וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 93: הפסטיבל שיגשים את כל משאלות הארי פוטר שלכם

7.9.2016 / 1:16

מחבר "גאוה ודעה קדומה וזומבים" נתבע על מעשה פלגיאט, ניל גיימן מסייע למעריצה להתגבר על לב שבור, סוכנויות ההימורים קבעו שהארוקי מורקמי הוא הפייבוריט לזכייה בפרס נובל, יוזמה באוסטרליה קוראת לאזרחים להשאיר ספרים בתחבורה הציבורית ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: ספין-אוף ל"אוליבר טוויסט", מיני-סדרה על פי "המיניאטורות" וטריילר לסרט חדש על פי ספר של ג'ון סטיינבק

ההוליווד ריפורטר דיווח השבוע שרשת NBC מפתחת בימים אלה סדרת דרמה חדשה בשם "טוויסט" – עיבוד נשי ומודרני לרומן "אוליבר טוויסט" שפרסם צ'ארלס דיקנס בשנת 1830. במרכז הסדרה עומדת צעירה בת 20 בשם טוויסט, שמתנתקת ממשפחתה ומצטרפת לחברות נוודים. את הסדרה יפיק ג'ואל סילבר, כשאת התסריט יכתבו צ'אד דמיאני וג'יי.פי לוין.

גם הספר "המיניאטורות" מאת ג'סי ברטון (ראה אור בעברית בהוצאת מטר) יעובד למיני-סדרה חדשה ברשת BBC One הבריטית. את העיבוד הטלוויזיוני יכתוב ג'ון בראונלואו ותפיק קייט סינקלר.

ואילו חברת ההפקה AMBI שחררה השבוע טריילר חדש לסרט "In Dubious Battle" על פי ספרו של זוכה פרס נובל ג'ון סטיינבק משנת 1936. ג'יימס פרנקו ביים את הסרט ואף משחק בתפקיד הראשי לצד סלינה גומז, נאט וולף ורוברט דובאל. צפו בטריילר:

מאימוני לחשים ועד לטורניר קווידיץ': פסטיבל הארי פוטר בפילדלפיה יפתח בחודש הבא

בחודש הבא (21-22 באוקטובר) יערך בשכונת צ'סטנאט היל בפילדלפיה פסטיבל הארי פוטר השנתי, ולכבודו תהפוך השכונה כולה ל"כפר הוגסמיד" – כפר ציורי שחיים בו רק קוסמים. על פי ההאפינגטון פוסט, באי הפסטיבל יכולים להתמיין לבתים שונים (כפי שנהוג בבית הספר לקוסמים הוגוורטס) בעזרת מצנפת המיון המפורסמת, להתאמן על לחשים בסדנאות מיוחדות ללוחמה בכוחות האופל, ולהשתתף בטוריניר קווידיץ' בהתאם לבית שאליו מוינו בידי המצנפת. כל הרחובות בשכונה יסגרו לתנועה, כדי שהמבקרים יוכלו לבקר בחנויות הקסמים שמציע "הכפר" ואף לשתות "בירצפת" בפאב המקומי. קולג' צ'אסטנאט היל, שנראה בעצמו כאילו לקוח מספרי הארי פוטר, יארח במקביל את "ועידת הארי פוטר העולמית".

רכבות "הוגוורטס" אקספרס מיוחדות יובילו את המבקרים למקום, ובתוכן יהלכו שחקנים שיגלמו את הארי, הרמיוני, רון ודמבלדור ויברכו את באי הפסטיבל.

מחבר "גאווה ודעה קדומה וזומבים" נתבע ע"י הוצאת האשט על הפרת חוזה ומעשה פלגיאט

הסופר סת' גרהאם-סמית', שידוע בעולם דובר האנגלית בעיקר בזכות ספרו "גאווה ודעה קדומה וזומבים" (שאף יצא כסרט קולנוע בתחילת השנה), נתבע השבוע ע"י הוצאת האשט בטענות להפרת חוזה ולהעתקת קטעים נכבדים מספר שראה אור לפני 120 שנה.

לאחר ההצלחה המסחרית בחיבור בין ג'יין אוסטן לזומבים (הספר ראה אור בשנת 2009), חתם גרהאם-סמית' על חוזה של 4 מיליון דולר עם הוצאת האשט להוצאת שני ספרים נוספים. בעוד שאת הספר הראשון ("The Last American Vampire") סיפק גרהאם בזמן, את מועד הגשת הספר השני ביקש גרהאם-סמית' לדחות פעמיים (כשבמקור היה אמור להגיש אותו כבר ב-2013), ולאחר איומים בתביעה מצד הוצאת האשט, הגיש לבסוף כתב-יד שלטענת ההוצאה מועתק ברובו מספר שראה אור לפני 120 שנה. על כן החליטה ההוצאה לתבוע אותו על חצי מיליון דולר (שהם מחצית מהסכום ששולם לו כמקדמה) בגין הפרת חוזה.

הוצאת האשט לא ציינה מהו הספר ממנו הועתקו קטעים לכתב היד שבמחלוקת, אך על פי המגזין אינטרטיימינט וויקלי, מדובר ככל הנראה בספר "האי של דוקטור מורו" מאת ה. ג'. וולס, שראה אור בשנת 1896.

גרהאם-סמית' טרם הגיב לתביעה באופן פומבי.

עוד באותו נושא

חיי מדף 92: הספר שאף אחד לא יכול לקרוא שווה הון

לכתבה המלאה

ניל גיימן ניסה לעזור למעריצה להתגבר על לב שבור

אחת הקוראות של ניל גיימן פנתה אליו בשבוע שעבר באמצעות עמוד הטאמבלר שלו ושאלה: "איך מתגברים על לב שבור?". גיימן החליט לייעץ לה מניסיונו:

"לא ממש מתגברים על זה אף פעם", כתב הסופר, "אבל הזמן יכול לעשות דברים מדהימים. פצע עמוק מגליד עם הזמן, והגלדים הופכים לצלקות, ויום אחד את מסתכלת על הצלקת ובקושי אפשר להבחין בה עוד".

גיימן המשיך וייעץ לה לא להפוך לפצע שותת הדם בעצמה, ולא לבזבז את כל החיים ותשומת הלב על הכאב ושברון הלב. "קחי את זה ותעשי מזה אמנות", הוא כתב, "או תשתמשי בכאב כדי לדחוף את עצמך קדימה לתוך דברים ולא הרחק מהם. בהצלחה".

סיפורים מצריים עתיקים ואנציקלופדיה ערבית מהמאה ה-14 יתורגמו לראשונה לאנגלית

המגזין סמית'סוניאן דיווח השבוע על ספר חדש שעומד לצאת לאור באנגלית, ובו סיפורים שנכתבו במקור במצרים העתיקה בכתב חרטומים ונמצאו על פפירוסים ובמערות קבורה. הספר יראה אור בינואר בהוצאת פנגווין, והוא הספר הראשון מחוץ לכותלי האקדמיה שמאגד את כל הכתבים המצריים שלוקטו מאלפי מטרים רבועים של כתב חרטומים, שנמצא באתרים ארכיאולוגים שונים. "אנשים יופתעו לגלות את הסיפורים והידע שמאחורי הסמלים המוכרים של מצרים העתיקה כמו הפרעונים והפירמידות", אמר האג'יפטולוג טובי ווילקנסון מאוניברסיטת קיימברידג' שערך ותרגם את הספר. לטענתו, העולם המערבי מכיר היטב את הכתבים העתיקים מיוון ורומא, והם אף זמינים לכולם החל מבית הספר היסודי, אך לא כך המצב בכל הקשור לתרבות המצרית העתיקה, ואחת המטרות של הספר היא לשנות את המצב הזה.

עוד לפני פרסום הכתבים המצריים, תפרסם הוצאת פנגווין בחודש הבא גם תרגום ראשון לאנציקלופדיה ערבית מהמאה ה-14, שערך וכתב המלומד המצרי שיהאב א-דין א-נווירי. ע"פ הגרדיאן הבריטי, האנציקלופדיה, שנקראת באנגלית "The Ultimate Ambition in the Arts of Erudition", מקיפה תחומי ידע נרחבים החל מעצות כיצד להתמודד עם קרנף שברח, דרך מיון סוגי אבק ותכונותיו ועד למתכון לחביתה מיוחדת כתרופה לאין-אונות.

שיהאב א-דין א-נווירי, שחי בין השנים 1279-1333, עבד בשירות האימפריה הממלוכ?ית עד שפרש בשנת 1310, והחליט לאצור ולקטלג את כל הידע שהיה ידוע לבני תקופתו באנציקלופדיה שהכילה 9,000 עמודים וחולקה ל-33 כרכים. בגרסה האנגלית, שתצא לאור באוקטובר כאמור, צומצמה האנציקלופדיה לכרך אחד בלבד (349 עמודים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האנציקלופדיה הערבית בתרגום ראשון לאנגלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

האינטרנט לא הרג את הספר המודפס: נתונים חדשים מראים שרוב אזרחי ארצות הברית עדיין מעדיפים ספרים מודפסים

האמריקאים לא איבדו את החיבה שלהם לספרים מודפסים, כך עולה ממחקר חדש של מרכז Pew. מהמחקר, שבדק 1,520 מבוגרים אמריקאים מכל 50 המדינות בארה"ב, עולה כי 67% מהאמריקאים קראו לפחות ספר מודפס אחד בשנה האחרונה – אחוז זהה לזה שהתקבל במחקר דומה שנערך בשנת 2012. כשמוסיפים לשאלה את הפורמטים האחרים לצריכת ספרים - ספרים דיגיטליים וספרי שמע – הנתונים עולים ל-73%, בהשוואה ל-74% בשנת 2012. יתרה מכך, בעוד ש-6% בלבד מהנשאלים אמרו שהם קוראים ספרים אך ורק בפורמט דיגיטלי, יותר מ-38 אחוז דיווחו שהם נאמנים באופן בלבדי לפורמט המודפס.

לי רייני, אחד מיוזמי המחקר, אמר לניו יורק טיימס שהנתונים מצביעים על יציבות כוחו של הספר המודפס. "אני חושב שלפני קצת פחות מעשור, כשספרים דיגיטליים החלו לפרוץ לשוק, היו רבים שחשבו שימיו של הספר המודפס ספורים", אמר רייני, "אך הנתונים שלנו מראים שאין זה כלל כך".

סוכנויות ההימורים מעריכות שהארוקי מורקמי הוא המועמד המוביל לזכות בפרס נובל לספרות לשנת 2016. עמוס עוז במקום ה-8

סוכנות ההימורים הבריטית NicerOdds פרסמה השבוע את יחסי ההימור שלה הנוגעים לזהות הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2016, שעתידה להיחשף בחודש הבא. על פי הערכת הסוכנות, הסופר היפני הארוקי מורקמי ("יער נורבגי", "קורות הציפור המכנית") הוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות בפרס ביחס של 1:6, כשאחריו נמצאים המשורר הסורי-לבנוני אדוניס עם יחס זכיה של 1:7.5 והסופר האמריקאי פיליפ רות' עם יחס של 1:9. את הרשימה המובילה משלימים הסופרת האמריקאית ג'ויס קרול אוטס והסופר הקנייתי נגוגי וואה טיאנגו (1:11); הסופר והמשורר האלבני איסמעיל קאדרה (1:15); הסופר והמחזאי הנורבגי יון פוסה (1:18); ועמוס עוז, שחולק סיכויי זכיה זהים לאלה של הסופר ההונגרי פטר נדאס (1:21).

יוזמה לעידוד קריאה באוסטרליה מבקשת מאנשים להשאיר ספרים על מושבים בתחבורה הציבורית

הארגון האוסטרלי Books On The Rail יזם לאחרונה קמפיין חדש במסגרתו נתבקשו נוסעים בתחבורה הציבורית להניח על המושבים ספרים שהם אוהבים במיוחד, במטרה לחלוק את האהבה לספרות עם אנשים אחרים ולעודד אותם לקרוא. המארגנים מבקשים ממי שמוצא ספר ומעוניין לקרוא אותו, לצלם אותו ולהעלות לרשתות החברתיות תחת ההאשטאג #BooksOnTheRail , מתוך מטרה להפיץ את הקמפיין לקהל גדול ככל הניתן. כשמסיימים לקרוא, פשוט מניחים את הספר באמצעי התחבורה הבא שנוסעים בו, כדי שנוסעים נוספים יוכלו ליהנות ממנו.

בתוך כך, גם ברכבת התחתית בניו יורק החלה לפעול יוזמת קריאה חדשה בשם " "Subway Reads שמציעה ספרים דיגיטליים בחינם לנוסעים. היוזמה היא של הוצאת פנגווין ראנדום האוס והיא מציעה מגוון של ספרים לקריאה בחינם בזמן הנסיעה ברכבת, תוך התאמתם לזמן הנסיעה המשוער של הנוסע. מטרת שיתוף הפעולה בין שירות הרכבות התחתיות בניו יורק להוצאת הספרים היא להציג לציבור את רשת האינטרנט האלחוטי החדשה שזמינה כעת ברכבות התחתיות בעיר. פרויקט רישות הרכבת התחתית באינטרנט אלחוטי יסתיים בשנת 2018, וכעת האינטרנט זמין רק ב-98 תחנות רכבות מתוך 400 הפזורות בעיר.

"הסיפור שאינו נגמר" מאת מיכאל אנדה זכה ל"גוגל-דודל" לציון 37 שנים לצאתו לאור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדודל של "הסיפור שאינו נגמר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות בשורה

* ב-13 בספטמבר יתארח בחנות הספרים "מילתא" ברחובות המשורר, הסופר והעורך דרור בורשטיין לכבוד צאת ספרו החדש "אלה כרגע חיי" (הוצאת אבן חושן). יום שלישי, 13/9, 20:00, יעקב 36, רחובות. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" אירוע השקה לספר "המלך צ'ינגיס הראשון" מאת יונתן ילון (הוצאת גרף). משתתפים: יותם שווימר, נועה ויכנסקי, מאירה ברנע גולדברג, אורלי ילון, אורי וכטל, רני גרף ויונתן ילון. יום רביעי, 7/9, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) ייערך במשכנות שאננים בירושלים ערב השקה לספר "אוקטובר שלי" מאת קלייר הולדן רוטמן (מאנגלית: ניצן לפידות, הוצאת תמיר//סנדיק). משתתפים: קלייר הולדמן רוטמן, יערה שחורי וגלית דיסטל-אטבריאן. יום רביעי, 7/9, אולם ג'ינוגלי במרכז הכנסים ע"ש קונרד אדנאואר, משכנות שאננים, ירושלים. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) תיערך בבר ה"זו-זו" הרצאה של המשורר כרמלי שתוקדש ליונה וולך. יום רביעי, 7/9, 20:00, רוטשילד 32, תל אביב. דמי כניסה: 20 ש"ח.

  • עוד באותו נושא:
  • הארי פוטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully