וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 82: מחקר קובע - קריאה הופכת אתכם לנחשקים יותר

22.6.2016 / 6:57

ג'יי קיי רולינג מנסה למנוע מצופי ההצגה "הארי פוטר והילד המקולל" לקלקל לאחרים, הרובוט שיסדר את הספרים בספרייה אחרי שתלכו, חנות הספרים שמדפיסה ספרים על המקום, המחקר שקובע איך תצליחו להיראות מושכים יותר באתרי היכרויות ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: סרט חדש על חייו של א.א. מילן ועיבוד קולנועי לסדרת ספרי הנוער "הסנוניות והאמזונות"

השחקן דומנל גליסון ("הארי פוטר ואוצרות המוות", "אומץ אמיתי", "האיש שנולד מחדש") יגלם את הסופר א.א מילן בסרט חדש על חייו, כך דיווח השבוע הטלגרף הבריטי. הסרט, שיקרא "Goodbye Christopher Robin", מגולל את סיפורם של מילן ובנו כריסטופר רובין (שצעצועיו היוו השראה לדמויות המופיעות בספרי פו-הדוב) לאור ההצלחה הבינלאומית של סדרת ספרי פו הדוב בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. השחקנית מרגו רובי תגלם את אשתו של מילן.

עוד פורסם השבוע כי סדרת ספרי הנוער "הסנוניות והאמזונות" מאת ארתור ראנסום תעובד לקולנוע בסרט חדש של הבי.בי.סי. הסרט, בכיכובם של קלי מקדונלד, אנדרו סקוט והארי אנפילד ובבימויה של פיליפה לוואת'ורפ, יצא לאקרנים ב-19 באוגוסט

הקראת סיפורים לכלבים שעברו התעללות עוזרת להם להתגבר על הטראומה

הניו יורק טיימס פרסם השבוע כתבה על ארגון American Society for the Prevention of Cruelty to Animals, שמציל מדי שנה מאות כלבים שעברו התעללות בידי בעליהם ומנסה למצוא להם בתים חדשים. אולם רבים מהכלבים שמגיעים אל הארגון סובלים מטראומה קשה מדי ולא מסוגלים להתקרב לבני אדם; על מנת לטפל בטראומה של הכלבים הללו ובפחד שלהם מבני אדם, החליטו בארגון לטפל בהם בשיטה מיוחדת: בכל שבוע מגיעים מתנדבים ובמשך 20 דקות מקריאים לכלבים סיפור כלשהו לפי בחירתם. הכלבים נמצאים בתא זכוכית ויכולים לשמוע ולהריח את האדם המקריא, אך לא נדרשים לבוא איתו במגע.

ויקטוריה וולס, אחת ממנהלות הארגון, הגתה את הרעיון לאחר שבמשך שנים היא השתמשה בנגינת גיטרה (בעיקר שירים של הביטלס לדבריה) כדי לרפא את הכלבים. "לא כולם יודעים לנגן בגיטרה, ורציתי למצוא פעילות מרפאה שכל המתנדבים שלנו יוכלו לבצע אותה", אמרה וולס. כך נולד רעיון קריאת הספרים באוזני הכלבים.

ע"פ הניו יורק טיימס, קשה לבחון את ההשפעה המדויקת של ההקראה על הכלבים, כיוון שהם עוברים במקביל גם טיפול התנהגותי; אבל וולס טוענת כי להקראה יש השפעה משמעותית וניכרת. "אפשר להרגיש את ההתקדמות של הכלבים בכל סשן של הקראה", הסבירה וולס, "בתחילת הסשן הכלב לרוב ישב מפוחד בקצה התא, וככל שעובר הזמן הוא עובר קדימה, נשכב ונרגע. חלקם אפילו יכשכש בזנב".

כמובן שתוכן הטקסט המוקרא לא משפיע על הכלבים, כל עוד מקריאים אותו בקול רגוע ונעים. "הקראתי להם שלושה ספרי ג'יימס בונד של איאן פלמיניג", אמרה דבורה לנקמן, אחת המתנדבות בארגון, "הם לא התלוננו".

נקמת הספרנים: הרובוט שיודע לאתר את הספרים הפזורים בספריה ולהחזיר אותם למדף הנכון

חוקרים בסוכנות למדע, טכנולוגיה ומחקר בסינגפור, פיתחו רובוטים אוטונומיים שיודעים לאתר ספרים שחסרים על המדפים בספריה ולהשיבם למקום, כך מדווח המגזין Popular Science. ספריות רבות בעולם כבר החלו להדביק על הספרים ברקודים שיאפשרו לספרן לאתר לאיזה מדף שייך הספר, אך הפעולה הזו עדיין דורשת סריקה ידנית של הספרן; הרובוט החדש, שזכה לשם AuRoSS, משתמש בזרוע שלו על מנת לסרוק בעצמו את הספר ובעזרת מערכת ניווט מבוססת לייזר וגלגלים המוצמדים לו בבסיסו, הוא מחזיר את הספרים הישר למדף המתאים.

ע"פ אנשי המחקר בסינגפור, ניתן גם לתכנת את הרובוט כך שלאחר סגירת הספריה הוא יסתובב במקום ויחזיר את הספרים למדפים המתאימים להם. המדענים מקווים שהרובוט יוכל להקל על העבודה הסיזיפית והמתישה של הספרנים בכל הקשור להחזרת ספרים למדפים. הספרנים, מצידם, מקווים שהרובוט לא יגזול את מקום עבודתם.

עוד באותו נושא

חיי מדף 81: "חמישים גוונים של אפור" ודונלד טראמפ: הספרים המביכים ביותר לקריאה נחשפים

לכתבה המלאה
רובוט ספרייה. Agency for Science, Technology and Research in Singapore, אתר רשמי
רובוט ספרייה/אתר רשמי, Agency for Science, Technology and Research in Singapore

ספריית הקונגרס בארה"ב ערכה סקר שבדק מהם הספרים המשפיעים ביותר על חיי האמריקאים

לקראת תערוכה שתיפתח השבוע ערכה ספריית הקונגרס סקר בקרב כ-17 אלף משתתפים, בניסיון למצוא מהם הספרים המשפיעים ביותר על חיי האמריקאים. 65 כותרים נבחרו ע"י המשתתפים, ביניהם "כמעין המתגבר" מאת איין ראנד, "אל תיגע בזמיר" מאת הארפר לי, "מלכוד 22" מאת ג'וזף הלר, "התפסן בשדה השיפון" מאת ג'.ד סאלינג'ר, "האקלברי פין" מאת מארק טוויין, "פעמון הזכוכית" מאת סילביה פלאת, "הזקן והים" מאת ארנסט המינגווי, "גטסבי הגדול" מאת סקוט פיצג'רלד, "מובי דיק" מאת הרמן מלוויל ו-"חתול תעלול" מאת ד"ר סוס. לעומת זאת, סופרים אמריקאים משפיעים וחשובים דוגמת וויליאם פוקנר, טוני מוריסון, פיליפ רות' וג'ון אפדייק, לא נכללו ברשימה.

"זו לא רשימה של הספרים האמריקאים הטובים ביותר, שאמורה להיות מגוונת מבחינת מגדר או אתניות", אמר גיא למולינארה, יו"ר פסטיבל הספרות הלאומי בארה"ב ומי שאחראי על התערוכה. "זו רשימה של ספרים שהכי יקרים לאותם אנשים שהשתתפו בסקר". למולינארה התייחס גם לשליטה של סוגת הסיפורת ברשימה, לעומת מיעוטם של ספרי עיון וביוגרפיות: "זה מראה עד כמה אנשים אוהבים כתיבה יצירתית".

הספריה תציג עותקים מיוחדים של הספרים הנבחרים בתערוכה שנפתחת בימים אלה ותמשך עד דצמבר השנה.

ג'יי קיי רולינג מבקשת ממעריציה לא לעשות ספוילרים למחזה "הארי פוטר והילד המקולל"

בשבוע שעבר עלה על הבמות המחזה "הארי פוטר והילד המקולל", שמהווה למעשה את החלק השמיני בסדרת ספרי הארי פוטר, ומגולל את חיי הגיבורים 19 שנה לאחר האירועים שתוארו בספר האחרון.

אולם יוצרת הארי פוטר, ג'יי קיי רולינג, חוששת שצופי המחזה יהרסו את החוויה למי שיצפה בו בעתיד, ועל כן החליטה לפרסם סרטון קצר ובו היא מבקשת ממעריציה שלא לגלות פרטים מהמחזה. הסרטון לווה בכמה ציוצים של רולינג בטוויטר, בהם השתמשה בהאשטאג #KeepTheSecrets (שמרו על הסודות), ואף השוותה את מי שחושף את הסודות ל"זנב תולע" (Wormtail) הבוגדני מספריה של רולינג.

בינתיים הבקשה של רולינג נענית רק בצורה חלקית – הפרטים על הסודות המתגלים בהצגה מצויים ברשת, אך הם מלווים באזהרת ספויילר שמאפשרת לאלו שאינם רוצים לדעת את הסודות להימנע מכך.

אוסטרליה: מחקר חדש מוכיח שיש אפליה לרעה כנגד נשים בספרות

מחקר שנערך על-ידי ד"ר ג'וליאן למונד מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה וד"ר מלינדה הארווי מאוניברסיטת מונש, מצא שנשים אכן מופלות לרעה בתעשיית הספרים האוסטרלית. המחקר אסף נתונים לגבי ביקורות ספרות שנכתבו בין השנים 1985-2013 ומצא כי אף על פי ששני-שליש מהסופרים באוסטרליה הן למעשה סופרות, שני-שליש מביקורות הספרות נכתבו דווקא על ספרים של גברים – יחס שנשאר פחות או יותר על כנו ב-30 השנים האחרונות. "זו הטיה מגדרית מושרשת ולא-מודעת", הסבירה ד"ר למונד, "הנתונים מראים שיש קשר הדוק וארוך-שנים בין סופרים ממין זכר לקאנוניזציה ספרותית". למונד טוענת שלביקורות ספרותיות ישנה חשיבות גדולה יותר מלמכירות ספרים בכל הקשור למעמדו של הסופר, כי הן עדיין אלה שמבססות את הדעה הרווחת לגבי חשיבותם של סופרים שונים (ביחד עם פרסים ספרותיים שגם הם ניתנים לרוב לסופרים גברים).

הנתונים הללו מתכתבים עם מגמה עולמית ביחס למעמדן של סופרות, ותחום הביקורות הספרותיות הוא רק קצה הקרחון; גברים זוכים ביותר פרסים ספרותיים וספריהם מופיעים בהרבה יותר סילבוסים ותוכניות לימוד בבתי הספר. כך קורה שלספרות הנכתבת בידי גברים יש סיכוי גבוה יותר להפוך לבעלת חשיבות תרבותית – לא רק באוסטרליה, אלא בעולם כולו.

קריאת ספרים הופכת אתכם לנחשקים יותר

אפליקציית ההיכרויות הבריטית MyBae, שמשדכת בין סטודנטים, פרסמה לאחרונה נתונים לפיהם התעניינות בספרים מעלה את הסיכוי לשידוך מוצלח. מניתוח הפעילות באפליקציה עולה כי 21% מכל השידוכים שהצליחו היו בין שני אנשים שציינו את הקריאה כפעילות מועדפת עליהם, ו-11% מהמשתמשים מחפשים בני זוג על פי התגית "קריאה"; התגית "מוזיקה" נמצאת רק במקום השני עם 7%.

עם זאת, רק 39% מהגברים המשתמשים באפליקציה מתעניינים בספרים, לעומת יותר מ-64% מהנשים. הז'אנרים המועדפים על המשתמשים הם "מותחנים פסיכולוגים", "מסעות" ו-"רומנים רומנטיים".

בשני העשורים האחרונים יותר מ-25 אלף עובדים בתעשיית הספרים האמריקאית איבדו את מקום עבודתם

משרד המסחר והתעסוקה האמריקאי פרסם לאחרונה נתונים על שוק הספרות והעיתונות במדינה ומהם עולה כי מאז שנת 1990, מעל 25 אלף עובדים בתעשיית הספרים איבדו את מקום עבודתם (מכ-85 אלף בשנת 1990 ל-60 אלף בשנת 2016). עם זאת, מצבה של העיתונות גרוע הרבה יותר, כשמעל 275 אלף עובדים איבדו את מקום עבודתם ב-25 השנים האחרונות. כותבי הדו"ח מצביעים על האינטרנט והדיגיטציה כסיבות להצטמצמות תעשיית הדפוס המסורתית; הנתונים מראים כי באותה תקופת זמן, מספר העובדים בתעשיית הטלוויזיה, הקולנוע והאינטרנט עלה מ-30 אלף ל-198 אלף. בנוסף, הפיכתה של ענקית הטכנולוגיה אמזון למונופול בתחום הספרים היוותה גם היא גורם משמעותי בצמצום מספר העובדים בשוק הספרים.

חנות ספרים בפריז שמדפיסה את הספרים על המקום

הניו יורק טיימס פרסם השבוע כתבה על חנות הספרים "Librairie des Puf" שנמצאת בלב פריז, ומתהדרת בכך שכלל לא נמצאים בה ספרים. במקום זאת, החנות מציעה שירותי הדפסה לפי דרישה, וכך הלקוח יכול לבחור ספר מהקטלוג ובתוך דקות ספורות לקבל עותק מודפס שלו.

השימוש בהדפסה לפי דרישה (Printing on-demand) מאפשר לחנות להחזיק בקטלוג שלה גם ספרים פחות פופולריים או כאלה שאזלו מהמלאי, וכל זאת מבלי שיתפסו מקום בחנות עצמה.

"אני לא צריך לדאוג לאחסון המלאי שלי", הסביר אלכסנדר גוודפרואה, מנהל החנות, "אנחנו נמצאים בחנות שגודלה פחות מ-80 מטר מרובע ואני יכול להציע ללקוחות כל ספר שהם מעוניינים בו". גוודפרואה סיפר כי בעקבות ההצלחה של המכירה על פי דרישה, בעלי החנות מתכננים לפתוח סניפים נוספים בערים גדולות בצרפת כמו ליון, בורדו וליל.

חדשות בשורה:

* מחר (חמישי) יייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "אחותי" מאת משה סקאל. משתתפים: יעל נאמן, פרופ' ניצה בן-ארי, פרופ' יעל השילוני-דולב, דורי מנור ומשה סקאל. יום חמישי, 23/6, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יייערך במדיטק בחולון אירוע "הייקו – מבט באורך נשימה" שיפגיש אמנים חזותיים ומשוררים כדי לפרש את הקפאת הרגע במסגרת שירי ההיקו היפנים. משתתפים: אלה נובק, אלכס בן-ארי, כרמל ברנע, ערן הדס, שירה חרש, סביון פישלוביץ', תומר ליכטש, אילן מנוח, ואמני גלריה בנימין: נאוה אוזן, דוד אופ, שרית אכטנברג, דינה לוי, אורי נועם, רבקה קוה. אוצר: ערן הדס. יום חמישי, 23/6, 21:00, גולדה מאיר 6, חולון. האירוע נערך במסגרת פסטיבל הבינלאומי לאמנות ותרבות דיגיטלית פרינט סקרין.

* מחר (חמישי) יייערך בבית ביאליק בתל אביב ערב לציון מאה שנה לספר "דיוקן האמן כאיש צעיר" מאת ג'יימס ג'וייס עם צאת תרגומו החדש של יותם בנשלום (הוצאת כרמל). משתתפים: ראובן בורג, גליה בנזימן, יותם בנשלום, יהודה ויזן, עמרי לבנת, בני הנדל, שמרית גרייל סאמר וקרן קוך. יום חמישי, 23/6, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-24 ביוני יייערך בהוסטל אברהם בתל אביב ערב השקה לגיליון מספר 12 של כתב העת "מעין" בעריכת רועי צ'יקי ארד ויהושע סימון. משתתפים: סיגל בן יאיר, אהרון שבתאי, רועי צ'יקי ארד, מיטל שפירו, מרחב ישורון, רועי חסן, ג'נט בלאי, נובה דובל, אופיר משרקי, רז סופר, ג'ק אין דה בוקס, AFRO PO, שרון קנטור, מלך התרבות (ודים נמירובסקי), זהר וגנר והמסריחים, נטישה בדיסקו סובייטי ואדם רוטברד. יום שישי, 24/6, 13:00-17:30, לבונטין 21, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-25 ביוני יייערך ב"נסיך הקטן" ערב שירה פוסט-זוגית. משתתפות: אלינור דורי, ג'ניפר פוליאקוב, חגית בת-אליעזר, יעל חץ, כרמית אופק, מיטל סטרול, קארינה סבטלנה לינצקי, סילבי ברזני יפרח, עמית שילה, רז קולי, רוני פלזן, רחל בית אריה וריטה קוגן. מוצאי שבת, 25/6, 20:00, קינג ג'ורג' 19, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-26 ביוני יייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר הילדים "ילדי בית העץ – מבצע חורשה" מאת רן כהן אהרנוב ובהשתתפות יאיא כהן אהרונוב. יום ראשון. 26/6, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית. מתאים לגילאי: 5-9 ולכל בני המשפחה.

* ב-27 ביוני יייערך במדיטק בחולון מפגש קוראים עם הסופרת נועה ירון. יום שלישי, 27/6, 19:30, גולדה מאיר 6, חולון. דמי כניסה: 20 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully