וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 92: הספר שאף אחד לא יכול לקרוא שווה הון

31.8.2016 / 6:20

ממשלת איטליה תעניק לכל אזרח מעל גיל 18 סכום של 500 יורו לרכישת ספרים ומוצרי תרבות, מחקר קובע: רומנים רומנטיים הם פמיניסטיים, ספר בכתב יד מסתורי ובלתי מפוענח מ-1655 יודפס לראשונה ויופץ בכמות עותקים מצוצמצת - האספנים בכוננות שיא. חדשות הספרות של השבוע

מהספרים למסך: 7 ספרים של אגתה כריסטי יהפכו לסדרות טלוויזיה, דיסני תפיק סרט על פי "ג'יימס והאפרסק הענק" וטריילר חדש לסרט על פי סיפור של טד צ'יאנג

אחרי שבשנה שעברה הפיקה רשת הטלוויזיה הבריטית BBC One מיני סדרת טלוויזיה על פי הספר "10 כושים קטנים" של אגתה כריסטי, הודיעה השבוע הרשת כי בארבע השנים הקרובות היא תפיק סדרות המבוססות על 7 ספרים נוספים של כריסטי. הרשת אישרה כי שלושה ספרים מתוך הרשימה הם: "המוות בא לבסוף", "תעלומת האלפא ביתא" ו-"תעלומת האליבי החסר".

גם ספריו של רואלד דאל זוכים לפריחה קולנועית מחודשת, ובעקבות הסרט "העי"ג" שמוצג בבתי הקולנוע בחודשים האחרונים, הודיעה השבוע דיסני כי בקרוב יחלו הצילומים לסרט "ג'יימס והאפרסק הענק" על פי ספרו המפורסם של דאל. הספר כבר זכה לעיבוד קולנועי בשנת 1996, אך בניגוד לגרסת האנימציה שביים בזמנו הנרי סליק, הסרט החדש יכלול שחקנים בשר ודם (לייב-אקשן).

בתוך כך שוחרר השבוע טריילר חדש לסרט "Arrival" ע"פ סיפור קצר בשם "סיפור חייך" שכתב סופר המד"ב טד צ'יאנג (תורגם לעברית ע"י רחביה ברמן בהוצאת אופוס). צפו:

בני 18 באיטליה יקבלו 500 יורו מהממשלה לבזבוז על ספרים ומוצרי תרבות אחרים

האינדיפנדנט הבריטי דיווח השבוע כי החל מה-15 בספטמבר, כל אזרח איטלקי שיגיע לגיל 18 יקבל במתנה 500 יורו בהם יוכל לקנות ספרים או לרכוש כרטיסים למוזיאונים ולהצגות.

כ-575 אלף אזרחים צפויים ליהנות מההטבה הזו, ואף על פי שהיא תעלה לממשלה האיטלקית כ-290 מיליון יורו, מזכיר הממשלה, תומאסו נאניצ'יני, מאמין שמדובר בהשקעה כדאית. "היוזמה הזו שולחת מסר ברור לצעירים ומזכירה להם שהם משתייכים לקהילה שמקבלת אותם בזרועות פתוחות עם כניסתם לחייהם הבוגרים", אמר נאניצ'יני, "היוזמה גם מדגישה בפניהם עד כמה חשוב לצרוך תרבות, הן להעשרה עצמית והן לחיזוק המרקם החברתי שלנו".

בני ה-18 יוכלו להוריד את ההטבה באמצעות אפליקציה מיוחדת, ולהשתמש בה באופן מקוון או בחנויות פיזיות. הממשלה האיטלקית מתכננת לתת מענק דומה בשנת 2017, אך הפעם 500 היורו יינתנו למורים ויוקצו לטובת ההתפתחות המקצועית שלהם.

פרויקט מימון המונים להגשמת חזונה של שלומית קריגמן ז"ל - הקמת ספריות רחוב על עמודי תאורה

שלומית קריגמן, סטודנטית לעיצוב תעשייתי בת 23, נרצחה בינואר השנה, כששני מחבלים נכנסו למכולת בישוב בית חורון ודקרו אותה למוות. כעת החליטה משפחתה לנסות ולהגשים את החזון העיצובי שלה ולממש את פרויקט הגמר שלה במכללה - עיצוב ספריות רחוב שיתלו על עמודי תאורה - ולשם כך היא פונה לציבור בבקשה למימון המון דרך האתר ג'אמפסטארטר.

"הספריות יוצבו באזורי מגורים ובגני משחקים ויהוו חלק בלתי נפרד מפעילות הקהילה, תנועות הנוער ובתי הספר השונים", נכתב בעמוד הפרויקט, "בתי הספר יקחו אחריות על תחזוקן והפעלתן כשעת קריאה, העוברים והשבים יוכלו לשאול ספרים או להניח בהן ספרים משומשים, לשבת ולקרוא בהם על ספסל סמוך והורי ילדים ימצאו בגני המשחקים ספרי ילדים או מבוגרים".

ירושלים תהיה העיר הראשונה שבה יתממש הפרויקט והוא יושק לקראת יום השנה להירצחה של שלומית. לפרויקט שותפים גם בית הספר להנדסאים באוניברסיטת אריאל, מנהלים קהילתיים, בתי ספר וחבריה של שלומית ז"ל.

עוד באותו נושא

חיי מדף 91: ספרים חדשים בסדרת "המרים" של רוג'ר הרגריבס

לכתבה המלאה

סקר חדש קובע: שליש מההורים בבריטניה נמנעים מלהקריא לילדיהם סיפורים מפחידים

אף על פי שפסיכולוגים מדגישים את החשיבות בהקראת סיפורים מפחידים לילדים, בסקר חדש שנערך בקרב 1,003 הורים בבריטניה נמצא ש-33% נמנעים לחשוף את ילדיהם לסיפורים כאלה. כשמשתתפי הסקר נשאלו על הדמות הספרותית המפחידה ביותר שפגשו בה בילדותם, "המכשפה המרשעת מן המערב" שמופיעה בסדרת ספרי ארץ עוץ של פרנק ל' באום הגיעה למקום הראשון עם 20 אחוז מהקולות. את רשימת חמשת הדמויות המפחידות ביותר בספרות הילדים משלימים "תופס הילדים" מהספר "צ'יטי צ'יטי בנג בנג" מאת איאן פלמינג; הזאב הרע מכיפה אדומה; "המכשפה הראשית העולמית" מתוך הספר "המכשפות" של רואלד דאל; וקרואלה דה ויל מהספר "101 כלבים דלמטיים" של דודי סמית'.

"פחד הוא תגובה טבעית", הסבירה הפסיכולוגית אמה קני בריאיון לגרדיאן בעקבות תוצאות הסקר, "כשמקריאים סיפור מפחיד לילד או שהוא קורא אותו בעצמו, לילד יש מידה מסוימת של שליטה - הוא יכול לבקש מההורה להפסיק לקרוא או לסגור את הספר בעצמי". לכן, מדגישה קני, הורים דווקא צריכים לחשוף את ילדיהם לסיפורים מפחידים ולדמויות מפחידות: "העולם יכול להיות מקום מפחיד מאוד. [...] לדעת כיצד להתמודד עם הפחד זה דבר חיובי וחשוב", היא מסבירה, "הסיפור יכול גם לעורר דיון שדרכו הילד חוקר ומבין כיצד הוא מרגיש כלפי הסיטואציה וכך מפתח חוסן נפשי".

הוצאה ספרדית תוציא לאור ספר שאף אחד לא יכול לקרוא

בשנת 1912 מצא סוחר ספרים אמריקאים בשם אלפרד וויניץ' ספרון קטן ובו כתב יד מסתורי ובלתי מפוענח, בליווי איורים שונים של נשים עירומות, צמחים וסמלים אסטרולוגיים. בתוך הספר מצא וויניץ מכתב מקופל משנת 1655 שמלמד על כך שקיסר בוהמיה, רודולף השני (ששלט בין השנים 1576-1612), קנה את כתב היד ב-600 דוקטים. מאז ועד היום חוקרים רבים ניסו לפענח את כתב היד, שזכה לשם "כתב יד וויניץ'", אך לשווא. כתב היד נתרם בשנת 1969 לספריית אוניברסיטת ייל והוא שמור שם בכספת.

אולם כעת, אחרי הליך שארך יותר מ-10 שנים, הצליחה הוצאת ספרים ספרדית בשם Siloe לקבל אישור לשכפול כתב היד ולהוצאתו לאור. "לגעת בכתב יד וויניץ' זו חוויה של ממש", סיפר לגרדיאן המו"ל המאושר חואן חוזה גרסיה, "זה ספר שיש לו כזו הילה מסתורית שכשאתה רואה אותו בפעם הראשונה הוא ממלא אותך בתחושה שמאוד קשה לתאר אותה".

Siloe תייצר 898 עותקים מדוייקים של כתב יד וויניץ', שישכפלו אפילו את הכתמים, החורים והקרעים שמצויים בכתב היד המקורי. העותקים ימכרו במחיר של בין 7,000-8,000 יורו, כשיותר מ-300 עותקים כבר הוזמנו מראש.

כתב יד וויניץ'. וויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
כתב יד וויניץ'/מערכת וואלה! NEWS, וויקיפדיה

הזוכים בפרסי הוגו: נשים וסופרים המשתייכים למיעוטים אתניים

פרס הוגו הוא הפרס הנחשב ביותר לספרות המדע הבדיוני והפנטזיה והוא מוענק בכל שנה מאז שנת 1955; אולם בשנים האחרונות ישנה מחלוקת הולכת וגוברת סביב הפרס עם הקמתן של שתי קבוצות המשתייכות לימין השמרני, ה-Sad Puppies וה-Rabid Puppies, שטוענות כי תחום המד"ב והפנטזיה הפך לפוליטי מדי ושהקהילה הספרותית של הז'אנר מרוממת ומהללת אך ורק סופרים המשתייכים למיעוטים שונים (שחורים, היספאנים, נשים, הומוסקסואלים וכד') או סופרים שכותבים משלים פוליטיים העוסקים במיעוטים כאלה. כדי לשנות את המגמה הזו, ארגנו ה"כלבלבים" קבוצות מצביעים שיצביעו לרשימת מועמדים מוכנה מראש שמורכבת מספרים שקלעו לטעמם.

כמו בשנים הקודמות, גם השנה הפעולה הזו לא צלחה, כשרוב הזוכים בקטגוריות הפרס השונות משתייכים למיעוטים אתניים ומגדריים. הסופרות נ.ק ג'מסין, אישה אפרו-אמריקאית שכונתה בעבר "בורה חצי-פראית" על-ידי מנהיג ה- Rabid Puppies ווקס דיי, זכתה בפרס הרומן הטוב ביותר על ספרה "העונה החמישית" (הספר עתיד לראות אור בעברית בשנה הבאה בהוצאת גרף). ונדי אוקארפור, גם היא אפרו-אמריקאיות, זכתה בפרס הנובלה הטובה ביותר ואליה הצטרפו זוכים נוספים המשתייכים למיעוטים מגדריים ו/או אתניים כמו יאו ג'ינפאנג, אלן דאטלו, אביגייל לארסון ונעמי קריצר.

למרות ההפסדים הצורמים, הפעילות של קבוצות ה"כלבלבים" פוגעת בכל זאת בסופרים רבים המשתייכים למחנה הליברלי, כיוון שרבים מהם לא מצליחים להגיע לרשימות המועמדים הסופיות. "זו כבר הפעם השלישית ברציפות שהם מנסים להחדיר מועמדים 'לא ראויים' ומפסידים", מסביר רני גרף, מו"ל הוצאת גרף שמתמחה בספרות פנטזיה ומדע בדיוני, "אבל למרות ההפסדים האלה הם בכל זאת מצליחים לשנות את רשימות המועמדים, וכך מועמדים שהם אולי ראויים יותר לא נכנסים כלל לרשימות הסופיות וזה מאוד חבל".

חוקרת ספרות בריטית: "רומנים רומנטיים הם ספרים פמיניסטיים"

רומנים רומנטיים נחשבים לסוגה ספרותית נחותה שמקדמת ערכים שמרניים ופטריארכליים, אולם לדעתה של חוקרת הספרות ואל דרבישייר מאוניברסיטת שפילד מדובר דווקא בטקסטים מחאתיים ופמיניסטיים.

בריאיון שנערך עמה השבוע בגרדיאן הבריטי, טענה דרבישייר כי רומנים רומנטיים, שנכתבים על פי רוב על ידי נשים ולמען נשים, לא יכולים להיות אנטי-פמינסטיים; להיפך - רובם מכילים סיפורים פמיניסטיים על ניצחון נשי, כשהדמות הגברית נאלצת להכיר בדעות הקדומות שלה ולשנות את דרכיה. דרבישייר מבססת את טענותיה על קריאת מאות ספרים מתוך קטלוג הוצאת "מיילס & בון" שמתמחה ברומנים רומנטיים, ויוצאת נגד הטענה שהגיבורות בספרים הללו תמיד חסרות עצמאות ונואשות לאהבת גבר; "אני חושדת שאנשים שאף פעם לא קראו את הספרים מעלים טענות כאלה", אמרה דרבישייר, "יש פשוט המון אנשים שחושבים שהם יכולים לדעת מה קורה בתוך ספרים האלה רק מהתבוננות בעטיפה".

דרבישייר מציגה כדוגמה את הספר "Time Fuse" מאת פני ג'ורדן שראה אור בשנת 1985, שעוסק בפרשת אונס וחושף כיצד בתי המשפט התייחסו למקרים בזלזול ותוך האשמת הקורבן. "זו ספרות מחאה", טוענת דרבישייר, "וג'ורדן התייחסה לנושא הזה בדרך היחידה שהיא מכירה - באמצעות כתיבת רומן רומנטי".

מלבד הטענות לאלמנטים פמיניסטיים בספרות הרומנטית, לדרבישייר חשוב להדגיש באמצעות המחקר וההרצאות שלה שחובבי רומנים רומנטיים לא צריכים להרגיש אשמה. "יש כמות עצומה של סנוביות כלפי הספרות הזו", סיכמה דרבישייר, "והיא קיימת לא רק באקדמיה או במעגלים ספרותיים, אלא בכלל הציבור. אנשים רבים לא מרגישים בנוח לנסוע באוטובוס ולקרוא ספר של מיילס & בון וזה חבל מאוד. אם לא תקראו את הספרים האלה אף פעם, איך תדעו מה כתוב בהם?"

מסיבת ספרים באחוזת פלייבוי. GettyImages
רוב הרומנים מכילים מסרים פמיניסטיים. מסיבת ספרים באחוזת פלייבוי/GettyImages
seperator

חדשות בשורה:

* בוב אודנקירק ("סמוך על סול", "שובר שורות", "פארגו"), חתם על חוזה עם הוצאת ראנדום האוס להוצאת ספר אוטוביוגרפי על חייו כקומיקאי ושחקן.

* הערב (רביעי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" הערב "שלושה חברים – שלושה ספרים" בהשתתפות רפי וייכרט, צביקה שטרנפלד וקובי ניסים ולכבוד שלושה ספרי שירה שיצאו לאחרונה בהוצאת "קשב לשירה". יום רביעי, 31/8, 19:00, שבזי 36, תל אביב.

* ב-3 בספטמבר ייערך ב"בית המידות" ערב השקה לספר "חווית משתמש" מאת נועה סוזנה מורג (בהוצאת כתר). משתתפים: יערה שחורי, שיר ראובן, מעין אבן, תום אבן ונועה סוזנה מורג. מוצאי שבת, 3/9, 20:00, לילנבלום 23, תל אביב.

* ב-4 בספטמבר ייערך בחנות "תולעת ספרים" ערב השקה לספר "כישלון והצלחה – גנאולוגיה של הצלחה וכשלון בתרבות המערב" מאת בינה ניר (בהוצאת רסלינג). משתתפים: פרופ' עליזה שנהר, פרופ' מיכאל קרן, ד"ר יעקב אזואלוס, נגה ניר-נאמן. יום ראשון, 4/9, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-6 בספטמבר ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "אוקטובר שלי" מאת קלייר הולדן רוטמן (בהוצאת תמיר//סנדיק). בתוכנית: שיח סופרים עם הסופר איימן סיכסק (ישראל) והסופרת קלייר הולדן רוטמן (קנדה), לצד קטעי קריאה מהתרגום העברי של ניצן לפידות. יום שלישי, 6/9, 19:00, שבזי 36, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully