וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 94: לא החזרתם ספרים בזמן? תוכלו למצוא את עצמכם בכלא

15.9.2016 / 0:00

מועמדים מפתיעים לפרס המאן-בוקר, ספרייה בניו זילנד עושה שימוש בגלי קול על מנת להרחיק צעירים מרעישים משעריה, ספרייה באלבמה מאיימת להציב לקוחות סוררים מאחורי סורג ובריח, מחברת "לאכול, להתפלל, לאהוב" חושפת את אהבתה החדשה ועוד חדשות ספרות

הוכרזה הרשימה הקצרה לפרס מאן בוקר

ועדת פרס מאן בוקר פרסמה השבוע את הרשימה הקצרה והמפתיעה של המועמדים לזכייה בפרס, כשהזוכה יוכרז בטקס מיוחד ב-25 באוקטובר.

אחת הבחירות המפתיעות שנכללו ברשימה הקצרה היא זו של הסופר האנונימי גרים מקריי בארנט, שהוציא את ספרו "His Bloody Project" בהוצאה סקוטית עצמאית וקטנה בשם סאראבנד, והצליח לגבור על סופרים ידועי-שם כמו ג'.מ. קוטזי ואליזבת סטראוט, שנכללו ברשימה הארוכה ולא צלחו את הניפוי הסופי. את הרשימה משלימים הסופרים פול בייטי ("The Sellout"); דבורה לוי ("Hot Milk"); אוטסה מושפג ("Eileen"); דיוויד סזאלי ("All That Man Is"); ומדלן טייאן ("Do Not Say We Have Nothing").

הסופר הזוכה יקבל 50 אלף פאונד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורים בלתי ידועים של סקוט פיצג'רלד יראו אור לראשונה

מגזין טיים דיווח השבוע כי סיפורים שכתב הסופר האמריקאי סקוט פ' פיצג'רלד ("גטסבי הגדול", "ענוג הוא הלילה") ומעולם לא פורסמו, יראו אור לראשונה בספר חדש שייצא בשנה הבאה. את הסיפורים כתב פיצג'רלד בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ועל פי הוצאת סקריבנר שאחראית על פרסומם של הסיפורים, פיצג'רלד לא הצליח למכור את הסיפורים להוצאות ולמגזינים מכיוון שהנושאים שבהם עסקו "לא תאמו לציפיות של העורכים באותה תקופה". פיצג'רלד העדיף בתגובה לגנוז את הסיפורים ולא לערוך בהם שינויים מרחיקי לכת, כפי שביקשו ממנו העורכים, אף על פי שבאותה תקופה הוא נזקק נואשות להכנסה.

קובץ הסיפורים, שנערך בידי אן מרגרט דניאל, יספק "מבט חדש על הקריירה הספרותית האמיצה והבלתי-מתפשרת של פיצג'רלד", נכתב בהודעה לעיתונות מטעם ההוצאה. הספר יראה אור ב-11 אפריל 2017.

ספרייה בניו זילנד השתמשה בגלי קול מיוחדים על מנת להרחיק צעירים שהתגודדו בשעריה

הגרדיאן הבריטי דיווח השבוע כי ספרייה מקומית בקרייסטצ'רץ, ניו זילנד, החליטה להתקין מכשיר מיוחד שמשמיע גלי-קול בתדר שרק צעירים יכולים לשמוע, על מנת להרחיק אותם משערי הספרייה. ראשי הספרייה החליטו להתקין את המכשיר, לאחר שרבים מבאי המקום התלוננו על צעירים מרעישים ואלימים שמתגודדים בכניסה לספרייה ומפרים את הסדר. מדובר בהתקן יקר (כ-1,000 דולר) שמייצר רעש בתדר שרק אנשים מתחת לגיל 25, שהשמיעה שלהם מחודדת יותר, מסוגלים לשמוע.

ואכן, מרגע שהמכשיר נכנס לשימוש, לקוחות הספרייה דיווחו שהם מרגישים שהכניסה לספרייה בטוחה ונעימה יותר. עם זאת, מורים והורים מבתי הספר המקומיים טוענים שהשימוש במכשיר עלול להרחיק אנשים צעירים מלהשתמש בספרייה. "זה רעיון גרוע מאוד", אמרה ספרנית מקומית בספרייה שמתמחה בספרי ילדים, "כל רעש מרגיז ודוחה יכול להוות מחסום עבור ילדים שרוצים לבקר בספרייה, ובמיוחד עבור ילדים אוטיסטים או כאלה הסובלים מתסמונת דאון שנוטים להיות רגישים מאוד לרעשים כאלה".

עוד באותו נושא

חיי מדף 93: הפסטיבל שיגשים את כל משאלות הארי פוטר שלכם

לכתבה המלאה

גבריאל גרסיה מארקס מונצח על שטר קולומביאני חדש

הסופר זוכה פרס נובל גבריאל גרסיה מארקס הלך לעולמו בשנת 2014, ובמולדתו קולומביה ממשיכים כל העת להנציח אותו במחוות שונות. השבוע הוציא הבנק הקולומביאני המרכזי שטרות חדשים של 50 אלף פזוס (כ-64 ש"ח) עם דיוקנו של הסופר עליהם. בנוסף לדיוקנו של גרסיה מארקס, השטר גם מכיל קטע מנאומו בטקס קבלת פרס נובל משנת 1982.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השטר של גבריאל גארסיה מרקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשת בתי קפה לילדים בהשראת המומינים תפתח ברחבי אירופה

האתר Moomin.com דיווח השבוע כי בקרוב תיפתח ברחבי אירופה רשת בתי קפה לילדים בעיצוב ובהשראת דמויות המומינים מספרי הילדים של טובה ינסון. הרשת תקרא Mumin Kaffe, והסניף הראשון נפתח כבר בימים אלה בבירת פינלנד, הלסינקי.

את הרעיון לפתיחת רשת בתי קפה שיותאמו במיוחד לילדים הגתה העיתונאית הפינית סאנה קיסקי והיא חברה למסעדן מאהדי יונס כדי שהפרויקט יקרום עור וגידים. השניים הצליחו לקבל אישור מבעלי זכויות המומינים שמאפשר להם לעשות שימוש בדמויות האהובות לצרכים מסחריים. הסניף הבא של הרשת יפתח בבירת שבדיה, שטוקהולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שנפרדה מבעלה, מחברת "לאכול, להתפלל לאהוב" הודיעה בפייסבוק שהתאהבה באישה

לפני כחודשיים הודיעה אליזבת גילברט, מחברת רב-המכר האוטוביוגרפי "לאכול, להתפלל, לאהוב", שהיא נפרדת מבעלה לאחר 12 שנות נישואין. היא הודיעה על כך לקוראיה בעמוד הפייסבוק שלה, בין השאר מפני שבעלה עד לא מכבר הופיע כדמות בספרה (שמו האמיתי הוא חוזה ננוס, אך בספר הוא נקרא פיליפה).

השבוע פרסמה גילברט פוסט נוסף בפייסבוק ובו הודיעה כי התאהבה בחברתה הטובה – הסופרת האמריקאית ממוצא סורי רעיה אליאס – והשתיים נמצאות בזוגיות לאחרונה. האהבה בין שתי החברות ניצתה באפריל האחרון, דווקא כשאליאס אובחנה כחולת סרטן; "למוות – או לאפשרות של מוות – יש כוח לפנות מהדרך כל דבר שהוא לא אמיתי", כתבה גילברט, "בחלל שפינה האבחון הזה, ניצבתי בפני האמת הבאה: אני לא רק אוהבת את רעיה; אני מאוהבת ברעיה; ואין לי יותר זמן להמשיך ולהכחיש את האמת הזו".

בעקבות החשיפה קיבלה גילברט תגובות אוהדות רבות, וזמן קצר לאחר הפרסום בפייסבוק היא העלתה לטוויטר תמונה משותפת עם אליאס וצייצה "תודה לכולם על כל האהבה. תודה. תודה. תודה".

לא רק מצביא: קטע מנובלה שכתב נפוליאון יוצע למכירה פומבית וצפוי להימכר בכ-250 אלף דולר

בסתיו 1795, כשהיה בתחילת דרכו בצבא הצרפתי, כתב נפוליאון בונפרטה נובלה בעלת מאפיינים אוטוביוגרפיים בשם "Clisson et Eugénie". הנובלה מספרת על הגנרל קליסו, בן דמותו של נפוליאון, שמתואר על ידו כ"אדם בעל דמיון פורה, לב אמיץ, קור רוח ואינטלקט בלתי מתפשר". קליסו שבע-הקרבות מחליט לעזוב את המחנה הצבאי ולנפוש באתר מרחצאות במרכז צרפת, שם הוא פוגש אישה בשם אוז'ני, מתאהב בה ומתחתן איתה.

נפוליאון כתב את הנובלה כשהיה בן 26, והוא אכן היה מאוהב באותה תקופה בבחורה בשם אוז'ני, שהייתה גיסתו של אחיו – ג'וזף. אך המשפחה התנגדה לקשר, ושנה מאוחר יותר נפוליאון כבר נשא לאישה את ז'וזפין דה בוארנה.

בשנת 2007 זכתה הנובלה לעניין מחודש, לאחר שההוצאה הצרפתית Fayard החליטה להוציא אותה לאור, ואילו בשבוע הבא, ה-21 בספטמבר, יוצע דף אחד מכתב היד (המכיל 22 עמודים בסך הכל) למכירה פומבית בניו יורק. ע"פ בית המכירות הפומביות בונהאמס, הדף צפוי להימכר בסכום של כ-250 אלף דולר.

ספרייה באלבמה מאיימת לשלוח לכלא את כל מי שלא יחזיר לה ספרים

ראשי ספריית Athens-Limestone באלבמה החליטו לשים סוף לתופעת אי-החזרת הספרים לספרייה, וייתכן כי מי שיסרב להחזיר ספר ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח. על פי הניוז קורייר של אלבמה, כמות הספרים שלא הוחזרו לספרייה שוות ערך לכ-200 אלף דולר, ולכן ראשי הספרייה ינסו לנצל סעיף בחוקי המדינה שמאפשר להם להטיל קנסות נוספים ואף לשלוח לכלא ל-30 יום כל אדם שיסרב במשך יותר מ-4 חודשים להחזיר ספר.

מעריצי הארי פוטר טוענים כי שלושת הספרים הדיגיטליים שהוציאה לאחרונה ג'יי קיי רולינג ממחזרים חומרים מוכרים

בחודש שעבר הודיעה מחברת ספרי הארי פוטר, ג'יי קיי רולינג, כי תוציא לאור שלושה ספרים דיגיטליים שיחשפו פרטים חדשים על דמויות שונות שהופיעו בסדרת ספרי הארי פוטר. בשבוע שעבר החלה מכירת הספרים (שנמכרים בכ-3 דולר לספר), ולהפתעת המעריצים, רוב החומר שנכלל בהם כבר פורסם בעבר באתר Pottermore.com. "זאת רק אני, או שאין כל כך מידע חדש בספרים החדשים של הארי פוטר?" צייצה אחת המעריצות. "למה אתם מוכרים בתשלום סיפורים שכבר הופיעו בחינם באתר פוטרמור?" צייץ מעריץ אחר ותייג את רולינג.

רולינג מצידה השיבה למעריצים וטענה שהיתה דרישה מצד קוראים רבים לקרוא את החומרים האלה גם בפורמט של ספרים דיגיטליים, ועל כן אנשי האתר פוטרמור החליטו להנגיש אותם לקהל הרחב.

זוג שנשוי 57 שנים השתתף בסדרת צילומים בהשראת הספר "היומן" מאת ניקולס ספארקס

לכבוד יום נישואיהם ה-57, החליטו בני הזוג קלמה וסטרלינג אלמור מאוקלהומה להנציח את אהבתם בסדרת צילומים בסגנון הסרט "היומן", המבוסס על רב-המכר מאת ניקולס ספארקס. מי שהגתה את הרעיון לצילומים ואף צילמה את בני הזוג היא קרובת משפחתם, הצלמת סטייסי וולץ'-קרייסט.

בני הזוג אמרו ל-ABC News שהסוד לזוגיות מוצלחת הוא לשים את אלוהים במקום הראשון בחייהם ורק אחר כך את הנישואין. הם הוסיפו כי חשוב לכבד האחד את השניה ולומר כמה פעמים ביום את המשפט "אני אוהב/ת אותך".

חדשות בשורה:

* האלופה האולימפית בהתעמלות מכשירים, סימון ביילס, תפרסם בנובמבר הקרוב אוטוביוגרפיה בשם "Courage to Soar".

* היום (חמישי) יתקיים בתולעת ספרים ערב השקה לספר "הם דיברו בלשונם: הפואטיקה של יהושע קנז" מאת נעמה צאל (הוצאת מאגנס). משתתפים: מיכל בן נפתלי, רונית מטלון, רועי גרינוולד, עודד וולקשטיין, עינת יקיר ונעמה צאל. יום חמישי, 15/9, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* היום (חמישי) יתקיים בבית ביאליק ערב מחווה לסופר לסמי מיכאל. משתתפים: יגאל שוורץ, קציעה עלון, רוני סומק, מעיין וייסברג, אלמה דישי, ציפי גון גרוס וסמי מיכאל. יום חמישי, 15/9, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* היום (חמישי) יערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לגיליון השלישי של כתב העת "פטל" בעריכת אביבית משמרי. משתתפים: יונתן פיין, שועי רז, תמי לימון, יואב איתמר, שרית אלקון, תמר אגמון רנה שינפלד ואביבית משמרי. יום חמישי, 15/9, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-19 בספטמבר יערך במרכז אדמונד דה רוטשילד "ערב סיפורים אמיתיים" בנושא משפחה בהשתתפות דנה ברגר, רן דברת, אורית גידלי, שרי שביט, עידן גרינברג, ועוד. יום שני, 19/9, 20:30, שד' רוטשילד 104, תל אביב. הכניסה חופשית בהרשמה מראש במייל register@artlink.com.

* ב-20-22 בספטמבר יערך במרכז העיר ירושלים פסטיבל השירה "מטר על מטר", הכולל 14 אירועים וסדנאות בהשתתפות 53 משוררים ו-8 הרכבים מוזיקליים. מידע על שלל האירועים אפשר למצוא באתר poetryplace-festival.org. הכניסה חופשית בהרשמה מראש במייל mail@poetryplace.org או בטלפון 02-6524601.

* ב-20 בספטמבר יערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב סאטירה פוליטית לכבוד יציאתו המחודשת של הספר "zoo ארץ zoo?". משתתפים: אורי אבנרי, קובי ניב, חנוך מרמרי, יותם פישביין, אילנה זעפרן ויהודה נוריאל. יום שלישי, 20/9, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-20 בספטמבר יתקיים באולם צוותא מופע ספרותי מתוך יצירותיו של אייזיק אסימוב בעריכת מאיר עוזיאל ובהנחייתו. עוד משתתפים: פרופ' גל קמינקא, ד"ר עמנואל לוטם, השחקנים יואב יפת, יפתח קמינר, אילה זילברמן ואחרים. יום שלישי, 20/9, 20:30, אבן גבירול 30, תל אביב. דמי כניסה: 90 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully