וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 87: המאייר של וונדר וומן התפטר במחאה - "מצנזרים את עבודתי"

27.7.2016 / 6:48

חודש יוני שובר שיאים במכירות קומיקס, מחברת "דמדומים" תפרסם מותחן חדש המיועד לגברים, מחקר קובע: קוראי "הארי פוטר" נוטים לא לתמוך בטראמפ, השערוריה שגרמה להתפטרותו של המאייר הנועז של חוברות "וונדר וומן" ועוד חדשות ספרות

צילום מסך

מהספרים למסך: סרטים חדשים על פי "פעמון הזכוכית" ו"החוחית" וטריילר נוסף ל"הבחורה על הרכבת"

השחקנית קירסטן דאנסט ("ריאיון עם הערפד", "חמש ילדות יפות") נבחרה לביים סרט חדש על פי ספרה הנודע של סילביה פלאת' – "פעמון הזכוכית" – וזה יהיה סרטה הראשון כבמאית. ע"פ המגזין דדליין, השחקנית דקוטה פנינג ("דמדומים", "מלחמת העולמות") נבחרה לשחק את דמותה של גיבורת הספר אסתר גרינווד, ואילו התסריטאית נלי קים תהיה אחראית על כתיבת התסריט.

גם ספרה עטור השבחים של דונה טארט, "החוחית", יהפוך בקרוב לסרט בבימויו של ג'ון קראווליי (ברוקלין). פיטר סטראוגן (החפרפרת) יכתוב את התסריט. ואילו אולפני יוניברסל שחררו השבוע טריילר ראשון לקראת הסרט "הבחורה על הרכבת" על פי ספרה של פולה הוקינס. צפו:

מאיירת שוודית ניסתה לדמיין כיצד היו נראים המומינים לו היו בני אדם

המאיירת השוודית אנה אילביי החלה לפרסם לאחרונה בחשבון האינסטגרם שלה איורים שמתארים כיצד לדעתה היו נראות דמויות מספרי המומינים של טובה ינסון, לו הן היו בני אדם ולא טרולים החיים בעמק מדומיין. "הרעיון עלה לי אחרי שראיתי פרוייקט דומה שנעשה עם נסיכות דיסני", אמרה אילביי בראיון שפורסם באתר Moomin, "תמיד אהבתי את המומינים, כך שבשבילי הם היו מעניינים יותר מדיסני".

אילביי סיפרה שהיא מעריצה את המומינים מילדות, ומלבד ספרי המומינים, היא אספה גם ספלים עם דמויות המומינים ואף קעקעה את דמותה של מאי הקטנה על גופה. הדמויות האהובות עליה מהספרים הן מאי הקטנה וטו-טיקי ("בגלל הישירות שלהן") והדמות שהיא הכי אהבה לצייר היא של המיולין הזקן.

ומה לגבי הדמות שהכי קשה לדמיין כיצד הייתה נראית כבן אדם? "ללא ספק זהו מומין-טרול", הסבירה אילביי, "לא כל כך פשוט למצוא אדם עם אף כל כך גדול!".

החודש האחרון היה הרווחי ביותר בתעשיית הקומיקס ב-19 השנים האחרונות

ג'ון ג'קסון מילר, שמנהל בלוג בשם ComiChron ובו הוא עוסק בעיקר בפן העסקי והכלכלי של שוק הקומיקס, דיווח לאחרונה כי חודש יוני היה הרווחי ביותר בתעשיית הקומיקס מאז דצמבר 1997. כיוון שחנויות הספרים לא מאפשרות גישה שקופה לנתוני המכירות, מילר מסביר כי הוא נסמך על כמות ספרי הקומיקס שמזמינות החנויות מההוצאות (העותקים הללו לאו דווקא נמכרים בסופו של דבר, אך השינויים בכמות ההזמנות מצביעים על מגמה).

על פי הניתוח של מילר, בחודש יוני האחרון הוזמנו מהוצאות הקומיקס 8.53 מיליון עותקים מ-300 כותרי הקומיקס הנמכרים ביותר בשווי מוערך של 34.13 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 42 אחוז בהשוואה לחודש יוני לפני 5 שנים, ועלייה של 56 אחוז בהשוואה לחודש יוני לפני 15 שנים. למעשה זוהי כמות ההזמנות הגבוהה ביותר מאז דצמבר 1997, כשהוזמנו 8.99 מיליון עותקים מ-300 כותרי הקומיקס הנמכרים ביותר.

על פי האתר Vulture, העלייה הגדולה בהזמנות בחודש יוני נבעה, בין השאר, מפרסום הגיליונות הראשונים בסדרות Civil War II"" של מארוול ו-"באטמן" של חברת DC, אך אין אינדיקציה לכך שחודש יולי יהיה רווחי גם הוא באותה מידה.

עוד באותו נושא

חיי מדף 86: סדאם חוסיין מציג - הדור הבא של "משחקי הכס"

לכתבה המלאה

המאייר של וונדר וומן התפטר כמחאה על צנזורה

פרנק צ'ו, אמן קומיקס שאייר שערים חושפניים ומעוררי מחלוקת לוונדר וומן, התפטר השבוע מתפקידו כמחאה על נסיון צנזורה. בהצהרה שפרסם, האשים צ'ו את האיש שאחראי על כתיבת הקומיקס וונדר וומן, גרק רוקה, בנסיונות הצנזורה: "כולם אוהבים את השערים שעשיתי לוונדר וומן ורוצים שאני אשאר", אמר צ'ו, "גרג רוקה הוא היחיד שיש לו בעיה כלשהי עם השערים האלה [...] והוא ניסה לשנות ולצנזר את האמנות שלי מהיום הראשון לעבודתי". דוגמאות לעבודותיו של צ'ו ניתן לראות כאן ובעמוד הפייסבוק שלו, שלא מותיר הרבה מקום לספק באשר לתחביביו.

על פי צ'ו, רוקה טען שהשער לגיליון השלישי של הקומיקס הוא "וולגרי" ומציג "יותר מדי עור חשוף". המאייר טען גם כי לרוקה יש "אג'נדה פוליטית משונה" שגרמה לו לצאת כנגד השערים. בעקבות דבריו של רוקה הצהיר צ'ו כי אף על פי שהתחייב ליצור 24 שערים, השער לגיליון השישי של וונדר וומן יהיה האחרון שיעצב. רוקה והוצאת DC, שבמסגרתה רואה אור הקומיקס, סרבו להגיב.

בתוך כך הודיעה השבוע רשות הדואר האמריקאית כי תפרסם 4 בולים חדשים של וונדר וומן לציון 75 שנים להופעתה הראשונה (היא הופיעה לראשונה בגב הגיליון השמיני של ה- All Star Comics שראה אור באוקטובר 1941).

קומיקס חדש למסע בין כוכבים

לרגל חגיגות היובל לסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים", ששודרה לראשונה בשנת 1966, הוצאת IDW תפרסם סדרת קומיקס חדשה בשם Star Trek: Boldly Go"".

ע"פ ההודעה לעיתונות, הסדרה תכלול 60 גיליונות, כשעל הכתיבה והאיור יהיו אחראיים מייק ג'ונסון וטוני שסטיין שנחשבים למומחים בעיבוד "מסע בין כוכבים" לקומיקס. הגיליון הראשון יראה אור ב-26 באוקוטובר 2016.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הקומיקס החדש של "מסע בין כוכבים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחקר פסיכולוגי חדש קובע: קריאת ספרים הופכת אותנו לאנשים טובים יותר (אבל גם תוכניות טלוויזיה ומשחקי וידאו)

פרופסור קית' אוטלי, פסיכולוג מאוניברסיטת טורונטו, פרסם השבוע מאמר שעוסק בהשפעה שיש לסיפורים בדיוניים המופיעים ברומנים, תוכניות טלוויזיה ומשחקי מחשב, על בני האדם שצורכים אותם. מהמאמר, שפורסם בכתב העת "Trends in Cognitive Sciences", עולה כי תכנים בדיוניים שנצרכים באמצעים האלה משפרים את האמפתיה של האדם כלפי האחר ומצוקותיו ובכך הופכים אותו לטוב יותר מבחינה מוסרית.

באחד מהמחקרים שביצע פרופסור אוטלי, הוא ביקש מהנסיינים להביט ב-36 תמונות שבהן נראו עיניים של אנשים שונים, ולנסות לנחש על מה אותם אנשים בתמונה חושבים ומה הם מרגישים. חלק מהנסיינים נתבקשו לקרוא לפני כן ספרים בדיוניים (Fiction) והאחרים נתבקשו לקרוא ספרים עיון (Non-fiction); התוצאות הראו בבירור שמי שקרא לפני כן ספר בדיוני הצליח לזהות נכונה את הרגשות האמיתיים של המצולמים בתמונות במידה גבוהה בהרבה ממי שקרא ספרי עיון. הממצאים הללו מעידים על היכולת של ספרים בדיוניים לשפר את האמפתיה כלפי האחר.

תוצאות דומות התקבלו גם כשאוטלי נתן לנסיינים מסוימים לצפות לפני כן בדרמה טלוויזיונית בדיונית ולאחרים בסרט דוקומנטרי, וכן בניסוי על משחקי מחשב, כשקבוצה אחת שיחקה במשחק בעל קו עלילה בדיוני ברור, ואילו הקבוצה האחרת שיחקה במשחק הדורש לירות בדמויות רנדומליות שצצות על המסך.

"התכונה החשובה ביותר בהיותנו אנושיים היא שהחיים שלנו חברתיים", כתב אוטלי במאמר, "ויצירות בדיוניות מאפשרות להבין את החוויה החברתית שלנו". אוטלי מתייחס במאמר גם למחקרים אחרים שהראו כי יצירות בדיוניות ונראטיבים שונים מגדילים את האמפתיה שלנו כלפי תרבויות וגזעים שונים משלנו. "מהו רומן? מהו סיפור קצר? מהי תוכנית טלווזיה? מחזה? סרט? הם כולם פיסות תודעה שמועברות מאדם לאדם", הסביר אוטלי, "כשאנחנו קוראים ספר או צופים בדרמה, אנחנו לוקחים את פיסות התודעה האלה ששייכות למישהו אחר והופכים אותן לשלנו."

מחברת "דמדומים" סטפני מאייר תפרסם מותחן חדש למבוגרים

סטפני מאייר הפכה לסופרת מצליחה ועשירה בעקבות טרילוגיית ספרי הנוער "דמדומים" פרי עטה, שיצאה לאור בשנת 2005 ומכרה מאז מאות מיליוני עותקים ברחבי העולם. השבוע דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי מאייר עומדת לפרסם בקרוב ספר חדש בשם "הכימאי" (The Chemist), שהוגדר בהודעה לעיתונות כ"מותחן ריגול עוצר נשימה המיועד למבוגרים".

על פי תיאור הספר, הגיבורה של מאייר עובדת בשירות החשאי האמריקאי ביחידה למשימות סודיות במיוחד, וכשהיא מנסה לעזוב את השירות היא מגלה שהדבר כלל אינו פשוט. כדי לנסות ולהשתחרר היא תצטרך להסתכן ולהשתמש בכוחות המיוחדים שלה.

הספר יראה אור בארצות הברית ב-15 בנובמבר.

מחקר חדש קובע: קוראי הארי פוטר נוטים פחות לתמוך בדונלד טראמפ

פרופסור דיאנה מוץ, מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת פנסילבניה, פרסמה לאחרונה מחקר שקבע כי ככל שאדם בקיא יותר בספרי הארי פוטר, כך יש פחות סיכוי שהוא יתמוך בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.

"כיוון שדעותיו של טראמפ בשלל נושאים נתפסות כמנוגדות לערכים שעולים מתוך ספרי הארי פוטר, חשיפה לסדרת הספרים יכולה להיות גורם משפיע בתגובות של אמריקאים כלפי השקפותיו של טראמפ", כתבה מוץ.

במחקרה התמקדה מוץ בשלושה ערכים מרכזיים שמגולמים בגיבוריה של ג'יי קיי רולינג: כבוד וסובלנות כלפי הזולת, התנגדות לאלימות וביקורתיות כלפי משטר אוטוריטרי. בין השנים 2014-2016 היא ערכה סקר חוצה מפלגות בקרב 1,000 אמריקאים וניסתה לבחון את הקשר בין בקיאות בספרי הארי פוטר לדעות בנושאים כמו אפליית מיעוטים, חקירות בעינויים ואמירותיו של דונלד טראמפ.

כאמור, מוץ מצאה שככל שאדם בקיא יותר בספרי הארי פוטר, כך הוא נתן ציון הערכה נמוך יותר לדונלד טראמפ בסולם של 0-100. "לחובבי הארי פוטר קשה כנראה להתעלם מהדמיון בין התנהלותו של טראמפ לזו של וולדמורט [דמותו של הנבל בסדרת ספרי הארי פוטר, י.כ]", כתבה מוץ.

300 מעריצי הארי פוטר השתתפו בפלאש-מוב בניו יורק לכבוד יציאת הספר "הארי פוטר והילד המקולל"

ב-31 ביולי, יום הולדתם של הארי פוטר וג'יי קיי רולינג, י?צא לאור הספר ה-8 בסדרת ספרי הארי פוטר – "הארי פוטר והילד המקולל". הספר הוא למעשה גירסה מודפסת של המחזה שעולה בימים אלה בלונדון ומתאר את חייהם של הארי וחבריו כאנשים בוגרים, 19 שנים אחרי המאורעות שתוארו בספר השביעי בסדרה. את המחזה כתב ג'ק תורן, אך ג'יי קיי רולינג היא שהגתה את הרעיון וגם סייעה לו לקרום עור וגידים.

לקראת יציאת הספר לאור, התכנסו השבוע 300 מעריצי הארי פוטר בניו יורק והשתתפו בפלאש-מוב מיוחד שלווה בפסקול מסרטי הארי פוטר. צפו:

ספרי-שמע הופכים לגורם משמעותי בשוק הספרים עם עלייה של 21% במכירות

ג'ניפר מלוני מהוול סטריט ג'ורנל פרסמה השבוע כתבה שעוסקת בצמיחה האדירה של ספרי השמע (Audiobooks) בארצות הברית ובקנדה. ע"פ הכתבה, פורמט ספרי השמע גדל בקצב המהיר ביותר בשוק הספרים (לעומת הספרים הדיגיטליים והמודפסים), כשהמכירות בשנת 2015 עלו ביותר מ-21% ביחס לשנת 2014. בארצות הברית בלבד המכירות בשנת 2015 עלו ב-38% לעומת שנת 2014, לעומת עלייה של כ-8% בספרים המודפסים וירידה של כ-11% במכירות הספרים הדיגיטליים. הנתונים מראים מגמה דומה גם ב-2016, כשבחודשים ינואר ופברואר נרשמה עלייה של 37% במכירת ספרי שמע, לעומת אותה התקופה אשתקד. חברת Audible, המפיקה הגדולה ביותר בשוק ספרי השמע, מדווחת כי בשנה הקרובה מאזיניה ברחבי העולם יאזינו ל-2 מיליארד שעות של ספרים מוקלטים – כמות כפולה מזו שנרשמה בשנת 2014.

אחת הסיבות לצמיחה הגדולה בשוק הזה, ע"פ מלוני, היא השימוש ההולך וגדל בסמארטפונים שמלווים את הצרכן לכל מקום; ספרי השמע ניתנים להורדה במהירות ולשמיעה תוך כדי ביצוע פעולות אחרות. המו"לים מצדם הבחינו גם הם בפוטנציאל הכלכלי האדיר שבפורמט והם שוכרים שחקנים מפורסמים להקראת הספרים, מגדילים את התקציבים להפקת ספרי השמע ואף מנסים ליזום תכנים מקוריים שיופיעו אך ורק בפורמט של ספרי שמע.

"יש כבר מיליוני משתמשים שמאזינים לספרים במשך כשעתיים ביום בממוצע", סיפר דונלד כץ, מייסד Audible, והוסיף כי "אין ספק שהנסיקה של ספרי השמע מהווה נקודת מפנה משמעותית בשוק המו"לות".

חדשות בשורה:

הערב (רביעי) תיערך ב"הנסיך הקטן" הרצאה של אורי אביב תחת הכותרת "המדריך למהפיכה – מדע בדיוני וחשיבה פוליטית רדיקלית". יום רביעי, 27/7, 20:30, קינג ג'ורג' 19, תל אביב. הכניסה חופשית.

הערב (רביעי) ייערך בבית ביאליק ערב מיוחד לציון 82 שנה לפטירתו של חיים נחמן ביאליק, שיעמוד בסימן "שירתנו הצעירה". משתתפים: אלי אליהו, רועי חסן, דורי מנור, שחר-מריו מרדכי, נעם פרתום, ננו שבתאי, נעמה שקד, אגי משעול ושי צברי. מנחה: שהרה בלאו. יום רביעי, 27/7, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 20 ש"ח.

מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "לראות לויתן" מאת רון דהן (הוצאת פרדס). משתתפים: אלי אליהו, יהונתן דיין, יעל כהנא, מורן שוב, שחר הילה, איה אליה ויעל אייזנברג. יום חמישי, 28/7, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "השד מהסטף – אגדות טבע ארץ ישראליות" מאת צור שיזף (הוצאת מסעות). משתתפים: משה גלעד, פרופ' עירד מלכין וצור שיזף. יום חמישי, 28/7, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

ב-29 ביולי ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" אירוע לרגל צאת המהדורה המחודשת של ספר הילדים "הנסיכה תבוא בארבע" מאת וולפדיטריך שנורה (איורים: ניב תשבי, הוצאת מילתא). המאייר ניב תשבי יחתום על איוריו ומיכאל פינשטין יקריא לילדים את הסיפור. יום שישי, 29/7, 11:00-13:30, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

ב-31 ביולי יתקיים באודיטורום סמולרש באוניברסיטת ת"א כנס "נוער קורא" הרביעי. במסגרת הכנס יתקיימו הרצאות של אופיר טושה גפלה, ליאת רוטנר, רוני גלבפיש ואשכול נבו, לצד פעילויות נוספות ומכירות ספרי יד שניה. יום ראשון, 31/7, 10:30-18:15, אוניברסיטת תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

ב-2 באוגוסט יערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב מחווה לשירתו של מחמוד דרוויש. משתתפים: טל ניצן, נוית בראל, מחמוד אבו ערישה, ד"ר יובל פז, פרופ' ראובן שניר, פרופ' רפי וייכרט ואיבתיסאם מרעאנה מנוחית. יום שלישי, 2/8, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully