 ביוני ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "שמור בתמונה" מאת טלי גבע (הוצאת עולם חדש). משתתפים: פרופ' רוחמה וייס, אמיר ארנון, נגה וייס, טלי גבע ויהונתן נדב. יום ראשון, 5/6, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-5 ביוני ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "מרים, ספרי לי את" מאת אורנה פילץ (איירה מורן יוגב, הוצאת כנרת זמורה-ביתן). משתתפים: פרופסור יעל דר, תמי שם-טוב ואורנה פילץ. יום ראשון, 5/6, 19:30, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully